Przejdź do treści

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż
Odchudzanie nie musi być trudne/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o atakach paniki
Dorota Szelągowska o swoim zdrowiu psychicznym. „Byłam na totalnym dnie”
„Nie powinniśmy się bać mówienia o tym, że problemy jelitowe należą już do chorób cywilizacyjnych” – mówi Roksana Środa, dietetyk kliniczna
Niezwykła szopka w Neapolu. Trzej Królowie z paszportem covidowym
Niezwykła szopka w Neapolu. „Trzej Mędrcy przybywają w tym roku z paszportem covidowym”
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podaje prawdopodobny termin
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podał prawdopodobny termin
Dr Fauci: Szczepionka Johnson & Johnson powinna być dwudawkowa
„Szczepionka Johnson&Johnson powinna być dwudawkowa” – mówi dr Anthony Fauci

Dlaczego nie chudnę? To pytanie zadaje sobie wiele osób stosujących dietę odchudzającą i prowadzących aktywny styl życia. Być może winą za to, że kilogramy stoją w miejscu, są niepozorne błędy żywieniowe lub brak motywacji. Jak się odchudzać mądrze i skutecznie? Oto sposoby, dzięki którym już wkrótce stwierdzenie „jem i chudnę” stanie się faktem.

Stosuję dietę, a nie chudnę – przestań się obwiniać

„Całe życie jestem na diecie, wciąż sobie odmawiam. Mam ciężki dzień, czemu miałbym sobie odmówić i teraz. Należy mi się”. Brzmi znajomo? Odpowiedz sobie uczciwie: czy masz wrażenie, że wciąż sobie odmawiasz? Jeśli tak, najpewniej gdy masz gorszy nastrój, w celu poprawy humoru sięgasz po „zakazany owoc”. Problem polega na tym, że ten dobry nastrój szybko mija. Bo nawet po najsmaczniejszej niezdrowej przekąsce powód twojego zdenerwowania nadal pozostaje. Za to ty prawdopodobnie obwiniasz się, tracisz wiarę w siebie i… znów sięgasz po kolejne ciastko. Przez to stwierdzenie „chudnę ze stresu” nie zawsze znajduje odbicie w rzeczywistości. Zastanów się, co innego niż pochłonięcie kalorycznego uspokajacza możesz zrobić, żeby się zrelaksować, znaleźć ukojenie. I koniecznie zmień swoje nastawienie.

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

Dlaczego nie chudnę na diecie – jak zmotywować się do diety?

Nie patrz na dietę jak na system zakazów. Zakazy aż się proszą, by je łamać! Spróbuj sposób odżywiania traktować jak rodzaj dbania o siebie. A w dbaniu o siebie poprzez zdrowe odżywianie chodzi o to, by dawać sobie dobre, zdrowe jedzenie, dzięki któremu nasze ciało i umysł sprawnie funkcjonują. Brzmi lepiej, prawda?

Zrób listę produktów, które możesz jeść bez obaw o smukłą sylwetkę, np. owoce, warzywa – jest ich całe mnóstwo, skup się na tej liście. Na drugą listę wpisz produkty bardziej kaloryczne, które dotychczas traktowałaś jako grzeszki (np. słodycze czy słone przekąski), i postanów, że jeśli będziesz mieć ochotę, możesz po nie sięgnąć. Ale nie w chwili, kiedy potrzebujesz uspokojenia, relaksu czy polepszenia humoru. Gdy dasz sobie prawo wyboru, prawdopodobnie rzadziej będziesz myśleć o tych produktach. A jeśli postanowisz je zjeść, to okaże się to przyjemnością bez wyrzutów sumienia.

Czy od picia wody się chudnie? Nawodnienie organizmu jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu metabolizmu, ponadto usprawnia pracę mięśni podczas treningu. Jak się zabrać za odchudzania? Zacznij od diety i wypijania co najmniej 1,5 – 2 litrów wody i herbatek ziołowych.

Dieta skrojona na miarę

„Dlaczego nie chudnę mimo diety i ćwiczeń” – to pytanie zadaje sobie mnóstwo kobiet. Dieta, którą z sukcesem zastosowała twoja znajoma, wcale nie musi być odpowiednia dla ciebie. Każdy z nas jest inny, popełnia inne błędy w jedzeniu i inne produkty mu smakują. Zapewne zapotrzebowanie na energię koleżanki jest inne niż twoje. Zależy ono od wielu czynników, takich jak m.in. wiek, wzrost, waga, aktywność fizyczna, a nawet dotychczasowy sposób odżywiania i ilość przebytych prób odchudzania. Dlatego to, że twoja znajoma schudła na tej diecie, wcale nie oznacza, że i tobie się uda. Zadręczanie się, dlaczego nie chudnę na takiej diecie nie ma sensu. Jak zabrać się za odchudzanie? W celu dopasowania diety dla ciebie najlepiej zgłoś się do dietetyka, który weźmie pod uwagę wszystkie powyższe czynniki i dopasuje do ciebie twój indywidualny plan działania. Dietetyk określi, dlaczego waga stoi w miejscu oraz udzieli wskazówek, jak zmobilizować się do odchudzania. A ty już nigdy nie powiesz: „odchudzam się, a nie chudnę”.

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

Ćwiczę i nie chudnę – dlaczego trening nie jest skuteczny?

Aby schudnąć, konieczne jest stosowanie odpowiedniej diety, a także prowadzenie aktywnego stylu życia. Odchudzanie się jest skuteczne wówczas, gdy dostarczamy organizmowi mniej kalorii, niż wynika to z jego dziennego zapotrzebowania. Regularne treningi pozwalają na spalenie sporej ilości kalorii, co ułatwia odchudzanie. Należy jednak pamiętać o odpowiednim planie treningowym – nie może w nim zabraknąć czasu na regenerację organizmu. Wówczas stwierdzenie „ćwiczę i nie chudnę” odejdzie w zapomnienie.

Może to nie tłuszcz, a mięśnie – jak się mierzyć?

No dobrze, a jeśli już jesz zdrowo i ćwiczysz, ale waga ani drgnie? Jeśli ćwiczysz regularnie, po pewnym czasie okazuje się, że nie widać efektów na wadze. Powodem tego jest zmiana proporcji twojego ciała: tracisz tkankę tłuszczową, ale równocześnie (w wyniku rozbudowy mięśni) zyskujesz beztłuszczową masę ciała. Proponuję, byś obok wagi monitorowała także obwody. Jeśli one są mniejsze, to dobry znak! Przecież głównie o obwody ci chodzi, prawda? Jeśli jednak obwody pozostają bez zmian, to prawdopodobnie znaczy, że dostarczasz organizmowi zbyt dużo energii z pożywieniem w porównaniu do twojego wydatku energetycznego.

Nie ma co się oszukiwać – jeśli chcesz schudnąć, nie wystarczy tylko zdrowo jeść, ale trzeba też zmniejszyć kaloryczność dzienną menu, tak by twój całodzienny bilans energetyczny był na minusie. Jeśli efekty twoich starań były tylko na początku zmian, oznacza to, że prawdopodobnie twój metabolizm spowolnił. Na szczęście nie potrwa to długo, pod warunkiem że w tym czasie się nie poddasz. W tym przypadku, jak w żadnym innym, świetnie przyda się kartka z korzyściami, jakie osiągasz ze zmiany trybu życia. Wypisz na niej, co dzięki zdrowej diecie i aktywności fizycznej zyskałaś: skoncentruj się na korzyściach jakościowych, nie na samych straconych kilogramach. Regularna aktywność i zdrowe jedzenie dodają energii do życia i regulują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. I nie poddawaj się!

Dlaczego chudnę, choć nie stosuję diety?

Niektóre osoby doświadczają zupełnie odmiennej sytuacji – chudną bez powodu. Gdy możesz o sobie powiedzieć „dużo jem i chudnę”, „nie wiem, dlaczego szybko chudnę” – warto przyjrzeć się zdrowiu. Czy przez stres się chudnie? Oczywiście! To coraz częstsza przyczyna nieplanowanej utraty wagi. Przyczyną chudnięcia może być stres, ale także nadczynność tarczycy, zaburzenia wchłaniania, cukrzyca. Warto wówczas udać się do lekarza, który zleci odpowiednie badania i postawi diagnozę.

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

Polska piosenkarka zadedykowała piosenkę Przemysławowi Czarnkowi. „Na co to mówisz, zważ”

Polska piosenkarka zadedykowała nowy singiel Przemysławowi Czarnkowi. „Na to, co mówisz, zważ”

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

„Od czego zaczyna się reset hormonalny? Od uświadomienia sobie, że z przebitą oponą nie pojedziesz dalej”. Recenzja książki „Dieta 7 hormonów” Sary Gottfried

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Seks was nie odchudzi. I bardzo dobrze!

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

odchudzanie nie jest tanie

Ile kosztuje utrata jednego kilograma ciała? Fizjoterapeutka wyliczyła

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?