Przejdź do treści

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż
Odchudzanie nie musi być trudne/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Adam Lewanowicz
Jak pomóc bliskiej osobie, która tkwi w toksycznej relacji? Radzi psychoterapeuta Adam Lewanowicz [WIDEO]
projektowanie uśmiechu
„Od razu zauważam, gdy ktoś ma problem, bo mówi czy uśmiecha się, przekręcając głowę w bok, lub zasłania usta dłonią”. Lek. dent. Marcin Krupiński o projektowaniu uśmiechu
„Złość piękności szkodzi”? W żadnym wypadku. Pozwólmy dziewczynkom się złościć!
Złość piękności szkodzi? „Zbyt długo dałyśmy sobie wmawiać bajkę o złości, co to kobiecości nie przystoi”
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Kobieta w ciąży
Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP

Dlaczego nie chudnę? To pytanie zadaje sobie wiele osób stosujących dietę odchudzającą i prowadzących aktywny styl życia. Być może winą za to, że kilogramy stoją w miejscu, są niepozorne błędy żywieniowe lub brak motywacji. Jak się odchudzać mądrze i skutecznie? Oto sposoby, dzięki którym już wkrótce stwierdzenie „jem i chudnę” stanie się faktem.

Stosuję dietę, a nie chudnę – przestań się obwiniać

„Całe życie jestem na diecie, wciąż sobie odmawiam. Mam ciężki dzień, czemu miałbym sobie odmówić i teraz. Należy mi się”. Brzmi znajomo? Odpowiedz sobie uczciwie: czy masz wrażenie, że wciąż sobie odmawiasz? Jeśli tak, najpewniej gdy masz gorszy nastrój, w celu poprawy humoru sięgasz po „zakazany owoc”. Problem polega na tym, że ten dobry nastrój szybko mija. Bo nawet po najsmaczniejszej niezdrowej przekąsce powód twojego zdenerwowania nadal pozostaje. Za to ty prawdopodobnie obwiniasz się, tracisz wiarę w siebie i… znów sięgasz po kolejne ciastko. Przez to stwierdzenie „chudnę ze stresu” nie zawsze znajduje odbicie w rzeczywistości. Zastanów się, co innego niż pochłonięcie kalorycznego uspokajacza możesz zrobić, żeby się zrelaksować, znaleźć ukojenie. I koniecznie zmień swoje nastawienie.

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

Dlaczego nie chudnę na diecie – jak zmotywować się do diety?

Nie patrz na dietę jak na system zakazów. Zakazy aż się proszą, by je łamać! Spróbuj sposób odżywiania traktować jak rodzaj dbania o siebie. A w dbaniu o siebie poprzez zdrowe odżywianie chodzi o to, by dawać sobie dobre, zdrowe jedzenie, dzięki któremu nasze ciało i umysł sprawnie funkcjonują. Brzmi lepiej, prawda?

Zrób listę produktów, które możesz jeść bez obaw o smukłą sylwetkę, np. owoce, warzywa – jest ich całe mnóstwo, skup się na tej liście. Na drugą listę wpisz produkty bardziej kaloryczne, które dotychczas traktowałaś jako grzeszki (np. słodycze czy słone przekąski), i postanów, że jeśli będziesz mieć ochotę, możesz po nie sięgnąć. Ale nie w chwili, kiedy potrzebujesz uspokojenia, relaksu czy polepszenia humoru. Gdy dasz sobie prawo wyboru, prawdopodobnie rzadziej będziesz myśleć o tych produktach. A jeśli postanowisz je zjeść, to okaże się to przyjemnością bez wyrzutów sumienia.

Czy od picia wody się chudnie? Nawodnienie organizmu jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu metabolizmu, ponadto usprawnia pracę mięśni podczas treningu. Jak się zabrać za odchudzania? Zacznij od diety i wypijania co najmniej 1,5 – 2 litrów wody i herbatek ziołowych.

