Przejdź do treści

Ból kręgosłupa podczas pracy przy biurku to informacja wysłana przez organizm. Co powinnyśmy zrobić?

Praca przy biurku / rawpixel
Praca przy biurku / rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Uwierają cię niewygodne metki, gumki w skarpetkach, obciskające ramiączka? To może być allodynia
Ile osób do 44. r.ż. zmarło na COVID-19? „Ta czarna statystyka mogłaby być inna” – przekonuje minister zdrowia
Szczepionki na COVID-19 mają znacznie więcej skutków ubocznych niż inne szczepionki? W sieci krążą fałszywe informacje
Mity w seksie, które naprawdę warto wreszcie wyrzucić do śmieci
Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

Według badań przeprowadzonych przez HealthDesk, firmy specjalizującej się w programach wellness dla przedsiębiorstw, aż 79,1 proc. pracowników odczuwa ból z powodu pracy przy biurku. Najczęściej skarżymy się na ból kręgosłupa, barków, szyi, a także kości krzyżowej. Czy możemy zrobić coś, by zniwelować nasz ból? O tym mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Angelika Pędzik, fizjoterapeutka. 

Magdalena Bury: Pracuję przy biurku. Jak ustawić krzesło, monitor, klawiaturę, żeby nie nadwyrężać kręgosłupa?

Angelika Pędzik, fizjoterapeutka: Stanowisko pracy powinno być jak najbardziej ergonomiczne. Coraz bardziej popularny laptop nie jest dobrym narzędziem do pracy stałej. Najlepiej podpiąć do niego dodatkową klawiaturę i/lub monitor. Monitor należy ustawić na linii wzroku, często potrzebne będzie podwyższenie, w odległości nawet do 70 cm od oczu.

Jeśli ktoś pracuje w systemie na dwa monitory, to ważne jest, aby były one możliwie jak najbliżej siebie, ustawione na wprost nas. Ewentualnie monitor, na który spoglądamy rzadziej, może być ustawiony pod małym kątem. Klawiatura powinna leżeć na biurku (nie na wysuwanej z biurka półce), aby korzystając z niej nie unosić barków ani rąk.

Należy zadbać także o wygodne krzesło z regulacją wysokości i oparcia. Pozycja siedząca powinna być prosta, a stopy w całości oparte o podłogę. Warto zamiennie stosować krzesło z piłką gimnastyczną. Można także spróbować pracy w pozycji stojącej, ale należy pamiętać wtedy o dostosowaniu biurka – powinno być wyższe, abyśmy się nie pochylali. Dobrą alternatywą jest także klęcznik.

brzuszki na piłce

Co powinno nas zaniepokoić? Ból w ramionach, ból w lędźwiach?

Ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego. Jeżeli podejrzewamy, że występowanie bólu związane jest z naszym trybem pracy i nie potrafimy sobie sami z nim poradzić, to powinniśmy skorzystać z wizyty u fizjoterapeuty. Postawi on diagnozę i dobierze odpowiednie ćwiczenia, które pomogą rozwiązać problem.

To, co powinno nas zaniepokoić, to nie tylko ból, ale też sztywność, drętwienie, ograniczenie ruchu czy zmęczenie.

Dlaczego kręgosłup boli?

Nasz kręgosłup jest stworzony do ruchu. Wymuszając na nim statyczną pozycję, odpowiada nam bólem.

Do czego może doprowadzić nieprawidłowe siedzenie przy komputerze?

Nieprawidłowa pozycja przy komputerze ma wpływ na objawy pojawiające się stosunkowo szybko, takie jak m.in. bóle kręgosłupa, drętwienie dłoni, bóle głowy, przykurcze mięśni, ograniczenie ruchu czy obrzęki, jak i te późniejsze, np. żylaki.

Kobieta przed komputerem

Jak sprawdzić, czy źle siedzę?

Sprawdzić, czy siedzimy poprawnie, może osoba obok nas. Nasz organizm też może sam zaalarmować – bólem szyi czy głowy. Dopóki nie wyrobimy w sobie nawyku utrzymywania poprawnej postawy przy komputerze, pomocne mogą być przypominajki w postaci karteczek w różnych miejscach czy przypomnienia na telefonie.

Jakie ćwiczenia powinnyśmy wykonywać podczas tych ośmiu godzin w biurze?

Nasz kręgosłup uwielbia ruch, więc najlepsze co możemy zrobić, to częste przerwy w pracy, w trakcie których wstaniemy od biurka i przejdziemy się. Możemy wykonać ćwiczenia rozciągające lub zwiększające ruchomość kręgosłupa, takie jak delikatne skłony głową w prawą i lewą stronę (po kilka powtórzeń), zgięcie do przodu i wyprost do tyłu czy skłony tułowia w przód, a następnie naprzemienne skręty do prawej i lewej nogi. Dodatkowo, warto rozluźnić nadgarstki, kręcąc nimi w obie strony. Ćwiczenia najlepiej dobrać indywidualnie, pod okiem fizjoterapeuty.

Jak częste powinny być to przerwy?

Jak najczęściej, ale oczywiście w zależności od czasu pracy. Jeśli pracujemy 8 godzin, dobrze jest zrobić dwie dłuższe przerwy po 15 min. Krótkie, 5-minutowe warto robić co godzinę. Częsty, nawet krótki odpoczynek jest zdecydowanie lepszy niż kilkugodzinne siedzenie przed komputerem w jednej pozycji. Pamiętajmy też, że jesteśmy różne i każda z nas będzie tolerowała inny czas w bezruchu.

"Eksploatujemy swoje ciała a później oczekujemy, że przyjemność i rozkosz same przyjdą"/fot. GettyImages

Praca na stojąco jest zdrową alternatywą? Nie cały dzień oczywiście, ale przez jakiś czas…

Zdrowy jest tylko złoty środek. W ciągu jednego dnia pracy dobrze jest zmieniać pozycje na różne i robić przerwy. Niezwykle ważne jest indywidualne podejście i obserwacja swojego organizmu. Stanie jest dobrym wyborem, ale jak ktoś pracuje w szpilkach – to już mniej.

Nasz kręgosłup lubi sport?

Kręgosłup najbardziej lubi chodzenie, spacery. Ogólnie dla kręgosłupa dobry jest każdy ruch, ale musi być odpowiednio dobrany, aby nie przynosił więcej szkód niż pożytku.

Skąd mam wiedzieć, że ten ruch mi nie szkodzi?

Największym błędem jest rozpoczynanie aktywności sportowej w momencie pojawienia się silnego bólu. Drugi błąd to zbyt duża intensywność na początku, po długim czasie nie uprawiania żadnego sportu. Musi być on dobrany do naszych możliwości. Jeśli chcemy rozpocząć uprawiać nową dyscyplinę, to warto uprzednio skonsultować się ze specjalistą – fizjoterapeutą czy trenerem.

alt=”” width=”778″ height=”850″ />


Mgr Angelika Pędzik – absolwentka Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie. Jest fizjoterapeutką w Centrum Medycznym CMP, gdzie wykonuje zabiegi z zakresu fizykoterapii u dorosłych i dzieci.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Julian Sobiech

Julian Sobiech: Gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?

„Leżenie w łóżku z laptopem na kolanach to bardzo zły wybór” – mówi Ernest Wiśniewski, wiceprezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Jak zatem pracować z domu, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Stenoza kręgosłupa - objawy, przyczyny i leczenie

Stenoza kręgosłupa – objawy, przyczyny i leczenie

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada jakie ćwiczenia mogą być pomocne

Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada, jakie ćwiczenia mogą być pomocne

Wizja obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 jest w Polsce coraz bardziej realna. Patrycja Pieszczek-Bober wyjaśnia, czy jest to zgodne z prawem

Wizja obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 w Polsce jest coraz bardziej realna. Patrycja Pieszczek-Bober wyjaśnia, czy jest to zgodne z prawem

Amantadyna jednak nie taka zła? Wskazuje na to nowe odkrycie naukowców

Amantadyna jednak nie taka zła? Wskazuje na to nowe odkrycie naukowców

PozytywNika

„Nagle budzisz się z bólem całego ciała i nie masz na nic ochoty”. Pozytywnika o fibromialgii [WIDEO]

Dziewczynka

Kiedy szczepienia na COVID-19 dzieci od 5. roku życia? Minister podał konkretną datę

Ida Karpińska

5 badań profilaktycznych, które każda kobieta powinna robić raz w roku [WIDEO]

Dorota Gardias: To nie jest dla mnie dobry czas. Ani fizycznie, ani emocjonalnie

Dorota Gardias o swojej chorobie: Uzmysłowiłam sobie, że nasze życie jest bardzo kruche

„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?

Wszystko, co chcesz wiedzieć o antybiotykach, a być może nie miałaś, kogo zapytać - wyjaśnia lek. Małgorzata Stefańska

Wszystko, co chcesz wiedzieć o antybiotykach, a być może nie miałaś kogo zapytać – wyjaśnia lek. Małgorzata Stefańska

Polska znalazła się na czerwonej liście USA. „Podróżni mogą być narażeni na ryzyko infekcji”

Polska znalazła się na czerwonej liście CDC. „Podróżni mogą być narażeni na ryzyko infekcji”

kobieta, którą boli brzuch

Rak jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

Kobieta z zawałem serca podtrzymuje się ogrodzenia

Zawał serca – objawy, przyczyny, pierwsza pomoc w zawale serca

Dziecko na szczepieniu

KE zatwierdziła szczepionkę Comirnaty na COVID-19 dla dzieci w wieku od 5 do 11 lat

Kobieta żuje gumę

Guma do żucia powstrzyma rozwój pandemii COVID-19? Naukowcy są dobrej myśli

Od 1 grudnia wracają restrykcje. Sprawdź, co się zmieni

Od 1 grudnia wracają restrykcje związane z pandemią COVID-19. Sprawdź, co się zmieni

Aga Szuścik: „Żadna choroba nie jest 'kobieca’. To nie jest słowo, którym powinno się określać to, co złe, trudne, okropne”

Nie zaszczepiłaś się przeciw COVID-19? Spodziewaj się SMS-a od Ministerstwa Zdrowia

Nie zaszczepiłaś się przeciw COVID-19? Spodziewaj się SMS-a od Ministerstwa Zdrowia

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku