Przejdź do treści

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym
Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Owsiak nie zgodził się na przekazanie łóżek psychiatrii dziecięcej na walkę z COVID-19. "Kategorycznie nie wyrażamy zgody na takie działanie"
Owsiak nie zgodził się na przekazanie łóżek psychiatrii dziecięcej na walkę z COVID-19. „Kategorycznie nie wyrażamy zgody na takie działanie”
Dariusz Gnatowski
Nie żyje Dariusz Gnatowski. Aktor miał 59 lat
Marka Obagi ma nową ambasadorkę. To Grace Strobel, modelka z zespołem Downa
Dziecko w czapce
Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?
koronawirus, Mediolan
„Lombardia się poddaje i wywiesza białą flagę”. Włoskie media o lawinowym wzroście zakażeń i nowych obostrzeniach w regionie

„Coraz więcej dowodów sugeruje silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych” – zauważa farmaceutka Zofia Winczewska. Dlaczego tak się dzieje i jak możemy na to wpłynąć? 

Emocje rodzą się w jelitach?

„Wiele doświadczanych emocji nie rodzi się w mózgu, a odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach” – to według farmaceutki Zofii Winczewskiej jedno z ważniejszych podsumowań ubiegłotygodniowego wykładu na kongresie poświęconym depresji.

„Wiemy dziś, że ekosystem jelitowy jest bardzo ważnym ‚organem’ mającym wielokierunkowy wpływ na nasze zdrowie, w tym na kondycję psychiczną. Okazuje się, że mikroorganizmy jelitowe pozostają w nieustającej komunikacji z naszym mózgiem, regulują produkcję neuroprzekaźników (serotonina!), cytokin prozapalnych/przeciwzapalnych. Coraz więcej dowodów sugeruje też silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych” – zauważa Zofia Winczewska.

Jak więc zapewnić dobre warunki „mieszkaniowe” naszej mikroflorze?

Dieta FODMAP / pexels

Jak pomóc mikroflorze i mózgowi?

Farmaceutka podpowiada, jak możemy pomóc naszej mikroflorze, a zarazem mózgowi. Jeśli chcesz o nie zadbać, powinnaś:

  • sięgać po możliwie nieprzetworzone jedzenie, sezonowe warzywa i owoce bogate w błonnik i antyoksydanty – tym karmimy naszych „jelitowych mikroprzyjaciół”;
  • zadbać o dobrą dietę – pamiętaj o tłuszczach (ryby, orzechy, awokado, oliwa, pestki), węglowodanach złożonych (kasze, ziarna) i kiszonkach; włącz do diety zieloną herbatę, gorzką czekoladę i kakao;
  • dbać o odpowiednią podaż witaminy D, tłuszczów omega-3 (zwłaszcza EPA), cynku i witaminy A. Badania sugerują też, że dodatek kurkuminy do prowadzonej farmakoterapii w depresji może poprawiać nastrój oraz funkcje kognitywne.
  • spróbować psychobiotyków, czyli probiotyków wpływających na funkcjonowanie osi jelitowo- mózgowej, mających korzystny wpływ na zdrowie psychiczne.

„Dotychczasowe badania sugerują, że spersonalizowana probiotykoterapia (określonym, przebadanymi szczepami) może być wsparciem w terapii stanów depresyjnych– zwłaszcza stosowanie probiotyków wieloszczepowych” – podkreśla Zofia Winczewska.

Zofia Winczewska

Farmaceutka Zofia Winczewska w swoich mediach społecznościowych i na blogu stara się przemycać wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 8 tys. osób. 

„Tłumaczę, w jakich sytuacjach suplementacja diety jest korzystnym elementem profilaktyki zdrowotnej czy uzupełnieniem terapii lekowych. Pokazuję wam na blogu, jak racjonalnie podchodzić do tematu suplementacji, nie wpadając przy okazji w pułapki marketingowe” – pisze o sobie farmaceutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

To jedno z ważniejszych podsumowań ubiegłotygodniowego wykładu na kongresie poświęconym depresji. 🙌 Wiemy dziś, że ekosystem jelitowy jest bardzo ważnym „organem” mającym wielokierunkowy wpływ na nasze zdrowie, w tym na kondycję psychiczną. Okazuje się, że mikroorganizmy jelitowe pozostają w nieustającej komunikacji z naszym 🧠, regulują produkcję neuroprzekaźników (serotonina!), cytokin prozapalnych/przeciwzapalnych. Coraz więcej dowodów sugeruje też silny związek pomiędzy składem mikrobioty a rozwojem zaburzeń depresyjnych i lękowych. Jak więc zapewnić dobre warunki „mieszkaniowe” naszej mikroflorze? 🍓 z pewnością sięgać po możliwie nieprzetworzone jedzenie, sezonowe warzywa i owoce bogate w błonnik i antyoksydanty- tym karmimy naszych jelitowych mikroprzyjaciół (moje ulubione: maliny, porzeczki, jagody już pomroziłam na zimowe wyżerki). Pamiętajmy też o tłuszczach (ryby, orzechy, awokado, oliwa, pestki), złożonych węglach (kasze, ziarna) i kiszonkach! Polecam Wam niezmiennie zieloną herbatę, gorzką czeko i kakao. Takie nawyki zdecydowanie popłacają! ☕️ 💊 warto dbać o odpowiednią podaż witaminy D, tłuszczów omega-3 (zwłaszcza EPA), cynku i witaminy A. Badania sugerują też, że dodatek kurkuminy do prowadzonej farmakoterapii w depresji może poprawiać nastrój oraz funkcje kognitywne. 🧠 psychobiotyki- czyli z definicji: probiotyki wpływające na funkcjonowanie osi jelitowo- mózgowej, mające korzystny wpływ na zdrowie psychiczne. Dotychczasowe badania sugerują, że spersonalizowana probiotykoterapia (określonym, przebadanymi szczepami) może być wsparciem w terapii stanów depresyjnych- zwłaszcza stosowanie probiotyków wieloszczepowych. 🙌 Jedzmy dobrze tej jesieni. 🍂🍄 Deal? 🙃 #jesien#depresja#probiotyki#omega3#kurkumina#zdrowie#psychika#farmaceutka

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta dla mózgu. Co jeść, by mieć dobrą pamięć i sprawny umysł?

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

wyspadek samochodowy

Wstrząs mózgu – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc, leczenie

Bakterie flory jelitowej – jak powinnyśmy o nie zadbać?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Kobieta przed monitorem

Dziwne uczucie w głowie – przyczyny. Co to oznacza?

kobieta, którą boli brzuch

Rak jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Choroba Whipple’a – na czym polega? Jakie są objawy choroby?

Choroba Whipple’a – na czym polega? Jakie są objawy choroby?

kobieta z bólem brzucha

Kamienie kałowe – jak są objawy i jak możemy im zapobiec?

Kwas masłowy – kiedy i w jaki sposób należy go suplementować?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Kobieta w toalecie

Nietrzymanie stolca – jakie są metody leczenia?

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie jelitowej: „Każdy z nas ma w jelitach 2 kilogramy bakterii. To nie jest obojętne dla naszego organizmu”

Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać

Chcesz mieć zdrowe jelita? 7 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta w lesie

Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?

Paweł Grzesiowski o przeszczepie flory bakteryjnej jelita

Przeszczep kału (przeszczep flory bakteryjnej jelita) w Polsce

Dieta przed kolonoskopią – co jeść, by wyniki badania były wiarygodne?

Imbir jest pomocny w przeziębieniu, ale nie tylko. Sprawia, że żyjemy dłużej

Mózg na różowym tle

Mózg po ciąży – czy się kurczy? Badania, zmiany

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.