Przejdź do treści

Bezsenność – rozpracuj wroga

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?
Fot: Unsplash
PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta
Kobiecość to dla mnie… Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości
Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

Zaledwie jedna bezsenna noc  wpływa na nasze geny i metabolizm kluczowych tkanek, a co dopiero chroniczna bezsenność. Zasada działania jest prosta: aby wroga pokonać, trzeba go najpierw poznać i rozpracować.

Powinno być tak: zmęczony obowiązkami i aktywnością w ciągu dnia kładziesz się do łóżka, zapadasz w głęboki, relaksujący sen, a rano budzisz się wypoczęty, zregenerowany i gotowy do działania. Czemu nie zawsze tak jest? Jednorazowy problem z zaśnięciem może się zdarzyć. Kilka bezsennych nocy ‒ to już problem. Chroniczna bezsenność to katastrofa. Skąd bierze się bezsenność i co robi z naszym organizmem?

Czy problem mnie dotyczy?

Pierwszy krok: zrób porządny rachunek sumienia. Brak snu może być wywołany stresującą sytuacją zawodową lub osobistą. Coś ci to mówi? Trudny okres w pracy czy szkole, lęk przed ważnym wydarzeniem, rodzinne zawirowania bardzo silnie oddziałują na nasz organizm. Sygnały może wysyłać układ pokarmowy, mogą pojawić się bóle głowy czy napięcia w mięśniach skutkujące bólami pleców lub karku. Często występuje również problem ze snem objawiający się trudnościami w zasypianiu, częstym wybudzaniem, budzeniem o wczesnej porze, nietypowymi porami zasypiania albo brakiem fazy głębokiego snu. Stąd niekiedy uczucie zmęczenia po teoretycznie przespanej nocy. To bardzo powszechne zjawisko, z którym spotykają się ludzie niezależnie od wieku, płci, stanu posiadania czy strefy geograficznej, w jakiej mieszkają.

Reaguj jak najwcześniej

Jednorazowy epizod bezsenności będzie skutkował zmęczeniem. Może pojawić się rozdrażnienie i irytacja. Będziesz mniej efektywny w pracy czy szkole, z większym trudem wykonasz zadania, część obowiązków odłożysz na kolejny dzień. Jeśli już jednak kolejne noce nie przyniosą upragnionego wytchnienia, powinna ci się zapalić czerwona lampka. To nie przypadek. Organizm daje jasny komunikat, że nie radzi sobie z jakimś problemem. To doskonały moment, żeby zlokalizować źródło i spróbować je wyeliminować. Czas ma duże znaczenie, bo kolejne nieprzespane noce lub sen niedający odpoczynku i nieregenerujący ciała wpłyną na twój organizm. Kolejno oberwą układ krążenia, oddechowy, pokarmowy i mięśniowy. Wzrośnie ryzyko nadciśnienia. Oddech stanie się nierówny i płytki, przez co dystrybucja tlenu będzie zaburzona. Pojawią się bóle i zawroty głowy, uczucie osłabienia, braku siły, niechęć, apatia. Spirala zacznie się nakręcać. W miejsce rozdrażnienia może pojawić się agresja. Osobom z zaburzeniami snu nieobce są również lęki i depresja. Wszystko to wpłynie negatywnie na kwestie zawodowe, relacje rodzinne i towarzyskie. Sam widzisz, przyszłość z nierozwiązanym problemem bezsenności zapowiada się słabo.

Co pokazują badania?

Christian Benedict z Uniwersytetu w Uppsali (Szwecja) od lat prowadzi badania nad bezsennością. Jeden z jego eksperymentów, przeprowadzony na grupie 15 dorosłych mężczyzn, których poddano dwóm sesjom ‒ nocy snu i nocy czuwania ‒ dowiódł, że już jedna noc czuwania wpływa na nasze geny i metabolizm kluczowych tkanek. Badacze byli zaskoczeni, że do zmian w genach dochodzi tak szybko. Następowało również rozregulowanie zegara biologicznego, co z kolei wpływało na procesy metaboliczne, takie jak zaburzenia tolerancji glukozy.

Kolejne ciekawe badanie, przeprowadzone przez naukowców pod okiem Christiana Benedicta, wykazało, że brak snu wpływa na stężenie neuronów, a ostatecznie na ich uszkodzenie i zaburzenie funkcji mózgu.

Inne doświadczenie, w którym uczestniczyli mężczyźni w wieku od 50 do 70 lat, dowiodło, że osoby z zaburzeniami snu miały o 33 proc. większe ryzyko rozwoju demencji i o 51 proc. większe ryzyko choroby Alzheimera. Warto zastanowić się nad tymi wynikami, gdyż jednoznacznie wskazują, że poprawa jakości snu może pomóc w zapobieganiu schorzeń neurodegeneracyjnych w przyszłości.

Nie lekceważ więc pierwszych sygnałów. Jak najszybciej postaraj się zregenerować. Nie popadaj przy tym w panikę ‒ dodatkowy stres nie jest tu potrzebny. Podstawowe zadanie to odnaleźć źródło swojej bezsenności. Lekkostrawna dieta, unikanie dodatkowych napięć i otoczenie się życzliwymi ludźmi mogą się okazać niezwykle pomocne. Nie bój się również porozmawiać na ten temat z lekarzem.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

Jak długo można brać tabletki na ból? Czym ich nie popijać? Zobacz 10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

Pokochaj kiszonki! W nagrodę dostaniesz naturalny probiotyk

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

dłonie

Ręce – co mówią o zdrowiu?

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

Co może boleć ze stresu?

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Na serce, na potencję, na depresję i dobrą pamięć. Żeń-szeń panaceum na wszystko?

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Kobieta stoi w kuchni z kwiatkiem w ręku. Ma okulary, uśmiecha się. Za nią widać gitarę

7 rzeczy, które musisz zrobić po 30-tce

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem