Przejdź do treści

Jod

Jod
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Zapotrzebowanie dobowe: 160 mcg

Rola: składnik hormonów tarczycy biorących udział w regulacji przemiany materii całego organizmu.

Zwiększone zapotrzebowanie: zamieszkanie z dala od terenów morskich oraz niska konsumpcja ryb i innych produktów morskich, ale także jodowanej soli; duże spożycie warzyw kapustnych, zawierających glukozynolany – związki obniżające poziom jodu w organizmie.

Objawy niedoboru: chroniczne zmęczenie; suchość skóry i wypadanie włosów; przybieranie na wadze; nadwrażliwość na niską temperaturę; rozrost tarczycy; bezsenność; zaburzenia psychiczne; zwiększone ryzyko rozwoju raka piersi.

Skutki nadmiaru: przy podawaniu preparatów związków jodu możliwe są alergie, bóle głowy, hiperaktywność, nasilenie trądziku, wysypki, metaliczny posmak w ustach, zapalenie ślinianek.

Źródła: ryby morskie, owoce morza i algi; jodowana sól; woda; nabiał.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca