Przejdź do treści

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski
Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Masz problem z zaparciami? Oczywiście są pewne naturalne sposoby, żeby sobie pomóc, np. jedzenie suszonych śliwek czy kiszonej kapusty. Ale ratunkiem mogą być też… ćwiczenia. Jakie konkretnie i jak je wykonywać? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski.

Jak sobie pomóc w przypadku zaparć?

Samopomoc przy zaparciach to nie tylko odpowiednia dieta! Kamil Kozakowski na swoim profilu na Instagramie zebrał najważniejsze informacje na temat zaparć, które pomogą ci sobie z nimi poradzić.

  1. „Jeśli zmagasz się z zaparciami, przed wyjściem, a po zjedzeniu zostaw sobie co najmniej 20-30 minut na wizytę toalecie. Kiedy do żołądka dostaje się pokarm, aktywowany jest odruch żołądkowo-jelitowy/dwunastniczo/jelitowy, który sprawia, że łatwiej się załatwić” – wyjaśnia fizjoterapeuta.
  2.  Fizjoterapeuta zaznacza, że stres i pośpiech sprzyjają zaparciom. „Choć na pozór prosty, proces defekacji wymaga koordynacji pomiędzy autonomicznym układem nerwowym, a układem wydalniczym. Autonomiczny układ nerwowy działa niezależnie od naszej woli i mocno reaguje na nasz stan pobudzenia, poczucie spokoju i bezpieczeństwa/podenerwowanie i lęk” – dodaje.
  3.  Nie wstrzymuj wizyty w toalecie – radzi Kozakowski, wyjaśniając, że jeśli powtarzamy to regularnie, „układ nerwowy nie wie, co jest grane”. A dodatkowo w jelicie dochodzi do większej resorpcji wody, co tylko sprawi, że defekacja będzie jeszcze trudniejsza.
  4. Napięcia w dołach biodrowych (mięsień biodrowo-lędźwiowy) i boczna taśma mięśni brzucha mogą wpływać na ograniczenie ruchomości bądź pracy jelita (jest to widoczne w 1. i 2. filmie załączonym przez fizjoterapeutę), a co za tym idzie, znacznie utrudniać wizyty w toalecie – wyjaśnia ekspert i dodaje, że w przypadku pracy siedzącej zbawienne będą regularne przerwy na ruch.
  5. Pozycja, która według fizjoterapeuty ułatwia wypróżnianie to głęboki przysiad (mięsień łonowo-odbytniczy ustawia się w optymalnej pozycji i nie ogranicza światła jelita). Radzi, że warto też zadbać o podniesienie nóg i pochylenie tułowia w toalecie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność
Naturell Omega-3 500 mg, 240 kaps.
30,00 zł
Odporność
Naturell Czosnek Max Bezzapachowy, 90 kapsułek
17,39 zł
Odporność
Naturell Immuno Hot, 10 saszetek
16,48 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność
Estabiom Junior, Suplement diety, 20 kapsułek
28,39 zł

Ćwiczenia na zaparcia

Kamil Kozakowski w nagranych przez siebie materiałach wideo na swoim profilu na Instagramie pokazuje, jakie ćwiczenia możemy wykonać, jeśli zmagamy się z zaparciami. Pierwsza grupa technik, które proponuje ekspert, to autoterapia mięśnia biodrowego. Razem z mięśniem lędźwiowym pełni on ważną rolę w funkcjonowaniu jelita grubego.

  • Ćwiczenie 1 – polega na tym, że wyczuwamy rękami napięcia w rejonie mięśnia biodrowego.
  • Ćwiczenie 2 – unosimy dolną lewą część brzucha haczykowatym chwytem.

Przy obu ćwiczeniach zginamy kolana, żeby rozluźnić mięsień biodrowy. Prawidłowe wypróżnianie może ułatwić ci też trening na mięsień łonowo-odbytniczy. Wypróbuj te techniki:

  • Ćwiczenie 1  – kucamy i wykonujemy okrężne ruchy biodrami.
  • Ćwiczenie 2 – kładziemy się na brzuchu i kładziemy prawą nogę na lewą, wykonując wyprost i skręt tułowia w lewo
  • Ćwiczenie 3 – wykonujemy je w klęku podpartym; opuszczamy pośladki.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Kamil Kozakowski (@kamil_kozakowski)

Nie warto zwlekać z konsultacją lekarską

„Wiem, że zaparcia mogą być bardzo ograniczające na co dzień. Doskonale cię rozumiem i staram się, żeby podawane przeze mnie informacje dały ci coś, z czym możesz pracować samodzielnie. Nie sprawia to jednak, że warto zwlekać z konsultacją lekarską/dietetyczną/fizjoterapeutyczną, jeśli nie masz za sobą żadnej” – zaznacza we wpisie ekspert.

Kamil Kozakowski to fizjoterapeuta aktywny w mediach społecznościowych, gdzie pomaga swoim obserwatorom i obserwatorkom zrozumieć, skąd biorą się różne bóle, z którymi się zmagają, i wyjaśnia, jak sobie z nimi poradzić. Jego profil na Instagramie cieszy się coraz większą popularnością. „Człowiek to nie tylko kości i mięśnie” – podkreśla w swoim opisie na Instagramie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Żółty, jasny, przezroczysty, zielonkawy – czy każdy śluz w kale wymaga oceny? Jak mu zapobiec?

Jak to się dzieje, że organizm potrafi oczyszczać jelita? Wyjaśnia dietetyczka Katarzyna Bednarska

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Czym smarować rany przy odbycie? Skuteczne sposoby na hemoroidy

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

Hiszpania: Pionierski przeszczep jelita u rocznego dziecka. "Dziewczynka została już wypisana i jest w domu z rodzicami" / gettyimages

Pionierski przeszczep jelita u rocznego dziecka. „Dziewczynka została już wypisana i jest w domu z rodzicami”

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

Jak zmiękczyć twardy stolec, czyli szybki sposób na zaparcia u dzieci i dorosłych

Jak często należy ćwiczyć?

Hemikolektomia – prawostronna i lewostronna. Co to jest? Ile trwa zabieg i kiedy jest wykonywany?

Jak prawidłowo robić kupę? Poznaj kilka wskazówek od pani doktor

Kobieta bawi się z dzieckiem

Zanieczyszczone powietrze wpływa na mikrobiom jelitowy dzieci. Naukowcy ostrzegają przed zwiększonym ryzykiem chorób

Lekarze jej dolegliwości zrzucali na ciążę. Okazało się, że ma nowotwór

Kobieta

Czujesz w jelitach ucisk, bulgotanie i przelewanie, kiedy się stresujesz? Możesz to złagodzić w prosty i szybki sposób

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Pielęgniarka miała wzdęcia i zaparcia. Nie podejrzewała, że w jej ciele rozwija się rak jelita grubego

Kępki Peyera – grudki chłonne w jelitach. Jak jest ich rola w immunologii człowieka?

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

Metoda 5R pomoże na problemy z jelitami / istock

Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka

×