Przejdź do treści

Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego

Kobieta siedzi na podłodze i je
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Jesteś w ciąży, a urlop jeszcze przed tobą? Dermatolożki tłumaczą, dlaczego lepiej nie wystawiać się na słońce
istockphoto.com
7 czynników pogarszających objawy alergii
minipizze z żurawiną
Minipizze z żurawiną i camembertem. Domownicy będą prosili o dokładkę
Przeklinanie ma swoje korzyści. Nie wierzysz? Sprawdź
Czego nie robić podczas infekcji intymnej?

Zaburzenia miesiączkowania zdarzają się niemalże każdej z nas, na różnym etapie życia. Nasz organizm jest sprytny i mądry, dlatego reaguje na wszystkie bodźce z zewnątrz, które wprowadzają jakiekolwiek zmiany, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Miałaś wyjątkowo stresujący miesiąc w pracy? To może być jedna z przyczyn, dlaczego spóźnia ci się okres. Jeśli już przez kilka miesięcy nie dostałaś, nie musi oznaczać to ciąży, ale poważne problemy zdrowotne. Dziewczyno, zbadaj się! 

Menstruacja to naturalne, fizjologiczne zjawisko u kobiet, które pojawia się w momencie, gdy wchodzą w okres dojrzewania. Comiesięczne krwawienie jest dyskomfortem, ale gdy spóźnia się chociażby o kilka dni, pojawia się stres, któremu często towarzyszy pytanie: „czy jestem w ciąży?”.

Jednak spóźniająca się miesiączka lub ta, która nie pojawia się już od kilku miesięcy, może oznaczać schorzenie, które ma wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Masz zanik, lub nieregularną miesiączkę? Przeanalizujmy to.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ W zależności od tego czy przestałaś mieć miesiączkę, jest ona nieregularna – czy nigdy nie wystąpiła, mogą odpowiadać inne przyczyny. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Stres⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Natłok obowiązków, nieregularny sen albo przemęczenie może spowolnić nastąpienie okresu. To całkowicie normalne. Nasze ciało w różny sposób reaguje na stres. Receptą na uregulowanie cyklu jest eliminacja stresorów i regeneracja organizmu.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Zła dieta⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Częstym błędem jest minimalizowanie tłuszczy w diecie. Jeśli spożywasz ich za mało, spowalniasz (lub eliminujesz) pracę hormonów. Nie obawiaj się tłustych mięs, ryb i zdrowych olejów. To od bilansu dziennego zależy czy przytyjesz. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Zły trening⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Jeśli zbyt intensywnie trenujesz i zostajesz przez dłuższy czas na ujemnym bilansie kalorycznym – nie ma możliwości, żeby procesy fizjologiczne przebiegały prawidłowo. Zwiększ kalorię, albo zmniejsz ilość treningów w tygodniu. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Zaburzenia hormonalne⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Niedoczynność i nadczynność tarczycy, nadnerczy, PCOS, zespół Cushinga, choroba Addisona, inne choroby autoimmunologiczne.. To przykłady powodów nieprawidłowego przebiegu miesiączkowania. Niezbędna jest odpowiednia dieto terapia i często zastępcza terapia hormonalna. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Od czego zacząć?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Zacznij od naprawy 3 powyższych punktów. Zmniejsz ilość treningów, wysypiaj się częściej, spożywaj większą ilość tłuszczu i wyeliminuj stresory. Jeśli to nie pomoże, udaj się na wykonanie badań hormonalnych.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Michał⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ____ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #trening #treningwdomu #bieganie #treningsilowy #silownia #odzywianie #zdroweodzywianie #dieta #dietetyka #trenuje #trenujemy #czystamicha #cityfitlublin #cityfit #lublin #lublinmiastoinspiracji #lublingirl #lublinboy #polishgirl #polishboy #fitinstagram #aktywnosc #zdrowie #odchudzanie #redukcjatkankitlu

Post udostępniony przez Ekspert sylwetki,Michał Bieńko (@michalbienko)

Chcesz zapomnieć o PMS?

