Przejdź do treści

Zmęczone oczy po ciężkim dniu? Mamy na to sposób – joga oczu

Joga oczu - ćwiczenia / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks
Choroby, leki, a także hormony. Co jeszcze niszczy twoje życie seksualne?
Zastanawiasz się nad założeniem aparatu ortodontycznego? Opowiem ci, jak to jest
Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Oczy są jednym z najważniejszych narządów zmysłu. Niestety, wady wzroku czy przemęczenie oczu dotykają miliardów ludzi na całym świecie. Można temu zaradzić. Ćwiczenia oczu odprężają wzrok i polepszają jakość widzenia. Co warto wiedzieć o jodze oczu?

Joga oczu – czym jest?

Joga oczu to ćwiczenia oczu poprawiające wzrok, które przyczyniają się także do zatrzymania postępującej wady wzroku. Każdego dnia spędzamy kilka, a czasami nawet kilkanaście godzin przed ekranem komputera, laptopa, czy przed telewizorem. Nieustannie korzystamy z telefonu komórkowego. Wszystko to sprawia, że oczy męczą się, a pod koniec dnia przed oczami latają plamki, a obraz staje się nieostry. Jak temu zaradzić? Ćwiczmy oczy! Systematyczne wykonywanie ćwiczeń może nawet w pewnym stopniu zmniejszyć wady wzroku.

Joga oczu – ćwiczenia

Jogę oczu rozpoczynamy od głębokich wdechów i wydechów. Wzmacnianie mięśni oka można wykonywać tylko wtedy, gdy jesteśmy odprężeni i zrelaksowani. Usiądźmy, rozluźnijmy się i ćwiczmy. Każde z ćwiczeń kończymy na zamknięciu oczu i kilkukrotnym mrugnięciu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Joga twarzy

Nieskończoność

Wyobraź sobie znak nieskończoności i wódź oczami po jego obwodzie. Wykonywanie ćwiczenia należy rozpocząć od lewej, dolej części ósemki, a następnie prowadzić wzrok do skrzyżowania linii, kierując go ku górnej części prawego „brzuszka”.

Zmiana ostrości

Wyciągnij lewą rękę tak daleko jak to możliwe i podnieś kciuk do góry. Skoncentruj wzrok na kciuku, a następnie powoli przesuń rękę w prawo kierując wzrok za kciukiem. Przesuń ramię jak najbardziej do tyłu, a wzrokiem cały czas podążaj za kciukiem bez poruszania szyją. Ćwiczenie nie tylko ćwiczy oczy, ale i poprawia zdolność koncentracji.

Przewracanie oczami

Usiądź i weź głęboki oddech. Spójrz w górę i skup wzrok na jednym punkcie na suficie.  Spójrz w prawo, następnie w dół i w lewo. Ponownie popatrz w sufit a następnie prosto przed siebie. Ćwiczenie powtórz kilka razy, po czym zmień kierunek patrzenia na przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

Kropka na ścianie

Koło jest „najzdrowszą” figurą dla oczu, którą warto wykorzystać podczas ćwiczeń. Czarną, dużą kropkę umieść na wysokości oczu – możesz przykleić ją na ścianie. Stań od niej w odległości metra, a następnie skoncentruj swój wzrok na niej. Patrz na nią do momentu, w którym kropka w środku rozjaśni się, a dookoła niej powstanie biała otoczka. Przenieś swój wzrok na ścianę.

Przy komputerze

Podczas pracy przy komputerze co pewien czas warto zrobić sobie chwilę przerwy i nawet bez wstawania od biurka wykonać proste ćwiczenie. Spójrz na dowolny przedmiot i obrysuj go wzrokiem. Co pół godziny spójrz raz bardzo daleko, raz bardzo blisko. Również w pracy możesz wykonywać ósemki oczami czy patrzeć raz w prawo raz w lewo. Postaraj się mrugać co kilka sekund, bowiem mruganie nawilża oczy i rozluźnia ich mięśnie. Pracując przy komputerze czy z dokumentami warto co jakiś czas zamykać oczy. Zamykanie oczu nawet na kilka sekund przynosi ulgę.

„Podczas praktyki jogi oczu ważna jest uważność i wrażliwość na swoje oczy. Ćwiczenia powinny sprawiać nam przyjemność. Na sam koniec warto wykonać ćwiczenia relaksacyjne lub delikatny masaż oczu. Polecam łączyć ćwiczenia wzmacniające mięśnie oczu np. szybkie mruganie czy wykonywanie „x-ów” oczami z ćwiczeniami relaksacyjnymi jak masaż gałki ocznej. Zamykamy oczy i wykonujemy masaż zewnętrzną stroną kciuka przez około dwie minuty. Masaż wykonujemy uważnie, tak by pozwolić oczom się zrelaksować” – mówi Elżbieta Rogalska z jakmedytowac.pl.

Relaksacja oczu

Rozluźnienie oczu można osiągnąć nie tylko dzięki ćwiczeniom. Palming jest metodą odprężenia wzroku, która przyczynia się do złagodzenia emocjonalnych, umysłowych i fizycznych napięć. Sesja palmingu nie powinna przekroczyć 10 minut. Jak ćwiczyć?

Rozgrzej dłonie – pocieraj je energicznie o siebie. Ciepłe dłonie połóż na otwarte oczy. Zamknij oczy. Gałki oczne powinny znaleźć się na środku dłoni, ale nie mogą być dociskane. Wystarczy zamknąć oczy i zakryć je dłońmi, by całkowicie wykluczyć dostęp światła. Bardzo ważne jest by w tym samym czasie wyciszyć się i usunąć napięcie psychiczne. Po kilku minutach zaczniesz widzieć czerń, a im jest ona głębsza tym lepszy jest efekt ćwiczeń. Zacznij intensywnie mrugać oczami i otwórz je. Zanim wstaniesz posiedź chwilę, oddychaj głęboko i powoli. Wyłączenie wrażeń wzrokowych i ograniczenie dostępu światła pomoże w zrelaksowaniu i uspokojeniu oczu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Nużeniec - jakie daje objawy? / pexels

Dyskomfort, pieczenie, podrażnienie oczu? Uważaj, to może być nużeniec

Kobieta z ręcznikiem na głowie. Na twarzy ma okulary przeciwsłoneczne

Optometrystka sprawdziła okulary przeciwsłoneczne kupione w sklepie. Jej wnioski przerażają

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Czy sztuczna inteligencja w przyszłości zastąpi okulistów? /fot. Pexels

Czy sztuczna inteligencja w przyszłości zastąpi okulistów? „Algorytm zawiera tyle danych, że lekarz musiałby je zbierać przez całe lata”

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

„Jelita to twój drugi mózg. Warto wejść na matę, by je uspokoić” – mówi Karolina Jaworska, nauczycielka jogi

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta zakrywa się kapeluszem

Optometrystka Justyna Nater: Warto myć powieki, tak samo jak myjemy regularnie zęby. To powinna być standardowa poranna i wieczorna rutyna

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Jak starzeje się wzrok kobiet? /fot. Pexels

Jak starzeje się wzrok kobiet? Sprawdź, co możesz zrobić, by spowolnić ten proces

Carolina Const, pierwsza polska trenerka jogi świadomej traumy/fot. Radek Zawadzki

„Joga świadoma traumy pozwala odzyskać dostęp do ciała, poczuć się w nim bezpieczniej” – mówi Carolina Const

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Ćwiczenia przywrócą skórze blask i wygładzą zmarszczki

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Sokoli wzrok po borówkach - optometrystka wyjaśnia, ile w tym prawdy

Borówki panaceum na problemy ze wzrokiem? Wyjaśnia optometrystka Justyna Nater

Kobiece odbicie w lusterku

Kładziesz na oczy ciepłe woreczki z herbatą? Optometrystka Justyna Nater wyjaśnia, czy to dobry pomysł

Dlaczego nie wolno patrzeć „gołym okiem” na Słońce? Wyjaśnia optometrystka

Twardówka – budowa, funkcje, zapalenie twardówki oka

Tęczówka – budowa, funkcje i zapalenie tęczówki oka

Ciało szkliste oka – funkcje, zmętnienie, leczenie

Soczewka oka – budowa, funkcje, schorzenia i leczenie

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×