Przejdź do treści

8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej

przeziębiona kobieta
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!
Czy stres ma wpływ na alergię?
Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

Zazwyczaj przeziębienie trwa od 3 do 5 dni i nie wymaga stosowania leków na receptę. Jednak jeśli popełnisz kilka błędów, możesz chorować dłużej, a objawy będą bardziej uciążliwe.

Budzisz się rano z bólem głowy, katar utrudnia oddychanie, a kaszel podrażnia śluzówkę gardła – to może być jedna z najpowszechniejszych infekcji. Oczywiście najlepiej byłoby uniknąć zarażenia, to jednak może być trudne, więc jeśli przeziębienie już cię dopadnie, postaraj się go chociaż nie pogarszać. Dzieje się tak, gdy:

Udajesz, że nie jesteś chora

Bardzo często ignorujemy objawy przeziębienia, bo przecież mamy na głowie znacznie ważniejsze sprawy niż “chwilowy ból gardła”. Niestety takie podejście może przynieść więcej szkody niż pożytku. Lekarze zgodnie przyznają, że przy przeziębieniu istotne jest, by nieco zwolnić, odpocząć i zadbać o swój organizm. Czasem wystarczy zostać w domu na jeden lub dwa dni, porządnie się wyspać i odpocząć, by poczuć się znacznie lepiej. Żyjąc w ciągłym biegu zapominamy, że zdrowie nie jest dane raz na zawsze i trzeba o nie dbać, a już na pewno nie przeciążać dodatkowo swojego organizmu. Dlatego zamiast udawać, że nic ci nie jest, poproś o wolny dzień i zostań w domu, a jeśli naprawdę musisz iść do pracy, szkoły czy na uczelnię, postaraj się nie brać na siebie dodatkowych zadań.

Trenujesz ponad siły

Każda aktywność fizyczna powinna być dostosowana do wieku, budowy ciała i oczywiście stanu zdrowia. Kiedy łapie nas przeziębienie, wydolność znacznie spada. Dlaczego? Bo nasz organizm najpierw musi poradzić sobie z wirusem, i w tym celu zużywa sporo energii. Nic więc dziwnego, że czujemy się zmęczeni i nie mamy siły, by ćwiczyć tak, jak zazwyczaj. Przeziębiłaś się? Odpuść trening w ciągu kilku najbliższych dni, a jeśli naprawdę nie możesz się rozstać z aktywnością fizyczną, wykonuj mniej obciążające ćwiczenia. Po rozgrzewce zacznij stopniowo zwiększać intensywność, tylko uważaj, by nie przesadzić. Jeśli nie dasz sobie czasu, przeziębienie może trwać dłużej niż zazwyczaj, bo organizm będzie tracił energię, by wykonać więcej powtórzeń na treningu, zamiast uporać się z chorobą.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Pijesz za mało wody

Niezależnie od tego, czy dobrze nawadniasz się na co dzień, podczas przeziębienia powinieneś przyjmować jeszcze więcej płynów. Kiedy chorujemy, tracimy wodę nie tylko w wyniku wymiotów i biegunki, ale też kataru lub z powodu gorączki. Nasz metabolizm przyspiesza, oddychamy szybciej, a gorączka może spowodować częstsze pocenie się. Z pozoru to wszystko wydaje się mało istotne, jednak do prawidłowego funkcjonowania naszych komórek woda jest niezbędna i nawet niewielkie zmiany mogą zaburzać pracę organizmu. Jednocześnie wypicie kilku litrów wody w krótkim czasie może być niebezpieczne ze względu na pojawiającą się wtedy hiponatremię (obniżony poziom sodu w surowicy krwi). Z tego względu zaleca się, by podczas choroby przyjmować o połowę więcej płynów niż zazwyczaj. Zatem jeśli zwykle pijesz w ciągu dnia dwie szklanki soku, jedną filiżankę kawy, jeden kubek herbaty i półlitrową butelkę wody (w sumie ok. 1,5 l), dorzuć jeszcze jedną butelkę wody i kubek herbaty (w sumie ok. 2,25 l).

Palisz papierosy

Pomijając fakt, że palenie tytoniu samo w sobie jest bardzo szkodliwe i przyczynia się do rozwoju wielu chorób, to podczas przeziębienia może jeszcze bardziej nasilić objawy. Palenie prowadzi do podrażnienia nabłonka wyściełającego drogi oddechowe oraz pogarsza funkcjonowanie układu immunologicznego. Oznacza to, że układ oddechowy nie może wykorzystać wszystkich narzędzi, którymi dysponuje, by walczyć z przeziębieniem, ponieważ część zostaje mu odebrana. Dym tytoniowy podrażnia nabłonek i upośledza czynność rzęsek, których zadaniem jest oczyszczanie oskrzeli. To wszystko prowadzi do zalegania śluzu i sprzyja zakażeniom, dlatego palacze są znacznie bardziej narażeni na powikłania, np. zapalenie płuc czy oskrzeli.

Nie wysypiasz się

Na temat snu i tego, jak bardzo jest nam potrzebny, pojawiło się już wiele publikacji i artykułów. Jednak większość z nas wciąż nie przywiązuje należytej wagi do tego, ile śpi, kiedy śpi oraz czy jakość snu jest odpowiednia. Wielu osobom przynajmniej raz na jakiś czas zdarza się zarwać nockę. Niedosypianie zwiększa ryzyko udaru oraz chorób układu sercowo-naczyniowego, może prowadzić do obniżenia libido, osłabienia koncentracji oraz zaburzać pracę układu odpornościowego. Nie zawsze udaje się przespać odpowiednią liczbę godzin, jednak podczas przeziębienia podwójnie zwróć uwagę na zdrowy sen.

Czujesz się samotny

Być może brzmi dziwnie, ale do takich wniosków doszli naukowcy z Rice University w Houston (USA). Przeprowadzili oni ankietę, w której zapytali ponad 150 osób o to, jak często czują się samotni, odizolowani od innych i jak wyglądają ich relacje międzyludzkie. Część pytań dotyczyła liczby znajomych oraz jakości tych relacji. Uczestnikom badania podano krople do nosa z wirusem wywołującym przeziębienie, a następnie obserwowano ich przez 5 dni. Ok. 75 proc. badanych rozwinęło chorobę, jednak nie zauważono korelacji między zapadalnością a uczuciem samotności. Inaczej było w przypadku samego przebiegu przeziębienia. Osoby, które czuły się samotne, doświadczały silniejszych objawów i nie zależało to od liczby znajomych, tylko od jakości relacji. Wyniki badania zostały opublikowane w Health Psychology.

Nie dbasz o dietę

To, co „wkładamy” do swojego ciała, staje się poniekąd jego częścią i buduje nasze narządy, dlatego warto zwracać uwagę na jakość produktów spożywczych. Jedzenie to nie tylko białka, tłuszcze i cukry, ale również mikroelementy oraz witaminy niezbędne do funkcjonowania organizmu. Słabiej się czujesz? Dodaj do obiadu marchewkę ‒ zawiera beta-karoten, czyli prekursor witaminy A, który wspomaga układ odpornościowy. Robisz zupę lub sałatkę? Dodaj pietruszkę ‒ zawiera sporo żelaza, witaminę A i C, dlatego też będzie idealna przy przeziębieniu.

Stresujesz się

Na pewno nieraz usłyszałeś „nie stresuj się”. Oczywiście łatwiej powiedzieć, niż wykonać. Istnieją różne metody przeciwdziałania negatywnym skutkom stresu, niestety nie ma jednej idealnej, która odpowiadałaby każdemu. Cokolwiek działa na ciebie, powinieneś się tego trzymać, szczególnie w okresie osłabienia. Jak wynika z badań, stres jest istotnym czynnikiem ryzyka wielu chorób, między innymi dlatego, że zaburza pracę układu immunologicznego. Jeśli odczuwasz napięcie w momencie, gdy nie masz czasu na swoje rozluźniające hobby, usiądź na chwilę i weź dziesięć głębokich oddechów, to powinno pomóc.

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

jak nie zarazić się od dziecka

Jesteś młodą matką i często zarażasz się od swojego dziecka? Sprawdź, jak tego uniknąć

Podejrzewasz, że masz zapalenie gardła? Sprawdź, co może Ci pomóc

Dziewczyna z kubkiem w łóżku

Mleko, miód, cytryna, czosnek, cebula. Poznaj domowe sposoby na infekcje

Twoje dziecko ma zatkany nos? Zobacz, jak możesz mu pomóc

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?

Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?

5 mitów na temat bólu gardła.

5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem

Niby zima się kończy, ale wciąż łatwo o przeziębienie. Oto domowe sposoby na walkę z infekcjami

Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Kiepsko spałaś wczoraj? Zebrałyśmy 7 błędów, które popełniamy przed snem. Zerknij na naszą czarną listę!

imbir - szklanka z płynem i imbir

Imbir na przeziębienie – jak go wykorzystać, aby skutecznie pozbyć się choroby?

kichająca kobieta

Domowe spo­soby na katar u dzieci i doro­słych. Jak skutecznie pozbyć się kataru?

7 sposobów, by się nie przeziębiać. Zobacz, jak możesz wzmocnić układ odpornościowy

Miksujemy: koktajl na odporność

Prosty i skuteczny przepis na koktajl na odporność

kobieta siedzi w pracy przy biurku przed komputerem i wydmuchuje nos w chusteczkę

Koledzy w pracy chorują a Ty musisz być zdrowa. Co zrobić, żeby się nie zarazić?

Poniedziałek witasz zakatarzona, a w szafce masz kaszę jaglaną? Zobacz trzy przepisy na przeziębienie!

Jesteś chora, ale potrzebujesz się poruszać? Lekarz odpowiada, kiedy warto odpuścić ćwiczenia

Jak zadbać o dietę po chorobie?

Dlaczego przeziębiamy się, kiedy zmienia się pogoda?

kaszląca kobieta

Jak szybko zlikwidować mokry kaszel?

kaszląca kobieta

Co jest przyczyną przewlekłego kaszlu? Jak pozbyć się dolegliwości?

kobieta z bolącym gardłem

Jakie są domowe sposoby łagodzące duszący kaszel?

kobieta używająca inhalatora

Jak prawidłowo wykonać inhalację? Czego używać do inhalacji na kaszel?

chora osoba

Bostonka u dorosłych – objawy i leczenie