Przejdź do treści

Bezsenność – rozpracuj wroga

Ben Blennerhassett/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kubek gorącej herbaty
8 zdrowych herbat, które poleciłabyś przyjaciółce. Wybór eksperta ze „Zdrowo czyli sexi”
Depilacja nóg / istock
Depilacja laserowa – od czego zacząć, ile to kosztuje, kiedy nie należy jej wykonywać? Odpowiada kosmetolożka, mgr Sylwia Gnas
Marie Fredriksson / GettyImages
Wokalistka Roxette nie żyje. Marie Fredriksson zmarła z powodu choroby nowotworowej
Migrena To Nie Ściema / Facebook
Migrena nie ma nic wspólnego z bólem głowy. Tutaj nie pomoże zwykła tabletka. Choroba odbiera wszystko
Wegańskie lody bakaliowe
Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Zaledwie jedna bezsenna noc wpływa na nasze geny i metabolizm kluczowych tkanek, a co dopiero chroniczna bezsenność. Zasada działania jest prosta: aby wroga pokonać, trzeba go najpierw poznać i rozpracować.

Powinno być tak: zmęczony obowiązkami i aktywnością w ciągu dnia kładziesz się do łóżka, zapadasz w głęboki, relaksujący sen, a rano budzisz się wypoczęty, zregenerowany i gotowy do działania. Czemu nie zawsze tak jest? Jednorazowy problem z zaśnięciem może się zdarzyć. Kilka bezsennych nocy ‒ to już problem. Chroniczna bezsenność to katastrofa. Skąd bierze się bezsenność i co robi z naszym organizmem?

Bezsenność – czy problem mnie dotyczy?

Pierwszy krok: zrób porządny rachunek sumienia. Brak snu może być wywołany stresującą sytuacją zawodową lub osobistą. Coś ci to mówi? Trudny okres w pracy czy szkole, lęk przed ważnym wydarzeniem, rodzinne zawirowania bardzo silnie oddziałują na nasz organizm. Sygnały może wysyłać układ pokarmowy, mogą pojawić się bóle głowy czy napięcia w mięśniach skutkujące bólami pleców lub karku. Często występuje również problem ze snem objawiający się trudnościami w zasypianiu, częstym wybudzaniem, budzeniem o wczesnej porze, nietypowymi porami zasypiania albo brakiem fazy głębokiego snu. Stąd niekiedy uczucie zmęczenia po teoretycznie przespanej nocy. To bardzo powszechne zjawisko, z którym spotykają się ludzie niezależnie od wieku, płci, stanu posiadania czy strefy geograficznej, w jakiej mieszkają.

Bezsenność – reaguj jak najwcześniej

Jednorazowy epizod bezsenności będzie skutkował zmęczeniem. Może pojawić się rozdrażnienie i irytacja. Będziesz mniej efektywny w pracy czy szkole, z większym trudem wykonasz zadania, część obowiązków odłożysz na kolejny dzień. Jeśli już jednak kolejne noce nie przyniosą upragnionego wytchnienia, powinna ci się zapalić czerwona lampka. To nie przypadek. Organizm daje jasny komunikat, że nie radzi sobie z jakimś problemem. To doskonały moment, żeby zlokalizować źródło i spróbować je wyeliminować. Czas ma duże znaczenie, bo kolejne nieprzespane noce lub sen niedający odpoczynku i nieregenerujący ciała wpłyną na twój organizm. Kolejno oberwą układ krążenia, oddechowy, pokarmowy i mięśniowy. Wzrośnie ryzyko nadciśnienia. Oddech stanie się nierówny i płytki, przez co dystrybucja tlenu będzie zaburzona. Pojawią się bóle i zawroty głowy, uczucie osłabienia, braku siły, niechęć, apatia. Spirala zacznie się nakręcać. W miejsce rozdrażnienia może pojawić się agresja. Osobom z zaburzeniami snu nieobce są również lęki i depresja. Wszystko to wpłynie negatywnie na kwestie zawodowe, relacje rodzinne i towarzyskie. Sam widzisz, przyszłość z nierozwiązanym problemem bezsenności zapowiada się słabo.

Bezsenność – co pokazują badania?

Christian Benedict z Uniwersytetu w Uppsali (Szwecja) od lat prowadzi badania nad bezsennością. Jeden z jego eksperymentów, przeprowadzony na grupie 15 dorosłych mężczyzn, których poddano dwóm sesjom ‒ nocy snu i nocy czuwania ‒ dowiódł, że już jedna noc czuwania wpływa na nasze geny i metabolizm kluczowych tkanek. Badacze byli zaskoczeni, że do zmian w genach dochodzi tak szybko. Następowało również rozregulowanie zegara biologicznego, co z kolei wpływało na procesy metaboliczne, takie jak zaburzenia tolerancji glukozy.

Kolejne ciekawe badanie, przeprowadzone przez naukowców pod okiem Christiana Benedicta, wykazało, że brak snu wpływa na stężenie neuronów, a ostatecznie na ich uszkodzenie i zaburzenie funkcji mózgu.

Inne doświadczenie, w którym uczestniczyli mężczyźni w wieku od 50 do 70 lat, dowiodło, że osoby z zaburzeniami snu miały o 33 proc. większe ryzyko rozwoju demencji i o 51 proc. większe ryzyko choroby Alzheimera. Warto zastanowić się nad tymi wynikami, gdyż jednoznacznie wskazują, że poprawa jakości snu może pomóc w zapobieganiu schorzeń neurodegeneracyjnych w przyszłości.

Nie lekceważ więc pierwszych sygnałów. Jak najszybciej postaraj się zregenerować. Nie popadaj przy tym w panikę ‒ dodatkowy stres nie jest tu potrzebny. Podstawowe zadanie to odnaleźć źródło swojej bezsenności. Lekkostrawna dieta, unikanie dodatkowych napięć i otoczenie się życzliwymi ludźmi mogą się okazać niezwykle pomocne. Nie bój się również porozmawiać na ten temat z lekarzem.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta w łóżku

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Problemy ze snem – jak poradzić sobie z bezsennością?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

Zmiana czasu na zimowy / unsplash

Zmiana czasu – w weekend przestawiamy zegarki. Czy wpłynie to na nasz organizm? Tłumaczy psycholożka

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Melatonina

Melatonina a sen – skutki niedoboru i przedawkowania

Świadomy sen – nocna kontrola

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

zmęczona dziewczyna

Wychodzisz dziś na imprezę? Sprawdź, co się dzieje z twoim mózgiem, kiedy zarywasz nockę

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

chrapanie

Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Twój chłopak chrapie? To mogą być objawy problemów z sercem

Twój chłopak chrapie? To może być zwiastun problemów z sercem

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?