Przejdź do treści

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Często kompletnie nie wiemy, co powoduje nasze problemy ze snem. Z bezsilności sięgamy po leki nasenne. A te mogą nasz problem spotęgować. Co w takim razie robić? Najlepiej zacząć od pozbycia się… nadwagi.

Jak bardzo sen jest ważny dla naszego zdrowia, tłumaczyć chyba nikomu nie trzeba. Niektórym z nas zdarza się jednak notorycznie nie dosypiać lub źle sypiać. Okazuje się, że zrzucenie kilku centymetrów w talii może wystarczyć, by wreszcie to zmienić – takie wnioski płyną z badania naukowców z Johns Hopkins University School of Medicine.

Ok, więc co ma obwód talii do jakości snu? Wiemy na przykład, że nadmiar kilogramów może powodować tak zwany obturacyjny bezdech senny. To powtarzające się epizody zatrzymania oddechu lub znacznego spłycenia oddechu w czasie snu. Zwykle jesteśmy w ogóle tego nieświadomi, za to czujemy się niewyspani, zdekoncentrowani w ciągu dnia lub wybudzamy się w nocy. W takich przypadkach leki nasenne powodują tylko nasilenie objawów. Zatem jeśli mamy nadwagę, obniżenie masy ciała to pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić.

Wiele wskazuje na to, że obniżenie wagi zawsze pozytywnie wpływa na sen. Naukowcy z Hopkinsa, by to udowodnić, przeprowadzili eksperyment z udziałem 77 ochotników "przy kości". Połowa z nich miała za zadanie stosować dietę i ćwiczyć przez kolejnych sześć miesięcy. Pozostali tylko ograniczyli ilość kalorii. Po zakończonym badaniu uczestnicy stracili średnio 7 kilogramów. Co istotne, o 15 proc. ubyło im tkanki tłuszczowej w pasie. Ale co najważniejsze, wszyscy bez wyjątku lepiej spali.

Schudnięcie działa pozytywnie na wypoczynek na różne sposoby. U ludzi zagrożonych cukrzycą lub chorych na cukrzycę reguluje poziom glukozy, a to z kolei w wielu przypadkach likwiduje zespół niespokojnych nóg lub nocne skurcze mięśni nóg – zdecydowanie przeszkadzających w spaniu. Obniżenie wagi reguluje też pracę hormonów, co również poprawia jakość snu.

Jak jeszcze możemy pozytywnie wpłynąć na sen? Więcej wskazówek znajdziecie tutaj.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Serce: 5 sygnałów ostrzegawczych

Obsesja na punkcie wagi?

Serce w tarapatach. Tych sygnałów nie ignoruj!

Serce lubi optymizm

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Chroń serce przed chłodem

Gdy serce bije nierówno

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

7 najlepszych diet na 2018 rok

Antybiotyki a otyłość dzieci

Stres działa jak śmieciowe jedzenie