Przejdź do treści

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Świadomy sen
Czy świadomy sen może być niebezpieczny? Źródło: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Osoby, które posiadły umiejętność wejścia w fazę świadomego snu, twierdzą, że dzięki temu łatwiej rozwiązują problemy, lepiej rozumieją siebie, a do tego zapewniają sobie rozrywkę.

Świadomy sen – jak wywołać?

Najprostszej formy świadomego śnienia doświadczyło wielu z nas. Zdarza się to, kiedy sen przerwie nam na przykład budzik. Jeśli marzenie senne było przyjemne, możemy zdecydować, by nie otwierać jeszcze oczu i poczekać, co będzie dalej, a nawet wpłynąć na to, jak potoczą się senne wydarzenia.

Jak wejść w świadomy sen? Praktycy świadomego śnienia zachęcają do poszukiwania w snach rozwiązań trudnych problemów. Aby wyśnić wyjście z sytuacji, należy krótko spisać problem na kartce, a potem spróbować wyobrazić go sobie w postaci jak najprostszego obrazu. Przed zaśnięciem przy łóżku zostawiamy kartkę i długopis, aby natychmiast po przebudzeniu zapisać sen, zanim go zapomnimy. Tak robił m.in. Thomas Edison – zanim zapadł w drzemkę, zaopatrywał się w coś do pisania. Wspominał: „Moje pomysły często wyskakiwały ze snów”.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Wyśnione rozwiązanie nie zawsze jest dosłowne, ale jego znaczenie jest zrozumiałe dla śniącego. Chemik Friedrich August Kekulé von Stradonitz wyśnił połączone atomy wijące się niczym węże. Jeden z węży złapał się zębami za ogon i zaczął wirować. Kekulé zrozumiał, że sześć atomów węgla w cząsteczce benzenu nie łączy się w linii, ale w formie pierścienia podobnego do wyśnionego węża. Za swoje odkrycie otrzymał Nagrodę Nobla. We śnie Mendelejew pierwszy raz ujrzał swoją tablicę pierwiastków w całości, a Niels Bohr – strukturę atomu.

Trudno powiedzieć, czy ci naukowcy byli świadomi tego, że śnią. Ich historie dowodzą jednak, że sen nie jest jedynie skutkiem ubocznym procesu spania, przypadkowymi obrazami generowanymi przez nieświadomość. A przynajmniej nie musi być. Może pracować na rzecz potrzeb świadomego „ja”.

 

Wybierz produkty, które wesprą Cię w dbaniu o dobry sen. Znajdziesz je w sklepie Hello Zdrowie!

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Good Sleep from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Naukowcy uczą, jak mieć świadome sny

Ze świadomym śnieniem wiąże się wiele nadziei. Coraz więcej osób szuka sposobu na kontrolowanie marzeń sennych. Aby ułatwić nam wprowadzenie się w taki stan, powstają specjalne maski wyposażone w lampki LED włączające się w odpowiednim tempie i układzie, a także mnóstwo aplikacji na smartfony. Jedną z takich (Dream:ON, dostępna na iPhone’ach) przygotował sam Richard Wiseman, profesor Uniwersytetu w Hertfordshire, autor popularnych w Polsce książek, m.in. „59 sekund” i „Kod szczęścia”. Aby kontrolować sen z Dream:ON, najpierw wybieramy jedną ze scenerii dźwiękowych (New York Life, Summer Memories, My Pet Hamster). Potem zasypiamy z telefonem przy poduszce. Kiedy przestaniemy się poruszać, Dream:ON zacznie wygrywać dźwięki, które mają indukować wybrane marzenie senne.

Najbardziej ortodoksyjni wyznawcy snu kontrolowanego twierdzą, że takie określenie powinno być używane jedynie wobec stanu, kiedy śniąc, jesteśmy świadomi tego, że przeżywamy marzenie senne, a nie doświadczamy rzeczywistych wydarzeń. Jednym z najpopularniejszych sposobów upewnienia się, że śnimy, jest próba oddychania po zamknięciu ust i zatkaniu nosa. Jeśli mimo to oddychamy swobodnie, znaczy to, że przenieśliśmy się w świat snu i możemy zacząć nim sterować.

Jakie są zalety świadomego śnienia?

Sceptyczni naukowcy mieli wątpliwości, czy rzeczywiście można osiągnąć stan świadomości w czasie snu. Zakładali, że za świadome śnienie mogą być uznawane zwykłe wyobrażenia czy halucynacje. Postanowili dać jednak szansę sennym marzycielom i zbadali ich mózgi w czasie czuwania, a także snu zwykłego i świadomego. Użyli do tego funkcjonalnego rezonansu magnetycznego, wskazującego, które rejony mózgu pobudzają się w poszczególnych fazach. Dochodzenie specjalistów z Instytutu Psychiatrii im. Maxa Plancka dowiodło, że istnieje stan, w którym mimo pozostawania w fazie snu zwiększa się świadomość i autorefleksyjność.

Naukowcy twierdzą, że dzięki zbadaniu mózgów śniących świadomie lepiej rozumieją, jak działa ludzka świadomość. Teraz pozostaje im ustalić, jak nauczyć się kierować snem, aby pozbyć się koszmarów i innych lęków generowanych przez nieświadomość. Niestety, kosztem skonfrontowania doświadczeń sennych marzycieli ze szkiełkiem i okiem mędrców było przełożenie romantycznego języka snów na naukowy bełkot. Oto próbka:

„Podstawowa aktywność mózgu w czasie zwykłego oraz świadomego snu jest podobna. Jednak w świadomym stanie aktywność niektórych obszarów kory mózgowej znacznie wzrasta w ciągu sekund. Zaangażowane obszary kory mózgowej to prawa część grzbietowo-boczna kory przedczołowej, której przypisuje się funkcję autooceny, oraz obszary czołowo-biegunowe odpowiedzialne za ocenę myśli i odczuć. Szczególną aktywność wykazuje również przedklinek – część mózgu, którą wiąże się z autopercepcją” – „wyjaśnił” Michael Czisch, jeden z autorów badań.

Są jednak badacze snu, którzy przemawiają zrozumiałym językiem. Allan Hobson z Harvard Medical School podsumowuje: „Świadome śnienie ma wielką wartość rozrywkową. To jak chodzenie do kina bez kupowania biletu”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×