Przejdź do treści

Wydaje ci się, że prowadzisz zdrowy tryb życia, a efektów nie widać? Sprawdź, co robisz nie tak

Diabeł tkwi w szczegółach PExels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
To nieprawda, że po 60-tce życie seksualne umiera! „To może być zupełnie nowa jakość” [WIDEO]
Darmowe testy na COVID-19 w aptekach i krótsza kwarantanna – nowe rozwiązania rządu w walce z koronawirusem SARS-CoV-2. „Mamy tydzień eksplozji pandemii”
„Bad body image day” zdarza się każdej z nas! „To taki dzień, w którym nasze ciało zwyczajnie się nam nie podoba. Może mieć różne przyczyny” – pisze Aleksandra Dejewska
Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem
Czujesz ból głowy i zmęczenie po szczepieniu na COVID-19? Dwie trzecie NOP-ów to efekt placebo

Prowadzisz zdrowy styl życia, dbasz o to, co jesz, trenujesz? Świetnie! Pamiętaj jednak, że czasem drobny detal może sprawić, że twoje starania będą nieskuteczne. Sprawdź, co możesz robić nie tak.

Kawa, ale z dodatkami

O zaletach zdrowotnych małej czarnej pisaliśmy już wielokrotnie. Ten cudowny eliksir zawiera polifenole, które zwalniają procesy starzenia, zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając zagrożenie miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Kawa działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz profilaktycznie – chroniąc przed rakiem. Wystarczy jednak nieco „ulepszyć” jej smak, aby ze zdrowotnych właściwości nic się nie ostało.

Na czarną listę wpisz przede wszystkim cukier, jeżeli słodzisz zarówno kawę, jak i herbatę. Możliwe, że codziennie spożywasz słodką równowartość tego, co znajduje się w kolorowych napojach gazowanych. Korzystanie ze sztucznych słodzików to również nie jest dobry pomysł. Wprawdzie ich wpływ na zdrowie nie jest jeszcze dostatecznie zbadany, lecz naukowcy ostrzegają, że słodziki mogą prowadzić do cukrzycy czy długoterminowego zwiększania wagi. W organizmie dochodzi do dysonansu. Z jednej strony mózg odbiera słodki smak, jednak odpowiednia ilość kalorii nie zostaje dostarczona, co powoduje wzrost łaknienia. Cukier możesz zastąpić cynamonem lub (dla odważnych) kardamonem. Te przyprawy w sposób naturalny osłodzą gorzką czarną i nie zneutralizują jej pozytywnego wpływu.

Kolejnym fatalnym wyborem będą wszelkie smakowe dodatki. Kawa orzechowa, waniliowa, karmelowa? Upewnij się, że smak ten pochodzi z naturalnych produktów, a nie jest uzyskiwany za pomocą słusznej dawki cukru i sztucznych polepszaczy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

owsianka

Trening, ale bez dobrego finiszu

Ciężki trening jest równie ważny jak odpowiednia regeneracja. Brak odpowiedniego posiłku zaraz po treningu to kolejna błahostka, która może zaprzepaścić cały wysiłek włożony w poprawę formy. W ciągu dwóch godzin od zakończenia treningu mięśnie przygotowane są do uzupełniania zapasów glikogenu i syntezy białek. To prosta kalkulacja. Chcesz, żeby trening prowadził do poprawy wyników? Dostarcz mu odpowiedniej dawki węglowodanów i białek.

Rano wysiłek, a wieczorem suto zakrapiane spotkanie ze znajomymi? Uwaga: picie alkoholu może osłabić regenerację mięśni. Według badań opublikowanych na łamach „Sports Med” sześć drinków w ciągu trzech godzin obniża syntezę białek o blisko 40 procent. Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z alkoholu – jego niewielka ilość nie wpłynie negatywnie na regenerację.

Sałatka, ale bez dressingu

Wiele osób, które świadomie dbają o zdrowie, rezygnuje z dressingu, w którego składzie znajduje się tłuszcz. Jednak sałatka bez oleju jest po prostu mniej zdrowa. Jest on potrzebny, abyśmy mogli zaabsorbować w pełni wszystkie składniki odżywcze znajdujące się w warzywach. Tym, którzy liczą się z kaloriami, naukowcy z Purdue University zalecają olej rzepakowy. W odróżnieniu od masła czy oleju kukurydzianego wystarczy już jego niewielka ilość, aby w pełni zaabsorbować składniki odżywcze. Kolejnym razem czujcie się więc usprawiedliwieni, dodając odrobinę oleju rzepakowego do codziennej dawki witamin.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Warzywa i owoce, ale bez skórki