Dieta skrojona na miarę

„Dlaczego nie chudnę mimo diety i ćwiczeń” – to pytanie zadaje sobie mnóstwo kobiet. Dieta, którą z sukcesem zastosowała twoja znajoma, wcale nie musi być odpowiednia dla ciebie. Każdy z nas jest inny, popełnia inne błędy w jedzeniu i inne produkty mu smakują. Zapewne zapotrzebowanie na energię koleżanki jest inne niż twoje. Zależy ono od wielu czynników, takich jak m.in. wiek, wzrost, waga, aktywność fizyczna, a nawet dotychczasowy sposób odżywiania i ilość przebytych prób odchudzania. Dlatego to, że twoja znajoma schudła na tej diecie, wcale nie oznacza, że i tobie się uda. Zadręczanie się, dlaczego nie chudnę na takiej diecie nie ma sensu. Jak zabrać się za odchudzanie? W celu dopasowania diety dla ciebie najlepiej zgłoś się do dietetyka, który weźmie pod uwagę wszystkie powyższe czynniki i dopasuje do ciebie twój indywidualny plan działania. Dietetyk określi, dlaczego waga stoi w miejscu oraz udzieli wskazówek, jak zmobilizować się do odchudzania. A ty już nigdy nie powiesz: „odchudzam się, a nie chudnę”.

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

Ćwiczę i nie chudnę – dlaczego trening nie jest skuteczny?

Aby schudnąć, konieczne jest stosowanie odpowiedniej diety, a także prowadzenie aktywnego stylu życia. Odchudzanie się jest skuteczne wówczas, gdy dostarczamy organizmowi mniej kalorii, niż wynika to z jego dziennego zapotrzebowania. Regularne treningi pozwalają na spalenie sporej ilości kalorii, co ułatwia odchudzanie. Należy jednak pamiętać o odpowiednim planie treningowym – nie może w nim zabraknąć czasu na regenerację organizmu. Wówczas stwierdzenie „ćwiczę i nie chudnę” odejdzie w zapomnienie.

Może to nie tłuszcz, a mięśnie – jak się mierzyć?

No dobrze, a jeśli już jesz zdrowo i ćwiczysz, ale waga ani drgnie? Jeśli ćwiczysz regularnie, po pewnym czasie okazuje się, że nie widać efektów na wadze. Powodem tego jest zmiana proporcji twojego ciała: tracisz tkankę tłuszczową, ale równocześnie (w wyniku rozbudowy mięśni) zyskujesz beztłuszczową masę ciała. Proponuję, byś obok wagi monitorowała także obwody. Jeśli one są mniejsze, to dobry znak! Przecież głównie o obwody ci chodzi, prawda? Jeśli jednak obwody pozostają bez zmian, to prawdopodobnie znaczy, że dostarczasz organizmowi zbyt dużo energii z pożywieniem w porównaniu do twojego wydatku energetycznego.

Nie ma co się oszukiwać – jeśli chcesz schudnąć, nie wystarczy tylko zdrowo jeść, ale trzeba też zmniejszyć kaloryczność dzienną menu, tak by twój całodzienny bilans energetyczny był na minusie. Jeśli efekty twoich starań były tylko na początku zmian, oznacza to, że prawdopodobnie twój metabolizm spowolnił. Na szczęście nie potrwa to długo, pod warunkiem że w tym czasie się nie poddasz. W tym przypadku, jak w żadnym innym, świetnie przyda się kartka z korzyściami, jakie osiągasz ze zmiany trybu życia. Wypisz na niej, co dzięki zdrowej diecie i aktywności fizycznej zyskałaś: skoncentruj się na korzyściach jakościowych, nie na samych straconych kilogramach. Regularna aktywność i zdrowe jedzenie dodają energii do życia i regulują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. I nie poddawaj się!

Dlaczego chudnę, choć nie stosuję diety?

Niektóre osoby doświadczają zupełnie odmiennej sytuacji – chudną bez powodu. Gdy możesz o sobie powiedzieć „dużo jem i chudnę”, „nie wiem, dlaczego szybko chudnę” – warto przyjrzeć się zdrowiu. Czy przez stres się chudnie? Oczywiście! To coraz częstsza przyczyna nieplanowanej utraty wagi. Przyczyną chudnięcia może być stres, ale także nadczynność tarczycy, zaburzenia wchłaniania, cukrzyca. Warto wówczas udać się do lekarza, który zleci odpowiednie badania i postawi diagnozę.

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Marilyn Monroe nie przepadała za ćwiczeniami, choć miała słabość do ciężarków, a wieczorem szła na lody z dużą ilością bitej śmietany. Jak wyglądała jej dieta i trening?

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Odchudzanie – na co dajesz się nabrać?

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

10 prostych sposobów, by jeść lepiej

Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

Lipoza iniekcyjna - zabieg

Lipoza iniekcyjna – co to, efekty, przeciwwskazania

20 rzeczy, przez które nie możesz schudnąć

Kobieta z drinkiem

Czy alkohol ścina białka mięśniowe i hamuje odchudzanie? Najpopularniejsze mity obala dietetyk Radosław Smolik

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?