Przejdź do treści

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Andie MacDowell szczerze o swoim zdrowiu psychicznym
Andie MacDowell szczerze o swoim zdrowiu psychicznym: Wciąż zmagam się z zaburzeniami lękowymi
Znana marka odzieżowa w reklamie mówi, że mężczyzna nie musi prosić o pomoc. "Każdy czasami potrzebuje wsparcia i jest to najbardziej naturalna rzecz pod słońcem"
Znana marka odzieżowa w reklamie mówi, że mężczyzna nie musi prosić o pomoc. „Każdy czasami potrzebuje wsparcia i jest to najbardziej naturalna rzecz pod słońcem”
Czym jest unicorn hunting? Tłumaczy seksuolog Aleksandra Krupska
Za zakażenie koronawirusem nawet na 10 lat do więzienia? Takie zmiany proponuje Ministerstwo Sprawiedliwości
Za zakażenie koronawirusem nawet na 10 lat do więzienia? Takie zmiany proponuje Ministerstwo Sprawiedliwości
Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty
6 przepisów na rozgrzewającą herbatę. Taki napój wzmocni odporność i poprawi ci nastrój

Ból jest nieznośnym uczuciem, które szybko chcemy zlikwidować. Jeśli jednak odczuwamy go chronicznie, a leki przeciwbólowe pomagają na krótko, nie oddziałując na przyczynę, warto się zastanowić, czy prawdziwym źródłem bólu nie jest przypadkiem stres.

Bóle głowy

Pobudzony układ nerwowy i adrenalina wywołująca skurcze mięśni prowadzą do napięciowego bólu głowy. To najczęściej występujący ból głowy – narasta powoli i z reguły pojawia się wieczorem po stresującym dniu, jest obustronny, zlokalizowany w skroniach, z tyłu głowy lub obejmujący całą głowę. Często towarzyszy mu uczucie ucisku na szyję. Leki przeciwbólowe łagodzą te objawy chwilowo, ale skuteczne leczenie musi objąć pracę nad ciałem i psychiką.

Ściskanie w gardle

Znasz to uczucie, jakby w twoim gardle pojawiła się piłeczka pingpongowa tudzież nie do końca przełknięta pyza? To skutek napięcia mięśni krtani i gardła. Pojawia się nie tylko w chwili stresu, ale może trwać nawet wtedy, kiedy przyczyny napięcia miną. To tzw. globus histericus – inaczej nerwowa kula w gardle. Gdy odczuwamy coś podobnego, skłonni jesteśmy podejrzewać wszystko: infekcję gardła, refluks, co bardziej histeryczne osoby nawet raka krtani. Ale do głowy nam nie przyjdzie, że to pokłosie stresu.

Ból pleców

Podczas stresu organizm natychmiast wydziela kortyzol i adrenalinę. Pierwotnie te substancje miały nas wspomóc w sytuacji zagrożenia zgodnie z zasadą „walcz albo uciekaj”. Mięśnie się napinają, ramiona unoszą, głowa pochyla. Kręgi szyjne i piersiowe są wygięte. Zagrożenia w postaci wilka zbliżającego się do jaskini co prawda już nie ma, ale w napiętej postawie potrafimy trwać godzinami! Prawdopodobnie teraz, czytając ten tekst, masz przykurczone palce dłoni, uniesione ramiona, napiętą twarz, zaciśnięte zęby – nie kontrolujemy tego! O ile zmarszczone czoło to gwarancja zmarszczki jeszcze przed trzydziestką, o tyle skulone barki skończą się bólem nie do zniesienia.

Bóle w klatce piersiowej

Kojarzy się z zawałem. I faktycznie – długotrwały stres jest jednym z czynników odpowiedzialnych za choroby serca i układu krążenia. Kortyzol w parze z adrenaliną przyczyniają się do przyspieszenia bicia serca nawet trzykrotnie! To prosta droga do nadciśnienia, palpitacji, arytmii, zawału albo wylewu. Przy zawale serca ból w klatce piersiowej jest nagły i silny, zaczyna się za mostkiem i promieniuje do lewego barku, nawet do pleców, szyi i żuchwy. Trwa kilka minut. W tym czasie pojawia się uczucie duszności, nagłe osłabienie i zawroty głowy. W przypadku nerwobóli ból może mieć różne nasilenie, najczęściej jest to uczucie kłucia, któremu nie towarzyszą inne objawy. To typowy ból o charakterze psychosomatycznym – powstaje na tle lękowym i jest reakcją organizmu na przewlekły stres. Osoby, które funkcjonują w chronicznym stresie, oddychają w sposób obronny – napięcie ciała powoduje, że oddychamy klatką piersiową, a nie przeponą. Czyli podczas oddychania bardziej unosi się klatka piersiowa niż brzuch. Wiąże się to z nienaturalnym obciążeniem mięśni, ale również oddech często nie jest pełny. Te niewielkie niedotlenienia pogłębiają problem, bo zwiększają uczucie niepokoju.

Ból brzucha

Zbyt wysoki i utrzymujący się przez dłuższy czas poziom adrenaliny upośledza prawidłowe funkcjonowanie dwunastnicy i żołądka. Utrudniony jest dopływ krwi do błon śluzowych tych narządów, co wpływa na upośledzenie regeneracji komórek nabłonkowych. To prosta droga do zapalenia śluzówki, rozwoju nadżerki i wrzodów. Napięcie emocjonalne zaburza również pracę układu nerwowego i tym samym wpływa na rozregulowanie pracy układu pokarmowego. Pojawiają się wzdęcia, burczenie, bóle, biegunki lub zaparcia, zgaga.

Ból jest bardzo wyraźnym sygnałem wysyłanym przez nasz organizm. Zanim zaczniemy łagodzić go na oślep, przyjrzyjmy mu się uważnie – może się okazać, że rozwiązanie naszego problemu tkwi w zupełnie innym miejscu. Wszechobecny w naszym życiu stres jest potężnym destruktorem. Zanim doprowadzi nasz organizm do wycieńczenia, spróbujmy wdrożyć działania ratunkowe. Może warto pójść na jogę? Kurs relaksującego oddychania? Czemu nie! Powrót z pracy spacerem? Wyjdź z autobusu lub metra stację wcześniej. Zastanów się, co w twoim otoczeniu jest źródłem stresu, i staraj się to ograniczać. Dbaj o swój dobrostan. Niby łatwe rady, ale dobrze wiemy, jak trudno wprowadzić je w życie. Może małymi krokami?

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pstrykanie długopisem, kręcenie włosami, obgryzanie paznokci... Jak pozbyć się tych nawyków? Podpowiada Magdalena Komsta

Skubanie skórek, obgryzanie paznokci, strzelanie palcami? To mogą być stimy. Psycholożka podpowiada, jak się ich pozbyć

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants/fot. archiwum prywatne Wojciecha Gojke

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants

Kobieta

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Kobieta

Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu

Nerwica w ciąży – objawy, leczenie, wpływ na dziecko

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Kobieta

Dermatolog o nadpotliwości: zapach potu nie powinien być drażniący

Kamila Bogucka i Lidia Wójcik, "Ogarnij Hashimoto”/ Archiwum prywatne

„Hashimoto pojawia się po coś. To sygnał ciała, że nie jesteśmy dla siebie numerem jeden” – uważają Lidia Wójcik i Kamila Bogucka z „Ogarnij Hashimoto”

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Masz brzuch stresowy? Pani Fizjotrener ma dla ciebie kilka ćwiczeń

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?