Przejdź do treści

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Prowadzisz zdrowy styl życia, dbasz o to, co jesz, trenujesz? Świetnie! Pamiętaj jednak, że czasem drobny detal może sprawić, iż twoje starania i zabiegi będą nieskuteczne. Sprawdź, co możesz robić nie tak.

1. Kawa, ale z dodatkami

O zaletach zdrowotnych małej czarnej pisaliśmy już wielokrotnie. Ten cudowny eliksir zawiera polifenole, które zwalniają procesy starzenia, zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając zagrożenie miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Kawa działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz profilaktycznie – chroniąc przed rakiem. Wystarczy jednak nieco „ulepszyć” jej smak, aby ze zdrowotnych właściwości nic się nie ostało.

Na czarną listę wpisz przede wszystkim cukier, jeżeli słodzisz zarówno kawę, jak i herbatę. Możliwe, że codziennie spożywasz słodką równowartość tego, co znajduje się w kolorowych napojach gazowanych. Korzystanie ze sztucznych słodzików to również nie jest dobry pomysł. Wprawdzie ich wpływ na zdrowie nie jest jeszcze dostatecznie zbadany, lecz naukowcy ostrzegają, że słodziki mogą prowadzić do cukrzycy czy długoterminowego zwiększania wagi. W organizmie dochodzi do dysonansu. Z jednej strony mózg odbiera słodki smak, jednak odpowiednia ilość kalorii nie zostaje dostarczona, co powoduje wzrost łaknienia. Cukier możesz zastąpić cynamonem lub (dla odważnych) kardamonem. Te przyprawy w sposób naturalny osłodzą gorzką czarną i nie zneutralizują jej pozytywnego wpływu.

Kolejnym fatalnym wyborem będą wszelkie smakowe dodatki. Kawa orzechowa, waniliowa, karmelowa? Upewnij się, że smak ten pochodzi z naturalnych produktów, a nie jest uzyskiwany za pomocą słusznej dawki cukru i sztucznych polepszaczy.

2. Trening, ale bez dobrego finiszu

Ciężki trening jest równie ważny jak odpowiednia regeneracja. Brak odpowiedniego posiłku zaraz po treningu to kolejna błahostka, która może zaprzepaścić cały wysiłek włożony w poprawę formy. W ciągu dwóch godzin od zakończenia treningu mięśnie przygotowane są do uzupełniania zapasów glikogenu i syntezy białek. To prosta kalkulacja. Chcesz, żeby trening prowadził do poprawy wyników? Dostarcz mu odpowiedniej dawki węglowodanów i białek.

Rano wysiłek, a wieczorem suto zakrapiane spotkanie ze znajomymi? Uwaga: picie alkoholu może osłabić regenerację mięśni. Według badań opublikowanych w zeszłym roku na łamach „Sports Med” sześć drinków w ciągu trzech godzin obniża syntezę białek o blisko 40 procent. Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z alkoholu – jego niewielka ilość nie wpłynie negatywnie na regenerację.

3. Sałatka, ale bez dressingu

Wiele osób, które świadomie dbają o zdrowie, rezygnuje z dressingu, w którego składzie znajduje się tłuszcz. Jednak sałatka bez oleju jest po prostu mniej zdrowa. Jest on potrzebny, abyśmy mogli zaabsorbować w pełni wszystkie składniki odżywcze znajdujące się w warzywach. Tym, którzy liczą się z kaloriami, naukowcy z Purdue University zalecają olej rzepakowy. W odróżnieniu od masła czy oleju kukurydzianego wystarczy już jego niewielka ilość, aby w pełni zaabsorbować składniki odżywcze. Kolejnym razem czujcie się więc usprawiedliwieni, dodając odrobinę oleju rzepakowego do codziennej dawki witamin.

4. Warzywa i owoce, ale bez skórki

Diabeł tkwi w szczegółach

Zdjęcie: shutterstock

Z przyzwyczajenia lub w obawie przed chemią obieramy wszystkie warzywa. Pozbawiamy się tym samym doskonałego źródła witamin, antyoksydantów czy innych ultrazdrowych składników. W skórkach czy pestkach często ukrywa się to, co najlepsze w całym warzywie, istna kumulacja wartości odżywczych. Weźmy ogórka – jego skórka to doskonałe źródło dietetycznego błonnika. W skórce jabłek i marchewek natomiast kumuluje się cała ich siła antyoksydacyjna. Twarda powłoka arbuza zawiera w sobie cytrulinę – związek z rodziny aminokwasów, który wpływa rozszerzająco na naczynia krwionośne i ułatwia cyrkulację krwi. Skórkę wystarczy zblendować razem z innymi owocami. Dodatkowo pestki arbuza to źródło żelaza, cynku, białek i błonnika. Kilkoma ruchami noża możemy się pozbawić tego, co najcenniejsze w warzywach i owocach.

