Przejdź do treści

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP
Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?

Zmiany nastroju, wzdęty brzuch, zmiany skórne, nadwrażliwość piersi, zatrzymywanie wody w organizmie – to tylko część objawów PMS. Zespół napięcia przedmiesiączkowego może dotykać nawet 80 proc. kobiet i utrzymywać się niekiedy powyżej dziesięciu dni. Jak złagodzić objawy PMS? Pomóc może odpowiednia dieta.

Wielu ekspertów spiera się o to, czy dieta łagodząca objawy PMS naprawdę istnieje. Rzeczywiście, jeśli zaczniemy się jej bliżej przyglądać – okazuje się, że wiele zasad jest zbieżnych z zasadami zdrowego żywienia. Które z nich są kluczowe, jeśli chcemy zminimalizować symptomy napięcia przedmiesiączkowego? Oto siedem najważniejszych.

Magnez to podstawa

Eksperci dowodzą, że osoby cierpiące na symptomy PMS mają niższy poziom magnezu niż te, które nie skarżą się na objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Dlatego „przedmiesiączkową” dietę warto wzbogacić o produkty bogate w magnez. Przykładami mogą być kasza gryczana, brązowy ryż, orzechy laskowe, pestki dyni, migdały, banany oraz strączki. Braki magnezu można nadrabiać również gorzką czekoladą, jednak w tym przypadku zalecamy umiar. Pamiętaj też, że picie alkoholu bądź dużej ilości kawy może magnez wypłukiwać.

Dostarczaj nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)

Według badań, odpowiedni poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza gamma linolenowego) może poprawiać nastrój, a także łagodzić objawy PMS. Produktem bogatym w NNKT jest olej z wiesiołka, który ma korzystny wpływ również na naszą skórę. Nie tylko świetnie ją nawilża, ale również łagodzi objawy łuszczycy oraz atopowego zapalenia skóry. Jednak, aby był skuteczny w minimalizowaniu symptomów PMS, należy go suplementować przez co najmniej dwa cykle menstruacyjne.

Pamiętaj o witaminach

W trakcie PMS warto skoncentrować się także na dostarczeniu witamin, m.in. D, A, E czy witaminy B6, która wspomaga wytwarzanie serotoniny oraz poprawia wchłanianie magnezu. Witamina B6 może składnikiem suplementów, które łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Przykładem takiego preparatu jest WIMIN SOS PMS, który poza witaminą B6, zawiera także niepokalanek, szafran oraz ekstrakt ze szparaga groniastego. Tak kompleksowy skład gwarantuje nie tylko odpowiednie wsparcie układu hormonalnego, ale także łagodzi objawy fizyczne takie jak np. ból piersi czy wzdęcia.

BESTSELLER
Zdrowie intymne i seks
WIMIN SOS PMS, 30 kaps.
79,00 zł

Postaw na produkty nieprzetworzone

Świeże owoce i warzywa, węglowodany złożone, strączki lub białe mięso, nabiał – te wszystkie produkty dostarczą odpowiedniej ilości składników mineralnych i witamin. Dlatego warto poświęcić więcej czasu, aby przygotować z nich zdrowe, pożywne posiłki. Pamiętaj, że produkty mocno przetworzone zawierają sporo substancji dodatkowych, wzmacniaczy smaku, duże ilości cukru, soli, tłuszczy. Poza pustymi kaloriami nie wnoszą żadnych wartości odżywczych i ich spożywanie może wręcz nasilać objawy PMS.

Odstaw ostre przyprawy i sól. Wybieraj świeże zioła

Pikantne przyprawy mogą pogorszyć stan cery, z kolei sól będzie zatrzymywać wodę w organizmie. Podstawą diety łagodzącej objawy PMS powinny być świeże zioła, takie jak np. natka pietruszki czy koperek, które nie tylko dodadzą smaku potrawom, ale również będą łagodziły niedogodności żołądkowe, takie jak wzdęcia. Z kolei szafran, o którym już wspominałyśmy, doskonale wpływa na poprawę samopoczucia. Pomaga w utrzymaniu koncentracji oraz łagodzi uczucie zdenerwowania.

NOWOŚĆ
Zdrowie intymne i seks
WIMIN majtki menstruacyjne Light
90,00 zł

Włącz do diety niepokalanek

Niepokalanek mnisi jest znany przede wszystkim jako świetny regulator hormonów. Hamuje prolaktyny i normuje poziom stężenia progesteronu. Regularnie dostarczany wpływa także na poprawę nastroju oraz zmniejsza dolegliwości bólowe towarzyszące PMS. Niepokalanek można dostać w różnych formach – kropel, tabletek albo nasion, które swoim wyglądem przypominają pieprz. Napar charakteryzuje się pieprzowym posmakiem. Łyżkę nasion niepokalanka zalewa się wrzątkiem lub… mlekiem, a następnie parzy pod przykryciem przez około 20 minut.

Znajdź zamienniki

Wiele kobiet narzeka, że jednym z objawów PMS jest zwiększona ochota na słodycze albo na słone przekąski. Czasami organizmu (jak i naszego mózgu) nie da się oszukać zdrowszymi zamiennikami, takimi jak na przykład owoce. W tej sytuacji wybieraj słodycze z jak najkrótszym składem. Warto nawet zaopatrzyć się w nie wcześniej i schować w czeluściach spiżarni na czarną godzinę. Wybieraj produkty słodzone stewią lub ksylitolem, bez spulchniaczy i oleju palmowego. Jeśli natomiast masz nieodpartą chęć na słone przekąski – możesz sięgnąć po zdrowsze czipsy z buraka, marchwi, ciecierzycy, batata albo po oliwki.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Słodycze dla cukrzyka – jaki typ jest dozwolony? Zdrowe desery i przekąski

Irena Wielocha/ Fot. Andrzej Wielocha

„Cukrzycę typu II da się opanować dietą. I to była moja najważniejsza broń w tej walce” – pisze Irena Wielocha w swojej książce

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży? /fot.Pexels

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży?

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet /fot. Pexels

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet. Przekonaj się, ile dobrego mogą dla ciebie zrobić!

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Qinwen Zheng przyznała, że zmagała się z PMS / gettyimages

Zheng Qinwen, rywalka Igi Świątek, na korcie zmagała się z PMS. „Chciałabym być mężczyzną na korcie, żebym nie musiała cierpieć, ale nie mogę”

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Kobieta

Psycholożka stanowczo: „Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne to nie mit”

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Szczaw

Kwas szczawiowy – źródła, właściwości antyżywieniowe, dzienna dawka

Seks a miesiączka / Daria Shevtsova from Pexels

Seks podczas miesiączki – ginekolog wyjaśnia, czy to bezpieczne

Szczawiany

Szczawiany – wpływ na zdrowie. Co neutralizuje szczawiany?

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Z moim okresem jest coś nie tak! 4 sygnały, których nie wolno bagatelizować

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Melisa nie wystarczy. Z PMS-em trzeba sobie radzić holistycznie /fot. iStock

„Niefajne jest zasłaniać się PMS-em, żeby wyjaśnić każdą swoją złość”. Wróżka Cipuszka o tym, jak sobie radzić, gdy „hormon idzie”

Menstruacyjny prezent dla wszystkich ważnych kobiet w twoim życiu /fot. materiały własne

Menstruacyjny prezent dla wszystkich ważnych kobiet w twoim życiu

pms - krzycząca kobieta

PMS (Zespół napięcia przedmiesiączkowego) – co to jest, objawy, przyczyny

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×