Przejdź do treści

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na szczepieniu
EMA zatwierdziła trzecią dawkę szczepionki na COVID-19 Moderny dla osób pełnoletnich
Odporność na COVID-19 zapisana w genach? W badania zaangażowani są polscy naukowcy
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Osoby zaszczepione nie będą testowane przed przyjęciem lub wpuszczeniem do szpitala
Waldemar Kraska zapowiada zmiany w szpitalach. Dotyczą zaszczepionych przeciwko COVID-19
Bożena Dykiel
Fundacja „Twarze Depresji” zakończyła współpracę z aktorką Bożeną Dykiel

Zmiany nastroju, wzdęty brzuch, zmiany skórne, nadwrażliwość piersi, zatrzymywanie wody w organizmie – to tylko część objawów PMS. Zespół napięcia przedmiesiączkowego może dotykać nawet 80 proc. kobiet i utrzymywać się niekiedy powyżej dziesięciu dni. Jak złagodzić objawy PMS? Pomóc może odpowiednia dieta.

Wielu ekspertów spiera się o to, czy dieta łagodząca objawy PMS naprawdę istnieje. Rzeczywiście, jeśli zaczniemy się jej bliżej przyglądać – okazuje się, że wiele zasad jest zbieżnych z zasadami zdrowego żywienia. Które z nich są kluczowe, jeśli chcemy zminimalizować symptomy napięcia przedmiesiączkowego? Oto siedem najważniejszych.

Magnez to podstawa

Eksperci dowodzą, że osoby cierpiące na symptomy PMS mają niższy poziom magnezu niż te, które nie skarżą się na objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Dlatego „przedmiesiączkową” dietę warto wzbogacić o produkty bogate w magnez. Przykładami mogą być kasza gryczana, brązowy ryż, orzechy laskowe, pestki dyni, migdały, banany oraz strączki. Braki magnezu można nadrabiać również gorzką czekoladą, jednak w tym przypadku zalecamy umiar. Pamiętaj też, że picie alkoholu bądź dużej ilości kawy może magnez wypłukiwać.

Dostarczaj nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)

Według badań, odpowiedni poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza gamma linolenowego) może poprawiać nastrój, a także łagodzić objawy PMS. Produktem bogatym w NNKT jest olej z wiesiołka, który ma korzystny wpływ również na naszą skórę. Nie tylko świetnie ją nawilża, ale również łagodzi objawy łuszczycy oraz atopowego zapalenia skóry. Jednak, aby był skuteczny w minimalizowaniu symptomów PMS, należy go suplementować przez co najmniej dwa cykle menstruacyjne.

 

 

Poznaj działanie WIMIN SOS PMS. Od teraz możesz go kupić w sklepie HelloZdrowie!

Pamiętaj o witaminach

W trakcie PMS warto skoncentrować się także na dostarczeniu witamin m.in. D, A, E czy witaminy B6, która wspomaga wytwarzanie serotoniny oraz poprawia wchłanianie magnezu. Witamina B6 może składnikiem suplementów, które łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Przykładem takiego preparatu jest WIMIN SOS PMS, który poza witaminą B6, zawiera także niepokalanek, szafran oraz ekstrakt ze szparaga groniastego. Tak kompleksowy skład gwarantuje nie tylko odpowiednie wsparcie układu hormonalnego, ale także łagodzi objawy fizyczne takie jak np. ból piersi czy wzdęcia.

Postaw na produkty nieprzetworzone

Świeże owoce i warzywa, węglowodany złożone, strączki lub białe mięso, nabiał – te wszystkie produkty dostarczą odpowiedniej ilości składników mineralnych i witamin. Dlatego warto poświęcić więcej czasu, aby przygotować z nich zdrowe, pożywne posiłki. Pamiętaj, że produkty mocno przetworzone zawierają sporo substancji dodatkowych, wzmacniaczy smaku, duże ilości cukru, soli, tłuszczy. Poza pustymi kaloriami nie wnoszą żadnych wartości odżywczych i ich spożywanie może wręcz nasilać objawy PMS.

