Przejdź do treści

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Freepik.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach - tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach – tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Marilyn Monroe nie przepadała za ćwiczeniami, choć miała słabość do ciężarków, a wieczorem szła na lody z dużą ilością bitej śmietany. Jak wyglądała jej dieta i trening?
Zespół lęku uogólnionego – czym jest, objawy i leczenie
Kwasica oddechowa – przyczyny, objawy, leczenie

Jak wstawać, to tylko prawą nogą. Oczywiście nie dosłownie. Badania wskazują, że pobudka w złym nastroju może zepsuć cały dzień. Wszystko przez osłabienie pamięci roboczej i zdolności do wykonywania rozmaitych zadań, np. tych związanych z pracą zawodową.

Często nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jakim nastroju witamy dzień. Jeśli w złym – warto dołożyć starań, by szybko się rozchmurzyć. W szczególności jeśli humor psuje nam niepokój związany z czekającymi nas wyzwaniami. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Center for Healthy Aging  wskazuje, że uleganie działaniu stresu z samego rana „programuje” nas negatywnie na cały dzień i utrudnia realizację zadań.

Stres osłabia umysł

Wnioski oparte są na wynikach eksperymentu przeprowadzonego na grupie 240 osób. Ochotnicy mieli przed sobą dość uciążliwe zadanie: musieli siedem razy dziennie odpowiadać na pytania zadawane za pośrednictwem aplikacji w telefonie. Pierwsze dotyczyło oczekiwanego w danym dniu poziomu stresu. Kolejne pięć – aktualnego stanu emocjonalnego. Ostatnie stanowiło prognozę dotyczącą „nerwów” związanych z obowiązkami czekającymi ich następnego dnia. Dodatkowo uczestnicy badania musieli wykonywać codziennie pięć testów sprawdzających poziom ich pamięci roboczej.

Okazało się, że ci z ochotników, którzy z rana deklarowali wyższy poziom oczekiwanego stresu, wypadali gorzej w zadaniach testowych. Takiej korelacji nie zaobserwowano jednak w przypadku udzielanych wieczorem odpowiedzi dotyczących kolejnego dnia. Jak twierdzą autorzy badania, oczekiwanie stresujących wydarzeń ma znaczący niekorzystny wpływ na sprawność pamięci roboczej, niezależnie od tego, czy te wydarzenia faktycznie nastąpią. W pewnym sensie chodzi więc o negatywne „programowanie” swojego umysłu – przysposabianie go do kontaktu z nieprzyjemnymi sytuacjami, które wcale nie muszą nastąpić lub okazać się tak nieprzyjemne, jak tego oczekujemy.

- Jako ludzie mamy zdolność przewidywania pewnych zdarzeń, co pomaga nam przygotować się na niektóre sytuacje lub im zapobiec. Nasze badanie sugeruje jednak, że ta umiejętność może być również szkodliwa – przez ograniczanie naszych funkcji poznawczych – mówi Jinshil Hyun, jeden z autorów eksperymentu.

Przykre skutki porannej chandry

Zaobserwowanej w badaniu prawidłowości nie należy bagatelizować. Zakłócenie zdolności koncentracji, kojarzenia i przetwarzania informacji na cały dzień lub jego większą część może mieć nieprzyjemne następstwa. Najbardziej oczywistym są gorsze wyniki w pracy. W stanie osłabienia funkcji poznawczych łatwiej też o przypadkowe nieporozumienie czy niepotrzebny konflikt. Łatwo wyobrazić sobie również sytuacje bardziej przykre w skutkach – na przykład błąd za kierownicą. A wszystko przez nastawienie, z jakim rozpoczęliśmy kolejny dzień. – Gdy budzimy się z określonymi oczekiwaniami na kolejne kilkanaście godzin, w pewnym sensie los zostaje przypieczętowany – twierdzi Martin Sliwinski, współautor badania. – Jeśli sądzisz, że będziesz mieć stresujący dzień, odczujesz efekty tego przekonania, nawet jeśli okaże się ono bezpodstawne – dodaje. Podkreśla też, że to pierwsze badanie, które ilustruje opisaną zależność w życiu codziennym. Nowe jest również podejście związane z badaniem skutków oczekiwania stresujących wydarzeń. Wcześniejsze eksperymenty prowadzone były w warunkach laboratoryjnych i skupiały się na bezpośrednim wpływie stresujących wydarzeń na stan emocjonalny i sprawność poznawczą.

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Relaks o poranku

Zdaniem Sliwinskiego wyniki badania nie tylko informują o daleko idących skutkach porannej chandry, ale również inspirują do podejmowania środków zaradczych. Przykładowo, gdy wiemy, że kolejny dzień będzie stresujący, możemy „zaaplikować” sobie z rana działania relaksacyjne, np. ćwiczenia oddechowe lub sesję medytacyjną. Możemy też zaniechać określonych działań. Mając świadomość, że kiepski poranek „zaprogramował” nas negatywnie na cały dzień, być może lepiej przełożyć podjęcie ważnej decyzji lub wykonanie czynności wymagającej skupienia.
Wyniki eksperymentu amerykańskich naukowców mogą dostarczać jeszcze innej wskazówki.

Gdy czujemy, że od dłuższego czasu coś nam nie wychodzi, a nasz umysł działa na wolniejszych obrotach, warto poszukać przyczyn w nastroju, z jakim witamy każdy dzień. Jeśli okaże się, że codziennie wstajemy lewą nogą, wypadałoby pomyśleć o bardziej gruntownych zmianach w naszym życiu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna z trądzikiem

Trądzik torbielowaty – przyczyny, objawy, leczenie

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

depresja ciążowa

Smutna ciąża. Co robić, gdy oczekiwanie na dziecko jest zanurzone w lęku i trudnych emocjach?

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

„Żyję w ciągłym strachu”. Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Hormon wzrostu (somatotropina) – efekty, badanie i cena

Trauma – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie, PTSD

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

10 najważniejszych filmów o depresji

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów

W jaki sposób wspierać osoby w kryzysie psychicznym? Przeczytaj „Poradnik antykryzysowy” Anny Cyklińskiej

Kobieta z parasolką

Kiedy jesienny smutek zmienia się w depresję sezonową? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

płacz po seksie

Płacz po seksie – kiedy jest ok, a kiedy powinien martwić? Wyjaśnia psycholożka i seksuolożka Katarzyna Koczułap

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Mózg pełen różnych emocji

Stres – objawy, skutki. Jak radzić sobie ze stresem?

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Krople

GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku