Przejdź do treści

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pieczona dynia Hokkaido
Przepis na pieczoną dynię Hokkaido. Świetnie sprawdzi się na lunch, obiad albo kolację!
Keira Knightley na premierze "Official Secrets"
Keira Knightley o macierzyństwie: to trzeci raz od porodu, gdy mam uczesane włosy
5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą
5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą
Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka
Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka
7 rzeczy, których lepiej nie robić po kłótni z partnerem lub partnerką
7 rzeczy, których lepiej nie robić po kłótni z partnerem lub partnerką

Jeśli czujesz, że menisk wypukły osiągnąłeś już jakiś czas temu, a teraz jesteś w stałej gotowości do eksplozji, znaczy, że zszargało ci nerwy. „Uspokój się” rzucone mimochodem zza biurka kolegi działa jak zapalnik. Zanim nad miastem uniesie się atomowy grzybek po twoim wybuchu, sprawdź, za co pokocha cię twój układ nerwowy.

Nasz układ nerwowy to delikatny mechanizm. Łatwo naruszyć jego subtelną strukturę, a gdy nie działa prawidłowo, boleśnie da nam o sobie znać. Złożony system sprawuje kontrolę nad wszystkimi procesami w naszym ciele. Dzięki niemu odbieramy bodźce z zewnątrz i odpowiednio na nie reagujemy. Kiedy nasz układ nerwowy szwankuje, może się okazać, że nie jesteśmy w stanie zarejestrować dochodzących do nas bodźców albo reagujemy na nie nieprawidłowo. Pojawiają się wówczas na przykład problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, trudności w wykonaniu precyzyjnych czynności, logicznym formułowaniu myśli. Albo nieadekwatne reakcje, które mogą nas zaskoczyć – histeria, płaczliwość, złość trudne do opanowania, wytłumaczenia. To pierwsze symptomy stresu, nadmiernego zmęczenia układu nerwowego. Niekoniecznie od razu depresja albo nawet załamanie nerwowe, ale zwykłe zmęczenie, wykończenie, zużycie – nazwij to, jak chcesz, ale to ostatni dzwonek, żeby sobie pomóc. W końcu chroniczne bóle głowy, bezsenność, drgawki, omdlenia, zaburzenia ruchu, a nawet paraliż oraz wiele chorób autoimmunologicznych bierze swój początek m.in. z nadmiernego stresu, z przeciążenia układu nerwowego.

Dbaj o układ nerwowy

Oczywiście najlepiej byłoby żyć w kwiecie lotosu. Jednak rady w stylu „ogranicz stresujące sytuacje” czy jeszcze bardziej światła: „kontroluj emocje”, zamiast pomóc, dodatkowo irytują. Jeśli możesz rzucić pracę albo frustrujący związek na rzecz bardziej budujących niż niszczących – to zrób to! I tym samym dołącz do garstki szczęśliwców, którym dane jest zrealizować tę złotą radę „więcej radości z życia”. Jeśli jesteś w stanie osiągnąć stan zen, gdy znów, jak co dzień, na zebraniu twój zespół zbiera chłostę za kolejną bezsensowną arcyważną sprawę – to brawo ty! Znaczna część ludzi jednak tego nie potrafi, co oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem skończy jednak na kozetce. Zrób więc, co możesz, żeby twoje otoczenie nie było dla ciebie aż tak obciążające.

Aktywność fizyczna – balsam na zszargane nerwy

Systematyczne uprawianie sportu pobudza układ nerwowy, rozwijają się dodatkowe gałązki nerwowe, poprawia się koordynacja, szybkość i łatwość reakcji na bodźce z zewnątrz. Nadmierne obciążenia emocjonalne ulegają rozkładowi podczas treningu – podczas aktywnego ruchu wydzielane są endorfiny, co bezpośrednio zmniejsza stany depresyjne, lęki, napięcia. Niektórzy instynktownie potrzebują „wybiegać się”, kiedy są podenerwowani. Inni paradoksalnie zaszywają się pod kocem. Niekiedy więc wybranie się na rower, na basen czy siłownię wymaga niemałego przełamania się. Ale warto. Aktywność fizyczna to najprostsza kuracja naszego układu nerwowego. Po prostu raz się do tego zmuś! Drugi raz nie będzie się już trzeba zmuszać – przyjdzie samo.

