Przejdź do treści

Świadomy sen – jak kontrolować sen?

Czy świadomy sen może być niebezpieczny? Źródło: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia
woda butelkowana
Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Osoby, które posiadły umiejętność wejścia w fazę świadomego snu, twierdzą, że dzięki temu łatwiej rozwiązują problemy, lepiej rozumieją siebie, a do tego zapewniają sobie rozrywkę.

 

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Sen kontrolowany – jak wywołać?

Najprostszej formy świadomego śnienia doświadczyło wielu z nas. Zdarza się to, kiedy sen przerwie nam na przykład budzik. Jeśli marzenie senne było przyjemne, możemy zdecydować, by nie otwierać jeszcze oczu i poczekać, co będzie dalej, a nawet wpłynąć na to, jak potoczą się senne wydarzenia.

Praktycy świadomego śnienia zachęcają do poszukiwania w snach rozwiązań trudnych problemów. Aby wyśnić wyjście z sytuacji, należy krótko spisać problem na kartce, a potem spróbować wyobrazić go sobie w postaci jak najprostszego obrazu. Przed zaśnięciem przy łóżku zostawiamy kartkę i długopis, aby natychmiast po przebudzeniu zapisać sen, zanim go zapomnimy. Tak robił m.in. Thomas Edison – zanim zapadł w drzemkę, zaopatrywał się w coś do pisania. Wspominał: „Moje pomysły często wyskakiwały ze snów”.

Wyśnione rozwiązanie nie zawsze jest dosłowne, ale jego znaczenie jest zrozumiałe dla śniącego. Chemik Friedrich August Kekulé von Stradonitz wyśnił połączone atomy wijące się niczym węże. Jeden z węży złapał się zębami za ogon i zaczął wirować. Kekulé zrozumiał, że sześć atomów węgla w cząsteczce benzenu nie łączy się w linii, ale w formie pierścienia podobnego do wyśnionego węża. Za swoje odkrycie otrzymał Nagrodę Nobla. We śnie Mendelejew pierwszy raz ujrzał swoją tablicę pierwiastków w całości, a Niels Bohr – strukturę atomu.

Trudno powiedzieć, czy ci naukowcy byli świadomi tego, że śnią. Ich historie dowodzą jednak, że sen nie jest jedynie skutkiem ubocznym procesu spania, przypadkowymi obrazami generowanymi przez nieświadomość. A przynajmniej nie musi być. Może pracować na rzecz potrzeb świadomego „ja”.

Naukowcy uczą, jak mieć świadome sny

Ze świadomym śnieniem wiąże się wiele nadziei. Coraz więcej osób szuka sposobu na kontrolowanie marzeń sennych. Aby ułatwić nam wprowadzenie się w taki stan, powstają specjalne maski wyposażone w lampki LED włączające się w odpowiednim tempie i układzie, a także mnóstwo aplikacji na smartfony. Jedną z takich (Dream:ON, dostępna na iPhone’ach) przygotował sam Richard Wiseman, profesor Uniwersytetu w Hertfordshire, autor popularnych w Polsce książek, m.in. „59 sekund” i „Kod szczęścia”. Aby kontrolować sen z Dream:ON, najpierw wybieramy jedną ze scenerii dźwiękowych (New York Life, Summer Memories, My Pet Hamster). Potem zasypiamy z telefonem przy poduszce. Kiedy przestaniemy się poruszać, Dream:ON zacznie wygrywać dźwięki, które mają indukować wybrane marzenie senne.

Najbardziej ortodoksyjni wyznawcy świadomego śnienia twierdzą, że takie określenie powinno być używane jedynie wobec stanu, kiedy śniąc, jesteśmy świadomi tego, że przeżywamy marzenie senne, a nie doświadczamy rzeczywistych wydarzeń. Jednym z najpopularniejszych sposobów upewnienia się, że śnimy, jest próba oddychania po zamknięciu ust i zatkaniu nosa. Jeśli mimo to oddychamy swobodnie, znaczy to, że przenieśliśmy się w świat snu i możemy zacząć nim sterować.

Jakie są zalety świadomego śnienia?

Sceptyczni naukowcy mieli wątpliwości, czy rzeczywiście można osiągnąć stan świadomości w czasie snu. Zakładali, że za świadome śnienie mogą być uznawane zwykłe wyobrażenia czy halucynacje. Postanowili dać jednak szansę sennym marzycielom i zbadali ich mózgi w czasie czuwania, a także snu zwykłego i świadomego. Użyli do tego funkcjonalnego rezonansu magnetycznego, wskazującego, które rejony mózgu pobudzają się w poszczególnych fazach. Dochodzenie specjalistów z Instytutu Psychiatrii im. Maxa Plancka dowiodło, że istnieje stan, w którym mimo pozostawania w fazie snu zwiększa się świadomość i autorefleksyjność.

Naukowcy twierdzą, że dzięki zbadaniu mózgów śniących świadomie lepiej rozumieją, jak działa ludzka świadomość. Teraz pozostaje im ustalić, jak nauczyć się kierować snem, aby pozbyć się koszmarów i innych lęków generowanych przez nieświadomość. Niestety, kosztem skonfrontowania doświadczeń sennych marzycieli ze szkiełkiem i okiem mędrców było przełożenie romantycznego języka snów na naukowy bełkot. Oto próbka: „Podstawowa aktywność mózgu w czasie zwykłego oraz świadomego snu jest podobna. Jednak w świadomym stanie aktywność niektórych obszarów kory mózgowej znacznie wzrasta w ciągu sekund. Zaangażowane obszary kory mózgowej to prawa część grzbietowo-boczna kory przedczołowej, której przypisuje się funkcję autooceny, oraz obszary czołowo-biegunowe odpowiedzialne za ocenę myśli i odczuć. Szczególną aktywność wykazuje również przedklinek – część mózgu, którą wiąże się z autopercepcją” – „wyjaśnił” Michael Czisch, jeden z autorów badań.

Są jednak badacze snu, którzy przemawiają zrozumiałym językiem. Allan Hobson z Harvard Medical School podsumowuje: „Świadome śnienie ma wielką wartość rozrywkową. To jak chodzenie do kina bez kupowania biletu”.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Zakochanie a miłość. Czym się różnią?

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Kawa sprawia, że czujesz się senna? Przeczytaj, dlaczego tak się dzieje

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

kobieta i mężczyzna, aseksualność

Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

„Nie sądziłam, że jestem w stanie stworzyć takie miejsce w sieci. Cieszę się, że społeczność bloga tworzą osoby życzliwe, potrafiące z szacunkiem myśleć o drugim człowieku” – mówi Janina Bąk, znana jako Janina Daily

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

„Edukacja domowa działa, kiedy dziecko jest twoim partnerem w tej układance i jest traktowane poważnie” – mówi Olga Śmierzewska, ucząca w domu trójkę swoich dzieci

Ile godzin spać, żeby się wyspać? Najlepsze pozycje do spania

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami