Przejdź do treści

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Zdjęcie: Photo by Sarah Comeau / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Manicure / unsplash.com
„Manicure hybrydowy nie jest dla każdej z nas” – mówi mgr Joanna Skrzypczak, kosmetolog i szkoleniowiec
kiwi
Owoce i warzywa wolne od zanieczyszczeń. Poznaj listę „Czystej 15-stki”
kobieta pijąca koktajl
„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?
Największy szpital w Polsce zamyka sale operacyjne. Powodem jest brak personelu i pieniędzy
Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie
Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Sen jest dla człowieka niezbędny. Podczas snu organizm się regeneruje, a zgromadzone w ciągu dnia informacje są przyswajane i utrwalane. Po jednej nieprzespanej dobie o połowę spada zdolność zapamiętywania, po dwóch dobach pojawiają się reakcje zbliżone do stanu upojenia alkoholowego, trzy nieprzespane doby lub więcej to już igranie z własnym zdrowiem i życiem – występują halucynacje, może dojść do zapaści.

Nie każdy rodzaj snu wpływa na organizm pozytywnie. Dowiedz się, jak spać, by twój organizm najlepiej na tym skorzystał.

Powszechne przekonanie, że optymalny czas snu dla każdego człowieka to 7–8 godzin na dobę, można włożyć miedzy bajki. Naukowcy z Univeristy of Edinburgh dowiedli, że zapotrzebowanie na określoną długość snu wcale nie jest dla każdego człowieka jednakowe, jest za to zapisane w naszych genach. Jednym wystarczy 5 godzin, innym 10. A 7–8 godzin to tylko czas uśredniony. Jednak inny eksperyment pokazuje, że sen krótszy niż 6 godzin na dobę przez tydzień prowadzi do zmian w działaniu ponad 700 ludzkich genów! Odpowiadają one m.in. za odporność na stres, a także zdolność zwalczania infekcji.

 

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Równie ważne jak czas jest całe otoczenie snu. Sypialnia powinna być przewietrzona, światło zgaszone, pościel czysta i świeża. Badania naukowe wykazały, że najlepsza temperatura, jaka sprzyja wypoczynkowi, to 16–18 stopni Celsjusza. Zimą przyda się nawilżacz powietrza lub mokry ręcznik na kaloryferze. Wysiłek fizyczny sprawi, że sen będzie spokojny, ale nie przed samym zaśnięciem, bo może zadziałać odwrotnie. Intelektualny wysiłek zaraz przed położeniem się do łóżka także działa pobudzająco.

 

Nie bez znaczenia jest pozycja, w jakiej śpimy. Bardzo często bóle pleców i napięcia mięśni wynikają ze złego ułożenia ciała podczas snu. Najlepsza jest pozycja na boku. Między kolana można włożyć poduszkę, a pod głowę specjalistyczny wałek lub poduszkę ortopedyczną. Dzięki temu rozluźnimy mięśnie karku i szyi. Materac powinien mieć średnią twardość.

 

Na jakość snu wpływa też to, co jemy. Przynajmniej 3 godziny przed snem lepiej nie spożywać ciężkich posiłków, bo skłoni to układ pokarmowy i trawienny do wysiłku, a sen będzie niespokojny. Delikatne działanie nasenne mają produkty wysokobiałkowe, ze względu na zawarty w nich tryptofan, który pobudza organizm do wydzielania serotoniny. Najlepsze połączenie nasenne to produkty węglowodanowe z małą zawartością białka, np. ryż lub pieczywo wraz z rybą, chudym mięsem albo nasionami roślin strączkowych, i owoce. Taka kolacja ułatwi zaśnięcie. Do picia na spokojny sen zdecydowanie herbata rumiankowa, melisa albo ciepłe mleko z miodem. Zero kofeiny i mocnej herbaty wieczorem.

Kontroluj pobudkę. Najlepiej, gdy budzimy się sami – nagłe przebudzenie może wyrwać z głębokiego snu, a wówczas trudniej dojść do siebie. Jeśli już tak się zdarzy, eksperci zalecają spokojne wstawanie, stopniowe eksponowanie na światło słoneczne (pomoże to uregulować zegar biologiczny) i orzeźwiający prysznic. Rozciągajmy się powoli, ziewajmy do woli, bo w ten sposób dotlenimy organizm. A po wstaniu czas na pełnowartościowe śniadanie – obowiązkowo!

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dorosła córka z matką

Jak wspierać mamę, która ma za wysoki cukier we krwi?

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje piersi

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje piersi

Rak piersi - co powinnaś o nim wiedzieć?

Rak piersi. Co powinnaś o nim wiedzieć?

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Melatonina

Melatonina a sen – skutki niedoboru i przedawkowania

Ołowiany pocałunek, czyli szminka z dodatkami

gettyimages.com

Ciężki plecak – jak pomóc dziecku?

Bezsenność – rozpracuj wroga

Świadomy sen – nocna kontrola

Komu owoce mogą szkodzić?

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Spot "Bez planu"

Życie bez planu brzmi dobrze? Dla pacjentek chorujących na zaawansowanego raka piersi niekoniecznie

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

zmęczona dziewczyna

Wychodzisz dziś na imprezę? Sprawdź, co się dzieje z twoim mózgiem, kiedy zarywasz nockę

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

mama cholesterol

Twoja mama ma za wysoki cholesterol? Wraz z kardiologiem podpowiadamy, jak możesz jej pomóc

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?