Z przyzwyczajenia lub w obawie przed chemią obieramy wszystkie warzywa. Pozbawiamy się tym samym doskonałego źródła witamin, antyoksydantów czy innych ultrazdrowych składników. W skórkach czy pestkach często ukrywa się to, co najlepsze w całym warzywie, istna kumulacja wartości odżywczych. Weźmy ogórka – jego skórka to doskonałe źródło dietetycznego błonnika. W skórce jabłek i marchewek natomiast kumuluje się cała ich siła antyoksydacyjna. Twarda powłoka arbuza zawiera w sobie cytrulinę – związek z rodziny aminokwasów, który wpływa rozszerzająco na naczynia krwionośne i ułatwia cyrkulację krwi. Skórkę wystarczy zblendować razem z innymi owocami. Dodatkowo pestki arbuza to źródło żelaza, cynku, białek i błonnika. Kilkoma ruchami noża możemy się pozbawić tego, co najcenniejsze w warzywach i owocach.

Mycie zębów, ale zbyt często

Myjesz zęby po każdym posiłku? Świetnie, jeżeli w ciągu dnia ograniczasz się do trzech posiłków. Jeżeli natomiast szorujesz zęby 4‒5 razy dziennie, możesz nieświadomie doprowadzić do poważnych problemów. Odsłonięte szyjki zębowe, ścieranie się szkliwa czy problemy z dziąsłami – lepiej zrobisz, gdy ograniczysz liczbę myć w ciągu dnia.

Spacer, ale leniwy

To, jak się czujemy, może wpływać na to, jak spacerujemy. Jeżeli odwrócimy to zdanie, nadal będzie prawdziwe. Badania opublikowane w „Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry” pokazały zależność pomiędzy stylem chodzenia a humorem. Przygarbieni spacerowicze, mało energiczni, ograniczający ruch ramion wykazywali o wiele gorsze nastroje od tych, którzy żwawo przemierzali kolejne metry. Dodatkowo leniwi spacerowicze byli skłonni do pamiętania o złych rzeczach i popadali w depresyjne nastroje. Następnym razem, gdy udasz się na spacer dla zdrowia, wyprostuj plecy i maszeruj zdecydowanie, zamiast wlec się noga za nogą!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Kawa zbożowa w ciąży i przy karmieniu piersią

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

dziewczyna leżąca na trawie

Po czym lepiej nie myć zębów i dlaczego? Lista problematycznych produktów

W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią

W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

Kobiety

Latem częściej sięgasz po kieliszek prosecco? „Przyczynia się to do nadwrażliwości, rozpuszczania szkliwa, a potem jego ścierania” – ostrzega stomatolożka

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki kolor będzie najlepszy dla ciebie

Czy wiesz, że kolor warzyw ma znaczenie? Sprawdź, jaki będzie najlepszy dla ciebie

Szczoteczki do zębów

„Mama Dentystka”: prawie 4 miliony Polaków nie myje zębów, 800 tys. w ogóle nie ma w swojej łazience szczoteczki

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrosło dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso - mówią wyniki badań. Co będzie lepszym wyborem?

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrasta dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso – wynika z badań

Uważaj na ilość octu jabłkowego w twojej diecie. Może zaszkodzić zębom - ostrzega lek. stom. Monika Stachowicz

Uważaj na ilość octu jabłkowego w twojej diecie. Może zaszkodzić zębom – ostrzega lek. stom. Monika Stachowicz

„Nieleczona próchnica może prowadzić do zawału serca” – mówi lek. dent. Joanna Jaklińska

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu "złego" cholesterolu

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu „złego” cholesterolu

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Kofeina na ból głowy? Sprawdź, czy to dobry pomysł

Proteza szkieletowa – cena, rodzaje, refundacja NFZ

Nakładki na zęby – czym są, kiedy stosować, jaki jest ich koszt?

Czym są „cukry ukryte” i jak ich unikać? Ostrzega Tata Stomatolog

Czym są „cukry ukryte” i jak ich unikać? Ostrzega Tata Stomatolog

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Bonding zębów – na czym polega? Jakie są jego efekty?

Chorobę da się… wyczuć. Co zapach mówi o twoim zdrowiu?

Jama ustna – budowa i funkcje. Choroby jamy ustnej

Jak dobrze myć zęby? Duet szczotka i pasta nie stanowi nawet połowy sukcesu

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×