Przejdź do treści

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nowe obostrzenia i obowiązkowe szczepienia przeciw COVID-19 dla trzech grup zawodowych
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
EMA zaleciła stosowanie leku RoActemra przy ciężkim przebiegu COVID-19
Viagra może pomóc przy demencji spowodowanej chorobą Alzheimera? Wnioski są zaskakujące
Uwierają cię niewygodne metki, gumki w skarpetkach, obciskające ramiączka? To może być allodynia

Często kompletnie nie wiemy, co powoduje nasze problemy ze snem. Z bezsilności sięgamy po leki nasenne. A te mogą nasz problem spotęgować. Co w takim razie robić? Najlepiej zacząć od pozbycia się… nadwagi.

Obwód w talii a jakość snu

Jak bardzo sen jest ważny dla naszego zdrowia, tłumaczyć chyba nikomu nie trzeba. Niektórym z nas zdarza się jednak notorycznie nie dosypiać lub źle sypiać. Okazuje się, że zrzucenie kilku centymetrów w talii może wystarczyć, by wreszcie to zmienić – takie wnioski płyną z badania naukowców z Johns Hopkins University School of Medicine.

Ok, więc co ma obwód talii do jakości snu? Wiemy na przykład, że nadmiar kilogramów może powodować tak zwany obturacyjny bezdech senny. To powtarzające się epizody zatrzymania oddechu lub znacznego spłycenia oddechu w czasie snu. Zwykle jesteśmy w ogóle tego nieświadomi, za to czujemy się niewyspani, zdekoncentrowani w ciągu dnia lub wybudzamy się w nocy. W takich przypadkach leki nasenne powodują tylko nasilenie objawów. Zatem jeśli mamy nadwagę, obniżenie masy ciała to pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić.

Nicole Radomska

Spadek pozytywnie wpływa na sen

Wiele wskazuje na to, że obniżenie wagi zawsze pozytywnie wpływa na sen. Naukowcy z Hopkinsa, by to udowodnić, przeprowadzili eksperyment z udziałem 77 ochotników „przy kości”. Połowa z nich miała za zadanie stosować dietę i ćwiczyć przez kolejnych sześć miesięcy. Pozostali tylko ograniczyli ilość kalorii. Po zakończonym badaniu uczestnicy stracili średnio 7 kilogramów. Co istotne, o 15 proc. ubyło im tkanki tłuszczowej w pasie. Ale co najważniejsze, wszyscy bez wyjątku lepiej spali.

Schudnięcie działa pozytywnie na wypoczynek na różne sposoby. U ludzi zagrożonych cukrzycą lub chorych na cukrzycę reguluje poziom glukozy, a to z kolei w wielu przypadkach likwiduje zespół niespokojnych nóg lub nocne skurcze mięśni nóg – zdecydowanie przeszkadzających w spaniu. Obniżenie wagi reguluje też pracę hormonów, co również poprawia jakość snu.

Jak jeszcze możemy pozytywnie wpłynąć na sen? Więcej wskazówek znajdziecie tutaj.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon. Jaki ma na nas wpływ?

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Kobieta przy laptopie

Nocne światło psuje nam zdrowie. Dlaczego potrzebujemy ciemności?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Polska piosenkarka zadedykowała piosenkę Przemysławowi Czarnkowi. „Na co to mówisz, zważ”

Polska piosenkarka zadedykowała nowy singiel Przemysławowi Czarnkowi. „Na to, co mówisz, zważ”

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Źródło: iStockPhoto

Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów

Leki

Przytyłaś od leków? Dietetyk Michał Kot wyjaśnia, czy to możliwe

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: Adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Za stwierdzeniem „źle spałam” kryje się o wiele więcej niż kłopoty z zasypianiem. Co męczy nas w nocy?

Alicja Sulima: Im mniejsze poczucie własnej skuteczności, tym większe nasilenie dysfunkcyjnych zachowań żywieniowych, jedzenia emocjonalnego i nawykowego

Drzemka – i moc jest z Tobą! Dlaczego sen w ciągu dnia jest na wagę złota?

Jak pozycje snu wpływają na nasz organizm? Wyjaśnia fizjoterapeuta / istock

Jak pozycje snu wpływają na nasz organizm? Wyjaśnia fizjoterapeuta

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku