Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

8 rzeczy, których nie znosi twoja skóra

8 rzeczy, których nie znosi twoja skóra
Ilustracja: shutterstock
Nie tylko geny decydują o tym, co widzisz w lustrze. Badania dowiodły, że jeśli palisz, nałogowo jesz słodycze, a noce spędzasz ze smartfonem, szybciej dorobisz się zmarszczek. Sprawdź, co jeszcze szkodzi skórze.

Chroni cię przed wirusami, bakteriami i grzybami – skóra to pierwsza bariera, którą próbują pokonać, by dostać się do twojego organizmu. Utrudnia też promieniom UV niszczenie zdrowych komórek, ostrzega cię przed zagrożeniem (czujesz wtedy ból), pomaga utrzymać ciału właściwą temperaturę. Wypełnia skutecznie swoje obowiązki, pod warunkiem że utrzymujesz ją w dobrej formie. Za dobre traktowanie odpłacić się może większą elastycznością i zdrowszym wyglądem. Nie tak łatwo jednak spełnić jej wymagania: potrzebuje regularnego nawilżania i natłuszczania, źle znosi stres, pracę na „nocną zmianę”, nie toleruje papierosów. Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać ‒ poniżej lista tych najważniejszych.

1. Opalanie

Słońce to dla skóry wróg numer jeden i gdyby miała wybór, wakacje spędzałaby raczej w kopalni niż pod palmą (nie lubi też solarium). Wielu z nas jednak marzy się brąz, i to za wszelką cenę: według Brytyjskiego Stowarzyszenia Dermatologicznego 92 proc. ludzi przynajmniej raz w życiu zaliczyło poparzenie słoneczne, a jednej trzeciej osób przytrafiło się to aż dziesięciokrotnie. Gdy godzinami okupujesz leżak, promienie UV niszczą komórki naskórka, wytwarzane są też cytokiny przeciwzapalne i enzymy, które powodują przyspieszone starzenie się skóry. Zakłóceniu ulega synteza kolagenu i elastyny, rośnie też ryzyko powstania nowotworu, np. czerniaka. To nie znaczy, że masz całkowicie rezygnować ze słońca. Dzięki niemu mamy dobry nastrój, a organizm może wytwarzać niezbędną dla zdrowia witaminę D3. Po prostu latem zachowaj rozsądek – i ze słońca korzystaj rozsądnie

 2. Cukier

W 2014 roku według danych GUS statystyczny Polak zjadł 44,3 kg cukru, czyli ponad cztery razy tyle, ile dopuszcza WHO (Światowa Organizacja Zdrowia). To dla skóry zła wiadomość. Dużo słodkich produktów w diecie prowadzi bowiem do tzw. glikacji, czyli procesu niszczenia białek, m.in. kolagenu i elastyny. Dodatkowo objadanie się ciastkami czy batonami sprzyja powstawaniu wolnych rodników przyspieszających proces starzenia. Nie jesteś w stanie przejść obojętnie obok pączka czy wafelka? W takim razie nie dziw się, że twoja skóra podejrzanie szybko poddaje się sile grawitacji, marszczy się albo jest usiana zaskórnikami. Można spowolnić ten proces, eliminując z diety nie tylko słodycze, ale też inne produkty, które mają wysoki indeks glikemiczny, np. białe pieczywo czy smażone potrawy. One również podnoszą poziom cukru w organizmie.

3. Długie kąpiele

Godzina w wannie wypełnionej ukropem? Skóra na pewno odpowiedziałaby: nie, dziękuję. Gdy kąpiel trwa zbyt długo, a ty w zaparowanej łazience dolewasz sobie ciągle gorącą wodę, uszkodzeniu ulega lipidowa warstwa naskórka, którą tworzą m.in. tłuszcze i woski produkowane przez gruczoły łojowe. Ten „płaszcz lipidowy” ma za zadanie chronić nas przed wnikaniem do organizmu bakterii i wirusów, a także zatrzymywać wodę w naskórku. Jeśli zostanie naruszony, podrażniona skóra zaczyna swędzieć. Na co dzień lepiej więc myj się pod prysznicem, w wodzie o temperaturze 37‒38°C, przez maksimum 10‒15 minut. Stosuj też mydła, balsamy i kremy przeznaczone do skóry suchej, a w razie potrzeby nawet do atopowej.

4. Brak snu

W nocy skóra się regeneruje i naprawia szkody powstałe w ciągu dnia. Niestety, według badań TNS na zlecenie Dormeo Polska aż 46 proc. z nas twierdzi, że nie sypia dobrze. Tymczasem naukowcy z amerykańskiego University Hospitals Case Medical Center stwierdzili, że nocny marek ma dwa razy więcej oznak starzenia się skóry niż jego wypoczęty rówieśnik (są to przede wszystkim zmarszczki i przebarwienia). Krótki lub słabej jakości sen sprawia, że organizm produkuje za mało kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność skóry, brakuje jej też tlenu oraz składników odżywczych. Stąd właśnie biorą się ziemista cera i zmarszczki. Poza tym nocą wydzielany jest hormon wzrostu wpływający na grubość i wygląd skóry ‒ jeśli śpisz za mało, możesz bezskutecznie walczyć z cellulitem. Wieczorem warto więc się wyciszyć i odpoczywać przez 7‒8 godzin. Tyle wystarczy, by wkrótce zauważyć wyraźną poprawę. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij