Przejdź do treści

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres Juri Gianfrancesco/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak się przygotować do seksu analnego? Podpowiada Intymistka
Jak się przygotować do seksu analnego? Podpowiada Marlena Jaszczak
Drogi żółciowe – budowa, rola w organizmie, choroby
Odwyk od alkoholu – objawy, jak zacząć, ile trwa, koszt
Kobieta
Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?
Nowa mutacja koronawirusa dotarła do Polski. KE szykuje ograniczenia w związku rozprzestrzenianiem się tego i innych nowych wariantów
Nowa mutacja koronawirusa dotarła do Polski. KE szykuje ograniczenia w związku rozprzestrzenianiem się tego i innych nowych wariantów

Stres jest wymieniany wśród czynników zwiększających ryzyko wystąpienia wielu chorób układu krążenia i serca. Te wszystkie skutki są dobrze znane większości z nas. Jednak zdarza się, że stres wpływa na organizm w mniej oczywisty sposób, wywołując dolegliwości, które nie od razu kojarzymy z przeżywanymi nerwami. Jak jeszcze zatem może odbijać się na zdrowiu?

Jest naturalną i nieodłączną częścią naszego życia. Niewielki stres może być dla nas dobry – poprawia dopływ krwi do mózgu ułatwiając skupienie się na zadaniu, mobilizuje do działania, sprawia, że osiągamy cel. Jednak gdy przestajemy nad nim panować, staje się zbyt silny lub chroniczny, może być szkodliwy dla organizmu. Silne nerwy powodują, że nie możemy spać, często cierpimy na bóle głowy i brzucha, mamy problemy trawienne, spada nam libido, stajemy się rozdrażnieni, zaczynają wypadać nam włosy.  Długotrwałe życie w napięciu potrafi objawiać się też wieloma problemami zdrowotnymi, pozornie niezwiązanymi ze stresem!

Zaburzenia cyklu menstruacyjnego

Silny stres może odpowiadać za rozregulowanie cyklu miesiączkowego poprzez zmiany w poziomie hormonów. Pandemia i lęk nią wywołany wpłynął na wiele kobiet właśnie w ten sposób. Ginekolodzy przyznają, że w ostatnich miesiącach w ich gabinetach pojawiło się dużo pacjentek, zgłaszających nieregularne krwawienia. Winny jest kortyzol, który potrafi wpłynąć na zahamowanie owulacji i miesiączki.

Równowaga między estrogenem i progesteronem determinuje cykl menstruacyjny. Zaburzenie jej przez nadmierne stężenie wspomnianego hormonu stresu u wielu kobiet skutkuje brakiem miesiączki, opóźnionym lub zbyt wczesnym krwawieniem. Według naukowców z Cleveland Clinic cykl menstruacyjny kobiety jest idealnym wyznacznikiem tego, jak silny stres ona przeżywa. Z przeprowadzonego badania wyniknęło, że panie, które miały wysoki poziom odczuwanego stresu, były aż czterokrotnie bardziej narażone na brak miesiączki.

Niepohamowane zachcianki jedzeniowe

Gdy żyjesz w napięciu, jest bardzo prawdopodobne, że częściej będziesz dokonywać niezdrowych wyborów żywieniowych. Zamiast po owoce zaczniesz sięgać po chipsy i inne słone przekąski, a zamiast na pożywną zupę czy sałatkę skusisz się raczej na burgera lub pizzę. Chętki na niezdrowe jedzenie wiążą się m.in z niedostatecznym poziomem dopaminy lub serotoniny. Jeśli funkcjonujesz w nerwach, tych dwóch substancji może być niewystarczająco dużo, a do tego nadnercza produkują kortyzol. To właśnie wywołuje apetyt na pokarmy, po które często sięgamy, aby poprawić sobie nastrój, które mają nam wynagrodzić stres, jaki przeżywamy, pocieszyć. Zwykle są one bogate w węglowodany proste. Po ich spożyciu następuje wyrzut insuliny do krwi, a mózg uwalnia zmagazynowane pokłady serotoniny. Dzięki temu od razu robi nam się lepiej, poprawia się nastrój. Niestety, ten stan nie trwa długo. Po takim jedzeniu szybko poczujemy znów zmęczenie i głód, i znów będzie nas ciągnąć do niezdrowego jedzenia.

Jak kontrolować stres?

Obniżenie pewności siebie

Osoby notorycznie narażone na stres mogą nadmiernie odczuwać niepokój i drażliwość, mieć trudności z koncentracją, zamartwiać się bez powodu. Nic dziwnego, stres wpływa negatywnie na poziom kluczowych dla nastoju neuroprzekaźników – serotoniny i dopaminy. Do tego jeśli wcześniej cierpiałaś na zaburzenia nastroju, pod wpływem stresu mogą się one pogłębić, prowadząc do zespołu leku uogólnionego lub depresji. Wśród wielowymiarowych skutków psychologicznych stresu wymienia się też poczucie braku stabilności, obniżenie samooceny i brak wiary w siebie i w przyszłość – wynika z pracy „Koncepcja pewności siebie” psychologa Zbigniewa Zaborowskiego.

Problem z podejmowaniem decyzji

Długotrwały stres powoduje ubytek substancji szarej kory mózgowej. Zachodzą w niej nasze wyższe procesy myślowe. Naukowcy ze Stockholm University, którzy badali osoby doznające przez długi czas stresu w pracy, zauważyli, że pod jego wpływem zmniejsza się liczba neuronów w korze przedczołowej. A to ona odpowiada za umiejętność planowania, przewidywania i podejmowania decyzji. Życie w długotrwałym stresie może się więc przekładać na trudności z wymyśleniem rozwiązania dla naszych problemów, a także brakiem determinacji do działania w nowych sytuacjach.

Trudne gojenie się ran

Co ma napięcie psychiczne do ran i skaleczeń? Stres zwiększa poziom niektórych hormonów we krwi, spowalniając uwalnianie cytokin, które wspomagają proces gojenia. Naukowcy z Instytutu Psychiatrii w Londynie zbadali poziom stresu u uczestników badania, a następnie zadali im delikatne rany kłute. Obserwowali, jak z czasem się one goją. Zauważyli, że stężenie kortyzolu wydzielanego pod wpływem stresu miało ścisły związek z tempem gojenia się skaleczeń. Proces ten zachodził dwa razy szybciej u osób z najniższym poziomem stresu.

Opóźnione infekcje

Stres obniża odporność, ale też poprzez zwiększone wydzielanie adrenaliny w sytuacjach pełnych napięcia, może spowodować (chwilowo), że zwalczysz przeziębienie. Tak naprawdę jednak tylko odroczysz chorobę, bo często, gdy nerwy odpuszczą, a poziom stresu zmaleje, dopadanie nas infekcja, której organizm często już wtedy nie daje rady. Dlatego po trudnym, nerwowym czasie np. w pracy, ludzie często znikają na tydzień-dwa na zwolnieniu lekarskim.

Spowolnienie metabolizmu

Przewlekły stres koreluje z przyrostem masy ciała – dowiedli tego m.in. naukowcy z Uniwersytetu w Gainesville na Florydzie. To przez kortyzol – jego nadmierne wydzielanie podczas nerwów prowadzi do zatrzymywania tkanki tłuszczowej, zamiast jej spalania. Jednocześnie pod wpływem stresu organizm produkuje betatrofiny, czyli białka hamujące metabolizm tłuszczu. Jeśli dojdzie do tego wspomniany wcześniej apetyt na niezdrowe produkty, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przez stres przytyjesz.

Brak ochoty na ruch

Stres odbiera energię. Po trudnym dniu w pracy pełnym pośpiechu i nerwowych sytuacji jesteś wykończona nie tylko psychicznie. Fizycznie też nie jest dobrze – nic ci się nie chce. Raczej zerkasz w stronę kanapy i telewizora niż maty do ćwiczeń czy butów do biegania. Jeśli jednak zmusisz się do sportu czy ruchu w stresującym okresie, poczujesz się lepiej. Badania wykazały, że aktywność fizyczna pomaga w złagodzeniu skutków stresu poprzez zmniejszenie uczucia niepokoju.

kobieta radząca sobie ze stresem w pracy w otoczeniu dwóch mężczyzn

Jak opanować stres?

Krok 1 – Zidentyfikuj jego źródło. Odpowiedz sobie na pytanie: czy masz wpływ na przyczynę stresu, który przeżywasz? Jeśli tak, to przejdź do następnego kroku.

Krok 2 – Wymyśl plan działania. Stwórz strategię składającą się z małych ruchów, które doprowadzą cię do celu. Jeśli poczujesz, że kontrolujesz sytuację, łatwiej znajdziesz motywację do działania i będziesz spokojniejsza.

Krok 3 – Spróbuj zmienić sposób myślenia. Nie masz wpływu na to, co ci się zdarzy, ale od ciebie zależy, jak na to zareagujesz. Nad tymi mechanizmami warto pracować.

I pamiętaj – może się nie udać; zaakceptuj to! Są rzeczy, którym nie możesz zaradzić. Jeśli uznasz, zaakceptujesz swoją bezradność w stosunku do nich, zrozumiesz, że nie chcesz marnować energii na coś, czego nie możesz zmienić.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

psychiatra Joanna Adamiak

„Osoby z urojeniami ksobnymi na wielu płaszczyznach życia mogą funkcjonować rewelacyjnie” – mówi psychiatra Joanna Adamiak

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Kobieta z dzieckiem w górach

W jaki sposób stres wpływa na laktację? Wyjaśnia położna

Depresja egzogenna – przyczyny, objawy oraz metody leczenia

Zespół lęku uogólnionego – czym jest, objawy i leczenie

dziewczyna z trądzikiem

Trądzik torbielowaty – przyczyny, objawy, leczenie

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

„Żyję w ciągłym strachu”. Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Hormon wzrostu (somatotropina) – efekty, badanie i cena

Trauma – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie, PTSD

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

Ewa Pągowska

Ewa Pągowska o polskiej psychiatrii: Ta dziedzina medycyny sobie „nagrabiła”. Długo była bezradna wobec cierpienia człowieka

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Klara Roterska

Klara Roterska: Nikt nie chciał wpisać mi w kartę leczenia słowa „gwałt”, wpisywali „przykre zdarzenie”

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?