Przejdź do treści

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?
dziewczyna w płaszczu przeciwdeszczowym
Czujesz, że dopada cię przeziębienie? Weź cynk!
7 sytuacji, w których warto odmówić seksu
kobieta wyciska coś na twarzy
Wyciskasz wągry na nosie? Sprawdź, co na ten temat sądzi kosmetolożka
Dyniowy dżem – słodycz bez cukru. Pyszne uroki jesieni!

Czeka cię wielogodzinna podróż samochodem albo samolotem? Dla kręgosłupa to prawdziwe wyzwanie. Aby zadbać o niego pamiętaj o słuchaniu swojego ciała i reagowaniu na jego potrzeby.O to, jak ćwiczyć w podróży, by kręgosłup dotarł do celu w dobrej formie, zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego.

Nasz kręgosłup uwielbia ruch i gdyby mógł wybrać sobie ludzkie wcielenie, na pewno zostałby umięśnionym sportowcem, a nie kanapowym leniem. Dlatego podczas dłuższych i krótszych podróży, kiedy jesteś z konieczności unieruchomiony, powinieneś zapewnić mu minimum ruchu. Bo inaczej się zbuntuje i wysiądziesz z auta czy samolotu z bólem, który potrafi skutecznie pokrzyżować wszelkie plany.

Słuchaj siebie

Zazwyczaj ciało samo sygnalizuje, że przebywa zbyt długo w jednej pozycji. Nie walcz więc, jeśli zaczynasz czuć dyskomfort – to znak, że twoje mięśnie proszą o odrobinę ruchu. Zatrzymaj samochód, w pociągu przejdź się do Warsu, przespaceruj się do toalety i z powrotem.

Nawet zrobienie kilku kroków przyniesie ulgę. Gdy nie ma możliwości zrobienia krótkiego spaceru i czeka nas długa podróż na siedząco, starajmy się wiercić i zmieniać położenie nóg, kiedy tylko poczujemy taką potrzebę. Warto też, zwłaszcza jeśli mamy problemy z kręgosłupem, zawczasu zadbać o miejsce podróży. Jeśli to możliwe, siadajmy tam, gdzie będziemy mieć więcej przestrzeni dla nóg ‒ w samolocie przy wyjściu ewakuacyjnym, przy wejściu do przedziału w pociągu. Jeżeli jedziemy na fotelu pasażera w samochodzie, odsuńmy go jak najdalej od deski rozdzielczej, a gdy podróżujemy sami na tylnej kanapie, połóżmy na niej nogi – przynajmniej raz na jakiś czas.

mówi Piotr Turski, fizjoterapeuta

Ćwicz na siedząco

Podczas długiej podróży nawet niewielkie ruchy mięśni przyniosą ci ulgę i zapobiegną przeciążeniu więzadeł spowodowanemu zbyt długim przebywaniem w pozycji siedzącej. Wykonuj mikroćwiczenia, siedząc z wyprostowanymi plecami. Aby krok po kroku „obudzić” mięśnie, najlepiej zacząć od głowy.  Wyciągnijmy szyję do góry tak, jakby przez czubek głowy przechodził nam sznurek, za który ktoś pociąga. Policzmy do dziesięciu, pamiętając o oddychaniu, potem rozluźnijmy mięśnie. Możemy wykonywać to ćwiczenie co godzinę, za każdym razem robiąc dziesięć powtórzeń.

W podobny sposób i z taką samą częstotliwością możesz ćwiczyć resztę ciała. Wykonuj małe krążenia barków do tyłu, ściągnij łopatki, napnij mięśnie brzucha, pośladków i łydek. Żeby ćwiczenia nie trwały przez cały czas podróży, możesz je robić sekwencjami.

Ćwicząc w podróży, nie wzmacniamy mięśni, tylko staramy się pobudzić do pracy jak największe grupy mięśniowe. Najpierw wyciągnijmy szyję, jednocześnie napinając mięśnie pośladków i ściągając do tyłu łopatki. To aktywizuje prostowniki grzbietu, czyli mięśnie stabilizujące plecy. Kolejne ćwiczenie: wciągnij mocno brzuch i unieś pięty do góry, palcami stóp opierając się o podłogę. To pobudzi także mięśnie pośladków, które automatycznie napną się przy tym ruchu. Barki możemy ćwiczyć razem z napinaniem pośladków albo unoszeniem pięt do góry.

tłumaczy fizjoterapeuta

Śpij mądrze

Co służy kręgosłupowi w podróży

Najczęściej kręgosłup dokucza nam po tym, jak zaśniemy w czasie podróży. Jeśli skręcony w precelek, z przechyloną głową spędzisz godzinę czy dwie bez zmiany pozycji, przebudzenie się i próba wyprostowania mogą być ciężkim doświadczeniem.

Spanie w podróży wymaga przemyślanej strategii. Należy zapewnić sobie jak najlepsze podparcie dla odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa. W tym celu przyda się miękka bluza zwinięta w wałek oraz nadmuchiwana poduszka pod kark. Bluzę umieszczamy pomiędzy plecami a oparciem fotela, tuż ponad kością krzyżową. Poduszkę pod kark układamy w taki sposób, aby zapewniała podparcie głowie. Tak podparty kręgosłup zniesie bez szwanku nawet dłuższą drzemkę.

tłumaczy fizjoterapeuta

Rób przerwy

Jeżeli jedziesz autem, zatrzymuj się co najmniej co półtorej godziny. – Jeśli bardzo się spieszymy, przejdźmy dziesięć razy dookoła pojazdu, następnie wykonajmy kilka przeciągnięć całego ciała z wysokim uniesieniem rąk. To opcja minimum, która rozrusza zastane mięśnie, stawy, dotleni mózg i odpręży kręgosłup, zanim znowu wsiądziemy do samochodu – radzi Piotr Turski. – A jeżeli możemy na przerwę poświęcić więcej czasu, połóżmy ręce na pośladkach i zróbmy dziesięć przeprostów do tyłu. Możemy też przejść sto metrów z prostymi plecami, wysoko unosząc kolana. Gdy dodamy do tego krążenia ramion do tyłu i krążenia bioder, mamy zestaw ćwiczeń, który pobudzi większość mięśni i stawów obciążonych długą podróżą.

Osoby mające problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa mogą wozić ze sobą karimatę lub cienką srebrną alumatę, która pozwoli im położyć się na trawniku przy stacji benzynowej lub podłodze lotniska, gdy mają przesiadkę pomiędzy długodystansowymi samolotami. I nie ma się co wstydzić! Ci, których kręgosłup boli często, wiedzą, że warto przełamać wstyd w takiej sytuacji i po prostu bez skrępowania umościć się na macie, by potem nie cierpieć…

Jeśli czeka was zatem podróż, pamiętajcie o kręgosłupie. Tych kilka prostych trików zaoszczędzi wam kłopotów, gdy już dotrzecie do celu. Wygodnego podróżowania!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

gettyimages.com

Ciężki plecak – jak pomóc dziecku?

Jak mamy powinny dbać o kręgosłup?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

A ty ile masz problemów na karku?

Ketonal – lek przeciwbólowy na różnego rodzaju bóle

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Po jakich lekach lepiej nie prowadzić samochodu?

Po jakich lekach lepiej nie prowadzić samochodu?

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Ból głowy w podróży. Jak sobie z nim poradzić?

Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

kobieta z walizką

Jedziesz na wakacje i musisz zabrać swoje leki? Czeka cię podróż samolotem? Sprawdź, jak powinnaś przewozić leki

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.