Przejdź do treści

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Spacer po posiłku? Dobry pomysł, a może lepiej trochę poczekać? Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
Joanna Jaworska: jeśli po porodzie ciśniemy brzuszki, to tylko pogarszamy sytuacje
"Zwal*ć konia", "wyczochrać brochę"? "Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami" - apeluje seksuolożka
„Wyczochrać brochę”? Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami – apeluje seksuolożka
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu ws. szczepionek. "Szczepienia ratują życie"
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu w sprawie szczepionek. „Szczepienia ratują życie”
Czy koronawirus znajduje się w kurzu? „Byliśmy zaskoczeni” – mówią naukowcy o wynikach badań
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

Po posiłku masz ochotę rozprostować kości i przejść się trochę? Każda aktywność fizyczna, nawet taka jak spacer, wpływa pozytywnie na twoje ciało. Jednak słyszymy też często, że bezpośrednio po jedzeniu nie powinno się pływać czy uprawiać sportu. Czy więc spacer też jest zakazany po posiłku i lepiej poczekać?

Zalety spaceru po posiłku

Nie od dzisiaj wiadomo, że sport to zdrowie, ale czy spacer po posiłku to też samo zdrowie? Jest kilka powodów, dla których spacer po posiłku może być dobrym pomysłem.

  1. Może wspomóc na procesy trawienne. Kiedy wybierasz się na spacer zaraz po zjedzeniu posiłku, możesz stymulować procesy trawienne. Ruchy żołądka oraz jelit mogą wpływać na szybsze trawienie i przesuwanie się treści żołądkowej po układzie trawiennym. Delikatny spacer wpłynie pozytywnie na trawienie, a badania pokazują, że może to pomóc w zapobieganiu takich problemów, jak zaparcia, choroby jelit, a nawet zapobiegać rakowi jelita grubego.
  2. Pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Kiedy decydujesz się na spacer po posiłku, to pomagasz kontrolować poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób, które cierpią na cukrzycę typu 1  i 2, ćwiczenia bowiem zmniejszają ryzyko nagłych wzrostów cukru. Badania pokazują, że osoby, które po posiłku spacerowały przez 10 minut lepiej kontrolują poziom cukru od osób, które chodziły na spacer przez 30 minut dziennie, ale nie bezpośrednio po posiłku.
  3. Może pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Każdy doskonale wie o tym, że ćwiczenia fizyczne są ważnym aspektem odchudzania się, a spacer po posiłku jeszcze bardziej stymuluje chudnięcie. Aby zrzucić zbędne kilogramy potrzebny jest deficyt kaloryczny, a kiedy wybierasz się na spacer po posiłku, to łatwiej ci będzie go osiągnąć.
  4. Może regulować ciśnienie krwi. W pewnym zakresie ciśnienie krwi może być regulowane poprzez aktywność fizyczną po posiłku. Trzy spacery dziennie po 10 minut każdy według badań obniżają ciśnienie krwi. Warto więc wybrać się na krótki spacer po każdym głównym posiłku.
  5. Mniejsze ryzyko chorób serca. Regularna aktywność fizyczna obniża poziom złego cholesterolu we krwi,  a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, zawału i udaru. Niewielka dawka ruchu po posiłku to dobry pomysł na to, aby rozpocząć swoją codzienną rutynę i zacząć się częściej ruszać.

Możliwe negatywne konsekwencje spacerowania po posiłku

Spacer po posiłku to jednak nie tylko same zalety, pewne rzeczy przemawiają za tym, żeby lepiej odpuścić sobie spacerowanie bezpośrednio po obiedzie. Spacer może spowodować różne problemy z żołądkiem. Aktywność fizyczna zaraz po posiłku może też negatywnie wpływać na jego pracę. Pojawić mogą się takie problemy, jak kłopoty z trawieniem, złe samopoczucie, nudności, wzdęcia. Dzieje się tak, kiedy świeżo zjedzone jedzenie zaczyna się w żołądku zbyt mocno przemieszczać, co tworzy nieodpowiednie warunki do działania kwasów żołądkowych. Rozwiązaniem problemu może być poczekanie 15 minut po jedzeniu, zanim wybierzemy się na spacer.

Jak spacerować?

Aktualna wiedza i badania pokazują, że najlepszym czasem na spacer jest ten zaraz po posiłku. Możesz poczekać kilka, kilkanaście minut, ale nie zwlekaj zbyt długo. Lekki spacer pomoże w trawieniu i odpowiednim regulowaniu cukru i ciśnienia krwi. Optymalna szybkość wynosi około 5 km/h – nie zmęczysz się, ani nie odczujesz problemów żołądkowych.

Spacer nie powinien być zbyt intensywny, nie wybieraj się na bieganie czy spacer po górach – powolny i relaksujący spacer po parku to o wiele lepszy wybór. Spacer nie może być zbyt długi i męczący, tak naprawdę wystarczy przespacerować się przez około 10 minut. Dzięki temu uzyskasz najlepsze wyniki i spacerowanie będzie efektywne, a jednocześnie nie będziesz obciążać swojego żołądka zbyt intensywnymi treningami.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Kobieta

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?