Przejdź do treści

„Zastanów się, jak wygląda twoja zwyczajowa… kupa” – zachęca dietetyczka Iwona Kibil

To, jak wygląda twoja kupa świadczy o twoim zdrowiu
To, jak wygląda twoja kupa świadczy o twoim zdrowiu / Zdjęcie: Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka
5 razy TAK dla wakacyjnego seksu
„Treść, która ma trafić do polskich szkół, krzywdzi, szkaluje i poniża”. Małgorzata Rozenek-Majdan o nowym podręczniku HiT
Łódzcy lekarze uratowali bliźniaki z syndromem podkradania. Ich matka uciekła przed wojną
Ziewasz, swędzi cię skóra, masz zimne dłonie? To mogą być objawy zaburzeń lękowych

Kupa – jej wygląd mówi sporo o naszym zdrowiu, o czym przekonuje w swoim najnowszym poście na Instagramie dietetyczka, Iwona Kibil. Specjalistka wyjaśnia, jaki stolec można uznać za prawidłowy, a jaki świadczy o tym, że powinniśmy zgłosić się po pomoc do lekarza lub dietetyka.

Wygląd kupy – co mówi o zdrowiu?

Kupa niby nie jest tematem tabu, ale rzadko a nawet niechętnie o niej rozmawiamy. Tymczasem stolec jest świetnym wskaźnikiem stanu naszego zdrowia. Dietetyczka Iwona Kibil zachęca do tego, by monitorować swoje codzienne kupy. Na swoim profilu na Instagramie specjalistka opublikowała grafikę przedstawiającą bristolską skalę uformowania stolca. To narzędzie do oceny konsystencji i kształtu stolca zaproponowane w 1997 roku przez Lewisa i Heaton na Uniwersytecie w Bristolu. Dietetyczka wyjaśnia, o czym świadczy każdy z siedmiu typów stolca.

„Jeżeli twoja zwyczajowa kupa wygląda jak typ 3 lub 4, to znaczy, że prawdopodobnie spożywasz odpowiednią ilość błonnika i wody. Jest to normalna kupa. Dość miękka, łatwa do wydalenia. Gratulacje” – pisze ekspertka.

„Jeżeli twoje kupy wyglądają, jak typ 1 lub 2, prawdopodobnie cierpisz na zaparcia. Zastanów się nad swoją dietą. Przeanalizuj, czy jesz wystarczającą ilość błonnika (minimum 25-30 g na dzień)? Jeżeli nie, skup się głównie na błonniku rozpuszczalnym, który tworzy żel w jelitach i pomaga stolcu poruszać się w przewodzie pokarmowym” – tłumaczy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

kupa

Dietetyczka podpowiada, że błonnik możemy znaleźć m.in. w owsie, roślinach strączkowych (tu uwaga na FODMAP), orzechach, nasionach i babce płesznik. „Błonnik nierozpuszczalny zwiększa objętość stolca (np. otręby pszenne), ale nie jest skuteczny w normalizacji wypróżnień i może nasilać objawy ze strony przewodu pokarmowego” – dodaje.

„Jeżeli twoje stolce są luźne, wodniste i nieuformowane, możesz mieć typ 5, 6 lub 7, przy czym typ 5 może oznaczać lekką biegunkę i zbyt niskie spożycie błonnika w diecie, natomiast typ 6 i 7 oznaczają biegunkę i mogą oznaczać rozwój stanu zapalnego, chorób jelit lub zatrucia pokarmowego. Z jakiegoś powodu stolec przechodzi przez jelita zbyt szybko i najprawdopodobniej składniki odżywcze nie nadążają się przyswajać. Jeżeli dochodzi u Ciebie do takich stolców, koniecznie wybierz się na badania” – tłumaczy dietetyczka.

„Jak były toalety z półką, obserwacja była łatwiejsza”

Post dietetyczki skomentowali inni specjaliści, podkreślając, że wygląd kupy to dla lekarzy bardzo ważny element diagnostyki, ale dla pacjentów to temat niestety wciąż wstydliwy.

„Nie wiem, dlaczego ludzie wstydzą się rozmawiać o kupie. Kiedyś, jak były toalety z półką, obserwacja była łatwiejsza. Tak czy siak każdy powinien to robić.” – podkreśla dietetyk dr Michał Czapla.

„Z doświadczenia mogę dodać, że pytanie pacjenta o opis kupy, jest dla niego często trudne. Dlatego ja mam bristolską skale wydrukowaną i pacjent pokazuje paluszkiem. Dla pacjenta łatwiej, dla nas konkretniej” – dodaje lekarz Michał T., autor profilu @udoktorow.

Jeśli zaobserwujesz zmiany związane z wypróżnieniem, jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem. Uważne obserwowanie wyglądu stolca i nieodwlekanie wizyty u specjalisty to podstawa. Kupa to nie jest powód do wstydu, to ważny sygnał świadczący o stanie naszego zdrowia. Z kim, jeśli nie z lekarzem, lepiej o tym porozmawiać?

Kobieta w toalecie

Czy kupę trzeba robić codziennie?

Raz dziennie, codziennie – to może być norma, ale nie jest to jedyny słuszny cykl wypróżnień. Częstotliwość wypróżnień zależy od wielu czynników – tego co jemy i pijemy, od naszej aktywności fizycznej, metabolizmu i oczywiście stanu zdrowia. Możemy wypróżniać się nie raz, ale dwa czy nawet trzy razy dziennie. Możemy też korzystać z toalety raz na 2-3 dni i nie jest to nieprawidłowością. O prawidłowej ilości wypróżnień mówimy wtedy, kiedy dochodzi do nich nie rzadziej niż co 72 godziny. Wypróżnianie nie powinno sprawiać trudności, nie powinien mu towarzyszyć ból brzucha ani odbytu.

– Najlepiej byłoby gdybyśmy wypróżniali się codziennie, jednak jeśli stolce są prawidłowe, ale pojawiają się nieco rzadziej niż raz na dobę, można uznać to za normę – wyjaśniała w rozmowie z Hello Zdrowie dietetyczka Edyta Kościesza.

Jeśli symptomem, który nie pokoi cię w wyglądzie kupy, jest jej kolor. Odsyłamy do tego artykułu – Zielony stolec, biegunka i inne problemy z kupą. Co oznaczają?

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Szczaw

Kwas szczawiowy – źródła, właściwości antyżywieniowe, dzienna dawka

Szczawiany

Szczawiany – wpływ na zdrowie. Co neutralizuje szczawiany?

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Cytrusy, mandarynki, pomarańcze

Cytrusy – dlaczego warto je jeść?

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży? /fot.Pexels

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży?

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Unikasz schabowego i alkoholu? Są jeszcze inne rzeczy, na które musisz uważać w trosce o swoją wątrobę

Kobieta siedząca na toalecie martwiąca się krwią w kale

Co oznacza krew w kale u dzieci i dorosłych? Przyczyny, diagnostyka, choroby

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Bóle brzucha mogą być objawem choroby wywołanej przez pasożyty

Pasożyty ludzkie (owsiki, tasiemce, glista, lamblia) – objawy

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów na obniżenie poziomu stresu

Badanie pH kału – wysokie i niskie pH, nietolerancja laktozy

Ewelina Grochowska

„Nie można 'zagłodzić raka’. Można natomiast zagłodzić zdrowe komórki”. Ewelina Grochowska wyjaśnia, czy dietą da się pokonać nowotwór

Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×