Przejdź do treści

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Niezależnie od tego, czy intensywnie ćwiczymy, czy prowadzimy spokojny tryb życia, warto zadbać o to, aby nasze nadgarstki były zdrowe, sprawne i gotowe na to, aby służyć nam bez usterek przez kolejne lata. Przecież potrzebujemy ich na co dzień!

Jeśli dużo trenujemy, wszelkie ćwiczenia typu pompki, planki, podnoszenie ciężarów czy joga w dużym stopniu obciążają nasze nadgarstki. Kontuzje, które się zdarzają, wynikają najczęściej ze złej techniki wykonywania poszczególnych ćwiczeń, ale również z braku właściwej rozgrzewki, która jest niezbędna, jeśli zamierzamy mocno obciążać nadgarstki. Również tryb życia, który zakłada codzienną pracę przy komputerze, i brak regularnego ruchu naraża tę delikatną część ciała na kontuzje przy zdarzającej się nam czasem bardziej intensywnej pracy bądź weekendowych sportowych aktywnościach.

Proponuję wam jeden z moich ulubionych zestawów ćwiczeń na rozgrzanie, wzmocnienie i rozciągnięcie nadgarstków i przedramion, które wykonuję najczęściej przed większością swoich treningów i na prowadzonych przeze mnie warsztatach, a czasem również po nich. Jest on jednak uniwersalny i przeznaczony właściwie na każdą porę dnia.

O czym warto wiedzieć, zanim zaczniemy ćwiczenia

Pamiętajmy, że każde ćwiczenie wykonujemy tak, aby pracować w zakresie swoich możliwości, nie forsując ciała, tylko słuchając go. Mamy czuć zdrowe rozciąganie, a nie bóle w stawach i innego rodzaju dyskomforty. Jeśli macie przeprosty w łokciach, pamiętajcie o tym, aby je lekko uginać, właściwie przy każdym ćwiczeniu, które zakłada mocne obciążenie rąk i mocne rozciągnięcie przedramion. Bądźcie świadome tego, co się dzieje w waszym ciele. Każda z nas ma różnego rodzaju fizyczne ograniczenia, kontuzje, blokady. To, co proponuję, to zestaw uniwersalny, więc jeśli doskwierają wam dolegliwości związane z nadgarstkami, najlepiej skonsultujcie się z lekarzem, by upewnić się, czy możecie wykonywać określonego rodzaju ruchy, czy może lepiej niektóre z ćwiczeń pominąć.

Na początek rozgrzewka

Ćwiczenia rozpoczniemy od rozruchu i rozgrzania rąk. Siadamy wygodnie na podłodze i wyciągamy obie ręce w górę, z palcami dłoni rozstawionymi szeroko, wewnętrzną stronę dłoni kierując do przodu. Zaciskamy ręce w piąstki, po czym energicznie otwieramy, jakbyśmy chcieli strzepać krople wody z koniuszków palców. Wykonujemy ćwiczenie szybko i energicznie około minuty, aż poczujemy, że nasze dłonie, nadgarstki, przedramiona są rozgrzane. Po zakończeniu ćwiczenia opuszczamy i rozluźniamy ręce i dłonie, dajemy im chwilę odpoczynku.

Kciuk, wskazujący, serdeczny…

Pozostajemy w tej samej pozycji, siedząc wygodnie i trzymając plecy proste. Tym razem wyciągamy ręce przed siebie i składamy je w piąstki. Wykonujemy kilka krążeń piąstek do środka i na zewnątrz, skupiając się na wykonywaniu pełnego zakresu ruchu. Następnie prawą rękę zostawiamy w powietrzu, wyciągniętą przed siebie, środek otwartej dłoni kierując do sufitu i rozluźniając nadgarstek. Lewą rękę ustawiamy pod prawą dłonią i łapiemy prawy kciuk, przyciągając go do siebie. Następnie łapiemy palec wskazujący i kolejne palce, przyciągając je w ten sam sposób w stronę klatki piersiowej. Poza rozciąganiem dłoni i palców, które do siebie przyciągamy, powinniśmy czuć rozciąganie części przedramienia, które skierowane jest w stronę sufitu. To samo ćwiczenie wykonujemy na drugą rękę i rozluźniamy ręce.

Ćwiczenia w klęku podpartym

Przechodzimy do klęku podpartego. Dłonie powinny być rozstawione na szerokość barków i ustawione dokładnie pod nimi. Palce dłoni rozstawmy jak najszerzej i trzymajmy je proste i aktywne, jakbyśmy chcieli wbić koniuszki palców w podłogę. Przesuwamy barki odrobinę w prawo, obciążając mocniej prawą dłoń, następnie do przodu, na lewo w stronę lewej dłoni i do tyłu, w stronę kolan. Wykonujemy takie krążenia 10 razy, po czym zmieniamy kierunek. To samo ćwiczenie wykonujemy, stawiając dłonie na podłodze z palcami skierowanymi na boki oraz z palcami skierowanymi w stronę kolan. Przy ostatniej opcji bądźmy ostrożni! To bardzo mocne rozciągnięcie, przy którym trzeba być szczególnie uważnym, zwłaszcza jeśli mamy przeprosty w łokciach. Po wykonaniu ćwiczenia siadamy na stopach i dajemy sobie chwilę na rozluźnienie dłoni, po czym wracamy do klęku podpartego i stawiamy dłonie z palcami skierowanymi do przodu.

Barki ustawiamy nad dłońmi i próbujemy podnieść z podłogi nadgarstki, trzymając palce i środek dłoni na podłodze – podnosić ma się tylko nadgarstek. Jeśli nie jesteśmy w stanie podnieść nadgarstków z podłogi, możemy przesunąć barki odrobinę w stronę kolan, poza linię barków, ale pamiętajmy o tym, że ćwiczenie nie będzie skuteczne, jeśli zupełnie odciążymy dłonie. Wykonujemy ćwiczenie 10 razy, po czym odpoczywamy, ponownie siadając na piętach.

Mężczyzna ćwiczy na poduszce sensomotorycznej

Następnie łączymy przed sobą palce środkowe obu dłoni tak, aby wewnętrzna strona dłoni skierowana była w stronę naszej klatki piersiowej, a nadgarstki były ustawione na tej samej wysokości. Łokcie trzymamy zgięte i rozsunięte na boki. Tak ustawione dłonie, wnętrzem skierowane do sufitu, kładziemy przed sobą na podłodze. Rozsuwamy palce na odległość kilku centymetrów, bez zmiany ułożenia dłoni. Barki powoli przenosimy w stronę dłoni, tak jakbyśmy chcieli przejść z powrotem do klęku podpartego, dając delikatny nacisk na dłonie i nadgarstki. Łokcie trzymamy zgięte, jak najbardziej w linii z nadgarstkami, po czym próbujemy wyprostować je na tyle, na ile możemy i na ile jest to dla nas komfortowe, cały czas trzymając wierzch dłoni na podłodze i nie zmieniając ich ułożenia. Możemy zwiększyć intensywność, ćwiczenia składając dłonie w piąstki i postępując analogicznie jak wyżej. Wykonujemy około 10 powtórzeń, po czym rozluźniamy dłonie i nadgarstki.

Na koniec masaż…

Ćwiczenie wykonujemy w klęku podpartym. Kładziemy prawe przedramię przed sobą, aby było ustawione równolegle do linii kolan. Wnętrze dłoni skierowane jest do góry, dłoń jest otwarta. Następnie przesuwamy lewą rękę odrobinę na skos w lewo i podchodzimy kolanami bliżej prawego przedramienia. Prawe albo lewe kolano, zależnie od tego, jak jest nam wygodniej, kładziemy w wybranym miejscu i dociskamy nim przedramię. Rozluźniamy nacisk, po czym znajdujemy inne miejsce dla kolana i oddajemy swój ciężar, dociskając przedramię. Ćwiczenie wykonujemy tak długo, jak mamy na to ochotę.

Zestaw ćwiczeń możesz wykonywać każdego dnia przed treningiem oraz po nim, ale także bez żadnej okazji, by zapewnić nadgarstkom regularną porcję ruchu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Kobieta ćwiczy na rolce do ćwiczeń

Rolka do ćwiczeń – jak wybrać, jak ćwiczyć, jakie są efekty?

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.