Przejdź do treści

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

relaksująca się młoda kobieta
9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać Masha Kotliarenko/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
7 sygnałów, że pijesz za dużo wody
koronawirus, transmisja koronawirusa
Dlaczego niektórzy roznoszą koronawirusa bardziej niż inni?
Antykoncepcja hormonalna / istock
Antykoncepcja hormonalna. Co może obniżać jej skuteczność?
Diagnostyka nowotworów / istock
To nie musi być rak! Te same objawy mogą być symptomami łagodniejszego schorzenia
Piersi nie powinny definować kobiety
Skończmy z ocenianiem kobiet przez pryzmat piersi – apeluje Kaya Szulczewska

Nie możesz zasnąć, chociaż jesteś zmęczona? Śpisz długo, ale rano i tak budzisz się zmęczona? A może budzisz się często w nocy? Sprawdź, jakie witaminy i minerały mogą ci pomóc.

Szacuje się, że ponad połowa z nas cierpi na okresowe zaburzenia snu. Wiele osób bagatelizuje te problemy. Tymczasem higiena snu i regularne dbanie o rytm dobowy to podstawa – obok zbilansowanej diety i aktywności fizycznej – zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia.

Eksperci z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie ostrzegają, że liczba osób z zaburzeniami snu co roku w Polsce wzrasta. Nie tylko śpimy coraz krócej (zaleca się minimum 7 godzin na dobę), ale też pogarsza się jakość snu. Na dłuższą metę wpływa to na cały organizm i odbija się na zdrowiu.

Przyczyn problemów ze snem może być wiele. Dieta uboga w składniki odżywcze, picie za małej ilości wody, przyjmowanie leków, brak aktywności fizycznej, przepracowanie, stres. Na sen mogą wpływać też niedobory w organizmie. Poznaj 9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać, a przy okazji zwiększą energię oraz poprawią samopoczucie.

Witamina D

Większość ekspertów zgadza się, że witamina D nie jest tak naprawdę witaminą, a raczej hormonem wytwarzanym w organizmie pod wpływem światła słonecznego. W analizie naukowej przeprowadzonej przez National Center for Biotechnology Information stwierdzono, że niedobór witaminy D jest związany z wyższym ryzykiem zaburzeń snu, a poziom mniejszy niż 20 ng/ml może zwiększać to ryzyko.

Zanim zaczniesz suplementować ten składnik, zrób badania krwi i sprawdź, jaki jest twój aktualny poziom witaminy D. Na tej podstawie lekarz zleci ci suplementację odpowiednią dawką. Chociaż w naszej szerokości geograficznej (ze względu na kąt badania promieni słonecznych i nasłonecznienie w ciągu roku) nadmiar witaminy D jest mało prawdopodobny, to warto wiedzieć, że to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która może gromadzić się w organizmie i stać się toksyczna, gdy jej poziom jest za wysoki.

Jeśli szukasz witaminy D w jedzeniu, to dobrym jej źródłem są jajka, produkty mleczne i mleko pełnotłuste, oleje roślinne, tłuste ryby.

kobieta

Witamina E

Już dawno temu dowiedziono, że witamina E pomaga zapobiegać zaburzeniom pamięci spowodowanym brakiem snu, a także normalizować mechanizmy przeciwutleniające w hipokampie, które wpływają na sen.

Poza tym witamina E jest silnym przeciwutleniaczem i chroni tkanki organizmu przed wolnymi rodnikami. Wzmacnia układ odpornościowy, odgrywa rolę przy produkcji krwinek czerwonych. Znajduje się w produktach roślinnych – wielu warzywach i owocach, orzechach, nasionach, olejach, a także produktach pochodzenia zwierzęcego, jak mleko i jego przetwory oraz jaja.

Witaminy z grupy B

Istnieje 8 witamin z grupy B, które są niezbędne dla zdrowia. Witaminy B3, B5, B6, B9 i B12 pomagają regulować podaż tryptofanu w organizmie, co z kolei pomaga wytwarzać melatoninę. Melatonina jest hormonem, który powoduje senność. Więc wszystko jasne.

Dieta bogata w produkty pełnoziarniste, mięsa, owoce i warzywa powinna wystarczyć, aby mieć witaminy z grupy B na właściwym poziomie. Często też są one zawarte w multiwitaminach.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

Wapń i magnez

Te dwa minerały często są zalecane razem do przyjmowania tuż przed snem, ponieważ odgrywają rolę w skurczu i rozluźnianiu mięśni. Brak wapnia i magnezu może powodować liczne zakłócenia snu w ciągu nocy. Wapń wpływa na wspomniany wcześniej tryptofan w kontekście wytwarzania melatoniny niezbędnej do zaśnięcia. Przewlekła bezsenność jest natomiast jednym z pierwszych objawów niedoboru magnezu.

Zadbaj, by w twoim codziennym menu znalazły się warzywa, orzechy i nasiona, a jeśli chcesz, to możesz kupić suplement zwierający te dwa składniki w każdej aptece.

Teanina

To aminokwas znajdujący się w liściach herbaty – zwłaszcza zielonej – i niektórych rodzajach grzybów. Teanina podwyższa poziom kilku substancji chemicznych w mózgu, takich jak dopamina czy serotonina, które pomagają regulować sen. Jednocześnie obniża te substancje, które działają pobudzająco. Eksperci uważają, że teanina pomaga wywołać senność i ułatwia oraz przyspiesza zasypianie. Poprawia też jakość snu.

Jeśli nie lubisz smaku zielonej herbaty, w aptekach znajdziesz teaninę w postaci suplementu – w proszku lub w kapsułkach.

całująca się para

Żelazo

Podstawym objawem deficytu żelaza w organizmie jest zmęczenie i zaburzenia snu. Uważa się też, że niski poziom żelaza jest głównym czynnikiem ryzyka w zespole niespokojnych nóg, który może powodować bezsenność. Niski poziom tego pierwiastka może też przyczynić się do powstania uczucia niepokoju, który skutecznie utrudnia zdrowe wysypianie się.

Zbadaj poziom żelaza i skonsultuj z lekarzem ewentualną suplementację. Zadbaj o dostarczanie sobie żelaza w pokarmie. Wiesz, że ciało wchłania 2-3 razy więcej żelaza ze źródeł zwierzęcych niż roślinnych? Bogate w żelazo są: wołowina, ostrygi, drób, fasola, soczewica, tofu, orzechy nerkowca, ciemnozielone warzywa liściaste.

Jeśli suplementujesz żelazo pamiętaj, że witamina C poprawia jego wchłanianie, więc suplementy żelaza zaleca się popijać sokiem jabłkowym lub pomarańczowym.

Melatonina

To hormon naturalnie wytwarzany przez organizm, sprawia, że czujesz się śpiąca. Jeśli jednak z jakiegoś powodu u ciebie produkcja melatoniny jest zaburzona, znajdziesz ją w aptekach w postaci suplementu. Przyjmowanie jej przez dwa-trzy tygodnie pomoże ci wyrównać rytm dobowy i szybciej zasypiać.

Możesz pomóc melatoninie wykonać jej zadanie, dbając o zdrowe wieczorne rytuały – wietrzenie sypialni, półmrok, wyłączenie telefon, poprzytulanie się z mężem, chłopakiem albo dziewczyną czy żoną.

Miesiączka / istock

Tryptofan

To aminokwas często stosowany jako suplement. Łagodzi objawy stresu, bierze udział w produkcji serotoniny i melatoniny, poprawia samopoczucie. Badania wykazały, że tryptofan może wywołać też senność i przyspieszyć zasypianie.

Znajdziesz go w mięsie, rybach, nabiale i nasionach roślin strączkowych, a także w orzechach i jajkach. Jednak suplementację tego aminokwasu lepiej skonsultować z lekarzem.

Suplementy – dobra baza

Wspomniane witaminy D, B6, a także magnez znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Poza tymi składnikami zwierają one witaminę C, czosnek, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Suplementacja magnezu - regularność to podstawa

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o której porze dnia najlepiej to robić

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Witaminę D3 znajdziemy m.in. w rybach

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Afrodyzjaki – naturalne produkty, które podniosą twoje libido

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Dziewczyny z WIMIN świętują Dzień Mamy serią rozmów o macierzyństwie

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Biotyna (witamina h, witamina b7) - właściwości i występowanie / istock

Witamina H (biotyna, witamina b7) – właściwości i występowanie

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Bergamotka to skarbnica witamin A i C. Poznaj jej właściwości i działanie

Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina PP – jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina B3

Witamina B3 (niacyna) – jakie są jej właściwości? Co powoduje jej nadmiar i niedobór?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?