Przejdź do treści

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż
Odchudzanie nie musi być trudne/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!
HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
„Nadżerkę, taką prawdziwą, będzie miało tylko 30 proc. z was. To, czym najczęściej 'straszą’ was ginekolodzy, to ektopia” – mówi dr Agnieszka Nalewczyńska
Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Dlaczego nie chudnę? To pytanie zadaje sobie wiele osób stosujących dietę odchudzającą i prowadzących aktywny styl życia. Być może winą za to, że kilogramy stoją w miejscu, są niepozorne błędy żywieniowe lub brak motywacji. Jak się odchudzać mądrze i skutecznie? Oto sposoby, dzięki którym już wkrótce stwierdzenie „jem i chudnę” stanie się faktem.

Stosuję dietę, a nie chudnę – przestań się obwiniać

„Całe życie jestem na diecie, wciąż sobie odmawiam. Mam ciężki dzień, czemu miałbym sobie odmówić i teraz. Należy mi się”. Brzmi znajomo? Odpowiedz sobie uczciwie: czy masz wrażenie, że wciąż sobie odmawiasz? Jeśli tak, najpewniej gdy masz gorszy nastrój, w celu poprawy humoru sięgasz po „zakazany owoc”. Problem polega na tym, że ten dobry nastrój szybko mija. Bo nawet po najsmaczniejszej niezdrowej przekąsce powód twojego zdenerwowania nadal pozostaje. Za to ty prawdopodobnie obwiniasz się, tracisz wiarę w siebie i… znów sięgasz po kolejne ciastko. Przez to stwierdzenie „chudnę ze stresu” nie zawsze znajduje odbicie w rzeczywistości. Zastanów się, co innego niż pochłonięcie kalorycznego uspokajacza możesz zrobić, żeby się zrelaksować, znaleźć ukojenie. I koniecznie zmień swoje nastawienie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

Dlaczego nie chudnę na diecie – jak zmotywować się do diety?

Nie patrz na dietę jak na system zakazów. Zakazy aż się proszą, by je łamać! Spróbuj sposób odżywiania traktować jak rodzaj dbania o siebie. A w dbaniu o siebie poprzez zdrowe odżywianie chodzi o to, by dawać sobie dobre, zdrowe jedzenie, dzięki któremu nasze ciało i umysł sprawnie funkcjonują. Brzmi lepiej, prawda?

Zrób listę produktów, które możesz jeść bez obaw o smukłą sylwetkę, np. owoce, warzywa – jest ich całe mnóstwo, skup się na tej liście. Na drugą listę wpisz produkty bardziej kaloryczne, które dotychczas traktowałaś jako grzeszki (np. słodycze czy słone przekąski), i postanów, że jeśli będziesz mieć ochotę, możesz po nie sięgnąć. Ale nie w chwili, kiedy potrzebujesz uspokojenia, relaksu czy polepszenia humoru. Gdy dasz sobie prawo wyboru, prawdopodobnie rzadziej będziesz myśleć o tych produktach. A jeśli postanowisz je zjeść, to okaże się to przyjemnością bez wyrzutów sumienia.

Czy od picia wody się chudnie? Nawodnienie organizmu jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu metabolizmu, ponadto usprawnia pracę mięśni podczas treningu. Jak się zabrać za odchudzania? Zacznij od diety i wypijania co najmniej 1,5 – 2 litrów wody i herbatek ziołowych.

Dieta skrojona na miarę

„Dlaczego nie chudnę mimo diety i ćwiczeń” – to pytanie zadaje sobie mnóstwo kobiet. Dieta, którą z sukcesem zastosowała twoja znajoma, wcale nie musi być odpowiednia dla ciebie. Każdy z nas jest inny, popełnia inne błędy w jedzeniu i inne produkty mu smakują. Zapewne zapotrzebowanie na energię koleżanki jest inne niż twoje. Zależy ono od wielu czynników, takich jak m.in. wiek, wzrost, waga, aktywność fizyczna, a nawet dotychczasowy sposób odżywiania i ilość przebytych prób odchudzania. Dlatego to, że twoja znajoma schudła na tej diecie, wcale nie oznacza, że i tobie się uda. Zadręczanie się, dlaczego nie chudnę na takiej diecie nie ma sensu. Jak zabrać się za odchudzanie? W celu dopasowania diety dla ciebie najlepiej zgłoś się do dietetyka, który weźmie pod uwagę wszystkie powyższe czynniki i dopasuje do ciebie twój indywidualny plan działania. Dietetyk określi, dlaczego waga stoi w miejscu oraz udzieli wskazówek, jak zmobilizować się do odchudzania. A ty już nigdy nie powiesz: „odchudzam się, a nie chudnę”.

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

Ćwiczę i nie chudnę – dlaczego trening nie jest skuteczny?

Aby schudnąć, konieczne jest stosowanie odpowiedniej diety, a także prowadzenie aktywnego stylu życia. Odchudzanie się jest skuteczne wówczas, gdy dostarczamy organizmowi mniej kalorii, niż wynika to z jego dziennego zapotrzebowania. Regularne treningi pozwalają na spalenie sporej ilości kalorii, co ułatwia odchudzanie. Należy jednak pamiętać o odpowiednim planie treningowym – nie może w nim zabraknąć czasu na regenerację organizmu. Wówczas stwierdzenie „ćwiczę i nie chudnę” odejdzie w zapomnienie.

Może to nie tłuszcz, a mięśnie – jak się mierzyć?

No dobrze, a jeśli już jesz zdrowo i ćwiczysz, ale waga ani drgnie? Jeśli ćwiczysz regularnie, po pewnym czasie okazuje się, że nie widać efektów na wadze. Powodem tego jest zmiana proporcji twojego ciała: tracisz tkankę tłuszczową, ale równocześnie (w wyniku rozbudowy mięśni) zyskujesz beztłuszczową masę ciała. Proponuję, byś obok wagi monitorowała także obwody. Jeśli one są mniejsze, to dobry znak! Przecież głównie o obwody ci chodzi, prawda? Jeśli jednak obwody pozostają bez zmian, to prawdopodobnie znaczy, że dostarczasz organizmowi zbyt dużo energii z pożywieniem w porównaniu do twojego wydatku energetycznego.

Nie ma co się oszukiwać – jeśli chcesz schudnąć, nie wystarczy tylko zdrowo jeść, ale trzeba też zmniejszyć kaloryczność dzienną menu, tak by twój całodzienny bilans energetyczny był na minusie. Jeśli efekty twoich starań były tylko na początku zmian, oznacza to, że prawdopodobnie twój metabolizm spowolnił. Na szczęście nie potrwa to długo, pod warunkiem że w tym czasie się nie poddasz. W tym przypadku, jak w żadnym innym, świetnie przyda się kartka z korzyściami, jakie osiągasz ze zmiany trybu życia. Wypisz na niej, co dzięki zdrowej diecie i aktywności fizycznej zyskałaś: skoncentruj się na korzyściach jakościowych, nie na samych straconych kilogramach. Regularna aktywność i zdrowe jedzenie dodają energii do życia i regulują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. I nie poddawaj się!

Dlaczego chudnę, choć nie stosuję diety?

Niektóre osoby doświadczają zupełnie odmiennej sytuacji – chudną bez powodu. Gdy możesz o sobie powiedzieć „dużo jem i chudnę”, „nie wiem, dlaczego szybko chudnę” – warto przyjrzeć się zdrowiu. Czy przez stres się chudnie? Oczywiście! To coraz częstsza przyczyna nieplanowanej utraty wagi. Przyczyną chudnięcia może być stres, ale także nadczynność tarczycy, zaburzenia wchłaniania, cukrzyca. Warto wówczas udać się do lekarza, który zleci odpowiednie badania i postawi diagnozę.

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

"Tłuszcz to nie to samo co tkanka tłuszczowa" - podkreśla dr Damian Parol

„Tłuszcz to nie to samo co tkanka tłuszczowa” – podkreśla dr Damian Parol i wyjaśnia różnice pomiędzy spalaniem tkanki tłuszczowej i utlenianiem tłuszczu

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Czy manekiny mogłyby miesiączkować? Paulina Ihnatowicz, dietetyk kliniczna zaskakuje tym pytaniem

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

„Może pełnić ważną funkcję w zapobieganiu otyłości i insulinooporności”. O brązowej tkance tłuszczowej, którą warto mieć, mówi dr Iwona Boniecka

Tomasz Sekielski / Fot. Jerzy Dudek/DDTVN/East News

Tomasz Sekielski szczerze o uzależnieniu. „Wiedziałem że wyrządzam sobie krzywdę. Bałem się, że się już nie obudzę”

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

kanapka z łososiem i avocado

7 najgorszych rzeczy dla twojej wątroby

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który w pandemii wychodzi nam beznadziejnie [WIDEO]

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który teraz wychodzi nam beznadziejnie. To efekt pandemii [WIDEO]

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

Polska piosenkarka zadedykowała piosenkę Przemysławowi Czarnkowi. „Na co to mówisz, zważ”

Polska piosenkarka zadedykowała nowy singiel Przemysławowi Czarnkowi. „Na to, co mówisz, zważ”

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

„Od czego zaczyna się reset hormonalny? Od uświadomienia sobie, że z przebitą oponą nie pojedziesz dalej”. Recenzja książki „Dieta 7 hormonów” Sary Gottfried

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×