Przejdź do treści

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią
Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?
Padł rekord zakażeń. MZ odnotowało ponad 50 tys. przypadków zarażenia koronawirusem ubiegłej doby
„Sprzątanie może przyczyniać się do otyłości u dzieci” – alarmuje chemiczka Sylwia Panek
Nie wierzysz w skuteczność szczepień przeciwko COVID-19? „Możesz mieć depresję” – mówią naukowcy

Lekarze alarmują – krzywimy się na potęgę, a nieprawidłowa postawa obciąża cały kręgosłup, powodując jego zmiany zwyrodnieniowe. By za parę lat nie spędzać długich godzin na rehabilitacji, zadbaj o proste plecy – od dzisiaj.

Matka natura zaprojektowała nasz kręgosłup z myślą o długich marszach po sawannie, a nie o spędzaniu godzin na krześle, w fotelu i kanapie. Wyciągania szyi nad klawiaturą komputera też nie przewidziała, nic dziwnego więc, że kręgosłupy buntują się przeciwko życiu w XXI wieku. I bólem wymuszają na nas poświęcenie im uwagi, której dotąd skąpiliśmy.

Kobieta ćwiczy

Bóle spowodowane zwyrodnieniami stawów kręgosłupa są najczęstszym powodem wizyt w gabinecie fizjoterapeuty. Zazwyczaj problemy z plecami mają dwa źródła. Pierwsze to nieprawidłowe ustawienie głowy i ramion, drugie dotyczy miednicy – wyjaśnia nasz ekspert Piotr Turski, specjalista fizjoterapii. – Oba czynniki „demolujące” kręgosłup można usunąć z naszego życia, poświęcając odrobinę uwagi temu, co robimy w ciągu dnia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Głowa na karku

Na karku, a nie przed nim, wyciągnięta jak żółwi łepek ze skorupy ani przechylona na bok. Jeśli twoja głowa nie trzyma się prostopadle na kręgosłupie, prędzej czy później zapłacisz za to nieprzyjemnymi dolegliwościami.

– Prawidłowe, centralne ustawienie głowy zależy od wielu, wydawałoby się, czasem prozaicznych i niezwiązanych z kręgosłupem czynników, które stają się źródłem jego problemów – przekonuje Piotr Turski. – I tak na przykład kłopoty ze wzrokiem czy źle dobrane okulary sprawiają, że nadmiernie zbliżamy lub oddalamy głowę od monitora komputera lub tabletu. Jeśli pracujemy w ten sposób przez kilka godzin dziennie, utrzymując nieprawidłowe ustawienie głowy, stopniowo pogłębiamy lordozę szyjną, czyli naturalne wygięcie kręgosłupa w odcinku szyjnym. To z kolei przyczynia się do zwiększenia kifozy piersiowej, nadmiernego wygięcia kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym.

Rezultat? Twój cień zaczyna niebezpiecznie przypominać zgarbioną sylwetkę dzwonnika z Notre-Dame. By temu zapobiec, zadbaj o prawidłowe ustawienie głowy w czasie pracy i czytania. Czyli trzymaj ją prosto (ustaw monitor tak, by jego środek wypadał na linii twojego wzroku), lekko cofniętą.

– Najłatwiej określić prawidłową pozycję głowy, kładąc palec wskazujący na brodzie i lekko „popychając” ją do tyłu, nie napinając jednocześnie mięśni karku – mówi nasz ekspert. – Nie opuszczaj także głowy nad tabletem czy książką, lecz unoś je do poziomu wzroku.

Ząb (nie)mądrości

Co ma ząb do kręgosłupa? Może mieć całkiem sporo, jeśli ciągle odwlekasz decyzję o wyrwaniu doskwierającej ci ósemki.

Nawet niezbyt wielki, ale nieustanny ból może powodować mimowolne przechylenie głowy w stronę bolącego zęba i doprowadzić do kręczu szyi – wyjaśnia fizjoterapeuta. – Do tego odruchowo po bolesnej stronie unosimy bark, co powoduje ból pod przeciwległą łopatką wynikający z nadmiernego napięcia mięśnia podłopatkowego. Wszystko to razem może prowadzić do nawykowej skoliozy, czyli skrzywienia odcinka piersiowego, które powoduje ból mięśni i „psuje” nam sylwetkę.

Zanim ząb zdemoluje ci kręgosłup, zdobądź się na odwagę i wyrwij go. Zadbaj też o nadwątlone mięśnie szyi.

– Kilka razy dziennie oprzyj głowę o zagłówek fotela i „wciśnij” potylicę w oparcie na kilka sekund. Rozluźnij mięśnie i ponów ćwiczenie. Poprawi to ukrwienie głębokich mięśni szyi i zapobiegnie ich osłabieniu – dodaje nasz ekspert. – Jeżeli nie masz fotela z zagłówkiem, połóżmy dłoń na potylicy i „wciskajmy” w nią głowę, pięć razy po pięć sekund.

