Przejdź do treści

W jaki sposób poradzić sobie z łatwo powstającymi siniakami? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Kobiece nogi z tatuażami
W jaki sposób poradzić sobie z łatwo powstającymi siniakami? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna/ Pexels, fot. Cottonbro
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wystarczy, że lekko się uderzysz a na twojej skórze pojawia się od razu fioletowy siniak? Twoje nogi pokrywa siatka pękających naczyń krwionośnych? Dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz wyjaśnia, w jaki sposób wzmocnić naczynka i cieszyć się skórą bez siniaków.

Jak powstają siniaki?

Śpieszysz się do pracy, zahaczasz nogą o krawędź stołu i już za chwilę widzisz na swojej skórze przebarwienia. Siniaki powstają najczęściej na skutek uderzenia lub silnego ucisku – krew dostaje się do tkanki podskórnej przez uszkodzone naczynie krwionośne (wyjątkowo siniaki pod okiem są skutkiem „opadania“ krwi pod wpływem grawitacji). Siniak przechodzi w barwy od czerwieni, przez purpurę, fiolet, niebieski aż staje się żółtozielony (wtedy dochodzi do rozkładu hemoglobiny w obumarłych czerwonych krwinkach i wchłonięcia ich przez krwiobieg).

Siniak nie rozleje się poza krawędź uderzonego miejsca, ponieważ sąsiadujące z uszkodzonymi naczynia krwionośne kurczą się, co hamuje napływ krwi. Pojawiają się też płytki krwi, odpowiedzialne za aktywację procesu krzepnięcia, który zamyka uszkodzone naczynie krwionośne.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność
Naturell Uromaxin + C, 60 tabletek
15,99 zł
Odporność
Naturell Omega-3 500 mg, 240 kaps.
30,00 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Energia, Beauty
Naturell Witamina B Complex Vegan, 180 tabletek
79,99 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł
dziewczyna na krześle

Co zrobić, by zapobiec siniakom?

Jeśli masz skłonność do szybkiego powstawania siniaków, warto wzmocnić naczynia krwionośne. Problem ten wyjaśniła na swoim profilu na Instagramie dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz. Ekspertka tłumaczy, że dzięki temu zobaczysz znaczną poprawę. Co należy zrobić? Specjalistka zaznacza, że przede wszystkim trzeba zacząć od zrobienia sobie badań krwi. Podstawą tutaj jest morfologia z rozmazem.

W morfologii zobaczysz, jak mają się twoje płytki krwi, związane z krzepliwością krwi. Do tego zobaczysz, jak mają się witaminy i składniki mineralne w twoim organizmie, zwłaszcza B12, kwas foliowy, żelazo – wyjaśnia. 

W sytuacji, kiedy siniaki na naszym ciele powstają bardzo często, warto również zgłosić się do specjalisty, który przeanalizuje wyniki badań i wskaże odpowiednie leczenie. Siniaki mogą być bowiem objawem np. problemów z krzepnięciem krwi czy skazy krwotocznej.

Kobieta siedząca przy biurku

Domowe sposoby na wzmocnienie naczyń krwionośnych

Ihnatowicz wyjaśnia, że naczynia krwionośne możemy również wzmocnić sami domowymi sposobami. Wystarczy przestrzegać kilku ważnych zasad.

  1. Ruszaj się dla zdrowia. Ruch to najlepsze wzmocnienie na naczynek krwionośnych. Możesz zacząć od spaceru, hula hop, wchodzenia po schodach – czegokolwiek, co spowoduje, że zamiast siedzieć, czy leżeć, ruszysz się z miejsca.
  2. Masuj się. Masaże będą działały korzystnie na naczynka. Możesz masować się samemu stosując dowolny olejek naturalny, np. arganowy czy kokosowy, dodając do niego olejki eteryczne, np. kilka kropel lawendowego, cyprysowego, cytronelowego, grejpfrutowego itp. I masuj w nogi w kierunku serca. Możesz kupić sobie taki elektryczny masażer czy szczotkę elektryczną, jeśli wolisz, ale słowo klucz to „rób masaż”.
  3. Bioflawonoidy działają ochronnie na naczynka. Dlatego sprawdzi się dieta zasobna w warzywa i owoce, dobrej jakości białko i tłuszcze (dieta przeciwzapalna) oraz naturalne soki 100 proc. obfitujące w te składniki. Takie jak, np. sok z rokitnika, sok z aronii, z granatu

– wymienia specjalistka.

Ihnatowicz zaznacza, że warto także sięgnąć po suplementację. Szczególnie skuteczna tutaj będzie witamina C z bioflawonoidami, rutyna, diosmina, ruszczyk kolczasty, lecytyna, kolagen, koenzym Q10, tokotrienole. To, co również może pomóc, to picie herbaty z ruszczyka, skrzypu polnego czy pokrzywy.

Zespół niespokojnych nóg

Paulina Ihnatowicz

Paulina Ihnatowicz jest dietetyczką ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. W swojej praktyce szczególnie interesuje się przypadkami autoimmunologii, ponieważ sama walczy z chorobą Hashimoto. Jest aktywna w mediach społecznościowych, gdzie – jak sama mówi – stara się pokazywać, że prawidłowe odżywianie może zdziałać cuda.

Jej profil na Instagramie obserwuje prawie 100 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Paulina Ihnatowicz ?? DIETETYK (@paulina.ihnat)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób wykrok po piękne i silne nogi! Jak prawidłowo robić wykroki?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak dbać o nogi w podróży?

„Moje nogi wyglądały jak grube, brzydkie słupy. Ale nie chodzi o estetykę – to choroba”. O zmaganiach z lipedemą opowiada pisarka, Magdalena Witkiewicz

Modelka po amputacji nóg próbuje się odnaleźć w nowej rzeczywistości

Amerykańska modelka straciła nogi przez koronawirusa. Swój powrót do codzienności pokazuje na Instagramie

Stopa na piasku

Stopa szpotawa – u dorosłych i dzieci. Jakie buty i ćwiczenia?

Koślawe kolana

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Biegająca kobieta

Mięśnie nóg – anatomia, funkcje, ćwiczenia

Mięsień brzuchaty łydki – budowa, funkcje, ćwiczenia

Mięsień krawiecki – ból, ćwiczenia, rozciąganie, naderwanie

Ostre niedokrwienie kończyn dolnych – objawy, przyczyny

Przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych – przyczyny, objawy

Przygniecenie i wstrząs – pierwsza pomoc poszkodowanemu

Amputacja urazowa – pierwsza pomoc poszkodowanemu

Skleroterapia – co to jest, efekty i skutki uboczne

Łąkotka przyśrodkowa – funkcje, uszkodzenie, rehabilitacja

Mięsień czworogłowy uda – budowa, funkcje, ćwiczenia

Mięśnie uda – budowa, funkcje, ćwiczenia, co na zakwasy

Staw kolanowy – budowa, urazy, jak wzmocnić kolana

nogi

Zakrzepica żył głębokich i powierzchownych – objawy, leczenie

kobieta nad morzem

Żylaki kończyn dolnych – przyczyny, objawy, leczenie, operacja

Zespół niespokojnych nóg

„Proszę sobie wyobrazić, że nie jest pani w stanie pójść do kina czy teatru, nie może pani wysiedzieć w pociągu lub na zebraniu w pracy” – o zespole niespokojnych nóg mówi prof. Adam Wichniak, neurofizjolog

Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?

Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

×