Przejdź do treści

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym
Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
Joanna Jaworska: jeśli po porodzie ciśniemy brzuszki, to tylko pogarszamy sytuacje
"Zwal*ć konia", "wyczochrać brochę"? "Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami" - apeluje seksuolożka
„Wyczochrać brochę”? Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami – apeluje seksuolożka
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu ws. szczepionek. "Szczepienia ratują życie"
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu w sprawie szczepionek. „Szczepienia ratują życie”
Czy koronawirus znajduje się w kurzu? „Byliśmy zaskoczeni” – mówią naukowcy o wynikach badań
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

„Coraz więcej dowodów sugeruje silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych” – zauważa farmaceutka Zofia Winczewska. Dlaczego tak się dzieje i jak możemy na to wpłynąć? 

Emocje rodzą się w jelitach?

„Wiele doświadczanych emocji nie rodzi się w mózgu, a odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach” – to według farmaceutki Zofii Winczewskiej jedno z ważniejszych podsumowań ubiegłotygodniowego wykładu na kongresie poświęconym depresji.

„Wiemy dziś, że ekosystem jelitowy jest bardzo ważnym ‚organem’ mającym wielokierunkowy wpływ na nasze zdrowie, w tym na kondycję psychiczną. Okazuje się, że mikroorganizmy jelitowe pozostają w nieustającej komunikacji z naszym mózgiem, regulują produkcję neuroprzekaźników (serotonina!), cytokin prozapalnych/przeciwzapalnych. Coraz więcej dowodów sugeruje też silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych” – zauważa Zofia Winczewska.

Jak więc zapewnić dobre warunki „mieszkaniowe” naszej mikroflorze?

Dieta FODMAP / pexels

Jak pomóc mikroflorze i mózgowi?

Farmaceutka podpowiada, jak możemy pomóc naszej mikroflorze, a zarazem mózgowi. Jeśli chcesz o nie zadbać, powinnaś:

  • sięgać po możliwie nieprzetworzone jedzenie, sezonowe warzywa i owoce bogate w błonnik i antyoksydanty – tym karmimy naszych „jelitowych mikroprzyjaciół”;
  • zadbać o dobrą dietę – pamiętaj o tłuszczach (ryby, orzechy, awokado, oliwa, pestki), węglowodanach złożonych (kasze, ziarna) i kiszonkach; włącz do diety zieloną herbatę, gorzką czekoladę i kakao;
  • dbać o odpowiednią podaż witaminy D, tłuszczów omega-3 (zwłaszcza EPA), cynku i witaminy A. Badania sugerują też, że dodatek kurkuminy do prowadzonej farmakoterapii w depresji może poprawiać nastrój oraz funkcje kognitywne.
  • spróbować psychobiotyków, czyli probiotyków wpływających na funkcjonowanie osi jelitowo- mózgowej, mających korzystny wpływ na zdrowie psychiczne.

„Dotychczasowe badania sugerują, że spersonalizowana probiotykoterapia (określonym, przebadanymi szczepami) może być wsparciem w terapii stanów depresyjnych– zwłaszcza stosowanie probiotyków wieloszczepowych” – podkreśla Zofia Winczewska.

Zofia Winczewska

Farmaceutka Zofia Winczewska w swoich mediach społecznościowych i na blogu stara się przemycać wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 8 tys. osób. 

„Tłumaczę, w jakich sytuacjach suplementacja diety jest korzystnym elementem profilaktyki zdrowotnej czy uzupełnieniem terapii lekowych. Pokazuję wam na blogu, jak racjonalnie podchodzić do tematu suplementacji, nie wpadając przy okazji w pułapki marketingowe” – pisze o sobie farmaceutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

To jedno z ważniejszych podsumowań ubiegłotygodniowego wykładu na kongresie poświęconym depresji. 🙌 Wiemy dziś, że ekosystem jelitowy jest bardzo ważnym „organem” mającym wielokierunkowy wpływ na nasze zdrowie, w tym na kondycję psychiczną. Okazuje się, że mikroorganizmy jelitowe pozostają w nieustającej komunikacji z naszym 🧠, regulują produkcję neuroprzekaźników (serotonina!), cytokin prozapalnych/przeciwzapalnych. Coraz więcej dowodów sugeruje też silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych. Jak więc zapewnić dobre warunki „mieszkaniowe” naszej mikroflorze? 🍓 z pewnością sięgać po możliwie nieprzetworzone jedzenie, sezonowe warzywa i owoce bogate w błonnik i antyoksydanty- tym karmimy naszych jelitowych mikroprzyjaciół (moje ulubione: maliny, porzeczki, jagody już pomroziłam na zimowe wyżerki). Pamiętajmy też o tłuszczach (ryby, orzechy, awokado, oliwa, pestki), złożonych węglach (kasze, ziarna) i kiszonkach! Polecam Wam niezmiennie zieloną herbatę, gorzką czeko i kakao. Takie nawyki zdecydowanie popłacają! ☕️ 💊 warto dbać o odpowiednią podaż witaminy D, tłuszczów omega-3 (zwłaszcza EPA), cynku i witaminy A. Badania sugerują też, że dodatek kurkuminy do prowadzonej farmakoterapii w depresji może poprawiać nastrój oraz funkcje kognitywne. 🧠 psychobiotyki- czyli z definicji: probiotyki wpływające na funkcjonowanie osi jelitowo- mózgowej, mające korzystny wpływ na zdrowie psychiczne. Dotychczasowe badania sugerują, że spersonalizowana probiotykoterapia (określonym, przebadanymi szczepami) może być wsparciem w terapii stanów depresyjnych- zwłaszcza stosowanie probiotyków wieloszczepowych. 🙌 Jedzmy dobrze tej jesieni. 🍂🍄 Deal? 🙃 #jesien#depresja#probiotyki#omega3#kurkumina#zdrowie#psychika#farmaceutka

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

W jaki sposób hormony wpływają na stan naszych jelit? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia

Hipokamp – budowa, funkcje, uszkodzenie, regeneracja

Zmysły człowieka – rodzaje, funkcje i ich działanie

Płat ciemieniowy mózgu – budowa, funkcje, uszkodzenia

Płat potyliczny mózgu – budowa, funkcje, uszkodzenia

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Tyłomózgowie – budowa, funkcje i choroby

Płat czołowy mózgu – funkcje, uszkodzenia, zaniki korowe

Rdzeń kręgowy – budowa, funkcje i skutki urazu rdzenia

Śródmózgowie – budowa, funkcje i uszkodzenia

Kobieta

„Ok. 40-50 proc. chorujących na Hashimoto zmaga się z niezdiagnozowanymi chorobami jelit” – alarmują autorki „Ogarnij Hashimoto”

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

„Mózg nie lubi samotności”. Neurolożka dr n. med. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Czy warto robić badania mikrobioty jelitowej? Odpowiada biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy warto robić badania mikrobioty jelitowej? Odpowiada biotechnolożka Ewa Kowalska

Biofeedback – co to jest, rodzaje, przeciwwskazania, cena

Jak się kochać, gdy chore są jelita? Wielu problemom można zaradzić

Agata Młynarska / zdj. Andreas Szilagyi, MWMEDIA

„Nie chcę, żeby było po mnie widać chorobę” – mówi Agata Młynarska, która zmaga się z chorobą Leśniowskiego-Crohna

Kobieta leży na łóżku

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste

Kobieta z bukietem kwiatów

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

Zatoka jamista – budowa, funkcje. Zakrzepica zatoki jamistej

Móżdżek – budowa, funkcje, choroby i badanie móżdżku

Neuron – budowa, funkcje i choroby komórki nerwowej

Stres, niepokój i lęk vs jelita i probiotyki. Biotechnolożka wyjaśnia, jaki to ma związek

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?