Przejdź do treści

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Prowadzisz zdrowy styl życia, dbasz o to, co jesz, trenujesz? Świetnie! Pamiętaj jednak, że czasem drobny detal może sprawić, iż twoje starania i zabiegi będą nieskuteczne. Sprawdź, co możesz robić nie tak.

1. Kawa, ale z dodatkami

O zaletach zdrowotnych małej czarnej pisaliśmy już wielokrotnie. Ten cudowny eliksir zawiera polifenole, które zwalniają procesy starzenia, zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając zagrożenie miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Kawa działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz profilaktycznie – chroniąc przed rakiem. Wystarczy jednak nieco „ulepszyć” jej smak, aby ze zdrowotnych właściwości nic się nie ostało.

Na czarną listę wpisz przede wszystkim cukier, jeżeli słodzisz zarówno kawę, jak i herbatę. Możliwe, że codziennie spożywasz słodką równowartość tego, co znajduje się w kolorowych napojach gazowanych. Korzystanie ze sztucznych słodzików to również nie jest dobry pomysł. Wprawdzie ich wpływ na zdrowie nie jest jeszcze dostatecznie zbadany, lecz naukowcy ostrzegają, że słodziki mogą prowadzić do cukrzycy czy długoterminowego zwiększania wagi. W organizmie dochodzi do dysonansu. Z jednej strony mózg odbiera słodki smak, jednak odpowiednia ilość kalorii nie zostaje dostarczona, co powoduje wzrost łaknienia. Cukier możesz zastąpić cynamonem lub (dla odważnych) kardamonem. Te przyprawy w sposób naturalny osłodzą gorzką czarną i nie zneutralizują jej pozytywnego wpływu.

Kolejnym fatalnym wyborem będą wszelkie smakowe dodatki. Kawa orzechowa, waniliowa, karmelowa? Upewnij się, że smak ten pochodzi z naturalnych produktów, a nie jest uzyskiwany za pomocą słusznej dawki cukru i sztucznych polepszaczy.

2. Trening, ale bez dobrego finiszu

Ciężki trening jest równie ważny jak odpowiednia regeneracja. Brak odpowiedniego posiłku zaraz po treningu to kolejna błahostka, która może zaprzepaścić cały wysiłek włożony w poprawę formy. W ciągu dwóch godzin od zakończenia treningu mięśnie przygotowane są do uzupełniania zapasów glikogenu i syntezy białek. To prosta kalkulacja. Chcesz, żeby trening prowadził do poprawy wyników? Dostarcz mu odpowiedniej dawki węglowodanów i białek.

Rano wysiłek, a wieczorem suto zakrapiane spotkanie ze znajomymi? