Przejdź do treści

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Spacer po posiłku? Dobry pomysł, a może lepiej trochę poczekać? Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka
5 razy TAK dla wakacyjnego seksu
„Treść, która ma trafić do polskich szkół, krzywdzi, szkaluje i poniża”. Małgorzata Rozenek-Majdan o nowym podręczniku HiT
Łódzcy lekarze uratowali bliźniaki z syndromem podkradania. Ich matka uciekła przed wojną
Ziewasz, swędzi cię skóra, masz zimne dłonie? To mogą być objawy zaburzeń lękowych

Po posiłku masz ochotę rozprostować kości i przejść się trochę? Każda aktywność fizyczna, nawet taka jak spacer, wpływa pozytywnie na twoje ciało. Jednak słyszymy też często, że bezpośrednio po jedzeniu nie powinno się pływać czy uprawiać sportu. Czy więc spacer też jest zakazany po posiłku i lepiej poczekać?

Zalety spaceru po posiłku

Nie od dzisiaj wiadomo, że sport to zdrowie, ale czy spacer po posiłku to też samo zdrowie? Jest kilka powodów, dla których spacer po posiłku może być dobrym pomysłem.

  1. Może wspomóc na procesy trawienne. Kiedy wybierasz się na spacer zaraz po zjedzeniu posiłku, możesz stymulować procesy trawienne. Ruchy żołądka oraz jelit mogą wpływać na szybsze trawienie i przesuwanie się treści żołądkowej po układzie trawiennym. Delikatny spacer wpłynie pozytywnie na trawienie, a badania pokazują, że może to pomóc w zapobieganiu takich problemów, jak zaparcia, choroby jelit, a nawet zapobiegać rakowi jelita grubego.
  2. Pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Kiedy decydujesz się na spacer po posiłku, to pomagasz kontrolować poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób, które cierpią na cukrzycę typu 1  i 2, ćwiczenia bowiem zmniejszają ryzyko nagłych wzrostów cukru. Badania pokazują, że osoby, które po posiłku spacerowały przez 10 minut lepiej kontrolują poziom cukru od osób, które chodziły na spacer przez 30 minut dziennie, ale nie bezpośrednio po posiłku.
  3. Może pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Każdy doskonale wie o tym, że ćwiczenia fizyczne są ważnym aspektem odchudzania się, a spacer po posiłku jeszcze bardziej stymuluje chudnięcie. Aby zrzucić zbędne kilogramy potrzebny jest deficyt kaloryczny, a kiedy wybierasz się na spacer po posiłku, to łatwiej ci będzie go osiągnąć.
  4. Może regulować ciśnienie krwi. W pewnym zakresie ciśnienie krwi może być regulowane poprzez aktywność fizyczną po posiłku. Trzy spacery dziennie po 10 minut każdy według badań obniżają ciśnienie krwi. Warto więc wybrać się na krótki spacer po każdym głównym posiłku.
  5. Mniejsze ryzyko chorób serca. Regularna aktywność fizyczna obniża poziom złego cholesterolu we krwi,  a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, zawału i udaru. Niewielka dawka ruchu po posiłku to dobry pomysł na to, aby rozpocząć swoją codzienną rutynę i zacząć się częściej ruszać.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Możliwe negatywne konsekwencje spacerowania po posiłku

Spacer po posiłku to jednak nie tylko same zalety, pewne rzeczy przemawiają za tym, żeby lepiej odpuścić sobie spacerowanie bezpośrednio po obiedzie. Spacer może spowodować różne problemy z żołądkiem. Aktywność fizyczna zaraz po posiłku może też negatywnie wpływać na jego pracę. Pojawić mogą się takie problemy, jak kłopoty z trawieniem, złe samopoczucie, nudności, wzdęcia. Dzieje się tak, kiedy świeżo zjedzone jedzenie zaczyna się w żołądku zbyt mocno przemieszczać, co tworzy nieodpowiednie warunki do działania kwasów żołądkowych. Rozwiązaniem problemu może być poczekanie 15 minut po jedzeniu, zanim wybierzemy się na spacer.

Jak spacerować?

Aktualna wiedza i badania pokazują, że najlepszym czasem na spacer jest ten zaraz po posiłku. Możesz poczekać kilka, kilkanaście minut, ale nie zwlekaj zbyt długo. Lekki spacer pomoże w trawieniu i odpowiednim regulowaniu cukru i ciśnienia krwi. Optymalna szybkość wynosi około 5 km/h – nie zmęczysz się, ani nie odczujesz problemów żołądkowych.

Spacer nie powinien być zbyt intensywny, nie wybieraj się na bieganie czy spacer po górach – powolny i relaksujący spacer po parku to o wiele lepszy wybór. Spacer nie może być zbyt długi i męczący, tak naprawdę wystarczy przespacerować się przez około 10 minut. Dzięki temu uzyskasz najlepsze wyniki i spacerowanie będzie efektywne, a jednocześnie nie będziesz obciążać swojego żołądka zbyt intensywnymi treningami.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Jak oszczędzać na jedzeniu, nie oszczędzając przy tym na zdrowiu? Radzi Jagna Niedzielska

Jak oszczędzać na jedzeniu, nie oszczędzając przy tym na zdrowiu? Radzi Jagna Niedzielska

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Jak przechowywać przyprawy, aby zachowały świeżość na dłużej?

Latające kleszcze w lasach

Latające kleszcze w lasach. Czy strzyżak jeleni jest niebezpieczny?

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Ocet winny – powstawanie, właściwości, zastosowanie w kuchni i łazience

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Woda z kranu kuchennego

Siedem błędów, które popełniamy w kuchni. Nie chodzi o gotowanie, ale o… sprzątanie

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Miss Universe 2021 w ogniu krytyki. Bo nie wygląda tak, jak w dniu zdobycia tytułu

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

kobieta spacerująca po mieście

Spacery w czasie choroby i na antybiotykach. Iść czy sobie odpuścić?

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×