Przejdź do treści

Witamina PP – jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?
Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
lekarz bada pacjentkę
„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty
Unikasz latem kosmetyków z kwasem salicylowym? Nie musisz! Biotechnolożka Anna Sienkiewicz tłumaczy
Bachata, tańcząca para
Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?
wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem
Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Witamina PP odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i obwodowego układu nerwowego. Jaką jeszcze pełni rolę w organizmie? Czym skutkuje niedobór witaminy PP? Wyjaśniamy! 

Witamina PP – czym jest?

Witamina PP, inaczej witamina B3, to wspólna nazwa na określenie dwóch związków – kwasu nikotynowego (niacyny) i jego amidu (który w wyglądzie przypomina bezbarwny kryształ).

Kwas nikotynowy z witaminy odpowiedzialny jest za syntezę hormonów płciowych, tyroksyny, insuliny i kortyzolu. Dzięki witaminie B3 nasze komórki odpornościowe mają zdolność zabijania bakterii Staphylococcus aureusgronkowca złocistego.

Witamina PP zwiększa produkcję mitochondriów w jądrze półleżącym (to rejon mózgu odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności).

Gryzonie, którym niacyna została zaaplikowana, stawały się pewniejsze w stadzie i osiągały większe sukcesy. Badania te zostały przeprowadzone przez naukowców z Politechniki Federalnej w Lozannie.

Witamina PP – czym grozi jej niedobór?

Niedobór niacyny w organizmie może prowadzić do rozwoju pelagry (rumień lombardzki lub choroba 3D).

Objawy niedoboru witaminy PP w organizmie to:

  • pęcherze, które po pęknięciu zmieniają się we wrzody;
  • stan zapalny jamy ustnej i języka;
  • ciemnobrązowe plamy na dłoniach, szyi, twarzy;
  • złuszczenie naskórka;
  • zaczerwienienie i szorstkość skóry w miejscach narażonych na promienie słoneczne, otarcia i ucisk;
  • zaburzenia układu pokarmowego prowadzące do biegunki;
  • zaburzenia układu nerwowego;
  • zaburzenia psychiczne;
  • zapalenie nerwów.
kobieta jedząca babeczkę

Witamina PP – czym grozi jej nadmiar?

Zbyt duża ilość niacyny w organizmie wywołuje:

Witamina PP – jakie są jej źródła?

Źródłem witaminy PP (zawartość niacyny w 100 g powyżej 10 mg) są:

  • wątroba wołowa, wieprzowa i drobiowa;
  • orzechy arachidowe;
  • mięso i polędwica z piersi kurczaka.

Zawartość niacyny w 100 g od 5 mg do 10 mg występuje w takich produktach jak:

  • schab;
  • mięso z udźca indyka;
  • łosoś, makrela wędzona;
  • zarodki pszenne;
  • otręby pszenne;
  • kurczaki;
  • polędwica sopocka.

Zawartość niacyny w 100 g od 1 mg do 5 mg występuje w takich produktach jak:

  • kasza gryczana i jęczmienna;
  • ziemniaki;
  • chleb graham;
  • ryż brązowy;
  • fasola biała;
  • pomidory;
  • mięso z piersi indyka;
  • mintaje, dorsze, śledzie.

Zawartość niacyny w 100 g poniżej 1 mg występuje w takich produktach jak:

  • makaron,
  • kasza manna,
  • ryż biały,
  • płatki owsiane,
  • kiwi, morele, jabłka, pomarańcze, truskawki,
  • brokuły, brukselka, biała cebula, marchew,
  • mleko, jogurty, sery twarogowe, płatki kukurydziane, mąka pszenna wrocławska.

Najmniej witaminy PP znaleźć można w serach topionych i dojrzewających, śmietanie, jajach kurzych, kefirach.

Witamina PP – dawkowanie dla różnych grup wiekowych

Zalecane dzienne spożycie tej witaminy wynosi:

  • dla dzieci od pierwszego do trzeciego roku życia – 6 mg; od czwartego  do szóstego roku życia – 8 mg; od siódmego do dziewiątego roku życia – 12 mg;
  • chłopcy od dziesiątego do dwunastego roku życia – 12 mg; od trzynastego do osiemnastego roku życia – 16 mg;
  • dziewczęta od dziesiątego do dwunastego roku życia – 12 mg; od trzynastego do osiemnastego roku życia – 14 mg.

U osób dorosłych dawkowanie wynosi:

  • mężczyźni – 16 mg;
  • kobiety – 14 mg;
  • kobiety w ciąży – 18 mg;
  • kobiety karmiące – 17 mg.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Suplementacja witaminy D / istock

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Magnez i potas razem? Jak łączyć witaminy i mikroelementy

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności