Przejdź do treści

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

dr Monika Piecuch-Kilarowska / arch, prywatne / grafika Joanna Zduniak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

„Suplementy są rodzajem protezy w momentach bardziej intensywnych, kiedy wiem, że polegnę z żywieniem” – mówi dr Monika Piecuch-Kilarowska. W drugim odcinku cyklu „MOJA SUPLEMENTACJA” na pytania dotyczące własnej suplementacji odpowiada specjalistka medycyny rodzinnej.

MOJA SUPLEMENTACJA

Tabletka żelaza zażywana na czczo, suplement na włosy i paznokcie łykany po śniadaniu, codzienna dawka witaminy D w kroplach przyjmowana koniecznie z posiłkiem bogatym w zdrowe tłuszcze. Suplementacja organizmu jest łatwa, o ile wiemy „co i z czym brać”. 

Przyznajmy: czasem trudno jest się połapać, o co w tym wszystkim chodzi. Właśnie dlatego wraz z cenionymi ekspertami – przedstawicielami różnych zawodów medycznych – stworzyłam cykl „MOJA SUPLEMENTACJA”, w którym nie pytam o to, co i w jaki sposób suplementować, ale po prostu: co sami suplementują? W tym odcinku na moje pytania odpowiada dr Monika Piecuch-Kilarowska, specjalistka medycyny rodzinnej.

Jak suplementuje się lekarka rodzinna?

Magdalena Bury, Hello Zdrowie: Czym są dla ciebie suplementy diety?

Dr Monika Piecuch-Kilarowska: Suplementy diety są dla mnie elementem stylu życia – poza rozsądną dietą i regularną aktywnością fizyczną. Wszystkie w komplecie mają działać na moją jak najdłuższą sprawność oraz przesunąć w czasie pojawienie się chorób przewlekłych.

Pracując w zamkniętych pomieszczeniach i używając filtrów SPF wiem, że nie będę w stanie sama wyprodukować potrzebnej witaminy D3, dlatego regularnie ją przyjmuję. Bardzo podobnie jest z żelazem. Nie jestem fanką mięsa – raz na tydzień na talerzu pojawia się indyk, jajka kilka razy w tygodniu. Łącznie nie zapewniają one jednak odpowiedniego zapotrzebowania, dlatego co pół roku morfologia i badanie ferrytyny pokazują, czy suplement bądź lek jest potrzebny.

Od czego zaczęłaś suplementację?

Momentem przełomowym, jak u pewnie sporej części kobiet, były plany macierzyńskie i ciąża. 3 miesiące przed oraz w ciąży regularnie przyjmowałam kompleks dla przyszłych mam. Pojawienie się syna trochę namieszało i kiedy siły opadły, wrócił rytm suplementowania witaminy D3 i okresowo żelaza.

Istotny był też IV rok medycyny. Nadwaga zaczęła bardzo przeszkadzać i zaczęłam biegać – chociaż początki trudno nazwać biegiem (śmiech). Z kolejnymi kilogramami w dół zaczęłam czytać coraz więcej artykułów dotyczących diety, suplementacji minerałów i witamin. Suplementy dołączyły na końcu i nadal są rodzajem protezy w momentach bardziej intensywnych, kiedy wiem, że polegnę z żywieniem.

Witamina D3, żelazo… co jeszcze suplementujesz?

Magnez z witaminą B6 w czasie intensywnej pracy albo w czasie dłuższych aktywności w ciepłych miesiącach. Drżenia łydek czasem same o tym przypominają (śmiech). Do tego wspomniane żelazo, jeśli zmęczenie i kiepskie wyniki sugerują włączenie. Jesienią i zimą dołącza witamina C i kwasy omega-3. Chociaż kwasy na skórę w okresach przedwiośnia też super działają!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Rano, popołudniu, wieczorem? Kiedy sięgasz po suplementy najczęściej?

Dla mnie poranek to rozbieg na cały dzień i po wstaniu kieruję się do kuchni, gdzie czeka woda i witaminy. Nawyki poranne to dla mnie jedyny sposób na regularność. Jeśli wpiszemy w naszą rutynę poranną albo wieczorną nawyk suplementacji to zdecydowanie jest łatwiej.

Jak myślisz, jak twoja suplementacja będzie wyglądała za kilkadziesiąt lat?

Suplementacja przyszłości będzie zdecydowanie oparta o potrzeby danego człowieka. Kropla krwi badana pod kątem poziomów minerałów, witamin pokaże danemu pacjentowi, czego brak, a odpowiedni program dołączy rozpiskę co i jak przyjmować. Pewnie to przyszłość bardziej naszych wnuków. Niemniej jednak ja za kilka lat będę dokładniej przyglądać się wpływie minerałów i witamin pod kątem działania anty-aging i zdecydowanie wprowadzać nowości stopniowo do swojej rutyny.

Mądra suplementacja

Jak się mądrze suplementować?

Indywidualizacja to słowo klucz – nie ma leków, suplementów, leczenia dobrych dla wszystkich jednakowo. Coraz więcej w medycynie mówi się o terapii szytej na miarę danego pacjenta. Każdy z nas ma inne zajęcia, dietę, możliwości regeneracji i to wszystko wpływa choćby na wchłanianie przyjmowanych substancji. Początek dla mnie to wywiad oraz przegląd badań i w oparciu o tę bazę zaplanowanie kolejnych kroków.

Jaki mit dotyczący suplementacji obalasz w swojej codziennej pracy?

Taki, że multiwitaminy są dobre dla wszystkich. Niestety, to co jest do wszystkiego, dla wszystkich,  zazwyczaj nie powinno być w ogóle stosowane. Najczęściej takie preparaty mają witaminy i minerały o niewielkiej biodostępności albo w tak niewielkiej ilości, że faktycznie nie zaszkodzą, ale o poprawie w naszym stanie zdrowia też trudno mówić.

 

Dr Monika Piecuch-Kilarowska – specjalistka medycyny rodzinnej codziennie dbająca o zdrowie małych i dużych pacjentów w warszawskich przychodniach. Prywatnie żona i mama. W sieci buduje medyczną przestrzeń na Instagramie jako @zlaplekarza. 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Klaudia Kierzkowska /fot. archiwum prywatne

Masz problemy z odpornością? Estabiom pomoże ci wzmocnić układ immunologiczny. Sprawdziłam razem z moją rodziną!

Śniadanie na stole

Suplementujesz żelazo? Pamiętaj, że nie należy go łączyć z niektórymi produktami

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy suplementy faktycznie mogą wywołać chorobę?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy suplementy przyjmowane w nadmiarze mogą wywołać chorobę?

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Niepożądane interakcje suplementów z lekami

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Niepożądane interakcje z lekami?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

Wojciech Gojke/fot. archiwum prywatne

Problemy z koncentracją? Deep Focus from Plants pobudzi twój mózg do działania. Przetestowałem!

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×