5. Mycie zębów, ale zbyt często

Myjesz zęby po każdym posiłku? Świetnie, jeżeli w ciągu dnia ograniczasz się do trzech posiłków. Jeżeli natomiast szorujesz zęby 4‒5 razy dziennie, możesz nieświadomie doprowadzić do poważnych problemów. Odsłonięte szyjki zębowe, ścieranie się szkliwa czy problemy z dziąsłami – lepiej zrobisz, gdy ograniczysz liczbę myć w ciągu dnia.

6. Spacer, ale leniwy

To, jak się czujemy, może wpływać na to, jak spacerujemy. Jeżeli odwrócimy to zdanie, nadal będzie prawdziwe. Badania opublikowane w „Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry” pokazały zależność pomiędzy stylem chodzenia a humorem. Przygarbieni spacerowicze, mało energiczni, ograniczający ruch ramion wykazywali o wiele gorsze nastroje od tych, którzy żwawo przemierzali kolejne metry. Dodatkowo leniwi spacerowicze byli skłonni do pamiętania o złych rzeczach i popadali w depresyjne nastroje. Następnym razem, gdy udasz się na spacer dla zdrowia, wyprostuj plecy i maszeruj zdecydowanie, zamiast wlec się noga za nogą!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Kobieta z dystorsją trzyma się za bolące kolano.

Dystorsja: rodzaje, objawy, przyczyny, leczenie. Różne definicje pojęcia

Kobieta podczas badania USG pod kątem wykrycia wielowodzia.

Wielowodzie, czyli nadmiar wód płodowych – przyczyny, objawy, zagrożenia, sposoby leczenia

Kobieta z rakiem macicy trzyma się za bolący brzuch.

Rak trzonu macicy: objawy, leczenie, rokowania

Kobieta z chorobą von Willebranda podczas konsultacji lekarskiej.

Choroba von Willebranda – na czym polega wrodzona skaza krwotoczna?

wysypana soda ze słoiczka na drewnianą powierzchnię

Odgrzybianie organizmu – jak je właściwie przeprowadzić? Czy istnieją skuteczne metody?

młoda kobieta w kapeluszu opala się na plaży

Czym jest tanoreksja i jakie niesie zagrożenia? Leczenie tanoreksji

kobieta lekarz podłącza pacjentowi aparaturę do hemodializy

Czym jest hemodializa? Dowiedz się, jak wygląda życie ze sztuczną nerką

lekarz wprowadza cystoskopem wziernik do pęcherza moczowego pacjenta

Co to jest cystoskopia i jak się do niej przygotować – czyli wszystko, co warto wiedzieć przed badaniem

młoda kobieta z grymasem bólu na twarzy trzymająca się za gardło

Paciorkowce – poznaj wroga i wylecz go. Jakie daje objawy? Jak rozpoznać jego obecność?

lekarz w rękawiczkach wkłada próbki krwi do stojaka

Odczyn antystreptolizynowy (ASO) – co to za badanie? Wskazania i normy

kilka plemników zbliżających się do komórki jajowej

Teratozoospermia jako jedna z przyczyn niepłodności u mężczyzn. W jaki sposób leczy się to schorzenie?

kobieta jedną ręką ściskająca skórę na udzie trzymając w drugiej dłoni owoc pomarańczy

Cellulit – skąd się bierze i jak się go pozbyć za pomocą ćwiczeń?

kobieta ginekolog trzymająca przyrząd do badania przy fotelu ginekologicznym

Endometrium, czym jest i jaką funkcję pełni? Norma i leczenie przerostu endometrium

kobieta trzymająca nowonarodzone niemowlę na rękach

Połóg – dlaczego okres po porodzie jest tak trudny dla świeżo upieczonych mam? Jak przebiega i ile trwa?

dwie kobiety w trakcie przeprowadzania próby wysiłkowej na bieżni

Próba wysiłkowa – na czym polega i co oznaczają wyniki?

kobieta odczuwająca objawy zespołu abstynencyjnego trzymająca się za przedramiona

Charakterystyka alkoholowego zespołu abstynencyjnego i wskazówki dla osoby uzależnionej

młoda kobieta jedząca warzywa z miseczki

Resorpcja w biologii i medycynie. Co jest jej przyczyną, a co objawem?

Lekarz siedzi za biurkiem i przegląda wyniki badań pacjenta

Kalprotektyna – badanie w kale. Normy oraz interpretacja wyników

Kobieta podczas konsulacji lekarskiej przed sigmoidoskopią.

Sigmoidoskopia – co to jest? Jak się przygotować do badania jelita grubego?

Kobieta cierpiąca z powodu bólu i przelewania w brzuchu siedzi skulona na kanapie.

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

Kobieta w ciąży podczas konsultacji lekarskiej z powodu zespołu HELLP.

Zespół HELLP w ciąży – jakie są jego przyczyny i czym się objawia?

Kobieta z nerwiakiem Mortona masuje nogę.

Nerwiak Mortona – objawy, leczenie i rehabilitacja

Kobieta ze sferocytozą podczas konsultacji lekarskiej.

Sferocytoza wrodzona i nabyta – przyczyny i objawy choroby

Lekarz wypisujący receptę na medyczną marihuanę.

Działanie i właściwości leczniczej marihuany w leczeniu chorób przewlekłych