Drażliwość, bolesne piersi, zatrzymywanie wody. Każda z nas przechodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego inaczej i każda ma prawo do wsparcia w tym czasie. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Michał Bieńko to trener personalny i ekspert sylwetkowy, który w swojej pracy wielokrotnie spotyka się z problemem zanikającej miesiączki u kobiet. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie poruszył właśnie tę kwestię, wymieniając możliwe przyczyny.

Natłok obowiązków, nieregularny sen albo przemęczenie może spowolnić nastąpienie okresu. To całkowicie normalne. Nasze ciało w różny sposób reaguje na stres. Receptą na uregulowanie cyklu jest eliminacja stresorów i regeneracja organizmu.

Częstym błędem jest minimalizowanie tłuszczy w diecie. Jeśli spożywasz ich za mało, spowalniasz (lub eliminujesz) pracę hormonów. Nie obawiaj się tłustych mięs, ryb i zdrowych olejów. To od bilansu dziennego zależy czy przytyjesz.

Jeśli zbyt intensywnie trenujesz i zostajesz przez dłuższy czas na ujemnym bilansie kalorycznym – nie ma możliwości, żeby procesy fizjologiczne przebiegały prawidłowo. Zwiększ kalorię, albo zmniejsz ilość treningów w tygodniu. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Zaburzenia hormonalne: niedoczynność i nadczynność tarczycy, nadnerczy, PCOS, zespół Cushinga, choroba Addisona, inne choroby autoimmunologiczne.. To przykłady powodów nieprawidłowego przebiegu miesiączkowania. Niezbędna jest odpowiednia dieto terapia i często zastępcza terapia hormonalna. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

napisał Michał Bieńko na swoim profilu na Instagramie
Kobieta trzyma wynik badania usg

Dlaczego spóźnia się okres?

Cykl miesiączkowy może ulec zaburzeniom, które mogą wynikać z naszego trybu życia, a także schorzeń, na które cierpimy. Bez wątpienia, mamy na to wpływ. Jednym z czynników jest stres. Tak, to prawda. Jeśli w ciągu miesiąca odczuwamy silny lęk, stres, niepokój, wpływa to na nasz cykl miesiączkowy.

Bardzo duży wpływ ma stres, zmiana klimatu, podróż. Zbyt wysoki poziom kortyzolu powoduje aktywację współczulnego układu nerwowego, co w konsekwencji hamuje działanie progesteronu. To z kolei przyczynia się do zaburzeń w cyklu miesiączkowym i dodatkowo nasila objawy napięcia międzymiesiączkowego.

Zbyt wysoki poziom kortyzolu wpływa również niekorzystnie na wygląd. Często prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej, zaniku mięśni, skoków poziomu glukozy we krwi. Przyczynia się również do pogorszonej odporności. Wiele kobiet może odczuć pogorszenie samopoczucia i wahania nastroju, co często myli z objawami ciąży i dodatkowo dawkuje sobie stres

powiedziała ginekolog Iwona Szaferska w rozmowie z Hello Zdrowie

Nieracjonalne odżywianie

Wiele kobiet, która stosuje restrykcyjne diety odchudzające, eliminując tłuszcz z diety lub stosując ujemny bilans kaloryczny przez dłuższy czas, mogą doświadczyć zaniku miesiączki. – Spożywanie zbyt małej ilości kalorii, albo zbyt częste wahania wagi prowadzą do rozregulowania cyklu. U dziewczyn, które chorują na zaburzenia odżywiania najczęściej występuje zanik okresu, powiedziała Iwona Szaferka, rozmawiając z nami na temat spóźniającej się miesiączki.

Zbyt intensywne treningi

Jeśli codziennie odwiedzasz siłownię a do tego pilnujesz w 100 procentach, aby ujemny bilans kaloryczny zgadzał się, twój organizm może bronić się, poprzez spóźniający się okres lub jego zanik. – Jeśli zbyt intensywnie trenujesz i zostajesz przez dłuższy czas na ujemnym bilansie kalorycznym – nie ma możliwości, żeby procesy fizjologiczne przebiegały prawidłowo. Zwiększ kalorię, albo zmniejsz ilość treningów w tygodniu, napisał Michał Bieńko, ekspert sylwetkowy, na swoim profilu na Instagramie.

Kobieta przegląda się w lustrze

Zaburzenia hormonalne

Jeśli nie wprowadziłaś w swoje życie żywieniowych lub treningowych rewolucji, wysypiasz się i unikasz stresujących sytuacji a problem zaburzonego cyklu miesiączkowego dotyczy również ciebie, to może być sygnał ostrzegawczy, że twoje hormony nie funkcjonują w sposób prawidłowy. Zbadaj się! Nie bagatelizuj tego, problemy hormonalne mogą spowodować szereg innych schorzeń, między innymi: Niedoczynność i nadczynność tarczycy, nadnerczy, PCOS, zespół Cushinga, choroba Addisona, inne choroby autoimmunologiczne.

W jaki sposób zweryfikować przyczynę spóźniającego się okresu?

Na samym początku należy wykluczyć ciążę. Jeśli okaże się, że kobieta nie spodziewa się dziecka, wykonywane są badania hormonalne. Pierwsze z nich to prolaktyna. Jest to hormon produkowany w przysadce mózgowej, to dzięki niemu w okresie dojrzewania rosną piersi. Wzrost prolaktyny następuje pod wpływem stresującej sytuacji lub intensywnego wysiłku fizycznego. Zbyt wysoki jej poziom może powodować zaburzenia cyklu miesiączkowego, obniżone libido i problemy z zajściem w ciąże. Badanie stężenia tego hormonu powinno wykonać się rano, najlepiej na czczo.Zaburzenia miesiączkowania mogą wynikać również z nieprawidłową czynnością tarczycy. Wówczas wykonuje się wszelkie badania tyroksyny (fT4) oraz tyreotropiny (TSH).

powiedziała ginekolog Iwona Szaferska w rozmowie z Hello Zdrowie

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

termofor

Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych

Beata Pawlikowska

Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

pms

Grzegorz Południewski: PMS to choroba, a nie wredna, cykliczna przypadłość, która sprawia, że kobieta jest rozdrażniona, kłótliwa i zrzędliwa

„Wpadam w comiesięczną karuzelę szału. Piekło na ziemi”. Ekstremalne PMS, czyli przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne. Jak sobie z tym radzić?

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

Istockphoto.com

Czy kubeczek menstruacyjny jest bezpieczny? Pani Miesiączka: tak! I są na to badania!

Flower photo created by freepik - www.freepik.com

Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Instagram.com

„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

„W czasie miesiączki lubię się zaszyć, spać, regenerować, obejrzeć coś miłego i pozwolić sobie czuć wszystko, co wtedy do mnie przychodzi” – mówi Barbara Pietruszczak, współautorka fanpage „Pani Miesiączka”

https://www.instagram.com/cialopozytyw/

Czy są powody, przez które lubicie menstruować? Pytanie zadane przez aktywistkę ze Szczecina poruszyło Instagram

„Nasze ciało spełnia jakąś rolę. Naszą rolą jest po prostu przytulanie”. Rozmawiamy z dziewczynami, które przytulają za pieniądze

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

okres

Dla pracodawcy przez 9 dni w roku jesteśmy nieproduktywne. Może warto pomyśleć o urlopie menstruacyjnym w Polsce?

pms

Paulina Kitlas-Śliwińska: gdyby to mężczyźni cierpieli na PMS, to sposób na niego znaleziono by już dawno

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

kobieta w trakcie okresu

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/

Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka

Fot: freepik

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. O tym, jak rozmawiać ze swoimi dziećmi o pierwszej menstruacji, mówi Patrycja Wonatowska, seksuolożka

Paulina Kitlas-Śliwińska: kluczem jest docenienie tego, co kobiece, a to oznacza kompletne przewartościowanie i przebudowanie systemu