Odstaw ostre przyprawy i sól. Wybieraj świeże zioła

Pikantne przyprawy mogą pogorszyć stan cery, z kolei sól będzie zatrzymywać wodę w organizmie. Podstawą diety łagodzącej objawy PMS powinny być świeże zioła, takie jak np. natka pietruszki czy koperek, które nie tylko dodadzą smaku potrawom, ale również będą łagodziły niedogodności żołądkowe, takie jak wzdęcia. Z kolei szafran, o którym już wspominałyśmy, doskonale wpływa na poprawę samopoczucia. Pomaga w utrzymaniu koncentracji oraz łagodzi zdenerwowanie.

Kobieta

Włącz do diety niepokalanek

Niepokalanek mnisi jest znany przede wszystkim jako świetny regulator hormonów. Hamuje prolaktyny i normuje poziom stężenia progesteronu. Regularnie dostarczany wpływa także na poprawę nastroju oraz zmniejsza dolegliwości bólowe towarzyszące PMS. Niepokalanek można dostać w różnych formach – kropel, tabletek albo nasion, które swoim wyglądem przypominają pieprz. Napar charakteryzuje się pieprzowym posmakiem. Łyżkę nasion niepokalanka zalewa się wrzątkiem lub… mlekiem, a następnie parzy pod przykryciem przez około 20 minut.

Znajdź zamienniki

Wiele kobiet narzeka, że jednym z objawów PMS jest zwiększona ochota na słodycze albo na słone przekąski. Czasami organizmu (jak i naszego mózgu) nie da się oszukać zdrowszymi zamiennikami, takimi jak na przykład owoce. W tej sytuacji wybieraj słodycze z jak najkrótszym składem. Warto nawet zaopatrzyć się w nie wcześniej i schować w czeluściach spiżarni na czarną godzinę. Wybieraj produkty słodzone stewią lub ksylitolem, bez spulchniaczy i oleju palmowego. Jeśli natomiast masz nieodpartą chęć na słone przekąski – możesz sięgnąć po zdrowsze czipsy z buraka, marchwi, ciecierzycy, batata albo po oliwki.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

PMDD, przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne – objawy, leczenie

Ewelina Grochowska

„Nie można 'zagłodzić raka’. Można natomiast zagłodzić zdrowe komórki”. Ewelina Grochowska wyjaśnia, czy dietą da się pokonać nowotwór

To, jak wygląda twoja kupa świadczy o twoim zdrowiu

„Zastanów się, jak wygląda twoja zwyczajowa… kupa” – zachęca dietetyczka Iwona Kibil

Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Z moim okresem jest coś nie tak! 4 sygnały, których nie wolno bagatelizować

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet /fot. Pexels

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet. Przekonaj się, ile dobrego mogą dla ciebie zrobić!

Łuszczyca odwrócona – przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Kobiety jedzą posiłek

Okno żywieniowe w Hashimoto i insulinooporności. „Bez leków spadły nam poziomy glukozy i insuliny na czczo”

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać? / Fot: Unsplash

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać?

Książka „Jak pokonać insulinooporność, główną przyczynę chorób naszych czasów” Benjamina Bikmana już dostępna! Hello Zdrowie patronem medialnym

Zespół krótkiego jelita – przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Gastropareza – objawy i leczenie. Gastropareza cukrzycowa

20 produktów, które zmniejszają ryzyko zawału serca

„Karmię piersią, jem zdrowo”. Książka, którą powinna przeczytać każda świeżo upieczona mama!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

olej z wiesiołka

„Cudowny” olej z wiesiołka – prawdziwe remedium na kobiece dolegliwości?

Czy dieta ma wpływ na naszą seksualność? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Prekoncepcja - czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska

Prekoncepcja – czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Dieta przed ciążą. Kiedy zacząć? Wyjaśnia dietetyczka

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×