Przejdź do treści

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Nowe badanie wskazuje na związek między stylem życia a cięższym zachorowaniem na COVID-19
Amerykanka robi wyjątkowe pamiątki dla rodziców, którzy stracili dziecko. „Muszą wiedzieć, że ich dzieci nie zostaną zapomniane”
Szyje wyjątkowe pamiątki dla rodziców, którzy stracili dzieci. „Muszą wiedzieć, że ich maluchy nie zostaną zapomniane”
Rany i rozcięcia – rodzaje i pierwsza pomoc
Nie ma dowodów na to, że szczepionki Moderny i Pfizera są niebezpieczne dla kobiet w ciąży – tak mówią wyniki nowego badania
Szczepionki mRNA na COVID-19 bezpieczne dla kobiet w ciąży? Opublikowano pierwsze tak duże badanie na ten temat
Ile osób w Polsce zmarło po szczepionce na COVID-19? U ilu wystąpiła zakrzepica? Znamy najnowsze dane

Lekarze alarmują – krzywimy się na potęgę, a nieprawidłowa postawa obciąża cały kręgosłup, powodując jego zmiany zwyrodnieniowe. By za parę lat nie spędzać długich godzin na rehabilitacji, zadbaj o proste plecy – od dzisiaj.

Matka natura zaprojektowała nasz kręgosłup z myślą o długich marszach po sawannie, a nie o spędzaniu godzin na krześle, w fotelu i kanapie. Wyciągania szyi nad klawiaturą komputera też nie przewidziała, nic dziwnego więc, że kręgosłupy buntują się przeciwko życiu w XXI wieku. I bólem wymuszają na nas poświęcenie im uwagi, której dotąd skąpiliśmy.

Kobieta ćwiczy

Bóle spowodowane zwyrodnieniami stawów kręgosłupa są najczęstszym powodem wizyt w gabinecie fizjoterapeuty. Zazwyczaj problemy z plecami mają dwa źródła. Pierwsze to nieprawidłowe ustawienie głowy i ramion, drugie dotyczy miednicy – wyjaśnia nasz ekspert Piotr Turski, specjalista fizjoterapii. – Oba czynniki „demolujące” kręgosłup można usunąć z naszego życia, poświęcając odrobinę uwagi temu, co robimy w ciągu dnia.

Głowa na karku

Na karku, a nie przed nim, wyciągnięta jak żółwi łepek ze skorupy ani przechylona na bok. Jeśli twoja głowa nie trzyma się prostopadle na kręgosłupie, prędzej czy później zapłacisz za to nieprzyjemnymi dolegliwościami.

– Prawidłowe, centralne ustawienie głowy zależy od wielu, wydawałoby się, czasem prozaicznych i niezwiązanych z kręgosłupem czynników, które stają się źródłem jego problemów – przekonuje Piotr Turski. – I tak na przykład kłopoty ze wzrokiem czy źle dobrane okulary sprawiają, że nadmiernie zbliżamy lub oddalamy głowę od monitora komputera lub tabletu. Jeśli pracujemy w ten sposób przez kilka godzin dziennie, utrzymując nieprawidłowe ustawienie głowy, stopniowo pogłębiamy lordozę szyjną, czyli naturalne wygięcie kręgosłupa w odcinku szyjnym. To z kolei przyczynia się do zwiększenia kifozy piersiowej, nadmiernego wygięcia kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym.

Rezultat? Twój cień zaczyna niebezpiecznie przypominać zgarbioną sylwetkę dzwonnika z Notre-Dame. By temu zapobiec, zadbaj o prawidłowe ustawienie głowy w czasie pracy i czytania. Czyli trzymaj ją prosto (ustaw monitor tak, by jego środek wypadał na linii twojego wzroku), lekko cofniętą.

– Najłatwiej określić prawidłową pozycję głowy, kładąc palec wskazujący na brodzie i lekko „popychając” ją do tyłu, nie napinając jednocześnie mięśni karku – mówi nasz ekspert. – Nie opuszczaj także głowy nad tabletem czy książką, lecz unoś je do poziomu wzroku.

Ząb (nie)mądrości

Co ma ząb do kręgosłupa? Może mieć całkiem sporo, jeśli ciągle odwlekasz decyzję o wyrwaniu doskwierającej ci ósemki.

Nawet niezbyt wielki, ale nieustanny ból może powodować mimowolne przechylenie głowy w stronę bolącego zęba i doprowadzić do kręczu szyi – wyjaśnia fizjoterapeuta. – Do tego odruchowo po bolesnej stronie unosimy bark, co powoduje ból pod przeciwległą łopatką wynikający z nadmiernego napięcia mięśnia podłopatkowego. Wszystko to razem może prowadzić do nawykowej skoliozy, czyli skrzywienia odcinka piersiowego, które powoduje ból mięśni i „psuje” nam sylwetkę.

Zanim ząb zdemoluje ci kręgosłup, zdobądź się na odwagę i wyrwij go. Zadbaj też o nadwątlone mięśnie szyi.

– Kilka razy dziennie oprzyj głowę o zagłówek fotela i „wciśnij” potylicę w oparcie na kilka sekund. Rozluźnij mięśnie i ponów ćwiczenie. Poprawi to ukrwienie głębokich mięśni szyi i zapobiegnie ich osłabieniu – dodaje nasz ekspert. – Jeżeli nie masz fotela z zagłówkiem, połóżmy dłoń na potylicy i „wciskajmy” w nią głowę, pięć razy po pięć sekund.

Jeżeli już męczy cię kręcz szyi, wykonaj to samo ćwiczenie, opierając rękę o bok głowy. Najpierw napinaj mięśnie strony wolnej od kręczu, później tej, z której ci doskwiera.

Krzywa wieża

Nie chcesz przypominać sylwetką krzywego zabytku z Pizy? Nie noś na ramieniu ciężkich toreb.

– Nierównomierne, duże obciążenie sprzyja bocznemu przesunięciu obręczy barkowej względem miednicy. Taki stan rzeczy powoduje nadmierne rozciągnięcie się i osłabienie mięśni po jednej stronie pleców – wyjaśnia fizjoterapeuta. – Brak równowagi mięśniowej po obu stronach kręgosłupa sprzyja jego bocznemu skrzywieniu i nasileniu się dolegliwości bólowych po stronie obciążonej ciężką torbą.

Zainwestuj w plecak i codziennie poświęć chwilę na dbanie o prawidłową sylwetkę.

– Wystarczą dosłownie 2 minuty ćwiczeń, rano i wieczorem. Stań tyłem do ściany, tak aby pięty, pośladki, łopatki i głowa opierały się o nią. W lustrze skoryguj ustawienie głowy i barków, by barki były na tym samym poziomie, głowa pośrodku pomiędzy nimi. Zbliż pępek do kręgosłupa, wciągając brzuch, i nie ruszaj się przez 2 minuty – radzi Piotr Turski. – Dzięki temu zwiększysz napięcie mięśni posturalnych i uregulujesz pracę narządu przedsionkowego, który koordynuje pracę błędnika, wzroku i mięśni posturalnych. „Przypomnisz” tym ciału, jak wygląda prawidłowa, wyprostowana postawa, i będzie ci ją łatwiej odruchowo przyjmować. 

Asymetria lekkoatlety

Jeśli dużo trenujesz i kochasz sporty asymetryczne, które wykorzystują siłę tylko jednej strony ciała (np. tenis ziemny, golf, badminton, jazda na deskorolce, snowboard, łucznictwo), twój kręgosłup może zacząć protestować.

– Jednostronna praca mięśni przykręgosłupowych powoduje skręcanie się kręgów względem siebie i sprzyja powstawaniu skoliozy. Częste obciążanie tych samych partii mięśni może powodować rotacyjne przeciążenia w szyjnym odcinku kręgosłupa – wyjaśnia nasz ekspert. – Zgłaszane przez pacjentów bóle barku i okolicy łopatek często nie wynikają z przetrenowania mięśni, lecz są objawem promieniowania bólu z dolnego odcinka szyjnego kręgosłupa.

brzuszki na piłce

Wyprzedź ból i by zapobiec skręcaniu się kręgów, sporty asymetryczne uprawiaj na zmianę z tymi, które wymuszają symetryczną pracę mięśni (pływanie, siłownia, bieganie, rower).

„Przekoszona” miednica

Rotacja miednicy przyczynia się do powstawania większości dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa oraz w rejonie stawów krzyżowo-biodrowych.

– Jej przyczyn może być wiele. Zaczynając od „krzywego” siedzenia, z jedną nogą podwiniętą pod siebie i stopą schowaną pod pośladkiem, poprzez brak rozciągnięcia mięśni lędźwiowych, po płaskostopie – wylicza fizjoterapeuta. – Miednica jest bazą, na której posadowiony jest nasz kręgosłup. Jej rotacja sprawia, że fundament kręgosłupa przestaje być wypoziomowany. To trochę tak, jakby stawiać dom na krzywych podwalinach – jego szkielet nigdy nie będzie prosty. Rotacja miednicy sprzyja więc powstawaniu dyskopatii, chorobie zwyrodnieniowej stawów kręgosłupa oraz przeciążeniom w stawach krzyżowo-biodrowych.

Zapobiegniesz zrotowaniu miednicy, regularnie rozciągając mięśnie przedniej i tylnej strony ud. A jeśli pastując buty, odkryjesz, że jeden obcas ścierasz mocniej niż drugi, zgłoś się do fizjoterapeuty w celu oceny funkcjonalnej długości nóg. Wyrównanie ich długości (za pomocą ćwiczeń lub dobranych odpowiednio wkładek do butów) spowoduje wyrównanie miednicy w poziomie i jej odrotowanie, co przywraca prawidłowe oparcie dla kręgosłupa.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rdzeń kręgowy – budowa, funkcje i skutki urazu rdzenia

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Olga Szemley, joga twarzy

Wystarczy 7 minut dziennie, żeby zadbać o skórę twarzy bez botoksu. Olga Szemley mówi, jak to zrobić [WIDEO]

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać” [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Ćwiczenia na ból karku, ćwiczenia szyi. Jak rozluźnić kark?

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm