Przejdź do treści

Azot

Azot
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Zapotrzebowanie dobowe: w postaci białka min. 0,8 g na każdy kilogram masy ciała prawidłowej dla wzrostu, maks. do 2–2,5 g/kg.

Rola: niezbędny składnik białek budujących komórki organizmu, kwasów nukleinowych, peptydów, enzymów czy neuroprzekaźników.

Zwiększone zapotrzebowanie: intensywny wysiłek fizyczny; dieta niskokaloryczna, ale także wegańska i wegetariańska, zapewniające przewagę białek roślinnych nad zwierzęcymi, które mają wyższą wartość biologiczną.

Objawy niedoboru: zahamowanie wzrostu u dzieci; apatia, biegunki, łuszczenie skóry, stłuszczenie wątroby, opuchnięcie brzucha i nóg; zanik mięśni, śmierć.

Skutki nadmiaru: zbyt duży udział w diecie produktów białkowych, zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego, ma działanie kwasotwórcze i prowadzi do obniżenia poziomu wapnia w organizmie; obciąża też wątrobę i nerki, zwiększając ryzyko powstawania kamieni nerkowych.

Źródła: aminokwasy budujące białka w produktach zwierzęcych (mięso, ryby, owoce morza, nabiał, jaja) i roślinnych, takich jak nasiona strączkowe, orzechy i pestki, pełne ziarna zbóż.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca