Przejdź do treści

8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej

przeziębienie
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej Istockc.om
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images
Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie
Powiększenie piersi - sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Powiększenie piersi – sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Mindy i Ben Cayerowie/Twitter/@FLCRNA
Koronawirus w USA. Jak wygląda miłość w czasach zarazy? Jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów
Naturalna alternatywa
Naturalna alternatywa. Sprawdź, może nie potrzebujesz tylu kosmetyków z drogerii?
Zdenerwowany? Zjedz coś
Zdenerwowana? Zjedz coś! Twój organizm woła o pomoc

Zazwyczaj przeziębienie trwa od 3 do 5 dni i nie wymaga stosowania leków na receptę. Jednak jeśli popełnisz kilka błędów, możesz chorować dłużej, a objawy będą bardziej uciążliwe.

Budzisz się rano z bólem głowy, katar utrudnia oddychanie, a kaszel podrażnia śluzówkę gardła – to może być jedna z najpowszechniejszych infekcji. Oczywiście najlepiej byłoby uniknąć zarażenia, to jednak może być trudne, więc jeśli przeziębienie już cię dopadnie, postaraj się go chociaż nie pogarszać. Dzieje się tak, gdy:

Udajesz, że nie jesteś chora

Bardzo często ignorujemy objawy przeziębienia, bo przecież mamy na głowie znacznie ważniejsze sprawy niż “chwilowy ból gardła”. Niestety takie podejście może przynieść więcej szkody niż pożytku. Lekarze zgodnie przyznają, że przy przeziębieniu istotne jest, by nieco zwolnić, odpocząć i zadbać o swój organizm. Czasem wystarczy zostać w domu na jeden lub dwa dni, porządnie się wyspać i odpocząć, by poczuć się znacznie lepiej. Żyjąc w ciągłym biegu zapominamy, że zdrowie nie jest dane raz na zawsze i trzeba o nie dbać, a już na pewno nie przeciążać dodatkowo swojego organizmu. Dlatego zamiast udawać, że nic ci nie jest, poproś o wolny dzień i zostań w domu, a jeśli naprawdę musisz iść do pracy, szkoły czy na uczelnię, postaraj się nie brać na siebie dodatkowych zadań.

Trenujesz ponad siły

Każda aktywność fizyczna powinna być dostosowana do wieku, budowy ciała i oczywiście stanu zdrowia. Kiedy łapie nas przeziębienie, wydolność znacznie spada. Dlaczego? Bo nasz organizm najpierw musi poradzić sobie z wirusem, i w tym celu zużywa sporo energii. Nic więc dziwnego, że czujemy się zmęczeni i nie mamy siły, by ćwiczyć tak, jak zazwyczaj. Przeziębiłaś się? Odpuść trening w ciągu kilku najbliższych dni, a jeśli naprawdę nie możesz się rozstać z aktywnością fizyczną, wykonuj mniej obciążające ćwiczenia. Po rozgrzewce zacznij stopniowo zwiększać intensywność, tylko uważaj, by nie przesadzić. Jeśli nie dasz sobie czasu, przeziębienie może trwać dłużej niż zazwyczaj, bo organizm będzie tracił energię, by wykonać więcej powtórzeń na treningu, zamiast uporać się z chorobą.

Pijesz za mało wody

Niezależnie od tego, czy dobrze nawadniasz się na co dzień, podczas przeziębienia powinnaś przyjmować jeszcze więcej płynów. Kiedy chorujemy, tracimy wodę nie tylko w wyniku wymiotów i biegunki, ale też kataru lub z powodu gorączki. Nasz metabolizm przyspiesza, oddychamy szybciej, a gorączka może spowodować częstsze pocenie się. Z pozoru to wszystko wydaje się mało istotne, jednak do prawidłowego funkcjonowania naszych komórek woda jest niezbędna i nawet niewielkie zmiany mogą zaburzać pracę organizmu. Jednocześnie wypicie kilku litrów wody w krótkim czasie może być niebezpieczne ze względu na pojawiającą się wtedy hiponatremię (obniżony poziom sodu w surowicy krwi). Z tego względu zaleca się, by podczas choroby przyjmować o połowę więcej płynów niż zazwyczaj. Zatem jeśli zwykle pijesz w ciągu dnia dwie szklanki soku, jedną filiżankę kawy, jeden kubek herbaty i półlitrową butelkę wody (w sumie ok. 1,5 l), dorzuć jeszcze jedną butelkę wody i kubek herbaty (w sumie ok. 2,25 l).

Palisz papierosy

Pomijając fakt, że palenie tytoniu samo w sobie jest bardzo szkodliwe i przyczynia się do rozwoju wielu chorób, to podczas przeziębienia może jeszcze bardziej nasilić objawy. Palenie prowadzi do podrażnienia nabłonka wyściełającego drogi oddechowe oraz pogarsza funkcjonowanie układu immunologicznego. Oznacza to, że układ oddechowy nie może wykorzystać wszystkich narzędzi, którymi dysponuje, by walczyć z przeziębieniem, ponieważ część zostaje mu odebrana. Dym tytoniowy podrażnia nabłonek i upośledza czynność rzęsek, których zadaniem jest oczyszczanie oskrzeli. To wszystko prowadzi do zalegania śluzu i sprzyja zakażeniom, dlatego palacze są znacznie bardziej narażeni na powikłania, np. zapalenie płuc czy oskrzeli.

kobieta

Nie wysypiasz się

Na temat snu i tego, jak bardzo jest nam potrzebny, pojawiło się już wiele publikacji i artykułów. Jednak większość z nas wciąż nie przywiązuje należytej wagi do tego, ile śpi, kiedy śpi oraz czy jakość snu jest odpowiednia. Wielu osobom przynajmniej raz na jakiś czas zdarza się zarwać nockę. Niedosypianie zwiększa ryzyko udaru oraz chorób układu sercowo-naczyniowego, może prowadzić do obniżenia libido, osłabienia koncentracji oraz zaburzać pracę układu odpornościowego. Nie zawsze udaje się przespać odpowiednią liczbę godzin, jednak podczas przeziębienia podwójnie zwróć uwagę na zdrowy sen.

Czujesz się samotna

Być może brzmi dziwnie, ale do takich wniosków doszli naukowcy z Rice University w Houston (USA). Przeprowadzili oni ankietę, w której zapytali ponad 150 osób o to, jak często czują się samotni, odizolowani od innych i jak wyglądają ich relacje międzyludzkie. Część pytań dotyczyła liczby znajomych oraz jakości tych relacji. Uczestnikom badania podano krople do nosa z wirusem wywołującym przeziębienie, a następnie obserwowano ich przez 5 dni. Ok. 75 proc. badanych rozwinęło chorobę, jednak nie zauważono korelacji między zapadalnością a uczuciem samotności. Inaczej było w przypadku samego przebiegu przeziębienia. Osoby, które czuły się samotne, doświadczały silniejszych objawów i nie zależało to od liczby znajomych, tylko od jakości relacji. Wyniki badania zostały opublikowane w Health Psychology.

Nie dbasz o dietę

To, co „wkładamy” do swojego ciała, staje się poniekąd jego częścią i buduje nasze narządy, dlatego warto zwracać uwagę na jakość produktów spożywczych. Jedzenie to nie tylko białka, tłuszcze i cukry, ale również mikroelementy oraz witaminy niezbędne do funkcjonowania organizmu. Słabiej się czujesz? Dodaj do obiadu marchewkę ‒ zawiera beta-karoten, czyli prekursor witaminy A, który wspomaga układ odpornościowy. Robisz zupę lub sałatkę? Dodaj pietruszkę ‒ zawiera sporo żelaza, witaminę A i C, dlatego też będzie idealna przy przeziębieniu.

Stresujesz się

Na pewno nieraz usłyszałeś „nie stresuj się”. Oczywiście łatwiej powiedzieć, niż wykonać. Istnieją różne metody przeciwdziałania negatywnym skutkom stresu, niestety nie ma jednej idealnej, która odpowiadałaby każdemu. Cokolwiek działa na ciebie, powinieneś się tego trzymać, szczególnie w okresie osłabienia. Jak wynika z badań, stres jest istotnym czynnikiem ryzyka wielu chorób, między innymi dlatego, że zaburza pracę układu immunologicznego. Jeśli odczuwasz napięcie w momencie, gdy nie masz czasu na swoje rozluźniające hobby, usiądź na chwilę i weź dziesięć głębokich oddechów, to powinno pomóc.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

kobieta wycierająca nos

Masz te objawy? To może być coś więcej niż zwykłe przeziębienie

Okłady ze smalcu gęsiego - sposób Anny Lewandowskiej na przeziębienie

Anna Lewandowska poleca na przeziębienie okłady ze smalcu gęsiego. Pediatra komentuje ten sposób leczenia

przeziębiona kobieta

Objawy przeziębienia ‒ czym różnią od objawów grypy? Jak reagować na pierwsze objawy?

Laktacja a przeziębienie - czy można karmić piersią w trakcie przeziębienia?

Karmienie piersią a przeziębienie. Farmaceutka wyjaśnia wątpliwości

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Autorka książki "Nawracające infekcje"

„Układ odpornościowy to skomplikowany mechanizm. Nie «naprawimy» go jednym suplementem stosowanym przez kilka dni”. Dr Mirosława Gałęcka o tajemnicach ludzkiej odporności

Po przebytej infekcji czujesz się osłabiona? Dowiedz się, jak zadbać o dietę po chorobie

talerz z rosołem

Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

Gotowanie zupy

Co jeść w trakcie osłabienia i przeziębienia? Podpowiada lekarz rodzinny

Kobieta pijąca ciepły napój z kubka

Czego nie pić, kiedy jesteśmy przeziębieni? Wyjaśnia lekarz rodzinny

Syrop – nie tylko na kaszel. Co powinien zawierać?

7 mitów o grypie. Znasz je wszystkie?

Kilkanaście cebul na drewnianej desce do krojenia. Niektóre z nich przekrojone na pół.

Cebula – co ma w sobie cennego? W jakiej formie jest najlepsza? Pytamy dietetyczkę

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

Kobieta owinięta w szalik, a tle rozmyty jesienny krajobraz.

Z czym najczęściej przychodzimy do lekarza jesienią i zimą? Jak uniknąć choroby? Radzi lekarz rodzinny

Co na kaszel? Podpowiadamy, jak wyleczyć go domowymi sposobami

kobieta pod kołdrą

Ciepło urządzeni, czyli przepis na jesienno-zimową infekcję

Syrop z czosnku - właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Syrop z czosnku – właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Ból gardła

Ból gardła – to nie zawsze infekcja

Syrop prawoślazowy — dowiedz się o nim wszystkiego!

Syrop prawoślazowy – naturalny sposób na kaszel i infekcje gardła

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

dzieci w przedszkolu

Czy puszczać dziecko z katarem do przedszkola?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.