Przejdź do treści

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Kobieta w obcisłych legginsach
Noszenie obcisłych legginsów / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Nosisz legginsy, które ściskają brzuch? Nauczycielka jogi Basia Tworek mówi: nie warto. „Bo ściśnięty brzuch skończy jako wzdęty brzuch, a oprócz tego zafundujemy sobie sporo dodatkowych konsekwencji, pogarszających nasze zdrowie i samopoczucie” – pisze joginka w swoim poście na Instagramie.

Brzuch ściśnięty przez legginsy

„Brzuch, ściśnięty przez legginsy albo pasek spodni, wysyła wiadomość do mózgu, nakazując mięśniom core 'coś zrobić'” – pisze Basia Tworek na swoim profilu na Instagramie.

Jak dodaje joginka, nasz core może odpowiedzieć na dwa sposoby:

  1. Wciągnięcie brzucha
    „Nacisk na brzuch może sprawić, że nieświadomie 'wciągniesz’ brzuch. Kiedy trzymamy brzuch wciągnięty, ograniczamy oddychanie i zwiększamy ciśnienie w jamie brzusznej. Podwyższone ciśnienie w jamie brzusznej może powodować zbyt duży nacisk na mięśnie dna miednicy” – wyjaśnia Basia Tworek.
  2. Wypychanie
    „Jeśli nie masz tendencji do wciągania brzucha, możesz wypychać brzuch, aby 'zwalczyć’ kompresję ze strony ciasnych spodni/legginsów. Kiedy 'walczysz’ o wypchnięcie brzucha, to również zwiększa to nacisk na dno miednicy” – pisze ekspertka.

Noszenie obcisłych ubrań

Jak wyjaśnia Basia Tworek, noszenie obcisłych ubrań z wysokim stanem może potencjalnie wpływać na zdrowie całego układu pokarmowego i miednicy poprzez:

  • uniemożliwianie prawidłowego oddychania, ponieważ pas ogranicza ruchomość przepony;
  • wyłączanie wewnętrznych mięśni core: mięśnie dna miednicy i poprzeczny brzucha nie mogą się swobodnie rozprężać i kurczyć podczas wdechu i wydechu;
  • spowalnianie trawienia: brzuch nie może się swobodnie poruszać, przez co niemożliwy jest naturalny masaż narządów jamy brzusznej przy każdym oddechu, co utrudnia przepływ limfy, gazów i pokarmu;
  • zakłóca przepływ krwi i limfy w miednicy oraz przewodnictwo nerwowe.

Ucisk brzucha ubraniami

Basia Tworek w swoim poście opisuje także, czym może grozić ucisk brzucha ubraniami:

  • zwiększyć wzdęcia,
  • prowadzić do zgagi,
  • prowadzić do zaparć,
  • nasilać bóle krzyża,
  • zwiększyć poziom stresu,
  • utrudnić gojenie się brzucha (i rozejście mięśnia prostego) po ciąży,
  • prowadzić do dysfunkcji mięśni dna miednicy.

Basia Tworek – kim jest?

Basia Tworek jest nauczycielką jogi i psychologiem. Jak sama pisze, całe swoje dorosłe życie poświęciła poszukiwaniu połączeń pomiędzy tym, czego o ciele i emocjach uczą joga oraz nasza zachodnia psychologia (a zwłaszcza neuropsychologia, w której centrum leży nasz układ nerwowy).

„Jestem tu po to, żeby pomóc ci w odkrywaniu twojej własnej jogowej ścieżki, w stawaniu się prawdziwym Ninja-Yogi, który polega na sobie i sobie ufa” – pisze joginka.

Basia Tworek pisze bloga, prowadzi jogowy kanał na YouTube, razem z redaktorem Czciną nagrywa podcast JOGAPDEJT, tworzy autorskie programy online do praktyki w domu. Czasem pojawia się w mediach albo gościnnie na trasie BeActive Tour Ewy Chodakowskiej. Można ją też czasem spotkać w kameralnej szkole Stan Skupienia na warszawskim Placu Zbawiciela, którą założyła w 2017 roku.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Energia
Vigor Up! Fast o smaku pomarańczowym, 20 tabletek musujących
24,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, ElPol
Przecier z owoców bzu czarnego ElPol, 300 ml
19,50 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, ElPol
Przecier z owoców bzu czarnego ElPol, 300 ml
19,50 zł
Odporność, Beauty
Naturell Cynk Organiczny + C, 100 tabletek
12,99 zł

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Proste ćwiczenia na ból kości ogonowej. Co na ból promieniujący do pośladka?

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

Jak często należy ćwiczyć?

Jak oddychać podczas porodu w pierwszej i drugiej fazie?

Kobieta

Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Dlaczego powinniśmy oddychać przez nos? Jak robić to prawidłowo?

Pani Fizjotrener ostrzega przed tą pozycją podczas pracy zdalnej. Proponuje 3 znacznie lepsze alternatywy

Pani Fizjotrener ostrzega przed tą pozycją podczas pracy zdalnej. Proponuje cztery znacznie lepsze alternatywy

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć, gdzie są? Czym są mięśnie Kegla?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Stridor, czyli świst przy oddychaniu, którego nie warto bagatelizować!

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

ECMO – urządzenie, które daje płucom i sercu czas na regenerację lub przeszczep

Skala MRC – co mierzy, gdzie jest stosowana, jak przebiega badanie?

Zakładasz nogę na nogę? To jeden z wielu nawyków, których nie lubi dno miednicy. Mówi o tym fizjoterapeutka uroginekologiczna Monika Grzegorzewicz

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

×