Przejdź do treści

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam
Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie
Ratunku, głowa mi pęka! O nieoczywistych przyczynach bólu głowy mówi specjalistka fizjoterapii Katarzyna Kowalik
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”

Regularnie badasz poziom żelaza w organizmie? To świetnie! Nie zapominaj jednak o sprawdzaniu poziomu ferrytyny, szczególnie jeśli męczy cię spadek energii i brak koncentracji. Kto jest szczególnie narażony na jej zbyt niskie wskaźniki i jak możemy je podnieść? Wyjaśnia na swoim profilu na Instagramie dietetyczka Iwona Pasieczna.

Sprawdź, czy nie masz tych objawów

Jeśli zauważasz u siebie takie objawy, jak:

  • wypadanie włosów,
  • ciągłe zmęczenie,
  • brak koncentracji,
  • łamliwe paznokcie,
  • sucha skóra,
  • zmiany trądzikowe,

… koniecznie zbadaj poziom żelaza i ferrytyny – podkreśla dietetyczka Iwona Pasieczna na swoim profilu na Instagramie.

Żelazo jest nam wszystkim dobrze znane, ale czym właściwie jest ferrytyna?

Ferrytyna jest białkiem, którego rolą jest magazynowanie żelaza. Około 70 proc. żelaza wchłanianego przez przewód pokarmowy jest przenoszone do szpiku kostnego, gdzie jest wbudowywane w cząsteczkę hemoglobiny. Pozostała część żelaza, czyli około 30 proc., jest magazynowana między innymi w ferrytynie” – wyjaśnia ekspertka.

Jak dodaje, ferrytyna jest też białkiem ostrej fazy, co oznacza w praktyce, że może stanowić marker stanu zapalnego. Poziom ferrytyny będzie zatem wzrastał wtedy, kiedy w organizmie toczy się stan zapalny.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Twoja skóra głowy daje ci znaki! Jak przewidzieć wypadanie włosów? Wyjaśnia Marta Klowan

Jakie są normy i kto jest szczególnie narażony?

Jak podkreśla dietetyczka, zakresy referencyjne mówiące o prawidłowej ilości ferrytyny w organizmie są bardzo szerokie – to 15-400 µg/l u mężczyzn i 10-200 µg/l u kobiet. Natomiast wartość funkcjonalna ferrytyny wynosi 70-80 µg/l.

Iwona Pasieczna zaznacza, że niektóre grupy osób są bardziej narażone na niedobór ferrytyny. To między innymi:

  • osoby przyjmujące leki IPP, które obniżają kwasowość soku żołądkowego, co zmniejsza przyswajalność żelaza;
  • osoby z chorobami, które utrudniają wchłanianie żelaza (np. choroba Leśniowskiego Crohna, zakażenie Helicobacter pylori, celiakia, pasożyty, pozostałe choroby zapalne jelit);
  • osoby, które w wyniku różnych przyczyn utraciły sporą część krwi, np. obfite miesiączki u kobiet, zabiegi operacyjne czy krwotoki;
  • osoby na dietach wegetariańskich lub wegańskich.
kobieta, rak piersi

Jak podnieść ferrytynę?

Przebadałaś się pod kątem ilości ferrytyny w organizmie i badania wykazały niedobór tego składnika? Iwona Pasieczna podpowiada, jak możesz zmienić swoją dietę, żeby podnieść poziom ferrytyny. Według niej do diety warto wprowadzić:

  • czerwone mięso,
  • jaja (szczególnie żółtka),
  • tłuste ryby,
  • zielone warzywa liściaste,
  • orzechy,
  • pestki (np. dyni).

Dietetyczka podkreśla, że warto zadbać też o odpowiednią suplementację. Poleca przyjmowanie:

  • probiotyków (szczególnie ważny jest szczep Lactobacillus plantarum 299v),
  • laktoferyny,
  • witamin z grupy B.

Unikaj w jednym posiłku produktów, które utrudniają wchłanianie żelaza: kawy i herbaty oraz produktów bogatych w wapń, czyli głównie mleka i produktów mlecznych. Uzupełniaj żywienie w witaminę C (zwiększa przyswajalność żelaza), np. poprzez spożywanie pietruszki czy papryki czerwonej” – radzi Pasieczna.

Ekspertka dodaje, że nie poleca od razu suplementacji samym żelazem (chyba, że lekarz zasugeruje inaczej), ponieważ może ono powodować problemy związane z przewodem pokarmowym, takie jak: wzdęcia, zaparcia czy bóle brzucha.

Iwona Pasieczna – kim jest?

Iwona Pasieczna jest dietetyczką kliniczną i trenerką personalną. Prowadzi w mediach społecznościowych profil @i_pasieczna, który obserwuje coraz więcej osób. W przystępny sposób wyjaśnia tam zawiłości związane z dietą, szczególnie przy różnych chorobach. Warto śledzić jej profil!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Układ dokrewny – funkcje i budowa. Jakie hormony są najważniejsze?

Androstendion – rola w organizmie, normy i interpretacja. Kiedy badać poziom hormonu?

Kobieta leży

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Niedokrwistość z niedoboru żelaza. Jakie są przyczyny i objawy anemii, jak ją leczyć, jakie badania wykonać?

Galę Oskarów zdominował jeden temat: łysienie plackowate. Choruje na nie Jada Pinkett Smith

Galę Oscarów zdominował jeden temat: łysienie plackowate. Choruje na nie Jada Pinkett Smith

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Jakie badania profilaktyczne zrobić, by nie bać się choroby? Wiele dolegliwości długo nie daje objawów

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Ferrytyna - jak dietą podnieść jej poziom? / pexels

Nie tylko mięso, podroby czy jajka. Dietetyczki wyjaśniają, jaka dieta zwiększy wskaźnik ferrytyny w organizmie

Choroby cywilizacyjne – przykłady, przyczyny. Jak im zapobiegać?

Szczaw

Kwas szczawiowy – źródła, właściwości antyżywieniowe, dzienna dawka

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

Permanentne zmęczenie - z czego wynika? / istock

Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Szczawiany

Szczawiany – wpływ na zdrowie. Co neutralizuje szczawiany?

Ida Karpińska

Ida Karpińska o diagnozie raka szyjki macicy: „Wyłam, mówiąc: 'Przecież to niemożliwe’ ” [WIDEO]

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×