Przejdź do treści

Sód

Sód
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Zapotrzebowanie dobowe: 1100 mg

Rola: regulacja ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, w tym krwi, przepuszczalności błon komórkowych, przewodnictwa nerwowego, kurczliwości mięśni, gospodarki kwasowo-zasadowej; aktywator enzymów; składnik soku żołądkowego.

Zwiększone zapotrzebowanie: intensywne pocenie się; przyjmowanie leków moczopędnych; zatrucia pokarmowe z wymiotami, biegunką.

Objawy niedoboru: odwodnienie, osłabienie, nudności, kurcze mięśni, bóle głowy, zaburzenia pamięci; występują rzadko w ekstremalnych sytuacjach, np. spożycie dużej ilości (kilku litrów) wody naraz, zwłaszcza przy diecie niskosodowej.

Skutki nadmiaru: częste, bo sprzyja im współczesna dieta oparta na produktach wysokoprzetworzonych, bogatych w sól i związki sodu. Nadmiar sodu prowadzi do zwiększonego zatrzymywania wody w organizmie, powoduje obrzęki i podwyższenie ciśnienia krwi; ciężkie przedawkowanie sodu powoduje osłabienie, uszkodzenie nerek i mózgu, śpiączkę.

Interakcje: działa przeciwstawnie do potasu, zwiększając jego wydalanie oraz nasilając zatrzymywanie wody.

Źródła: sól i dodatki wzmacniające smak, przyprawy typu kostka bulionowa, sos maggi, sos sojowy; oliwki, kiszonki, np. ogórki i kapusta; sery, wędliny, przetwory rybne, pieczywo; słone przekąski i fast food.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca