Przejdź do treści

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Prowadzisz zdrowy styl życia, dbasz o to, co jesz, trenujesz? Świetnie! Pamiętaj jednak, że czasem drobny detal może sprawić, iż twoje starania i zabiegi będą nieskuteczne. Sprawdź, co możesz robić nie tak.

1. Kawa, ale z dodatkami

O zaletach zdrowotnych małej czarnej pisaliśmy już wielokrotnie. Ten cudowny eliksir zawiera polifenole, które zwalniają procesy starzenia, zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając zagrożenie miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Kawa działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz profilaktycznie – chroniąc przed rakiem. Wystarczy jednak nieco „ulepszyć” jej smak, aby ze zdrowotnych właściwości nic się nie ostało.

Na czarną listę wpisz przede wszystkim cukier, jeżeli słodzisz zarówno kawę, jak i herbatę. Możliwe, że codziennie spożywasz słodką równowartość tego, co znajduje się w kolorowych napojach gazowanych. Korzystanie ze sztucznych słodzików to również nie jest dobry pomysł. Wprawdzie ich wpływ na zdrowie nie jest jeszcze dostatecznie zbadany, lecz naukowcy ostrzegają, że słodziki mogą prowadzić do cukrzycy czy długoterminowego zwiększania wagi. W organizmie dochodzi do dysonansu. Z jednej strony mózg odbiera słodki smak, jednak odpowiednia ilość kalorii nie zostaje dostarczona, co powoduje wzrost łaknienia. Cukier możesz zastąpić cynamonem lub (dla odważnych) kardamonem. Te przyprawy w sposób naturalny osłodzą gorzką czarną i nie zneutralizują jej pozytywnego wpływu.

Kolejnym fatalnym wyborem będą wszelkie smakowe dodatki. Kawa orzechowa, waniliowa, karmelowa? Upewnij się, że smak ten pochodzi z naturalnych produktów, a nie jest uzyskiwany za pomocą słusznej dawki cukru i sztucznych polepszaczy.

2. Trening, ale bez dobrego finiszu

Ciężki trening jest równie ważny jak odpowiednia regeneracja. Brak odpowiedniego posiłku zaraz po treningu to kolejna błahostka, która może zaprzepaścić cały wysiłek włożony w poprawę formy. W ciągu dwóch godzin od zakończenia treningu mięśnie przygotowane są do uzupełniania zapasów glikogenu i syntezy białek. To prosta kalkulacja. Chcesz, żeby trening prowadził do poprawy wyników? Dostarcz mu odpowiedniej dawki węglowodanów i białek.

Rano wysiłek, a wieczorem suto zakrapiane spotkanie ze znajomymi? Uwaga: picie alkoholu może osłabić regenerację mięśni. Według badań opublikowanych w zeszłym roku na łamach „Sports Med” sześć drinków w ciągu trzech godzin obniża syntezę białek o blisko 40 procent. Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z alkoholu – jego niewielka ilość nie wpłynie negatywnie na regenerację.

3. Sałatka, ale bez dressingu

Wiele osób, które świadomie dbają o zdrowie, rezygnuje z dressingu, w którego składzie znajduje się tłuszcz. Jednak sałatka bez oleju jest po prostu mniej zdrowa. Jest on potrzebny, abyśmy mogli zaabsorbować w pełni wszystkie składniki odżywcze znajdujące się w warzywach. Tym, którzy liczą się z kaloriami, naukowcy z Purdue University zalecają olej rzepakowy. W odróżnieniu od masła czy oleju kukurydzianego wystarczy już jego niewielka ilość, aby w pełni zaabsorbować składniki odżywcze. Kolejnym razem czujcie się więc usprawiedliwieni, dodając odrobinę oleju rzepakowego do codziennej dawki witamin.

4. Warzywa i owoce, ale bez skórki

Diabeł tkwi w szczegółach

Zdjęcie: shutterstock

Z przyzwyczajenia lub w obawie przed chemią obieramy wszystkie warzywa. Pozbawiamy się tym samym doskonałego źródła witamin, antyoksydantów czy innych ultrazdrowych składników. W skórkach czy pestkach często ukrywa się to, co najlepsze w całym warzywie, istna kumulacja wartości odżywczych. Weźmy ogórka – jego skórka to doskonałe źródło dietetycznego błonnika. W skórce jabłek i marchewek natomiast kumuluje się cała ich siła antyoksydacyjna. Twarda powłoka arbuza zawiera w sobie cytrulinę – związek z rodziny aminokwasów, który wpływa rozszerzająco na naczynia krwionośne i ułatwia cyrkulację krwi. Skórkę wystarczy zblendować razem z innymi owocami. Dodatkowo pestki arbuza to źródło żelaza, cynku, białek i błonnika. Kilkoma ruchami noża możemy się pozbawić tego, co najcenniejsze w warzywach i owocach.

5. Mycie zębów, ale zbyt często

Myjesz zęby po każdym posiłku? Świetnie, jeżeli w ciągu dnia ograniczasz się do trzech posiłków. Jeżeli natomiast szorujesz zęby 4‒5 razy dziennie, możesz nieświadomie doprowadzić do poważnych problemów. Odsłonięte szyjki zębowe, ścieranie się szkliwa czy problemy z dziąsłami – lepiej zrobisz, gdy ograniczysz liczbę myć w ciągu dnia.

6. Spacer, ale leniwy

To, jak się czujemy, może wpływać na to, jak spacerujemy. Jeżeli odwrócimy to zdanie, nadal będzie prawdziwe. Badania opublikowane w „Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry” pokazały zależność pomiędzy stylem chodzenia a humorem. Przygarbieni spacerowicze, mało energiczni, ograniczający ruch ramion wykazywali o wiele gorsze nastroje od tych, którzy żwawo przemierzali kolejne metry. Dodatkowo leniwi spacerowicze byli skłonni do pamiętania o złych rzeczach i popadali w depresyjne nastroje. Następnym razem, gdy udasz się na spacer dla zdrowia, wyprostuj plecy i maszeruj zdecydowanie, zamiast wlec się noga za nogą!

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

Nagietek – kwiat, który nie tylko leczy, koi i pielęgnuje skórę. Jakie są jego magiczne właściwości i jak zrobić nagietkową maść? Tłumaczy autorka bloga Natura Pod Lupą

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Biegacz ze zdjętymi butami sportowymi i skręconą kostką siedzi na ziemi

Objawy i sposoby leczenia skręconej kostki

kobieta na ćwiczeniach

Tiki nerwowe – jakie są przyczyny, rodzaje i objawy powtarzalnych ruchów mięśni?

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

ilustracja ukazująca leukocyty

Co to są leukocyty? Funkcje białych krwinek oraz przyczyny ich nieprawidłowych wyników

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

lekarz przeprowadzający badania genetyczne

Jak przebiegają badania genetyczne i jakie choroby pozwalają wykryć?

Neurolog omawia z pacjentką wyniki badań

Neurolog, czyli specjalista od schorzeń i chorób układu nerwowego. Jakie dokładnie leczy choroby?

różne rodzaje opatrunków w postaci plastrów i bandaża

Opatrunki – rodzaje, wskazania oraz sposób doboru odpowiedniego środka

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Zabieg wstrzykiwania toksyny botulinowej

Toksyna botulinowa w praktyce neurologicznej oraz kosmetologii