Przejdź do treści

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Spacer po posiłku? Dobry pomysł, a może lepiej trochę poczekać? Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Czy można jeść pomidory w Hashimoto?
Masz Hashimoto albo problemy jelitowe? Ogranicz w swojej diecie pomidory
Dziecko na szczepieniu
Komisja ekspercka FDA poparła szczepienia na COVID-19 dla dzieci w wieku 5-11 lat
Kobieta siedzi na kanapie, jest przykryta kocem
Jesienna fala COVID-19 będzie groźniejsza, niż przewidywano. Nawet do 36 tys. chorych w szpitalach
Kobieta na szczepieniu
EMA zatwierdziła trzecią dawkę szczepionki na COVID-19 Moderny dla osób pełnoletnich

Po posiłku masz ochotę rozprostować kości i przejść się trochę? Każda aktywność fizyczna, nawet taka jak spacer, wpływa pozytywnie na twoje ciało. Jednak słyszymy też często, że bezpośrednio po jedzeniu nie powinno się pływać czy uprawiać sportu. Czy więc spacer też jest zakazany po posiłku i lepiej poczekać?

Zalety spaceru po posiłku

Nie od dzisiaj wiadomo, że sport to zdrowie, ale czy spacer po posiłku to też samo zdrowie? Jest kilka powodów, dla których spacer po posiłku może być dobrym pomysłem.

  1. Może wspomóc na procesy trawienne. Kiedy wybierasz się na spacer zaraz po zjedzeniu posiłku, możesz stymulować procesy trawienne. Ruchy żołądka oraz jelit mogą wpływać na szybsze trawienie i przesuwanie się treści żołądkowej po układzie trawiennym. Delikatny spacer wpłynie pozytywnie na trawienie, a badania pokazują, że może to pomóc w zapobieganiu takich problemów, jak zaparcia, choroby jelit, a nawet zapobiegać rakowi jelita grubego.
  2. Pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Kiedy decydujesz się na spacer po posiłku, to pomagasz kontrolować poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób, które cierpią na cukrzycę typu 1  i 2, ćwiczenia bowiem zmniejszają ryzyko nagłych wzrostów cukru. Badania pokazują, że osoby, które po posiłku spacerowały przez 10 minut lepiej kontrolują poziom cukru od osób, które chodziły na spacer przez 30 minut dziennie, ale nie bezpośrednio po posiłku.
  3. Może pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Każdy doskonale wie o tym, że ćwiczenia fizyczne są ważnym aspektem odchudzania się, a spacer po posiłku jeszcze bardziej stymuluje chudnięcie. Aby zrzucić zbędne kilogramy potrzebny jest deficyt kaloryczny, a kiedy wybierasz się na spacer po posiłku, to łatwiej ci będzie go osiągnąć.
  4. Może regulować ciśnienie krwi. W pewnym zakresie ciśnienie krwi może być regulowane poprzez aktywność fizyczną po posiłku. Trzy spacery dziennie po 10 minut każdy według badań obniżają ciśnienie krwi. Warto więc wybrać się na krótki spacer po każdym głównym posiłku.
  5. Mniejsze ryzyko chorób serca. Regularna aktywność fizyczna obniża poziom złego cholesterolu we krwi,  a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, zawału i udaru. Niewielka dawka ruchu po posiłku to dobry pomysł na to, aby rozpocząć swoją codzienną rutynę i zacząć się częściej ruszać.

Możliwe negatywne konsekwencje spacerowania po posiłku

Spacer po posiłku to jednak nie tylko same zalety, pewne rzeczy przemawiają za tym, żeby lepiej odpuścić sobie spacerowanie bezpośrednio po obiedzie. Spacer może spowodować różne problemy z żołądkiem. Aktywność fizyczna zaraz po posiłku może też negatywnie wpływać na jego pracę. Pojawić mogą się takie problemy, jak kłopoty z trawieniem, złe samopoczucie, nudności, wzdęcia. Dzieje się tak, kiedy świeżo zjedzone jedzenie zaczyna się w żołądku zbyt mocno przemieszczać, co tworzy nieodpowiednie warunki do działania kwasów żołądkowych. Rozwiązaniem problemu może być poczekanie 15 minut po jedzeniu, zanim wybierzemy się na spacer.

Jak spacerować?

Aktualna wiedza i badania pokazują, że najlepszym czasem na spacer jest ten zaraz po posiłku. Możesz poczekać kilka, kilkanaście minut, ale nie zwlekaj zbyt długo. Lekki spacer pomoże w trawieniu i odpowiednim regulowaniu cukru i ciśnienia krwi. Optymalna szybkość wynosi około 5 km/h – nie zmęczysz się, ani nie odczujesz problemów żołądkowych.

Spacer nie powinien być zbyt intensywny, nie wybieraj się na bieganie czy spacer po górach – powolny i relaksujący spacer po parku to o wiele lepszy wybór. Spacer nie może być zbyt długi i męczący, tak naprawdę wystarczy przespacerować się przez około 10 minut. Dzięki temu uzyskasz najlepsze wyniki i spacerowanie będzie efektywne, a jednocześnie nie będziesz obciążać swojego żołądka zbyt intensywnymi treningami.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Stara toaleta, sławojka

Po powrocie z urlopu spuść wodę w toalecie! Może cię to ustrzec przed ciężką chorobą układu oddechowego

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Kawa czy herbata – co zwykle wybierasz? Przeczytaj, a zmienisz swoje preferencje

Sprawdź datę ważności produktów, które masz w domu. Niektóre najprawdopodobniej nie nadają się już do użytku

Kobieta

Zdrowie masz w.. nosie? Tak, twój nos ma własny mikrobiom!

Bad hair day? Czas przyjrzeć się swojej pielęgnacji!

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Test marszowy – przebieg i zastosowanie badania

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

makaron z pesto

GIS wycofuje ze sklepów popularny dodatek do włoskich dań. Może zawierać szkło

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Jedzenie, które obniża libido. Tych produktów lepiej unikaj

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Kobieta

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku