Przejdź do treści

Chroń serce przed chłodem. Zimno może mu poważnie zaszkodzić

Chroń serce przed chłodem Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy Polskę czeka epidemia małpiej ospy? Ministerstwo Zdrowia uspokaja
Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości
Raz w tygodniu miewasz migrenę? Przyczyną może być zła okluzja
Pink: „Miałam objawy udaru, to było przerażające”. Diagnoza była zupełnie inna
Gdyby nie wizyta w salonie fryzjerskim, nie wiedziałaby, na co choruje. Teraz chce uświadamiać innych

Brytyjscy naukowcy obliczyli, że każdy spadek temperatury o jeden stopień poniżej 15 st. C wiąże się z wystąpieniem ok. 200 dodatkowych przypadków zawałów serca w ciągu 28 dni. Co zrobić, by serce lepiej znosiło niskie temperatury?

Dlaczego zimno szkodzi sercu?

To normalne – i pożądane – że organizm zmienia sposób funkcjonowania pod wpływem warunków zewnętrznych, w tym także i chłodu. Reaguje również serce – by utrzymać stałą temperaturę ciała, zaczyna bić szybciej, a naczynia krwionośne się zwężają. Niskie temperatury aktywują receptory zimna w skórze. Te z kolei pobudzają układ współczulny, odpowiedzialny za mobilizację organizmu, a w sytuacji stresu nasila się wydzielanie adrenaliny, rośnie także ciśnienie skurczowe. Na dodatek zimno przyczynia się do zwiększenia lepkości krwi, więc wzrasta ryzyko powstania zakrzepów, które mogą powodować niedokrwienie serca lub mózgu. Większość zdrowych ludzi dosyć dobrze znosi nawet duże mrozy, jednak trzeba pamiętać, że niskie temperatury mogą zagrażać sercu osób z miażdżycą, cierpiących z powodu niewydolności krążenia czy wad serca. Dlatego spadki temperatury otoczenia mogą zwiększać ryzyko zawału lub udaru szczególnie u seniorów, którzy statystycznie częściej borykają się z miażdżycą czy nadciśnieniem tętniczym krwi. Co ważne: badacze zwracają również uwagę na szczególnie niebezpieczny pogodowy duet, czyli wilgoć plus niskie temperatury. Dodatkowymi zimowymi czynnikami ryzyka dla układu krążenia są również smog (zanieczyszczenie powietrza) oraz – charakterystyczna dla chłodnych pór roku – zwiększona liczba infekcji, zwłaszcza tych niedoleczonych lub przechodzonych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trzymajmy się ciepło

Jak w takim razie poradzić sobie ze zwiększonym zagrożeniem? Przede wszystkim należy ubierać się adekwatnie do pogody, by nie dopuścić do przemarznięcia. Nie można zapominać zwłaszcza o czapce, która minimalizuje utratę ciepła przez nieosłoniętą niczym głowę. Ale uwaga: równie niedobre dla zdrowia jak przemarznięcie jest przegrzanie. Najlepiej więc ubierać się „na cebulkę”. Niebezpieczny jest też nagły duży wysiłek na mrozie, do którego czasami zmusza nas aura, np. odśnieżanie czy pchanie samochodu. Dlatego niektórzy lekarze zalecają wprost, by osoby, które skończyły 50 lat, nie uprawiają regularnie sportu, a mają kłopoty z układem sercowo-naczyniowym, obowiązek odgarniania śniegu sprzed domu scedowały na kogoś innego.

„Łapmy” witaminę D

Zimno to tylko jeden z czynników ryzyka dla układu krążenia. Inne – dużo bardziej znaczące – to niezdrowa dieta, palenie papierosów, nadwaga lub otyłość oraz brak ruchu. Dlatego choć gwałtowny wysiłek na mrozie jest raczej niewskazany, to regularne szybkie spacery poleci nam każdy lekarz. Umiarkowana aktywność fizyczna na świeżym powietrzu ma jeszcze dodatkową zaletę: słońce, nawet zimą, zmniejsza produkcję hormonów stresu i zwiększa wydzielanie witaminy D. Witamina D, choć kojarzona jest przede wszystkim ze zdrowiem kości, ma też znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

Jedzmy zdrowo

Z przeprowadzonych badań wynika, że w chłodnych miesiącach zazwyczaj podwyższa się poziom cholesterolu we krwi. Dlaczego tak się dzieje, do końca nie wiadomo. Czy zmiana ta wynika z chłodnej aury, czy raczej z zimowej, bardziej tłustej i kalorycznej diety? Biorąc pod uwagę statystyki, tym bardziej wskazane jest zdrowe, przemyślane menu. Fachowcy polecają dietę DASH (Dietary Approach to Stop Hipertension) – sposób odżywiania stworzony przez naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego, którego zadaniem jest obniżenie ciśnienia krwi. Stosowanie takiego jadłospisu dodatkowo może zbić poziom cholesterolu i pomóc schudnąć. To wersja diety śródziemnomorskiej z ograniczeniem soli (jednym z jej założeń jest redukcja konserw, wędlin i wędzonych ryb) i wyeliminowaniem alkoholu. Bazuje na naturalnych, nieprzetworzonych produktach, więc automatycznie ogranicza spożycie cukrów prostych (jasnego pieczywa i słodyczy) czy tłuszczów trans (gotowych wypieków lub dań). Jej twórcy zalecają przede wszystkim warzywa i owoce, rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste (razowe pieczywo, kasze, płatki owsiane) oraz ryby (duszone, pieczone lub gotowane), a także zdrowe roślinne tłuszcze, np. oliwę czy olej rzepakowy. W chłodne dni do potraw przygotowanych zgodnie z zaleceniami diety DASH można dołączyć rozgrzewające przyprawy, takie jak kardamon, kurkuma, chili i pieprz, a także tymianek czy bazylię – te ostatnie pozwolą też ograniczyć dosalanie. Zamiast ciastka (cukier + tłuszcze trans) lepiej wybrać pieczone jabłko z cynamonem. Ta przyprawa rozgrzewa i przyspiesza spalanie tłuszczu.

Kardiolog dr Michał Chudzik

Morsowanie tylko dla systematycznych

Niektórzy uważają, że najlepsze dla serca będzie oswojenie organizmu z niskimi temperaturami, np. podczas kąpieli w lodowatej wodzie. Zwolennicy morsowania podkreślają zdrowotne korzyści tego rodzaju aktywności. To na przykład aktywacja układu odpornościowego, zmniejszenie objawów astmy i schorzeń reumatycznych, lepsza termogeneza (regulacja ciepła) i ogólna poprawa samopoczucia. Badania pokazują jednak, że pozytywne oddziaływanie morsowania odczują tylko ci, którzy regularnie oddają się tej aktywności, a ich metabolizm zdążył się do niej przyzwyczaić. Sporadyczne zanurzanie się w lodowatej wodzie niesie za sobą duże ryzyko. Według raportu opublikowanego w brytyjskim naukowym czasopiśmie „Lancet” okazjonalne morsowanie może się zakończyć tragicznie. Starsi ludzie wydają się bardziej narażeni na taki scenariusz niż młodsi. Reasumując: morsowanie należy uprawiać regularnie, a zaczynać stopniowo, gdy jesteśmy młodzi i zdrowi. Tylko wtedy takie wyczyny będą bezpieczne i korzystne dla organizmu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Naprawią serca i oczy. Innowacyjne syntetyczne neurony zrewolucjonizują świat?

Hailey Bieber przeszła operację serca. W poruszającym nagraniu opowiedziała o wadzie, która była przyczyną mikroudaru

STEMI – przyczyny i objawy zawału STEMI, postępowanie

Amerykanka była pewna, że przeszła zawał. Okazało się, że to... zespół złamanego serca

Amerykanka była pewna, że przeszła zawał. Okazało się, że to… zespół złamanego serca

Tachykardia zatokowa – co to jest, objawy, czy jest groźna?

Jak żyć po zawale serca? Czy można ćwiczyć? Co można jeść?

Hipotonia ortostatyczna – przyczyny, objawy i leczenie nagłego spadku ciśnienia tętniczego krwi

Lekarze na sali operacyjnej

Zmarł pierwszy pacjent z przeszczepionym sercem genetycznie zmodyfikowanej świni

Wiesz, jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta

„Zespół złamanego serca”. Coraz więcej przypadków choroby podczas pandemii COVID-19

kobieta myje warzywa w zlewie

7 warzyw, które warto jeść zimą. Sprawdź, czy nie zapominasz włączać ich do codziennej diety

Kobieta z kieliszkiem w dłoni

Kieliszek czerwonego wina dziennie poprawi pracę serca? Naukowcy obalili słynny mit

Stenty w sercu - co to jest? Zabieg wszczepienia stentów

Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

Masaż serca

Masaż serca, czyli jak podczas przerwy śniadaniowej uratować życie, nie męcząc się przy tym

Sala operacyjna

Przeszczepiono serce świni człowiekowi. To pierwszy taki przypadek w historii!

Morsowanie a problemy z niewydolnością żylną - pomoże czy zaszkodzi? Wyjaśnia flebolog

Morsowanie a problemy z niewydolnością żylną. Czy zimowe kąpiele pomogą czy zaszkodzą? Wyjaśnia flebolog

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Serce: 5 sygnałów ostrzegawczych

dr Anna Antosik-Wójcińska /fot. archiwum prywatne

„Bez światła nasz mózg przestaje normalnie funkcjonować”. O tym, jak odróżnić chandrę od depresji sezonowej, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Pomiar rytmu serca

Zaburzenia rytmu serca (arytmia) – objawy, przyczyny, leki

Imbir, miód, cytryna i zioła

Poprawa odporności zimą? Sprawdź, co nas wzmacnia

owsianka

5 produktów, których lepiej unikać zimą

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

×