Przejdź do treści

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy w trakcie pobytu w szpitalu trzeba mieć swoje leki, które przyjmujemy na co dzień? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober
„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym
Może nas czekać przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Badania nowego leku są bardzo obiecujące
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„Uważaj na zgorzknienie organizmu!” – ostrzega dietetyk dr Damian Parol i podpowiada, jak do niego nie doprowadzić

Zmiany nastroju, wzdęty brzuch, zmiany skórne, nadwrażliwość piersi, zatrzymywanie wody w organizmie – to tylko część objawów PMS. Zespół napięcia przedmiesiączkowego może dotykać nawet 80 proc. kobiet i utrzymywać się niekiedy powyżej dziesięciu dni. Jak złagodzić objawy PMS? Pomóc może odpowiednia dieta.

Wielu ekspertów spiera się o to, czy dieta łagodząca objawy PMS naprawdę istnieje. Rzeczywiście, jeśli zaczniemy się jej bliżej przyglądać – okazuje się, że wiele zasad jest zbieżnych z zasadami zdrowego żywienia. Które z nich są kluczowe, jeśli chcemy zminimalizować symptomy napięcia przedmiesiączkowego? Oto siedem najważniejszych.

Magnez to podstawa

Eksperci dowodzą, że osoby cierpiące na symptomy PMS mają niższy poziom magnezu niż te, które nie skarżą się na objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Dlatego „przedmiesiączkową” dietę warto wzbogacić o produkty bogate w magnez. Przykładami mogą być kasza gryczana, brązowy ryż, orzechy laskowe, pestki dyni, migdały, banany oraz strączki. Braki magnezu można nadrabiać również gorzką czekoladą, jednak w tym przypadku zalecamy umiar. Pamiętaj też, że picie alkoholu bądź dużej ilości kawy może magnez wypłukiwać.

Dostarczaj nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)

Według badań, odpowiedni poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza gamma linolenowego) może poprawiać nastrój, a także łagodzić objawy PMS. Produktem bogatym w NNKT jest olej z wiesiołka, który ma korzystny wpływ również na naszą skórę. Nie tylko świetnie ją nawilża, ale również łagodzi objawy łuszczycy oraz atopowego zapalenia skóry. Jednak, aby był skuteczny w minimalizowaniu symptomów PMS, należy go suplementować przez co najmniej dwa cykle menstruacyjne.

 

 

Poznaj działanie WIMIN SOS PMS. Od teraz możesz go kupić w sklepie HelloZdrowie!

Pamiętaj o witaminach

W trakcie PMS warto skoncentrować się także na dostarczeniu witamin m.in. D, A, E czy witaminy B6, która wspomaga wytwarzanie serotoniny oraz poprawia wchłanianie magnezu. Witamina B6 może składnikiem suplementów, które łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Przykładem takiego preparatu jest WIMIN SOS PMS, który poza witaminą B6, zawiera także niepokalanek, szafran oraz ekstrakt ze szparaga groniastego. Tak kompleksowy skład gwarantuje nie tylko odpowiednie wsparcie układu hormonalnego, ale także łagodzi objawy fizyczne takie jak np. ból piersi czy wzdęcia.

Postaw na produkty nieprzetworzone

Świeże owoce i warzywa, węglowodany złożone, strączki lub białe mięso, nabiał – te wszystkie produkty dostarczą odpowiedniej ilości składników mineralnych i witamin. Dlatego warto poświęcić więcej czasu, aby przygotować z nich zdrowe, pożywne posiłki. Pamiętaj, że produkty mocno przetworzone zawierają sporo substancji dodatkowych, wzmacniaczy smaku, duże ilości cukru, soli, tłuszczy. Poza pustymi kaloriami nie wnoszą żadnych wartości odżywczych i ich spożywanie może wręcz nasilać objawy PMS.

Odstaw ostre przyprawy i sól. Wybieraj świeże zioła

Pikantne przyprawy mogą pogorszyć stan cery, z kolei sól będzie zatrzymywać wodę w organizmie. Podstawą diety łagodzącej objawy PMS powinny być świeże zioła, takie jak np. natka pietruszki czy koperek, które nie tylko dodadzą smaku potrawom, ale również będą łagodziły niedogodności żołądkowe, takie jak wzdęcia. Z kolei szafran, o którym już wspominałyśmy, doskonale wpływa na poprawę samopoczucia. Pomaga w utrzymaniu koncentracji oraz łagodzi zdenerwowanie.

Kobieta

Włącz do diety niepokalanek

Niepokalanek mnisi jest znany przede wszystkim jako świetny regulator hormonów. Hamuje prolaktyny i normuje poziom stężenia progesteronu. Regularnie dostarczany wpływa także na poprawę nastroju oraz zmniejsza dolegliwości bólowe towarzyszące PMS. Niepokalanek można dostać w różnych formach – kropel, tabletek albo nasion, które swoim wyglądem przypominają pieprz. Napar charakteryzuje się pieprzowym posmakiem. Łyżkę nasion niepokalanka zalewa się wrzątkiem lub… mlekiem, a następnie parzy pod przykryciem przez około 20 minut.

Znajdź zamienniki

Wiele kobiet narzeka, że jednym z objawów PMS jest zwiększona ochota na słodycze albo na słone przekąski. Czasami organizmu (jak i naszego mózgu) nie da się oszukać zdrowszymi zamiennikami, takimi jak na przykład owoce. W tej sytuacji wybieraj słodycze z jak najkrótszym składem. Warto nawet zaopatrzyć się w nie wcześniej i schować w czeluściach spiżarni na czarną godzinę. Wybieraj produkty słodzone stewią lub ksylitolem, bez spulchniaczy i oleju palmowego. Jeśli natomiast masz nieodpartą chęć na słone przekąski – możesz sięgnąć po zdrowsze czipsy z buraka, marchwi, ciecierzycy, batata albo po oliwki.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Kobieta

Psycholożka stanowczo: „Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne to nie mit”

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Szczaw

Kwas szczawiowy – źródła, właściwości antyżywieniowe, dzienna dawka

Seks a miesiączka / Daria Shevtsova from Pexels

Seks podczas miesiączki – ginekolog wyjaśnia, czy to bezpieczne

Szczawiany

Szczawiany – wpływ na zdrowie. Co neutralizuje szczawiany?

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Z moim okresem jest coś nie tak! 4 sygnały, których nie wolno bagatelizować

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Melisa nie wystarczy. Z PMS-em trzeba sobie radzić holistycznie /fot. iStock

„Niefajne jest zasłaniać się PMS-em, żeby wyjaśnić każdą swoją złość”. Wróżka Cipuszka o tym, jak sobie radzić, gdy „hormon idzie”

Menstruacyjny prezent dla wszystkich ważnych kobiet w twoim życiu /fot. materiały własne

Menstruacyjny prezent dla wszystkich ważnych kobiet w twoim życiu

pms - krzycząca kobieta

PMS (Zespół napięcia przedmiesiączkowego) – co to jest, objawy, przyczyny

Cytrusy, mandarynki, pomarańcze

Cytrusy – dlaczego warto je jeść?

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

Iga Świątek

Iga Świątek o przegranej w meczu: „Nasze ciało może być zmęczone z wielu powodów, także cyklu menstruacyjnego. To nie jest wymówka”

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży? /fot.Pexels

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży?

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Unikasz schabowego i alkoholu? Są jeszcze inne rzeczy, na które musisz uważać w trosce o swoją wątrobę

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×