Jeżeli już męczy cię kręcz szyi, wykonaj to samo ćwiczenie, opierając rękę o bok głowy. Najpierw napinaj mięśnie strony wolnej od kręczu, później tej, z której ci doskwiera.

Krzywa wieża

Nie chcesz przypominać sylwetką krzywego zabytku z Pizy? Nie noś na ramieniu ciężkich toreb.

– Nierównomierne, duże obciążenie sprzyja bocznemu przesunięciu obręczy barkowej względem miednicy. Taki stan rzeczy powoduje nadmierne rozciągnięcie się i osłabienie mięśni po jednej stronie pleców – wyjaśnia fizjoterapeuta. – Brak równowagi mięśniowej po obu stronach kręgosłupa sprzyja jego bocznemu skrzywieniu i nasileniu się dolegliwości bólowych po stronie obciążonej ciężką torbą.

Zainwestuj w plecak i codziennie poświęć chwilę na dbanie o prawidłową sylwetkę.

– Wystarczą dosłownie 2 minuty ćwiczeń, rano i wieczorem. Stań tyłem do ściany, tak aby pięty, pośladki, łopatki i głowa opierały się o nią. W lustrze skoryguj ustawienie głowy i barków, by barki były na tym samym poziomie, głowa pośrodku pomiędzy nimi. Zbliż pępek do kręgosłupa, wciągając brzuch, i nie ruszaj się przez 2 minuty – radzi Piotr Turski. – Dzięki temu zwiększysz napięcie mięśni posturalnych i uregulujesz pracę narządu przedsionkowego, który koordynuje pracę błędnika, wzroku i mięśni posturalnych. „Przypomnisz” tym ciału, jak wygląda prawidłowa, wyprostowana postawa, i będzie ci ją łatwiej odruchowo przyjmować. 

Asymetria lekkoatlety

Jeśli dużo trenujesz i kochasz sporty asymetryczne, które wykorzystują siłę tylko jednej strony ciała (np. tenis ziemny, golf, badminton, jazda na deskorolce, snowboard, łucznictwo), twój kręgosłup może zacząć protestować.

– Jednostronna praca mięśni przykręgosłupowych powoduje skręcanie się kręgów względem siebie i sprzyja powstawaniu skoliozy. Częste obciążanie tych samych partii mięśni może powodować rotacyjne przeciążenia w szyjnym odcinku kręgosłupa – wyjaśnia nasz ekspert. – Zgłaszane przez pacjentów bóle barku i okolicy łopatek często nie wynikają z przetrenowania mięśni, lecz są objawem promieniowania bólu z dolnego odcinka szyjnego kręgosłupa.

brzuszki na piłce

Wyprzedź ból i by zapobiec skręcaniu się kręgów, sporty asymetryczne uprawiaj na zmianę z tymi, które wymuszają symetryczną pracę mięśni (pływanie, siłownia, bieganie, rower).

„Przekoszona” miednica

Rotacja miednicy przyczynia się do powstawania większości dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa oraz w rejonie stawów krzyżowo-biodrowych.

– Jej przyczyn może być wiele. Zaczynając od „krzywego” siedzenia, z jedną nogą podwiniętą pod siebie i stopą schowaną pod pośladkiem, poprzez brak rozciągnięcia mięśni lędźwiowych, po płaskostopie – wylicza fizjoterapeuta. – Miednica jest bazą, na której posadowiony jest nasz kręgosłup. Jej rotacja sprawia, że fundament kręgosłupa przestaje być wypoziomowany. To trochę tak, jakby stawiać dom na krzywych podwalinach – jego szkielet nigdy nie będzie prosty. Rotacja miednicy sprzyja więc powstawaniu dyskopatii, chorobie zwyrodnieniowej stawów kręgosłupa oraz przeciążeniom w stawach krzyżowo-biodrowych.

Zapobiegniesz zrotowaniu miednicy, regularnie rozciągając mięśnie przedniej i tylnej strony ud. A jeśli pastując buty, odkryjesz, że jeden obcas ścierasz mocniej niż drugi, zgłoś się do fizjoterapeuty w celu oceny funkcjonalnej długości nóg. Wyrównanie ich długości (za pomocą ćwiczeń lub dobranych odpowiednio wkładek do butów) spowoduje wyrównanie miednicy w poziomie i jej odrotowanie, co przywraca prawidłowe oparcie dla kręgosłupa.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Plecy wklęsłe – przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

Kręgosłup – budowa, funkcje, przyczyny bólu kręgosłupa

Sala operacyjna

Nowatorska operacja gdańskich lekarzy. „Jesteśmy w tego typu zabiegach liderami w skali światowej”

Test marszowy – przebieg i zastosowanie badania

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Julian Sobiech

Julian Sobiech: Gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rdzeń kręgowy – budowa, funkcje i skutki urazu rdzenia

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

5 błędów, które popełniają mężczyźni podczas seksu

×