Dieta ‒ ugotuj sobie miksturę na nerwy

Zdrowa dieta wzbogacona produktami korzystnie wpływającymi na układ nerwowy jest doskonałym uzupełnieniem aktywności fizycznej. Codzienną dietę uzupełnij więc o owoce bogate w witaminy z grupy B – świetnie sprawdzają się we wspomaganiu układu nerwowego. Sięgnij po jabłko, melona, pomarańczę, banana, brzoskwinię, winogrona i grejpfruty. Również warzywa zielonolistne, kalafior, buraki, pomidory, szpinak i marchew. Jedz sałatę – czy wiesz, że uważana jest za warzywo uspokajające i relaksujące? Tak samo jak cebula, która działa kojąco na układ nerwowy. Z tych wszystkich produktów bez problemu skomponujesz pyszną sałatkę! Z pomocą przychodzą również zioła ‒ napar z rozmarynu czy szałwii, nie wspominając już o oczywistej melisie.

Kasia Bigos kettlebell

Suplementy ‒ moc w kapsułkach

Może się okazać, że nasz układ nerwowy naprawdę „dostał w kość” i liściem sałaty go nie wzmocnimy. Na pomoc ruszają suplementy. Stosuj je jednak mądrze ‒ zamiast kompleksu „wszystko w jednym”, czyli na „skórę, zęby, wątrobę, nerwy”, wybierz te, których potrzebujesz. Przede wszystkim z witaminą B12 ‒ jej niedobór prowadzi do depresji i zaburzeń neurologicznych, które są skutkiem uszkodzeń układu nerwowego. Nie jest prawdą, że jedynie wegetarianie i weganie mają niedobór tej witaminy. Okazuje się, że również osoby na tradycyjnej diecie mięsnej mogą cierpieć z powodu braku odpowiedniej ilości B12 w organizmie. Najlepiej zbadać jej poziom we krwi i w razie potrzeby zacząć rozsądnie suplementować. W codziennym stosowaniu pomocna może być forma, np. tabletki do ssania instant, które nie wymagają popijania ani połykania, szybko rozpuszczają się na języku, można je wygodnie stosować dosłownie wszędzie, np. w podróży. Bardzo ważny jest także magnez. Ma wiele zadań, wśród nich m.in. regulację pracy układu nerwowego. Jego brak sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres. Może warto również sięgnąć po koenzym Q10? Poza istotnym wpływem Q10 na procesy metaboliczne, ochronę serca i tętnic koenzym zapobiega również spowolnieniu procesów myślowych, ogólnemu osłabieniu i przemęczeniu.

Zanim kolejny raz menisk wypukły przeleje czarę goryczy, idź na spacer, odkop rower z piwnicy, na targu kup kosz warzyw i owoców, a w drodze powrotnej wstąp do apteki po kilka drobiazgów. Przekonaj się, że to działa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Aneta Cybula

„Jak ktoś dobrze wygląda, ładnie pachnie i umie się wysłowić, to nie może mieć HIV – osoby, które myślą w ten sposób, trafiają do szpitala już na etapie AIDS” – mówi dr Aneta Cybula, specjalistka chorób zakaźnych

Zainteresują cię również:

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

sm

SM (stwardnienie rozsiane) – przyczyny, pierwsze objawy, leczenie

Dopamina - działanie, skutki nadmiaru i niedoboru

Dopamina – działanie, skutki nadmiaru i niedoboru

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

Melisa - herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Serotonina - co to jest? Czym grozi jej niedobór?

Serotonina – co to jest? Czym grozi jej niedobór?

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho