Przejdź do treści

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwicz kręgosłup - to proste!
Rozluźnij plecy/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Andrzej Duda / prezydent.pl
Prezydent Andrzej Duda nominowany do Biologicznej Bzdury Roku 2020. Podczas debaty mówił o szczepionce, która nie istnieje
Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka
Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry
Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?
Kalorie a miesiączka / rawpixel
W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Długie siedzenie w pracy, brak ruchu i ciągła praca przed komputerem… Plecy i kręgosłup dają wam do zrozumienia, że naprawdę mają już dość? Pamiętajcie o regularnej gimnastyce! Wystarczy kilka prostych ćwiczeń w ciągu dnia, by poczuć znaczną różnicę.

Matka natura najpewniej nie była w stanie przewidzieć, co człowiek wymyśli, by „uprościć” sobie życie. Wprawdzie budowa naszego ciała umożliwia nam znoszenie różnorodnych obciążeń, ale nie takich, które powodowane są przez kilkanaście kilogramów nadwagi, dźwiganie ciężkich toreb, przesiadywanie godzinami przy komputerze lub za kierownicą samochodu. Niestety, zarówno nadmierny wysiłek, jak i brak ruchu, szkodzą kręgosłupowi.

Zadanie kręgosłupa niby jest proste. Pozwala utrzymać się w pionie. Ale to przecież nie wszystko. Podtrzymuje głowę, usztywnia szkielet i chroni rdzeń kręgowy przed urazami. Poukładane jeden na drugim kręgi tworzą stawy, dzięki którym przybieramy różne pozycje. Między kręgami ułożone są płaskie, elastyczne krążki międzykręgowe. Są trochę jak poduszeczki, które nawet przy bardzo dużych obciążeniach kręgosłupa lub przy gwałtownych ruchach zapobiegają zderzaniu się poszczególnych kręgów ze sobą. Kręgosłup jest także elastyczny, co zawdzięcza swoim naturalnym krzywiznom. Wszystkie zadania kręgosłupa są ważne. My jednak zwykle nie umiemy odwdzięczyć mu się za ciężką pracę. Niestety prawda jest taka, że dziś mało kogo kręgosłup nie boli. Większość problemów spowodowana jest siedzącym trybem życia.

Gdy ciało długo jest w tej samej pozycji, zmniejsza się przepływ krwi przez napięte mięśnie. Stają się one niedotlenione. Szczególnie obrywa dolny (lędźwiowo-krzyżowy) odcinek kręgosłupa i otaczające go mięśnie. Wyobraźcie sobie, że przy wadze 60 kg, gdy siedzimy, nasze kręgi lędźwiowe uciskane są z siłą ok. 120 kg. Niekiedy zdarza się tak, że przy nieprawidłowym podparciu odcinek lędźwiowy kręgosłupa czuje się tak, jakby dźwigał nawet 300 kg (podobny problem dotyczy nieprawidłowej techniki wykonywania wielu ćwiczeń). Nie powinno nas zatem dziwić, że pod koniec dnia bolą: plecy, kolana, szyja i ramiona. Nawet zwykłe schylanie się, jest problemem. Siedzenie powoduje także usztywnienie karku, co skutkuje kłopotami z pochylaniem głowy do przodu i odchylaniem do tyłu. Efekt? Bóle i zawroty głowy, a także bóle barków i drętwienie rąk.

Masz pracę siedzącą? Staraj się jak najczęściej zmieniać pozycje – poprzeciągaj się, zrób kilka skłonów. Dołącz do tego kilka ćwiczeń, które wykonywane systematycznie znacznie poprawią ruchomość kręgosłupa i rozciągną mięśnie, które staną się dzięki temu lepiej dotlenione i pozwolą nam zwiększać zakres ruchu.

Ćwiczenie 1.

Usiądź i połącz ze sobą podeszwy stóp, kolana rozsuń na boki. Następnie złap stopy i mocno się do nich przyciągnij.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 2.

Przejdź po pozycji pełnego siadu, a następnie wyciągnij ciało mocno do przodu. Staraj się sięgnąć rękami jak najdalej przed siebie.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 3.

Usiądź i wyciągnij jedną nogę przed siebie. Drugą ugnij i załóż za pierwszą. Obróć korpus w stronę ugiętej nogi, patrząc za barkiem i przyciągnij mocniej do siebie udo. To ćwiczenie doskonale rozluźnia odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 4.

Połóż się na plecach. Prawą rękę wyciągnij w bok i dociśnij łopatkę do ziemi. Ugnij drugie kolano i chwyć je przeciwną ręką. Następnie delikatnie i z wyczuciem dociśnij je do podłoża. Staraj się w trakcie rozluźniać kręgosłup i nie napinać mięśni.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i zmień stronę.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 5.

Połóż się na brzuchu, a następnie unieś korpus na przedramionach. Pamiętaj, by w trakcie ćwiczenia aktywować barki do pracy i rozluźniać plecy.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 6.

To doskonale znana z jogi pozycja psa z głową w dół. Ustaw stopy na szerokość bioder, a dłonie na szerokość barków. Aktywując do pracy barki, wyciągnij się, tak, by pośladki skierowane były w górę. Staraj się, by podczas ćwiczenia nogi i plecy były proste.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 7.

Przejdź do klęku podpartego, a następnie wyciągnij ręce mocno w przód, pozostawiając pośladki w górze. Staraj się kierować klatkę piersiową blisko podłoża. To ćwiczenie doskonale rozciąga odcinek piersiowy kręgosłupa, ale także barki.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kobieta rozciąga się po treningu

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Ćwiczenia na barki - hantle, sztangi i TRX

Ćwiczenia na barki – ze sztangą i hantlami, domowe i na siłowni

Ćwiczenia na klatkę piersiową

Ćwiczenia na klatkę piersiową dla dziewczyn. W domu i na siłowni

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud. Sprawdź, jaki zrobić trening na tę część ciała

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Niemowlę leży na kocu

Połóż niemowlaka na boku. Dlaczego warto? Tłumaczy fizjoterapeutka

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Kobieta stojąca w prawidłowej pozycji, oraz kobieta z lordozą

Lordoza szyjna – czym jest? Na czym polega jej zniesienie i spłaszczenie?

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

matka z dzieckiem w chuście

Jak noszenie dziecka w chuście wpływa na organizm mamy? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?

„Leżenie w łóżku z laptopem na kolanach to bardzo zły wybór” – mówi Ernest Wiśniewski, wiceprezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Jak zatem pracować z domu, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Lekarz w białym kitlu pokazuje szkielet kręgosłupa

Kręgozmyk – co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie

Praca przy biurku / rawpixel

Fizjoterapeutka Angelika Pędzik o bólu kręgosłupa podczas pracy przy biurku: ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?