Przejdź do treści

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Kobieta w obcisłych legginsach
Noszenie obcisłych legginsów / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Nosisz legginsy, które ściskają brzuch? Nauczycielka jogi Basia Tworek mówi: nie warto. „Bo ściśnięty brzuch skończy jako wzdęty brzuch, a oprócz tego zafundujemy sobie sporo dodatkowych konsekwencji, pogarszających nasze zdrowie i samopoczucie” – pisze joginka w swoim poście na Instagramie.

Brzuch ściśnięty przez legginsy

„Brzuch, ściśnięty przez legginsy albo pasek spodni, wysyła wiadomość do mózgu, nakazując mięśniom core 'coś zrobić'” – pisze Basia Tworek na swoim profilu na Instagramie.

Jak dodaje joginka, nasz core może odpowiedzieć na dwa sposoby:

  1. Wciągnięcie brzucha
    „Nacisk na brzuch może sprawić, że nieświadomie 'wciągniesz’ brzuch. Kiedy trzymamy brzuch wciągnięty, ograniczamy oddychanie i zwiększamy ciśnienie w jamie brzusznej. Podwyższone ciśnienie w jamie brzusznej może powodować zbyt duży nacisk na mięśnie dna miednicy” – wyjaśnia Basia Tworek.
  2. Wypychanie
    „Jeśli nie masz tendencji do wciągania brzucha, możesz wypychać brzuch, aby 'zwalczyć’ kompresję ze strony ciasnych spodni/legginsów. Kiedy 'walczysz’ o wypchnięcie brzucha, to również zwiększa to nacisk na dno miednicy” – pisze ekspertka.

Noszenie obcisłych ubrań

Jak wyjaśnia Basia Tworek, noszenie obcisłych ubrań z wysokim stanem może potencjalnie wpływać na zdrowie całego układu pokarmowego i miednicy poprzez:

  • uniemożliwianie prawidłowego oddychania, ponieważ pas ogranicza ruchomość przepony;
  • wyłączanie wewnętrznych mięśni core: mięśnie dna miednicy i poprzeczny brzucha nie mogą się swobodnie rozprężać i kurczyć podczas wdechu i wydechu;
  • spowalnianie trawienia: brzuch nie może się swobodnie poruszać, przez co niemożliwy jest naturalny masaż narządów jamy brzusznej przy każdym oddechu, co utrudnia przepływ limfy, gazów i pokarmu;
  • zakłóca przepływ krwi i limfy w miednicy oraz przewodnictwo nerwowe.

Ucisk brzucha ubraniami

Basia Tworek w swoim poście opisuje także, czym może grozić ucisk brzucha ubraniami:

  • zwiększyć wzdęcia,
  • prowadzić do zgagi,
  • prowadzić do zaparć,
  • nasilać bóle krzyża,
  • zwiększyć poziom stresu,
  • utrudnić gojenie się brzucha (i rozejście mięśnia prostego) po ciąży,
  • prowadzić do dysfunkcji mięśni dna miednicy.

Basia Tworek – kim jest?

Basia Tworek jest nauczycielką jogi i psychologiem. Jak sama pisze, całe swoje dorosłe życie poświęciła poszukiwaniu połączeń pomiędzy tym, czego o ciele i emocjach uczą joga oraz nasza zachodnia psychologia (a zwłaszcza neuropsychologia, w której centrum leży nasz układ nerwowy).

„Jestem tu po to, żeby pomóc ci w odkrywaniu twojej własnej jogowej ścieżki, w stawaniu się prawdziwym Ninja-Yogi, który polega na sobie i sobie ufa” – pisze joginka.

Basia Tworek pisze bloga, prowadzi jogowy kanał na YouTube, razem z redaktorem Czciną nagrywa podcast JOGAPDEJT, tworzy autorskie programy online do praktyki w domu. Czasem pojawia się w mediach albo gościnnie na trasie BeActive Tour Ewy Chodakowskiej. Można ją też czasem spotkać w kameralnej szkole Stan Skupienia na warszawskim Placu Zbawiciela, którą założyła w 2017 roku.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

„Odpowiednio dobrane rośliny mogą stworzyć bardzo skuteczną barierę filtrującą zanieczyszczenia”. Co sadzić w domu i ogrodzie, by oddychać czystym powietrzem, mówi prof. Stanisław Gawroński

Katarzyna Chanowska, fizjoterapeutka uroginekologiczna / archiwum prywatne

„Mnóstwo kobiet kumuluje napięcia w różnych rejonach ciała, część gromadzi je w miednicy. A te mięśnie nie są ze stali” – mówi Katarzyna Chanowska, fizjoterapeutka

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta

Masz chorą tarczycę? Włącz te ćwiczenia w swój plan dnia

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta z dzieckiem na rękach

Nie dla każdej kobiety spacer jest dobrą aktywnością fizyczną, ostrzega Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na plaży. Ubrana jest w sukienkę i botki

„Miękki brzuch to też dobry seks”. Pani Fizjotrener ostrzega, że zbyt twardy brzuch ma negatywny wpływ na zdrowie kobiet

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×