Przejdź do treści

Fizjoterapeutka Angelika Pędzik o bólu kręgosłupa podczas pracy przy biurku: ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego

Praca przy biurku / rawpixel
Praca przy biurku / rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Zmagasz się z wypadającymi włosami, gromadzeniem wody i workami pod oczami? To mogą być objawy chorych nerek
Prekoncepcja - czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Prekoncepcja – czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Grozi nam kolejna epidemia? Wirus Nipah może zabić 75 proc. zakażonych
Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?

Według badań przeprowadzonych przez HealthDesk, firmy specjalizującej się w programach wellness dla przedsiębiorstw, aż 79,1 proc. pracowników odczuwa ból z powodu pracy przy biurku. Najczęściej skarżymy się na ból kręgosłupa, barków, szyi, a także kości krzyżowej. Czy możemy zrobić coś, by zniwelować nasz ból? O tym mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Angelika Pędzik, fizjoterapeutka. 

Magdalena Bury: Pracuję przy biurku. Jak ustawić krzesło, monitor, klawiaturę, żeby nie nadwyrężać kręgosłupa?

Angelika Pędzik, fizjoterapeutka: Stanowisko pracy powinno być jak najbardziej ergonomiczne. Coraz bardziej popularny laptop nie jest dobrym narzędziem do pracy stałej. Najlepiej podpiąć do niego dodatkową klawiaturę i/lub monitor. Monitor należy ustawić na linii wzroku, często potrzebne będzie podwyższenie, w odległości nawet do 70 cm od oczu.

Jeśli ktoś pracuje w systemie na dwa monitory, to ważne jest, aby były one możliwie jak najbliżej siebie, ustawione na wprost nas. Ewentualnie monitor, na który spoglądamy rzadziej, może być ustawiony pod małym kątem. Klawiatura powinna leżeć na biurku (nie na wysuwanej z biurka półce), aby korzystając z niej nie unosić barków ani rąk.

Należy zadbać także o wygodne krzesło z regulacją wysokości i oparcia. Pozycja siedząca powinna być prosta, a stopy w całości oparte o podłogę. Warto zamiennie stosować krzesło z piłką gimnastyczną. Można także spróbować pracy w pozycji stojącej, ale należy pamiętać wtedy o dostosowaniu biurka – powinno być wyższe, abyśmy się nie pochylali. Dobrą alternatywą jest także klęcznik.

brzuszki na piłce

Co powinno nas zaniepokoić? Ból w ramionach, ból w lędźwiach?

Ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego. Jeżeli podejrzewamy, że występowanie bólu związane jest z naszym trybem pracy i nie potrafimy sobie sami z nim poradzić, to powinniśmy skorzystać z wizyty u fizjoterapeuty. Postawi on diagnozę i dobierze odpowiednie ćwiczenia, które pomogą rozwiązać problem.

To, co powinno nas zaniepokoić, to nie tylko ból, ale też sztywność, drętwienie, ograniczenie ruchu czy zmęczenie.

Dlaczego kręgosłup boli?

Nasz kręgosłup jest stworzony do ruchu. Wymuszając na nim statyczną pozycję, odpowiada nam bólem.

Do czego może doprowadzić nieprawidłowe siedzenie przy komputerze?

Nieprawidłowa pozycja przy komputerze ma wpływ na objawy pojawiające się stosunkowo szybko, takie jak m.in. bóle kręgosłupa, drętwienie dłoni, bóle głowy, przykurcze mięśni, ograniczenie ruchu czy obrzęki, jak i te późniejsze, np. żylaki.

Kobieta przed komputerem

Jak sprawdzić, czy źle siedzę?

Sprawdzić, czy siedzimy poprawnie, może osoba obok nas. Nasz organizm też może sam zaalarmować – bólem szyi czy głowy. Dopóki nie wyrobimy w sobie nawyku utrzymywania poprawnej postawy przy komputerze, pomocne mogą być przypominajki w postaci karteczek w różnych miejscach czy przypomnienia na telefonie.

Jakie ćwiczenia powinnyśmy wykonywać podczas tych ośmiu godzin w biurze?

Nasz kręgosłup uwielbia ruch, więc najlepsze co możemy zrobić, to częste przerwy w pracy, w trakcie których wstaniemy od biurka i przejdziemy się. Możemy wykonać ćwiczenia rozciągające lub zwiększające ruchomość kręgosłupa, takie jak delikatne skłony głową w prawą i lewą stronę (po kilka powtórzeń), zgięcie do przodu i wyprost do tyłu czy skłony tułowia w przód, a następnie naprzemienne skręty do prawej i lewej nogi. Dodatkowo, warto rozluźnić nadgarstki, kręcąc nimi w obie strony. Ćwiczenia najlepiej dobrać indywidualnie, pod okiem fizjoterapeuty.

Jak częste powinny być to przerwy?

Jak najczęściej, ale oczywiście w zależności od czasu pracy. Jeśli pracujemy 8 godzin, dobrze jest zrobić dwie dłuższe przerwy po 15 min. Krótkie, 5-minutowe warto robić co godzinę. Częsty, nawet krótki odpoczynek jest zdecydowanie lepszy niż kilkugodzinne siedzenie przed komputerem w jednej pozycji. Pamiętajmy też, że jesteśmy różne i każda z nas będzie tolerowała inny czas w bezruchu.

Praca na stojąco jest zdrową alternatywą? Nie cały dzień oczywiście, ale przez jakiś czas…

Zdrowy jest tylko złoty środek. W ciągu jednego dnia pracy dobrze jest zmieniać pozycje na różne i robić przerwy. Niezwykle ważne jest indywidualne podejście i obserwacja swojego organizmu. Stanie jest dobrym wyborem, ale jak ktoś pracuje w szpilkach – to już mniej.

Nasz kręgosłup lubi sport?

Kręgosłup najbardziej lubi chodzenie, spacery. Ogólnie dla kręgosłupa dobry jest każdy ruch, ale musi być odpowiednio dobrany, aby nie przynosił więcej szkód niż pożytku.

Skąd mam wiedzieć, że ten ruch mi nie szkodzi?

Największym błędem jest rozpoczynanie aktywności sportowej w momencie pojawienia się silnego bólu. Drugi błąd to zbyt duża intensywność na początku, po długim czasie nie uprawiania żadnego sportu. Musi być on dobrany do naszych możliwości. Jeśli chcemy rozpocząć uprawiać nową dyscyplinę, to warto uprzednio skonsultować się ze specjalistą – fizjoterapeutą czy trenerem.


Mgr Angelika Pędzik – absolwentka Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie. Jest fizjoterapeutką w Centrum Medycznym CMP, gdzie wykonuje zabiegi z zakresu fizykoterapii u dorosłych i dzieci.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?

„Leżenie w łóżku z laptopem na kolanach to bardzo zły wybór” – mówi Ernest Wiśniewski, wiceprezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Jak zatem pracować z domu, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Stenoza kręgosłupa - objawy, przyczyny i leczenie

Stenoza kręgosłupa – objawy, przyczyny i leczenie

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Karolina Szymczak

Karolina Szymczak: bardziej boli miesiączka przy endometriozie niż rany dzień po operacji

Szczepionka

Ruszyły zapisy na szczepienia przeciw COVID-19. Co warto wiedzieć?

Szczepionki

Farmaceuci będą mogli szczepić przeciw COVID-19

Dziecko bawi się zabawkami

„Zabawkowe zapalenie skóry”. Skąd się bierze i na co uważać? Wyjaśnia pediatra Ewa Miśko-Wąsowska

Kobieta

Jesteś w trakcie chemioterapii i masz problemy z pamięcią i koncentracją? Psychoonkolożka wyjaśnia, jak sobie z nimi poradzić

Podanie osocza krwi u ciężko chorych z COVID-19 nie przynosi żadnych korzyści – wskazują wyniki nowych badań

Podanie osocza krwi u ciężko chorych z  COVID-19 nie przynosi żadnych korzyści – wskazują wyniki nowych badań

Spray do nosa może zabić koronawirusa? Badania wykazały, że ma niemal 100 proc. skuteczności

Spray do nosa może zabić koronawirusa? Badania wykazały, że ma niemal 100 proc. skuteczności

Lipidogram a insulinooporność. Dietetyczka kliniczna tłumaczy związek między nimi

Lipidogram a insulinooporność. Dietetyczka kliniczna tłumaczy, dlaczego związek między nimi jest tak istotny

We Włoszech 100 tys. osób zaszczepiono przeciw COVID-19 poza kolejką

„La Repubblica”: we Włoszech co najmniej 100 tys. osób zaszczepiono przeciw COVID-19 poza kolejką

Dzieci z klas I-III wracają do szkoły po feriach. "Przeważyła opinia, że ryzyko nakręcenia epidemii nie jest tak duże"

Dzieci z klas I-III wracają do szkoły po feriach. „Przeważyła opinia, że ryzyko nakręcenia epidemii nie jest tak duże”

Wpływ COVID-19 na mózg

COVID-19 może powodować poważne i trwałe zmiany w mózgu. Pokazuje to ostatnie badanie przeprowadzone na osobach zmarłych na COVID-19

W Izraelu podano już ponad 1,5 miliona dawek szczepionki przeciw COVID-19. "Mistrz świata w szczepieniach"

W Izraelu podano już ponad 1,5 miliona dawek szczepionki przeciw COVID-19. „Mistrz świata w szczepieniach”

Kobieta leży na łóżku

„W Polsce jest ok. 5 mln osób ze stanem przedcukrzycowym. Po 10 latach u prawie wszystkich będzie zdiagnozowana cukrzyca” – alarmuje diabetolożka Barbara Soróbka

Szczepienie

Szczepienia dla osób spoza grup priorytetowych. Kiedy ruszą?

Co słychać? O dziwnych odgłosach organizmu

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

Dominika Maciejewska

„Ta choroba osiąga rozmiary pandemii. Chorują nawet szczupłe osoby” – mówi o niealkoholowym stłuszczeniu wątroby dr n. med. Dominika Maciejewska-Markiewicz

Zapalenie okołoustne – przyczyny, objawy, leczenie

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks