Przejdź do treści

Lek. Joanna Adamiak: każdy z nas może doświadczyć objawów jet lagu w codziennym życiu w stałej strefie czasowej

Kobieta leży na sofie
Lek. Joanna Adamiak: każdy z nas może doświadczyć objawów jet lagu w codziennym życiu w stałej strefie czasowej/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zmęczone oczy po ciężkim dniu? Mamy na to sposób – joga oczu
pandemia koronawirusa, dzieci
Luzowanie obostrzeń? Minister zdrowia przedstawił plan na najbliższy tydzień
„Testy-lizaki” na koronawirusa. Nowa forma diagnozowania dzieci w Niemczech
Lek wziewny skuteczny w walce z COVID-19. "To badanie to kamień milowy w walce z pandemią koronawirusa"
Lek na astmę skuteczny w walce z COVID-19. „To badanie to kamień milowy w walce z pandemią koronawirusa”
szczepionka na COVID-19
USA wzywa do wstrzymania szczepień preparatem Johnson & Johnson. Powód – zakrzepy krwi po podaniu szczepionki

W ciągu tygodnia śpisz za krótko i nadrabiasz w weekend? Taki proces może „spowodować przewlekły stan zapalny, który będzie skutkował osłabieniem odporności, zwiększonym ryzykiem pojawiania się kolejnych chorób”, ostrzega lek. Joanna Adamiak na swoim profilu na Instagramie. Ekspertka tłumaczy, jak zapobiec objawom społecznego jet lagu, który spowodowany jest naszym trybem życia a nie podróżami. 

Jet lag na co dzień

Jet lag to szereg objawów występujących u podróżujących, którzy zmieniają strefy czasowe. Przyczyną jego występowania jest zaburzenie naturalnego rytmu organizmu. Każde przesunięcie czasu, które bezpośrednio wpływa na przyjmowanie posiłków, aktywność i sen, wprowadza chaos w procesach fizjologicznych organizmu. Jak jednak wyjaśnia lek. Joanna Adamiak, nie tylko turyści mogą doświadczyć podobnych zaburzeń.

„Każdy z nas może doświadczyć objawów takiego stanu w codziennym życiu w stałej strefie czasowej” – tłumaczy specjalistka i dodaje – „Jeśli nie wysypiasz się w tygodniu, a nadrabiasz w weekendy, twoje ciało może przestać dobrze funkcjonować

Przy tym typie jet lagu można zaobserwować u siebie kilka symptomów. Ekspertka wymienia:

  • wyczerpanie,
  • senność,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia apetytu – brak lub zwiększony,
  • problemy z przewodem pokarmowym (wzdęcia, biegunki),
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • zaburzenia snu,
  • ogólne złe samopoczucie.

Mogą pojawić się u Ciebie insulinooporność, cukrzyca, zaburzenia lipidowe, hormonalne, możesz zaobserwować wzrost masy ciała – dodaje Adamiak.

Zmęczona kobieta leży na łóżku

Co dzieje się w naszym organizmie, kiedy doświadczamy społecznego jet lagu?

Przyczyną tego zjawiska są zaburzenia podstawowych procesów toczących się w organizmie związanych z rytmem okołodobowym, m.in. zaburzenia wydzielania melatoniny i kortyzolu, w związku z nieregularnością prowadzonego przez nas życia – wyjaśnia specjalistka.

Melatonina, czyli hormon warunkujący sen, wydzielany jest na podstawie informacji o dniu i nocy, przesłanej z siatkówki do mózgu. Melatonina koordynuje pracę zegara biologicznego, który reguluje godziny zasypiania i budzenia się. Jeśli chodzimy spać w kratkę lub śpimy za krótko zaburzeniu ulega nie tylko sen, ale i procesy przemiany materii, potrzeby fizjologiczne czy procesy wydzielania hormonów. Adamiak tłumaczy, że procesy te mogą prowadzić do całkowitego rozregulowania organizmu.

Mogą spowodować przewlekły stan zapalny, który będzie skutkował osłabieniem odporności, zwiększonym ryzykiem pojawiania się kolejnych chorób – dodaje.

W jaki sposób zapobiec społecznemu jet lagowi?

Istnieje kilka reguł, których należy przestrzegać, aby nie dopuścić do wystąpienia rozregulowania organizmu. Adamiak wymienia, co należy robić:

  • dbać o regularność rytmu dobowego,
  • zdrowo się odżywiać (zbilansowana dieta, uważne jedzenie – w skupieniu, bez dodatkowych zajęć podczas posiłku, ograniczenie spożywania posiłków po zachodzie słońca),
  • być aktywnym fizycznie,
  • dbać o dobrostan psychiczny (praktykowanie uważności – tzw. mindfulness, joga, spacery na łonie natury).

Joanna Adamiak

Joanna Adamiak jest lekarką ze specjalizacją z psychiatrii. W mediach społecznościowych prowadzi profil „swiat_oczami_psychiatry”, który obserwuje niemal 6 tys. osób. Psychiatra dzieli się na nim swoją wiedzą w prosty, przystępny sposób.

Odczuwasz objawy społecznego jet lagu?

Tak
Nie
Zobacz wyniki ankiety

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

Galwanizacja – co to jest, działanie i przeciwwskazania

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Tyłomózgowie – budowa, funkcje i choroby

Płat czołowy mózgu – funkcje, uszkodzenia, zaniki korowe

Śródmózgowie – budowa, funkcje i uszkodzenia

sen, pandemia

Sen pomaga zwalczyć COVID-19 – wskazują badania

Masz problemy ze snem? Dołącz sezam do swojej diety!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Nerw łokciowy – funkcje, uszkodzenie, ćwiczenia i operacja

Móżdżek – budowa, funkcje, choroby i badanie móżdżku

Neuron – budowa, funkcje i choroby komórki nerwowej

Komórki glejowe – czym są, rodzaje i funkcje

Kora mózgowa – funkcje, budowa, zanik i śmierć

Melatonina – czym jest i jak działa? Badanie melatoniny

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

Ślinienie podczas snu – przyczyny, skutki, zapobieganie

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Demielinizacja – przyczyny, objawy, rodzaje chorób i leczenie

Zatrucie ołowiem – przyczyny, objawy, diagnostyka i leczenie

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Zespół ogona końskiego – przyczyny, objawy, leczenie, powikłania

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?