Przejdź do treści

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Spacer po posiłku? Dobry pomysł, a może lepiej trochę poczekać? Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dwie kobiety siedzą przy stole i piją z filiżanek
„Ciągle odczuwasz głód i nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie leptynooporność” – apelują autorki Ogarnij Hashimoto
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Mary Komasa
Zmagająca się z endometriozą Mary Komasa jest w ciąży. „Przez lata przyzwyczajałam się do myśli, że ciąża może być dla mnie nieosiągalnym marzeniem”
Kobieta leży i zasłania twarz rękoma
Dr Leszek Rudzki: hormony tarczycy mają bardzo istotny wpływ na liczne funkcje naszego organizmu, w tym mózgu i naszą psychikę
Szczepienia
Punkt szczepień na pogrzebie ofiary COVID-19, która nie chciała się zaszczepić

Po posiłku masz ochotę rozprostować kości i przejść się trochę? Każda aktywność fizyczna, nawet taka jak spacer, wpływa pozytywnie na twoje ciało. Jednak słyszymy też często, że bezpośrednio po jedzeniu nie powinno się pływać czy uprawiać sportu. Czy więc spacer też jest zakazany po posiłku i lepiej poczekać?

Zalety spaceru po posiłku

Nie od dzisiaj wiadomo, że sport to zdrowie, ale czy spacer po posiłku to też samo zdrowie? Jest kilka powodów, dla których spacer po posiłku może być dobrym pomysłem.

  1. Może wspomóc na procesy trawienne. Kiedy wybierasz się na spacer zaraz po zjedzeniu posiłku, możesz stymulować procesy trawienne. Ruchy żołądka oraz jelit mogą wpływać na szybsze trawienie i przesuwanie się treści żołądkowej po układzie trawiennym. Delikatny spacer wpłynie pozytywnie na trawienie, a badania pokazują, że może to pomóc w zapobieganiu takich problemów, jak zaparcia, choroby jelit, a nawet zapobiegać rakowi jelita grubego.
  2. Pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Kiedy decydujesz się na spacer po posiłku, to pomagasz kontrolować poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób, które cierpią na cukrzycę typu 1  i 2, ćwiczenia bowiem zmniejszają ryzyko nagłych wzrostów cukru. Badania pokazują, że osoby, które po posiłku spacerowały przez 10 minut lepiej kontrolują poziom cukru od osób, które chodziły na spacer przez 30 minut dziennie, ale nie bezpośrednio po posiłku.
  3. Może pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Każdy doskonale wie o tym, że ćwiczenia fizyczne są ważnym aspektem odchudzania się, a spacer po posiłku jeszcze bardziej stymuluje chudnięcie. Aby zrzucić zbędne kilogramy potrzebny jest deficyt kaloryczny, a kiedy wybierasz się na spacer po posiłku, to łatwiej ci będzie go osiągnąć.
  4. Może regulować ciśnienie krwi. W pewnym zakresie ciśnienie krwi może być regulowane poprzez aktywność fizyczną po posiłku. Trzy spacery dziennie po 10 minut każdy według badań obniżają ciśnienie krwi. Warto więc wybrać się na krótki spacer po każdym głównym posiłku.
  5. Mniejsze ryzyko chorób serca. Regularna aktywność fizyczna obniża poziom złego cholesterolu we krwi,  a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, zawału i udaru. Niewielka dawka ruchu po posiłku to dobry pomysł na to, aby rozpocząć swoją codzienną rutynę i zacząć się częściej ruszać.

Możliwe negatywne konsekwencje spacerowania po posiłku

Spacer po posiłku to jednak nie tylko same zalety, pewne rzeczy przemawiają za tym, żeby lepiej odpuścić sobie spacerowanie bezpośrednio po obiedzie. Spacer może spowodować różne problemy z żołądkiem. Aktywność fizyczna zaraz po posiłku może też negatywnie wpływać na jego pracę. Pojawić mogą się takie problemy, jak kłopoty z trawieniem, złe samopoczucie, nudności, wzdęcia. Dzieje się tak, kiedy świeżo zjedzone jedzenie zaczyna się w żołądku zbyt mocno przemieszczać, co tworzy nieodpowiednie warunki do działania kwasów żołądkowych. Rozwiązaniem problemu może być poczekanie 15 minut po jedzeniu, zanim wybierzemy się na spacer.

Jak spacerować?

Aktualna wiedza i badania pokazują, że najlepszym czasem na spacer jest ten zaraz po posiłku. Możesz poczekać kilka, kilkanaście minut, ale nie zwlekaj zbyt długo. Lekki spacer pomoże w trawieniu i odpowiednim regulowaniu cukru i ciśnienia krwi. Optymalna szybkość wynosi około 5 km/h – nie zmęczysz się, ani nie odczujesz problemów żołądkowych.

Spacer nie powinien być zbyt intensywny, nie wybieraj się na bieganie czy spacer po górach – powolny i relaksujący spacer po parku to o wiele lepszy wybór. Spacer nie może być zbyt długi i męczący, tak naprawdę wystarczy przespacerować się przez około 10 minut. Dzięki temu uzyskasz najlepsze wyniki i spacerowanie będzie efektywne, a jednocześnie nie będziesz obciążać swojego żołądka zbyt intensywnymi treningami.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Test marszowy – przebieg i zastosowanie badania

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

makaron z pesto

GIS wycofuje ze sklepów popularny dodatek do włoskich dań. Może zawierać szkło

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Jedzenie, które obniża libido. Tych produktów lepiej unikaj

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Kobieta

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku