Przejdź do treści

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

fot. Kamila Wasilewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta je hamburgera
GIS wycofał popularne produkty gotowe do spożycia. Powodem jest obecność bakterii wywołującej listeriozę
Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija

Od jakich badań zacząć?

Taką absolutną podstawą jest wykonanie pomiarów insuliny i glukozy na czczo we krwi, aby móc obliczyć wskaźnik HOMA-IR lub QUICKI. Wartości HOMA -IR powyżej 2, a QUICKI poniżej 0,34 świadczą o insulinooporności.

Najważniejsza jest jednak tzn. krzywa glukozowo-insulinową, czyli badanie stężenia glukozy i insuliny na czczo we krwi, a następnie po 1 i 2 godzinach od wypicia roztworu 75 g glukozy rozpuszczonej w wodzie. Dzięki wynikom krzywej, oprócz wartości na czczo, możemy zobaczyć jak glukoza i insulina rośnie oraz spada w czasie po wypiciu roztworu glukozy. Dzięki temu widzimy czy u danej osoby dochodzi do hipoglikemii reaktywnej, czy ma hiperinsulinemię, jak te wartości zmieniają się w czasie. Pomaga to dobrać m.in. ilość posiłków w diecie i lepiej kontrolować stan zdrowia oraz “wychodzenie” z insulinooporności. Insulinooporność to stan metaboliczny a nie choroba i można ją cofnąć/odwrócić za pomocą diety i zmiany stylu życia.

Czym wyróżnia się dieta w insulinooporności? Czy to nie jest tak, że to po prostu racjonalna, zdrowa dieta?

Teoretycznie można powiedzieć, że dietę w insulinooporności mógłby zastosować przeciętny Kowalski z korzyścią dla własnego zdrowia. Natomiast przeciętny Kowalski bez problemów zdrowotnych może zjeść np. pół kilograma czereśni, u osoby z insulinoopornością to już nie jest takie proste. W insulinooporności bardzo ważny jest nie tylko dobór produktów w diecie, ale przede wszystkich ich odpowiednia kompozycja.