Przejdź do treści

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Jajka - wielkanoc
Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Czeka cię wielogodzinna podróż samochodem albo samolotem? Dla kręgosłupa to prawdziwe wyzwanie. Aby zadbać o niego pamiętaj o słuchaniu swojego ciała i reagowaniu na jego potrzeby.O to, jak ćwiczyć w podróży, by kręgosłup dotarł do celu w dobrej formie, zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego.

Nasz kręgosłup uwielbia ruch i gdyby mógł wybrać sobie ludzkie wcielenie, na pewno zostałby umięśnionym sportowcem, a nie kanapowym leniem. Dlatego podczas dłuższych i krótszych podróży, kiedy jesteś z konieczności unieruchomiony, powinieneś zapewnić mu minimum ruchu. Bo inaczej się zbuntuje i wysiądziesz z auta czy samolotu z bólem, który potrafi skutecznie pokrzyżować wszelkie plany.

Słuchaj siebie

Zazwyczaj ciało samo sygnalizuje, że przebywa zbyt długo w jednej pozycji. Nie walcz więc, jeśli zaczynasz czuć dyskomfort – to znak, że twoje mięśnie proszą o odrobinę ruchu. Zatrzymaj samochód, w pociągu przejdź się do Warsu, przespaceruj się do toalety i z powrotem.

Nawet zrobienie kilku kroków przyniesie ulgę. Gdy nie ma możliwości zrobienia krótkiego spaceru i czeka nas długa podróż na siedząco, starajmy się wiercić i zmieniać położenie nóg, kiedy tylko poczujemy taką potrzebę. Warto też, zwłaszcza jeśli mamy problemy z kręgosłupem, zawczasu zadbać o miejsce podróży. Jeśli to możliwe, siadajmy tam, gdzie będziemy mieć więcej przestrzeni dla nóg ‒ w samolocie przy wyjściu ewakuacyjnym, przy wejściu do przedziału w pociągu. Jeżeli jedziemy na fotelu pasażera w samochodzie, odsuńmy go jak najdalej od deski rozdzielczej, a gdy podróżujemy sami na tylnej kanapie, połóżmy na niej nogi – przynajmniej raz na jakiś czas.

mówi Piotr Turski, fizjoterapeuta

Ćwicz na siedząco

Podczas długiej podróży nawet niewielkie ruchy mięśni przyniosą ci ulgę i zapobiegną przeciążeniu więzadeł spowodowanemu zbyt długim przebywaniem w pozycji siedzącej. Wykonuj mikroćwiczenia, siedząc z wyprostowanymi plecami. Aby krok po kroku „obudzić” mięśnie, najlepiej zacząć od głowy.  Wyciągnijmy szyję do góry tak, jakby przez czubek głowy przechodził nam sznurek, za który ktoś pociąga. Policzmy do dziesięciu, pamiętając o oddychaniu, potem rozluźnijmy mięśnie. Możemy wykonywać to ćwiczenie co godzinę, za każdym razem robiąc dziesięć powtórzeń.

W podobny sposób i z taką samą częstotliwością możesz ćwiczyć resztę ciała. Wykonuj małe krążenia barków do tyłu, ściągnij łopatki, napnij mięśnie brzucha, pośladków i łydek. Żeby ćwiczenia nie trwały przez cały czas podróży, możesz je robić sekwencjami.

Ćwicząc w podróży, nie wzmacniamy mięśni, tylko staramy się pobudzić do pracy jak największe grupy mięśniowe. Najpierw wyciągnijmy szyję, jednocześnie napinając mięśnie pośladków i ściągając do tyłu łopatki. To aktywizuje prostowniki grzbietu, czyli mięśnie stabilizujące plecy. Kolejne ćwiczenie: wciągnij mocno brzuch i unieś pięty do góry, palcami stóp opierając się o podłogę. To pobudzi także mięśnie pośladków, które automatycznie napną się przy tym ruchu. Barki możemy ćwiczyć razem z napinaniem pośladków albo unoszeniem pięt do góry.

tłumaczy fizjoterapeuta

Śpij mądrze

Co służy kręgosłupowi w podróży

Najczęściej kręgosłup dokucza nam po tym, jak zaśniemy w czasie podróży. Jeśli skręcony w precelek, z przechyloną głową spędzisz godzinę czy dwie bez zmiany pozycji, przebudzenie się i próba wyprostowania mogą być ciężkim doświadczeniem.

Spanie w podróży wymaga przemyślanej strategii. Należy zapewnić sobie jak najlepsze podparcie dla odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa. W tym celu przyda się miękka bluza zwinięta w wałek oraz nadmuchiwana poduszka pod kark. Bluzę umieszczamy pomiędzy plecami a oparciem fotela, tuż ponad kością krzyżową. Poduszkę pod kark układamy w taki sposób, aby zapewniała podparcie głowie. Tak podparty kręgosłup zniesie bez szwanku nawet dłuższą drzemkę.

tłumaczy fizjoterapeuta

Rób przerwy

Jeżeli jedziesz autem, zatrzymuj się co najmniej co półtorej godziny. – Jeśli bardzo się spieszymy, przejdźmy dziesięć razy dookoła pojazdu, następnie wykonajmy kilka przeciągnięć całego ciała z wysokim uniesieniem rąk. To opcja minimum, która rozrusza zastane mięśnie, stawy, dotleni mózg i odpręży kręgosłup, zanim znowu wsiądziemy do samochodu – radzi Piotr Turski. – A jeżeli możemy na przerwę poświęcić więcej czasu, połóżmy ręce na pośladkach i zróbmy dziesięć przeprostów do tyłu. Możemy też przejść sto metrów z prostymi plecami, wysoko unosząc kolana. Gdy dodamy do tego krążenia ramion do tyłu i krążenia bioder, mamy zestaw ćwiczeń, który pobudzi większość mięśni i stawów obciążonych długą podróżą.

Osoby mające problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa mogą wozić ze sobą karimatę lub cienką srebrną alumatę, która pozwoli im położyć się na trawniku przy stacji benzynowej lub podłodze lotniska, gdy mają przesiadkę pomiędzy długodystansowymi samolotami. I nie ma się co wstydzić! Ci, których kręgosłup boli często, wiedzą, że warto przełamać wstyd w takiej sytuacji i po prostu bez skrępowania umościć się na macie, by potem nie cierpieć…

Jeśli czeka was zatem podróż, pamiętajcie o kręgosłupie. Tych kilka prostych trików zaoszczędzi wam kłopotów, gdy już dotrzecie do celu. Wygodnego podróżowania!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Red flag: ból pleców

Ból pleców. Kiedy niegroźna dolegliwość zamienia się w poważną chorobę?

Gosia Włodarczyk, Pani Fizjotrener

Można „siedzieć na tyłku” i robić dla siebie coś dobrego. Pani Fizjotrener radzi, jak zadbać o kręgosłup i stawy w czasie pandemii

Kobieta stoi i trzyma się ręką za głowę

Spójrz na zdjęcie i sprawdź, czy twoja postawa ciała jest prawidłowa. Jak ją poprawić i na co zwrócić uwagę? Wyjaśnia fizjoterapeutka

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z dzieckiem

Dźwiganie dzieci, długotrwałe siedzenie i stresująca praca zbierają żniwo. Coraz więcej kobiet cierpi na rwę kulszową

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

Maja Kapłon z „The Voice od Poland” potrzebuje pilnej operacji. Lokalna społeczność prowadzi prawdziwą walkę. Dowiedz się, jak możesz jej pomóc

sprzątanie

Jak odkurzać, myć podłogi i czyścić szafki, żeby nie zaszkodzić kręgosłupowi? Sposoby na wygraną potyczkę z porządkami zdradza fizjoterapeuta Paweł Turski

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Boli cię głowa? Przyczyną może być kręgosłup

Choroba baastrupa - przyczyny, objawy, sposoby leczenia

Choroba baastrupa – przyczyny, objawy, sposoby leczenia

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

młoda kobieta z ręką na szyi

Wiesz, z jakim obciążeniem codziennie radzi sobie twoja szyja? Dbaj o nią!

dziewczynka na krześle

Gdy rośnięcie u dziecka powoduje ból

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

gettyimages.com

Ciężki plecak – jak pomóc dziecku?

Jak mamy powinny dbać o kręgosłup?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

A ty ile masz problemów na karku?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

seks analny

Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować