Przejdź do treści

Chcesz odmłodzić mózg? Rób wszystko inaczej!

Chcesz odmłodzić mózg? Rób wszystko inaczej!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Loren Schauers, który stracił połowę ciała w wypadku, ma dość tych samych pytań. „Nie spytałbyś przypadkowej pary na ulicy, jak uprawia seks”
Po udarze partnerka ReZigiusza ma niedowład ciała. Apeluje do kobiet o badania przed sięgnięciem po antykoncepcję
„Powiedział, że według jego mamy Alba jest chora i brzydka”. Oburzony ojciec trzylatki ma nam coś ważnego do przekazania
Wibrator powinien być wypisywany na receptę – uważają naukowcy z Los Angeles
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem

Rewolucja, która dokonała się w ostatnich latach w dbaniu o kondycję, nie dotyczy tylko wyglądu. Tak jak za pomocą ćwiczeń możesz odmłodzić ciało, tak za pomocą treningu możesz odmłodzić mózg.

Jeśli patrząc na wysportowanego sześćdziesięciolatka, wahasz się, czy to osoba w średnim wieku, w późnym średnim, czy jużw starszym, daj sobie spokój. Takie określenia przechodządo lamusa. Coraz częściej specjaliści od aktywności fizycznej dokonująpomiaru twojej masy mięśniowej (test Body Composition Analyzer), by podać ci wiek metaboliczny, który może byćznacznie młodszy niżten w metryce. To samo dotyczy mózgu!

Mózg to mięsień, zacznij go rzeźbić

To, jak staro lub młodo sięczujesz, zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób o sobie myślisz i jakim językiem to opisujesz. Czy to znaczy, że wystarczy powiedzieć sobie, że jest się młodym i… Nie! Aż tak łatwo się nie młodnieje. Przekonanie o naszym wieku bazuje na wielu nieświadomych nawykach w myśleniu i sposobie bycia. Aby zmienić myślenie, trzeba zmienić te nawyki. Z kolei żeby zmienić nawyki, najpierw należy je odkryć. Obserwuj swoje codzienne czynności. Nie musisz od razu robić wielkiego przewrotu. Zacznij od małych odstępstw od normy. Wstań o innej porze niż zazwyczaj. Zachowaj się nieco inaczej niż zwykle. Zrób coś, czego nigdy nie robisz. Czy wiesz, dlaczego w nowym miejscu czas płynie wolniej, dzień wydaje się bardziej obfity w zdarzenia? Nowe sytuacje wymagają poświęcenia im większej uwagi. Gdy wzrasta liczba nieznanych bodźców, wytężasz umysł, by je przyswoić. W nowych okolicznościach mobilizujesz mózg do wytwarzania nowych połączeń. Wspomnienia, doświadczenia, umiejętności – to sieć licząca do stu miliardów komórek. Im lepiej się łączą, tym lepiej pracuje twój mózg.

Oprócz zmian mózg potrzebuje wyzwań. To one sprawiają, że wydziela ci się noradrenalina, jeden z głównych neuroprzekaźników. Noradrenalina aktywizuje synapsy i lekko podnosi poziom stresu, ale spokojnie, to jest tzw. dobry stres, który mobilizuje cię do działania, pozwala szybciej przyswajać informacje. Ale uwaga, do wyzwań też z czasem można się przyzwyczaić, dlatego jeśli dbasz o swój mózg, podnoś poprzeczkę lub zmieniaj ich rodzaj. Mózg lubi niespodzianki, wtedy budzi się do życia. Tak jak twoje uda rzeźbi bieganie, tak twój mózg rzeźbią nowe doświadczenia. Ucz się nowych umiejętności.

Pielęgnuj swoje płaty

Chcesz odmłodzić mózg? Rób wszystko inaczej!

Ilustracja: shutterstock

Płaty czołowe, które w dużej mierze decydują o tym, kim jesteśmy, są odpowiedzialne za mobilizowanie się, podejmowanie decyzji, wykazywanie inicjatywy, poczucie humoru, skupianie uwagi, a nawet pamiętanie. Z wiekiem płaty się kurczą. Udowodniono, że proces ten znacznie wolniej zachodzi u osób dwujęzycznych, zwłaszcza jeśli już w dzieciństwie nauczyły się przełączania z jednego języka na drugi, łatwiej przechodzą z jednego ciągu myślowego na inny. Języki obce to miód na twój mózg. O czym jeszcze warto pamiętać, by za szybko nie zacząć zapominać? Pamięć ma naturę towarzyską. Gdy przyswajasz różne aspekty informacji jednocześnie, uruchamiasz różne części mózgu. Twórz więc wizualizację tego, co chcesz zapamiętać. Do kodowania wspomnień świetnie nadają się też zapachy, dźwięki, kinetyka ciała. Różnicuj to, co przyswajasz. Jeśli uczysz się tylko jednej rzeczy jednocześnie, zapamiętasz ją szybciej, ale na krócej.

Mów do siebie! Mówienie na głos może ci pomóc w zarządzaniu umysłem, gdy musisz się skoncentrować. Lewy płat kieruje określaniem twojego celu oraz koryguje to, co robisz, i jest ściśle związany z twoim ośrodkiem mowy w lewej części mózgu.A więc gdy wyrażasz słowami to, co robisz, łatwiej utrzymasz koncentrację na zadaniu. W końcu pierwsze instrukcje, jak wykonywać daną czynność, dają nam na głos rodzice.

Ćwicz swój najważniejszy mięsień, zarządzając nim. Stymuluj mózg, wprowadzając do życia wyzwania. Ożywiaj go poprzez wprowadzanie zmian. Rozwijaj, ucząc się czegoś nowego. Jeśli dodasz do tego aktywność fizyczną i regularne dotlenianie, możesz polepszyć koncentrację, usprawnić reakcje i… obniżyć swój wiek umysłowy o ponad dziesięć lat.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Stan wegetatywny – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

„Ludzie mogą nie tylko wypierać wspomnienia, ale też tworzyć fałszywe”. Co ukrywa przed nami nasz mózg, mówi prof. Tomasz Maruszewski

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Bruce Willis

Bruce Willis kończy karierę. Zdiagnozowano u niego ciężką chorobę

Holoprosencefalia – odmiany, objawy, diagnostyka dziecka

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Znak ewakuacyjny

7 kroków, by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

Kobieta leży na łóżku

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×