Przejdź do treści

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Osobowość unikająca (APVD) – objawy, przyczyny, leczenie
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Mgr farmacji Karolina Morze radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Ekspertka radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes

Jeśli czujesz, że menisk wypukły osiągnąłeś już jakiś czas temu, a teraz jesteś w stałej gotowości do eksplozji, znaczy, że zszargało ci nerwy. „Uspokój się” rzucone mimochodem zza biurka kolegi działa jak zapalnik. Zanim nad miastem uniesie się atomowy grzybek po twoim wybuchu, sprawdź, za co pokocha cię twój układ nerwowy.

Nasz układ nerwowy to delikatny mechanizm. Łatwo naruszyć jego subtelną strukturę, a gdy nie działa prawidłowo, boleśnie da nam o sobie znać. Złożony system sprawuje kontrolę nad wszystkimi procesami w naszym ciele. Dzięki niemu odbieramy bodźce z zewnątrz i odpowiednio na nie reagujemy. Kiedy nasz układ nerwowy szwankuje, może się okazać, że nie jesteśmy w stanie zarejestrować dochodzących do nas bodźców albo reagujemy na nie nieprawidłowo. Pojawiają się wówczas na przykład problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, trudności w wykonaniu precyzyjnych czynności, logicznym formułowaniu myśli. Albo nieadekwatne reakcje, które mogą nas zaskoczyć – histeria, płaczliwość, złość trudne do opanowania, wytłumaczenia. To pierwsze symptomy stresu, nadmiernego zmęczenia układu nerwowego. Niekoniecznie od razu depresja albo nawet załamanie nerwowe, ale zwykłe zmęczenie, wykończenie, zużycie – nazwij to, jak chcesz, ale to ostatni dzwonek, żeby sobie pomóc. W końcu chroniczne bóle głowy, bezsenność, drgawki, omdlenia, zaburzenia ruchu, a nawet paraliż oraz wiele chorób autoimmunologicznych bierze swój początek m.in. z nadmiernego stresu, z przeciążenia układu nerwowego.

Dbaj o układ nerwowy

Oczywiście najlepiej byłoby żyć w kwiecie lotosu. Jednak rady w stylu „ogranicz stresujące sytuacje” czy jeszcze bardziej światła: „kontroluj emocje”, zamiast pomóc, dodatkowo irytują. Jeśli możesz rzucić pracę albo frustrujący związek na rzecz bardziej budujących niż niszczących – to zrób to! I tym samym dołącz do garstki szczęśliwców, którym dane jest zrealizować tę złotą radę „więcej radości z życia”. Jeśli jesteś w stanie osiągnąć stan zen, gdy znów, jak co dzień, na zebraniu twój zespół zbiera chłostę za kolejną bezsensowną arcyważną sprawę – to brawo ty! Znaczna część ludzi jednak tego nie potrafi, co oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem skończy jednak na kozetce. Zrób więc, co możesz, żeby twoje otoczenie nie było dla ciebie aż tak obciążające.

Aktywność fizyczna – balsam na zszargane nerwy

Systematyczne uprawianie sportu pobudza układ nerwowy, rozwijają się dodatkowe gałązki nerwowe, poprawia się koordynacja, szybkość i łatwość reakcji na bodźce z zewnątrz. Nadmierne obciążenia emocjonalne ulegają rozkładowi podczas treningu – podczas aktywnego ruchu wydzielane są endorfiny, co bezpośrednio zmniejsza stany depresyjne, lęki, napięcia. Niektórzy instynktownie potrzebują „wybiegać się”, kiedy są podenerwowani. Inni paradoksalnie zaszywają się pod kocem. Niekiedy więc wybranie się na rower, na basen czy siłownię wymaga niemałego przełamania się. Ale warto. Aktywność fizyczna to najprostsza kuracja naszego układu nerwowego. Po prostu raz się do tego zmuś! Drugi raz nie będzie się już trzeba zmuszać – przyjdzie samo.

Dieta ‒ ugotuj sobie miksturę na nerwy

Zdrowa dieta wzbogacona produktami korzystnie wpływającymi na układ nerwowy jest doskonałym uzupełnieniem aktywności fizycznej. Codzienną dietę uzupełnij więc o owoce bogate w witaminy z grupy B – świetnie sprawdzają się we wspomaganiu układu nerwowego. Sięgnij po jabłko, melona, pomarańczę, banana, brzoskwinię, winogrona i grejpfruty. Również warzywa zielonolistne, kalafior, buraki, pomidory, szpinak i marchew. Jedz sałatę – czy wiesz, że uważana jest za warzywo uspokajające i relaksujące? Tak samo jak cebula, która działa kojąco na układ nerwowy. Z tych wszystkich produktów bez problemu skomponujesz pyszną sałatkę! Z pomocą przychodzą również zioła ‒ napar z rozmarynu czy szałwii, nie wspominając już o oczywistej melisie.

Kasia Bigos kettlebell

Suplementy ‒ moc w kapsułkach

Może się okazać, że nasz układ nerwowy naprawdę „dostał w kość” i liściem sałaty go nie wzmocnimy. Na pomoc ruszają suplementy. Stosuj je jednak mądrze ‒ zamiast kompleksu „wszystko w jednym”, czyli na „skórę, zęby, wątrobę, nerwy”, wybierz te, których potrzebujesz. Przede wszystkim z witaminą B12 ‒ jej niedobór prowadzi do depresji i zaburzeń neurologicznych, które są skutkiem uszkodzeń układu nerwowego. Nie jest prawdą, że jedynie wegetarianie i weganie mają niedobór tej witaminy. Okazuje się, że również osoby na tradycyjnej diecie mięsnej mogą cierpieć z powodu braku odpowiedniej ilości B12 w organizmie. Najlepiej zbadać jej poziom we krwi i w razie potrzeby zacząć rozsądnie suplementować. W codziennym stosowaniu pomocna może być forma, np. tabletki do ssania instant, które nie wymagają popijania ani połykania, szybko rozpuszczają się na języku, można je wygodnie stosować dosłownie wszędzie, np. w podróży. Bardzo ważny jest także magnez. Ma wiele zadań, wśród nich m.in. regulację pracy układu nerwowego. Jego brak sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres. Może warto również sięgnąć po koenzym Q10? Poza istotnym wpływem Q10 na procesy metaboliczne, ochronę serca i tętnic koenzym zapobiega również spowolnieniu procesów myślowych, ogólnemu osłabieniu i przemęczeniu.

Zanim kolejny raz menisk wypukły przeleje czarę goryczy, idź na spacer, odkop rower z piwnicy, na targu kup kosz warzyw i owoców, a w drodze powrotnej wstąp do apteki po kilka drobiazgów. Przekonaj się, że to działa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta stoi przy oknie

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Nerw kulszowy – przebieg, funkcje i przyczyny bólu

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Dopamina - działanie, skutki nadmiaru i niedoboru

Dopamina – co to jest? Lek, niedobór, nadmiar, działanie

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk: aby naprawić swoją postawę ciała, rozluźniaj układ mięśniowy, wzmacniaj go, ale mobilizuj też nerwy

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Krople

GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać okres? Stres zaburza cykl miesiączkowy

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Ból głowy i oczu oraz światłowstręt - objawy migreny

Ból głowy i oczu oraz światłowstręt – objawy migreny

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Kobieta cierpi na ból brzucha

Nerwica żołądka – objawy, leczenie, przyczyny

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – przyczyny, leczenie. Objawy ataku paniki

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.