Przejdź do treści

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwicz kręgosłup - to proste!
Rozluźnij plecy/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kręgosłup kocha siłownię, ale…
Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

Długie siedzenie w pracy, brak ruchu i ciągła praca przed komputerem… Plecy i kręgosłup dają wam do zrozumienia, że naprawdę mają już dość? Pamiętajcie o regularnej gimnastyce! Wystarczy kilka prostych ćwiczeń w ciągu dnia, by poczuć znaczną różnicę.

Matka natura najpewniej nie była w stanie przewidzieć, co człowiek wymyśli, by „uprościć” sobie życie. Wprawdzie budowa naszego ciała umożliwia nam znoszenie różnorodnych obciążeń, ale nie takich, które powodowane są przez kilkanaście kilogramów nadwagi, dźwiganie ciężkich toreb, przesiadywanie godzinami przy komputerze lub za kierownicą samochodu. Niestety, zarówno nadmierny wysiłek, jak i brak ruchu, szkodzą kręgosłupowi.

Zadanie kręgosłupa niby jest proste. Pozwala utrzymać się w pionie. Ale to przecież nie wszystko. Podtrzymuje głowę, usztywnia szkielet i chroni rdzeń kręgowy przed urazami. Poukładane jeden na drugim kręgi tworzą stawy, dzięki którym przybieramy różne pozycje. Między kręgami ułożone są płaskie, elastyczne krążki międzykręgowe. Są trochę jak poduszeczki, które nawet przy bardzo dużych obciążeniach kręgosłupa lub przy gwałtownych ruchach zapobiegają zderzaniu się poszczególnych kręgów ze sobą. Kręgosłup jest także elastyczny, co zawdzięcza swoim naturalnym krzywiznom. Wszystkie zadania kręgosłupa są ważne. My jednak zwykle nie umiemy odwdzięczyć mu się za ciężką pracę. Niestety prawda jest taka, że dziś mało kogo kręgosłup nie boli. Większość problemów spowodowana jest siedzącym trybem życia.

Gdy ciało długo jest w tej samej pozycji, zmniejsza się przepływ krwi przez napięte mięśnie. Stają się one niedotlenione. Szczególnie obrywa dolny (lędźwiowo-krzyżowy) odcinek kręgosłupa i otaczające go mięśnie. Wyobraźcie sobie, że przy wadze 60 kg, gdy siedzimy, nasze kręgi lędźwiowe uciskane są z siłą ok. 120 kg. Niekiedy zdarza się tak, że przy nieprawidłowym podparciu odcinek lędźwiowy kręgosłupa czuje się tak, jakby dźwigał nawet 300 kg (podobny problem dotyczy nieprawidłowej techniki wykonywania wielu ćwiczeń). Nie powinno nas zatem dziwić, że pod koniec dnia bolą: plecy, kolana, szyja i ramiona. Nawet zwykłe schylanie się, jest problemem. Siedzenie powoduje także usztywnienie karku, co skutkuje kłopotami z pochylaniem głowy do przodu i odchylaniem do tyłu. Efekt? Bóle i zawroty głowy, a także bóle barków i drętwienie rąk.

Masz pracę siedzącą? Staraj się jak najczęściej zmieniać pozycje – poprzeciągaj się, zrób kilka skłonów. Dołącz do tego kilka ćwiczeń, które wykonywane systematycznie znacznie poprawią ruchomość kręgosłupa i rozciągną mięśnie, które staną się dzięki temu lepiej dotlenione i pozwolą nam zwiększać zakres ruchu.

Ćwiczenie 1.

Usiądź i połącz ze sobą podeszwy stóp, kolana rozsuń na boki. Następnie złap stopy i mocno się do nich przyciągnij.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 2.

Przejdź po pozycji pełnego siadu, a następnie wyciągnij ciało mocno do przodu. Staraj się sięgnąć rękami jak najdalej przed siebie.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 3.

Usiądź i wyciągnij jedną nogę przed siebie. Drugą ugnij i załóż za pierwszą. Obróć korpus w stronę ugiętej nogi, patrząc za barkiem i przyciągnij mocniej do siebie udo. To ćwiczenie doskonale rozluźnia odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 4.

Połóż się na plecach. Prawą rękę wyciągnij w bok i dociśnij łopatkę do ziemi. Ugnij drugie kolano i chwyć je przeciwną ręką. Następnie delikatnie i z wyczuciem dociśnij je do podłoża. Staraj się w trakcie rozluźniać kręgosłup i nie napinać mięśni.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i zmień stronę.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 5.

Połóż się na brzuchu, a następnie unieś korpus na przedramionach. Pamiętaj, by w trakcie ćwiczenia aktywować barki do pracy i rozluźniać plecy.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 6.

To doskonale znana z jogi pozycja psa z głową w dół. Ustaw stopy na szerokość bioder, a dłonie na szerokość barków. Aktywując do pracy barki, wyciągnij się, tak, by pośladki skierowane były w górę. Staraj się, by podczas ćwiczenia nogi i plecy były proste.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Ćwiczenie 7.

Przejdź do klęku podpartego, a następnie wyciągnij ręce mocno w przód, pozostawiając pośladki w górze. Staraj się kierować klatkę piersiową blisko podłoża. To ćwiczenie doskonale rozciąga odcinek piersiowy kręgosłupa, ale także barki.
Utrzymaj pozycję 30 sekund i powtórz 3 razy.

cwiczenia na kregoslup

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

A ty ile masz problemów na karku?

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos