Przejdź do treści

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres Juri Gianfrancesco/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Bierzesz kilka opakowań antybiotyków rocznie? Internistka tłumaczy, co dzieje się z twoją wątrobą
Nowe rozporządzenie, więcej badań na tarczycę. „Jest jednak pewien warunek” zauważa Aleksandra Miszkiewicz
Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują
Czekasz na okres, a on cały czas nie nadchodzi? Możliwych powodów jest znaczenie więcej niż ciąża
Ciemno, zimno i smutno, czyli depresja sezonowa. „To nie jest zwykła jesienna chandra” – podkreśla Milena Wojnarowska. Jak odróżnić oba te stany?

Stres jest wymieniany wśród czynników zwiększających ryzyko wystąpienia wielu chorób układu krążenia i serca. Te wszystkie skutki są dobrze znane większości z nas. Jednak zdarza się, że stres wpływa na organizm w mniej oczywisty sposób, wywołując dolegliwości, które nie od razu kojarzymy z przeżywanymi nerwami. Jak jeszcze zatem może odbijać się na zdrowiu?

Jest naturalną i nieodłączną częścią naszego życia. Niewielki stres może być dla nas dobry – poprawia dopływ krwi do mózgu ułatwiając skupienie się na zadaniu, mobilizuje do działania, sprawia, że osiągamy cel. Jednak gdy przestajemy nad nim panować, staje się zbyt silny lub chroniczny, może być szkodliwy dla organizmu. Silne nerwy powodują, że nie możemy spać, często cierpimy na bóle głowy i brzucha, mamy problemy trawienne, spada nam libido, stajemy się rozdrażnieni, zaczynają wypadać nam włosy. Długotrwałe życie w napięciu potrafi objawiać się też wieloma problemami zdrowotnymi, pozornie niezwiązanymi ze stresem!

Zaburzenia cyklu menstruacyjnego

Silny stres może odpowiadać za rozregulowanie cyklu miesiączkowego poprzez zmiany w poziomie hormonów. Pandemia i lęk nią wywołany wpłynął na wiele kobiet właśnie w ten sposób. Ginekolodzy przyznają, że w ostatnich miesiącach w ich gabinetach pojawiło się dużo pacjentek, zgłaszających nieregularne krwawienia. Winny jest kortyzol, który potrafi wpłynąć na zahamowanie owulacji i miesiączki.

Równowaga między estrogenem i progesteronem determinuje cykl menstruacyjny. Zaburzenie jej przez nadmierne stężenie wspomnianego hormonu stresu u wielu kobiet skutkuje brakiem miesiączki, opóźnionym lub zbyt wczesnym krwawieniem. Według naukowców z Cleveland Clinic cykl menstruacyjny kobiety jest idealnym wyznacznikiem tego, jak silny stres ona przeżywa. Z przeprowadzonego badania wyniknęło, że panie, które miały wysoki poziom odczuwanego stresu, były aż czterokrotnie bardziej narażone na brak miesiączki.

Niepohamowane zachcianki jedzeniowe

Gdy żyjesz w napięciu, jest bardzo prawdopodobne, że częściej będziesz dokonywać niezdrowych wyborów żywieniowych. Zamiast po owoce zaczniesz sięgać po chipsy i inne słone przekąski, a zamiast na pożywną zupę czy sałatkę skusisz się raczej na burgera lub pizzę. Chętki na niezdrowe jedzenie wiążą się m.in z niedostatecznym poziomem dopaminy lub serotoniny. Jeśli funkcjonujesz w nerwach, tych dwóch substancji może być niewystarczająco dużo, a do tego nadnercza produkują kortyzol. To właśnie wywołuje apetyt na pokarmy, po które często sięgamy, aby poprawić sobie nastrój, które mają nam wynagrodzić stres, jaki przeżywamy, pocieszyć. Zwykle są one bogate w węglowodany proste. Po ich spożyciu następuje wyrzut insuliny do krwi, a mózg uwalnia zmagazynowane pokłady serotoniny. Dzięki temu od razu robi nam się lepiej, poprawia się nastrój. Niestety, ten stan nie trwa długo. Po takim jedzeniu szybko poczujemy znów zmęczenie i głód, i znów będzie nas ciągnąć do niezdrowego jedzenia.

Jak kontrolować stres?

Obniżenie pewności siebie

Osoby notorycznie narażone na stres mogą nadmiernie odczuwać niepokój i drażliwość, mieć trudności z koncentracją, zamartwiać się bez powodu. Nic dziwnego, stres wpływa negatywnie na poziom kluczowych dla nastoju neuroprzekaźników – serotoniny i dopaminy. Do tego jeśli wcześniej cierpiałaś na zaburzenia nastroju, pod wpływem stresu mogą się one pogłębić, prowadząc do zespołu leku uogólnionego lub depresji. Wśród wielowymiarowych skutków psychologicznych stresu wymienia się też poczucie braku stabilności, obniżenie samooceny i brak wiary w siebie i w przyszłość – wynika z pracy „Koncepcja pewności siebie” psychologa Zbigniewa Zaborowskiego.

Problem z podejmowaniem decyzji

Długotrwały stres powoduje ubytek substancji szarej kory mózgowej. Zachodzą w niej nasze wyższe procesy myślowe. Naukowcy ze Stockholm University, którzy badali osoby doznające przez długi czas stresu w pracy, zauważyli, że pod jego wpływem zmniejsza się liczba neuronów w korze przedczołowej. A to ona odpowiada za umiejętność planowania, przewidywania i podejmowania decyzji. Życie w długotrwałym stresie może się więc przekładać na trudności z wymyśleniem rozwiązania dla naszych problemów, a także brakiem determinacji do działania w nowych sytuacjach.

Trudne gojenie się ran

Co ma napięcie psychiczne do ran i skaleczeń? Stres zwiększa poziom niektórych hormonów we krwi, spowalniając uwalnianie cytokin, które wspomagają proces gojenia. Naukowcy z Instytutu Psychiatrii w Londynie zbadali poziom stresu u uczestników badania, a następnie zadali im delikatne rany kłute. Obserwowali, jak z czasem się one goją. Zauważyli, że stężenie kortyzolu wydzielanego pod wpływem stresu miało ścisły związek z tempem gojenia się skaleczeń. Proces ten zachodził dwa razy szybciej u osób z najniższym poziomem stresu.

Opóźnione infekcje

Stres obniża odporność, ale też poprzez zwiększone wydzielanie adrenaliny w sytuacjach pełnych napięcia, może spowodować (chwilowo), że zwalczysz przeziębienie. Tak naprawdę jednak tylko odroczysz chorobę, bo często, gdy nerwy odpuszczą, a poziom stresu zmaleje, dopadanie nas infekcja, której organizm często już wtedy nie daje rady. Dlatego po trudnym, nerwowym czasie np. w pracy, ludzie często znikają na tydzień-dwa na zwolnieniu lekarskim.

Spowolnienie metabolizmu

Przewlekły stres koreluje z przyrostem masy ciała – dowiedli tego m.in. naukowcy z Uniwersytetu w Gainesville na Florydzie. To przez kortyzol – jego nadmierne wydzielanie podczas nerwów prowadzi do zatrzymywania tkanki tłuszczowej, zamiast jej spalania. Jednocześnie pod wpływem stresu organizm produkuje betatrofiny, czyli białka hamujące metabolizm tłuszczu. Jeśli dojdzie do tego wspomniany wcześniej apetyt na niezdrowe produkty, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przez stres przytyjesz.

Brak ochoty na ruch

Stres odbiera energię. Po trudnym dniu w pracy pełnym pośpiechu i nerwowych sytuacji jesteś wykończona nie tylko psychicznie. Fizycznie też nie jest dobrze – nic ci się nie chce. Raczej zerkasz w stronę kanapy i telewizora niż maty do ćwiczeń czy butów do biegania. Jeśli jednak zmusisz się do sportu czy ruchu w stresującym okresie, poczujesz się lepiej. Badania wykazały, że aktywność fizyczna pomaga w złagodzeniu skutków stresu poprzez zmniejszenie uczucia niepokoju.

kobieta radząca sobie ze stresem w pracy w otoczeniu dwóch mężczyzn

Jak opanować stres?

Krok 1 – Zidentyfikuj jego źródło. Odpowiedz sobie na pytanie: czy masz wpływ na przyczynę stresu, który przeżywasz? Jeśli tak, to przejdź do następnego kroku.

Krok 2 – Wymyśl plan działania. Stwórz strategię składającą się z małych ruchów, które doprowadzą cię do celu. Jeśli poczujesz, że kontrolujesz sytuację, łatwiej znajdziesz motywację do działania i będziesz spokojniejsza.

Krok 3 – Spróbuj zmienić sposób myślenia. Nie masz wpływu na to, co ci się zdarzy, ale od ciebie zależy, jak na to zareagujesz. Nad tymi mechanizmami warto pracować.

I pamiętaj – może się nie udać; zaakceptuj to! Są rzeczy, którym nie możesz zaradzić. Jeśli uznasz, zaakceptujesz swoją bezradność w stosunku do nich, zrozumiesz, że nie chcesz marnować energii na coś, czego nie możesz zmienić.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kamila Bogucka i Lidia Wójcik, "Ogarnij Hashimoto”/ Archiwum prywatne

„Hashimoto pojawia się po coś. To sygnał ciała, że nie jesteśmy dla siebie numerem jeden” – uważają Lidia Wójcik i Kamila Bogucka z „Ogarnij Hashimoto”

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta

Czujesz w jelitach ucisk, bulgotanie i przelewanie, kiedy się stresujesz? Możesz to złagodzić w prosty i szybki sposób

Bóle głowy – rodzaje, objawy, diagnostyka. Co oznacza ból z tyłu głowy a co ból w skroniach?

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

"Naprawdę boli cię brzuch czy tylko wymuszasz uwagę?". Psycholożka pokazuje, co by było, gdybyśmy tratowali choroby somatyczne tak samo, jak psychiczne

„Naprawdę boli cię brzuch, czy tylko wymuszasz uwagę?”. Psycholożka pokazuje, co by było, gdybyśmy traktowali choroby somatyczne tak samo jak psychiczne

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

"To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego organizm nie może wyjść z opresji, szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota" - podkreśla lek. Dorota Helim-Sobkowiak

„To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota” – pisze o… stresie lek. Dorota Helim-Sobkowiak

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Czy IBS jest chorobą psychiczną? Psychiatrka odpowiada

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta stoi przy oknie

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin