Przejdź do treści

W jaki sposób wspierać osoby w kryzysie psychicznym? Przeczytaj „Poradnik antykryzysowy” Anny Cyklińskiej

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów
W jaki sposób wspierać osoby w kryzysie psychicznym? Przeczytaj "Poradnik antykryzysowy" Anny Cyklińskiej/ Pexels, fot. Cottonbro
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
laboratorium, badanie próbki małpiej ospy
Małpia ospa w Europie – potwierdzone przypadki. Czy jest groźna i jakie daje objawy?
para w łóżku
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Pocałunek to samo zdrowie / istock
Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog mówi nam, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog wyjaśnia, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tomasz Dzieciątkowski: obawy dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 i chorób powodujących bezpłodność kobiet są bezpodstawne

Każdego roku prawie 165 milionów mieszkańców Unii Europejskiej cierpi z powodu zaburzeń zdrowia psychicznego. Przez pandemię koronawirusa ta liczba może zwiększyć się kilkakrotnie. Co zrobić, jeśli bliska nam osoba przechodzi kryzys zdrowia psychicznego? Psycholożka Anna Cyklińska, znana w mediach społecznościowych jako „Psychoedu” stworzyła pomocny „Poradnik antykryzysowy”.

Kryzys psychiczny może spotkać wszystkich

Kryzys psychiczny może spotkać każdą i każdego z nas niezależnie od wieku. Sytuacji, które do niego prowadzą, jest mnóstwo. Najczęściej związany jest z tragicznymi lub trudnymi emocjonalnie wydarzeniami. Dla każdego może to być coś innego, jednak można wymienić tu np. śmierć bliskiej osoby, konflikt w rodzinie czy w pracy oraz trudną sytuację finansową. Ważne, by osoba znajdująca się w kryzysie psychicznym, otrzymała odpowiednie wsparcie. Jak dobrze pomóc?

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

Poradnik antykryzysowy

Kryzys psychiczny sprawia, że człowiek czuje się wyniszczony psychicznie, brakuje mu sił do radzenia sobie z codziennością i nawet małe rzeczy mogą pogłębiać problem. Mogą rozwinąć się także stany lękowe lub depresja. Psycholożka Anna Cyklińska stworzyła krótki „Poradnik antykryzysowy”, w którym opisuje, jak wesprzeć osobę w kryzysie zdrowia psychicznego. Podaje także przykładowe zdania, które możemy kierować do chorej osoby. Pamiętajmy, że w tym czasie ważne jest, by otoczyć ją troską, nie krytykować jej i nie popędzać.

1.Słuchaj i okaż wsparcie

Zapewnij osobę w kryzysie, że naprawdę słuchasz tego, co mówi i bierzesz jej słowa na poważnie. Pokaż, że jesteś przy niej i że ci zależy.

„Cieszę się, że mówisz mi o tym, co cię spotkało i jak się czujesz. Dziękuję, że dzielisz się tym ze mną.”

„Będę przy tobie niezależnie od okoliczności.”

„Będę starał_a się wspierać cię, jak tylko potrafię.”

„Dziękuję za zaufanie.”

2. Zachęcaj do rozmowy

Pokaż, że naprawdę chcesz dowiedzieć się, jak osoba w kryzysie się czuję i przez co przechodzi. Słuchaj aktywnie, pokazując zainteresowanie. Pytaj o to, jak sobie radzi, czy zaobserwowała jakieś zmiany w funkcjonowaniu, które ją niepokoją lub mogłyby wskazywać np. na depresję czy zaburzenia lękowe.

„Ta sytuacja brzmi na naprawdę trudną.”

„Jak się czułeś_aś, kiedy to się zdarzyło?”

„Czy trudności, przez które przechodzisz, wpłynęły na twoje funkcjonowanie np. problemy ze snem lub skupianie się na pracy?”

3. Spróbuj dowiedzieć się, czy występują myśli samobójcze

Jeśli podejrzewasz, że ktoś może myśleć o samobójstwie, zapytaj o to wprost. Badania pokazują, że rozmowa na temat samobójstwa nie sprawi, że osoba w kryzysie zacznie mieć takie myśli lub skorzysta z podsuniętego jej pomysłu. Wręcz przeciwnie, może pojawić się ulga, że ktoś interesuje się nią na tyle, aby chcieć usłyszeć o tak trudnym doświadczeniu. Upewnij się, że ton wypowiedzi nie będzie obwiniający. Okaż zrozumienie i wsparcie.

„Czy kiedykolwiek było ci tak ciężko, że myślałeś_aś o zakończeniu życia?”

„Naprawdę mi na tobie zależy i chcę abyś wiedział_a, że możesz mi wszystko powiedzieć.”

4. Reaguj, jeśli pojawiają się myśli samobójcze

Zachowaj spokój. Spróbuj odróżnić, czy osoba ma myśli rezygnacyjne („Nie mam siły żyć „), częste myśli samobójcze czy zamiary samobójcze, które zawierają plany dotyczące sposobu konkretnej daty, godziny i okoliczności. Sprawdź czynniki ryzyka. Ostrożnie zapytaj, czy osoba się samookalecza, czy w rodzinie wystąpiło samobójstwo.

„Jak często pojawiają ci się takie myśli?”

„Kiedy czujesz się naprawdę źle, co robisz?”

„Co w tych myślach najbardziej cię niepokoi?”

„Jak możesz poczuć się bezpieczniej?”

5. Zasugeruj profesjonalną pomoc

Wsparcie bliskich jest niesamowicie ważne, ale osoby w kryzysie często potrzebują specjalistycznej pomocy. Jeśli bliska ci osoba mówi o myślach rezygnacyjnych, to moment, w którym powinna skonsultować swój stan zdrowia z psychologiem lub psychiatrą. Porozmawiaj o tym w otwarty i nie obwiniający sposób.

„Słyszę, jak ciężko ci jest i myślę, że warto by było, żebyś porozmawiał_a o tym ze specjalistą”

„Nie ma złego powodu, aby skonsultować stan swojego zdrowia psychicznego. Terapia może być pomocna w wielu trudnościach, problemach”

6. Pomóż w kontakcie ze specjalistą

Szukanie pomocy może być bardzo trudne, obezwładniające i obciążające. Warto jest zaproponować osobie w kryzysie gotowe rozwiązania lub wsparcie w poszukiwaniach psychologa lub psychiatry.

„Jeśli chcesz, mogę pomóc ci znaleźć kontakt do psychologa lub psychiatry. Zrobimy to razem?”

„Mogę pojechać z tobą na wizytę lub towarzyszyć ci w trakcie, jeśli poczujesz się bezpieczniej.”

7. Jeśli osoba w kryzysie odmawia wsparcia

Uszanuj to. Nie każdy jest od razu gotowy sięgać po pomoc. Jeśli bliska ci osoba nie jest w bezpośrednim zagrożeniu życia, daj jej czas. Nie naciskaj na to, aby zgłosiła się po pomoc, ale pokaż swoją obecność i zainteresowanie.

„To jest okej, jeśli jeszcze nie czujesz się gotowy_a na wizytę u specjalisty. Na pewno potrzebujesz czasu, aby to przemyśleć.”

„Jeśli zmienisz zdanie, daj mi znać. Mogę ci pomóc skonsultować się z psychologiem lub psychiatrą.”

8. Zadbaj o siebie

Wspieranie bliskich doświadczających kryzysu zdrowia psychicznego to duży wysiłek. Ty również masz prawo do skorzystania z porady psychologa. Dbaj również o swoje zdrowie psychiczne i zasoby. Dzięki temu będziesz dobrym wsparciem dla bliskich.

9. Jeśli osoba w kryzysie zagraża swojemu życiu

Zadzwoń na 112 .

W rozmowie z dyspozytorem dokładnie opisz sytuację, powiedz, w jaki sposób osoba zagraża swojemu życiu. Dobrze jest wiedzieć, gdzie jest ta osoba, ale nie jest to warunek konieczny. Nie musisz znać aktualnego miejsca pobytu, wystarczy jej numer telefonu i zgłoszenie na 112.

Nie bójmy się korzystać z pomocy psychologa czy psychiatry. Dbajmy o swoje zdrowie psychiczne tak samo, jak o fizyczne. To bardzo ważne!

Ważne telefony wsparcia dla osób w kryzysie

Niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem specjalistą – psychologiem lub psychiatrą w szczególności, jeśli wystąpią u ciebie nasilone, natrętne myśli samobójcze stanowiące perspektywę rozwiązania problemów.

Pomoc znajdziesz tutaj:

  • 116 123 – Telefon Zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 14:00-22:00.
  • 116 111 – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, czynny w godz. 12:00-02:00.
  • 800 702 222 – Centrum Wsparcia Fundacji Itaka, jest całodobowe. Możesz także napisać tutaj: [email protected]
  • 800 080 222 – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Itaka, jest całodobowy.
  • 22 484 88 01 – Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji Itaka, czynny w poniedziałek i czwartek w godzinach 17:00-19:00.
  • 22 594 91 00 – Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, czynny w środę i czwartek w godzinach 17:00-19:00.
Kobieta z parasolką

Psychoedu, czyli Anna Cyklińska

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej profil ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie obserwuje go 25 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie Twój Psycholog.

View this post on Instagram

To jest dla mnie bardzo ważny post, materiał nad którym pracowałam od kilku tygodni. Opracowałam broszurę, którą chciałabym żeby KAŻDY z Was przeczytał. To nie tylko moje dzieło, bo przeszła przez konsultacje znajomych psycholożek i interwentki kryzysowej (dziękuję Beata i Asia ❤️). Poradnik możecie pobrać przez moją stronę internetową w wersji pdf i rozesłać znajomym, rodzinie lub umieścić na swoich social mediach. Albo możecie po prostu przeczytać i zachować dla siebie. Jeśli chcecie wesprzeć przedsięwzięcie, jakim jest @psychoedu_, to nieśmiało przypominam, że od niedawna mam Patronite i można dorzucić do tej inicjatywy piątaka ☺️ W planach mam rozwój strony internetowej, podcast (nagrany już pierwszy odcinek) i różne inicjatywy społeczne. Za ilustrację do broszury dziękuję @maryzaleska ? #poradnikantykryzysowy #depesja #zdrowiepsychiczne #chorobapsychiczna #samobojstwo #pomoc #emocje #relacje #psychoterapia #psychologia #psycholog #psychiatria

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nerwica w ciąży – objawy, leczenie, wpływ na dziecko

Terapia… lasem

Kobieta

„Metoda warta uwagi, a przede wszystkim odczarowania” – pisze o hipnozie lek. Aleksandra Pięta

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

„Z osób z borderline robi się straszne potwory, które wrzeszczą, demolują domy, biją partnerów. To bzdura” – mówi psycholożka Monika Kotlarek

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

„Na świecie naprawdę istnieją recepty na książki”– mówi dr Wanda Matras-Mastalerz, prezes Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego

Czy depresję można odziedziczyć? Tłumaczy Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji „Twarze depresji”

Janina Bąk

Janina Bąk: choroba dała mi 58 blizn po samookaleczeniach. Takich, których nie da się usunąć

Katarzyna Szczerbowska/ Archiwum prywatne

Katarzyna Szczerbowska: Stan psychozy jest trochę jak sen. Trudno przekazać, jaką udręką jest takie śnienie na jawie

„Wiem, że moi podopieczni na mnie czekają i to daje mi siłę do pokonania wszelkich barier” – mówi pracownica socjalna Renata Orłowska, która jeździ na wózku inwalidzkim

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Glenn Close: Izolacja jest naprawdę niebezpieczna. Musimy pamiętać, jak bardzo jesteśmy połączeni z innymi

Dorota Ostrowska-Karwat, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Człowiek sam wie, co dla niego najlepsze

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

Mila Ochocka, hortiterapeutka: Potrzebujemy poczuć deszcz na skórze, zobaczyć, jak reagujemy, gdy nie jest nam do końca komfortowo

„Zdarza się, że pacjent opisuje objawy, które nie pasują do żadnej z chorób” – mówi dr n. med. Ewa Kempisty-Jeznach

kobieta pijąca za dużo alkoholu

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?