Przejdź do treści

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka
Słowacja daje pieniądze seniorom za zaszczepienie się na COVID-19. W nagrodę bon o wartości 500 euro
Kiedy szczepienia na COVID-19 dzieci od 5. roku życia? Minister podał konkretną datę
Jak starzeje się wzrok kobiet? Sprawdź, co możesz zrobić, by spowolnić ten proces
Dorota Gardias o swojej chorobie: Uzmysłowiłam sobie, że nasze życie jest bardzo kruche

Regularnie badasz poziom żelaza w organizmie? To świetnie! Nie zapominaj jednak o sprawdzaniu poziomu ferrytyny, szczególnie jeśli męczy cię spadek energii i brak koncentracji. Kto jest szczególnie narażony na jej zbyt niskie wskaźniki i jak możemy je podnieść? Wyjaśnia na swoim profilu na Instagramie dietetyczka Iwona Pasieczna.

Sprawdź, czy nie masz tych objawów

Jeśli zauważasz u siebie takie objawy, jak:

  • wypadanie włosów,
  • ciągłe zmęczenie,
  • brak koncentracji,
  • łamliwe paznokcie,
  • sucha skóra,
  • zmiany trądzikowe,

… koniecznie zbadaj poziom żelaza i ferrytyny – podkreśla dietetyczka Iwona Pasieczna na swoim profilu na Instagramie.

Żelazo jest nam wszystkim dobrze znane, ale czym właściwie jest ferrytyna?

Ferrytyna jest białkiem, którego rolą jest magazynowanie żelaza. Około 70 proc. żelaza wchłanianego przez przewód pokarmowy jest przenoszone do szpiku kostnego, gdzie jest wbudowywane w cząsteczkę hemoglobiny. Pozostała część żelaza, czyli około 30 proc., jest magazynowana między innymi w ferrytynie” – wyjaśnia ekspertka.

Jak dodaje, ferrytyna jest też białkiem ostrej fazy, co oznacza w praktyce, że może stanowić marker stanu zapalnego. Poziom ferrytyny będzie zatem wzrastał wtedy, kiedy w organizmie toczy się stan zapalny.

Twoja skóra głowy daje ci znaki! Jak przewidzieć wypadanie włosów? Wyjaśnia Marta Klowan

Jakie są normy i kto jest szczególnie narażony?

Jak podkreśla dietetyczka, zakresy referencyjne mówiące o prawidłowej ilości ferrytyny w organizmie są bardzo szerokie – to 15-400 µg/l u mężczyzn i 10-200 µg/l u kobiet. Natomiast wartość funkcjonalna ferrytyny wynosi 70-80 µg/l.

Iwona Pasieczna zaznacza, że niektóre grupy osób są bardziej narażone na niedobór ferrytyny. To między innymi:

  • osoby przyjmujące leki IPP, które obniżają kwasowość soku żołądkowego, co zmniejsza przyswajalność żelaza;
  • osoby z chorobami, które utrudniają wchłanianie żelaza (np. choroba Leśniowskiego Crohna, zakażenie Helicobacter pylori, celiakia, pasożyty, pozostałe choroby zapalne jelit);
  • osoby, które w wyniku różnych przyczyn utraciły sporą część krwi, np. obfite miesiączki u kobiet, zabiegi operacyjne czy krwotoki;
  • osoby na dietach wegetariańskich lub wegańskich.
kobieta, rak piersi

Jak podnieść ferrytynę?

Przebadałaś się pod kątem ilości ferrytyny w organizmie i badania wykazały niedobór tego składnika? Iwona Pasieczna podpowiada, jak możesz zmienić swoją dietę, żeby podnieść poziom ferrytyny. Według niej do diety warto wprowadzić:

  • czerwone mięso,
  • jaja (szczególnie żółtka),
  • tłuste ryby,
  • zielone warzywa liściaste,
  • orzechy,
  • pestki (np. dyni).

Dietetyczka podkreśla, że warto zadbać też o odpowiednią suplementację. Poleca przyjmowanie:

  • probiotyków (szczególnie ważny jest szczep Lactobacillus plantarum 299v),
  • laktoferyny,
  • witamin z grupy B.

Unikaj w jednym posiłku produktów, które utrudniają wchłanianie żelaza: kawy i herbaty oraz produktów bogatych w wapń, czyli głównie mleka i produktów mlecznych. Uzupełniaj żywienie w witaminę C (zwiększa przyswajalność żelaza), np. poprzez spożywanie pietruszki czy papryki czerwonej” – radzi Pasieczna.

Ekspertka dodaje, że nie poleca od razu suplementacji samym żelazem (chyba, że lekarz zasugeruje inaczej), ponieważ może ono powodować problemy związane z przewodem pokarmowym, takie jak: wzdęcia, zaparcia czy bóle brzucha.

Iwona Pasieczna – kim jest?

Iwona Pasieczna jest dietetyczką kliniczną i trenerką personalną. Prowadzi w mediach społecznościowych profil @i_pasieczna, który obserwuje coraz więcej osób. W przystępny sposób wyjaśnia tam zawiłości związane z dietą, szczególnie przy różnych chorobach. Warto śledzić jej profil!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

„W przypadku kobiet mówi się 'wypadanie włosów’, jakby to był stan przejściowy, zamiast nazywać rzeczy po imieniu: łysienie”

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Spraw, aby ci się chciało, jak ci się nie chce, czyli 9 sprawdzonych sposobów, aby dodać sobie energii

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży? /fot.Pexels

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży?

Unikasz schabowego i alkoholu? Są jeszcze inne rzeczy, na które musisz uważać w trosce o swoją wątrobę

Śniadanie na stole

Suplementujesz żelazo? Pamiętaj, że nie należy go łączyć z niektórymi produktami

Jak starzeją się włosy? /fot. iStock

Jak starzeją się włosy?

Dorota Szelągowska

Dorota Szelągowska w wyjątkowy sposób uczciła swoje 41. urodziny. Wybrała się na mammografię!

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Biorezonans magnetyczny. Jak działa i czy jest skuteczny?

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Ewelina Grochowska

„Nie można 'zagłodzić raka’. Można natomiast zagłodzić zdrowe komórki”. Ewelina Grochowska wyjaśnia, czy dietą da się pokonać nowotwór

To, jak wygląda twoja kupa świadczy o twoim zdrowiu

„Zastanów się, jak wygląda twoja zwyczajowa… kupa” – zachęca dietetyczka Iwona Kibil

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg

Gastroskopia to jedno z badań endoskopowych.

Gastroskopia – wskazania, przygotowanie, przebieg i cena badania

Łuszczyca odwrócona – przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Kobiety jedzą posiłek

Okno żywieniowe w Hashimoto i insulinooporności. „Bez leków spadły nam poziomy glukozy i insuliny na czczo”

500 plus na zdrowie - nowy program zdrowotny dla Polaków po 40. roku życia

500 plus na zdrowie – dla kogo, jakie badania? Zapisy do programu

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku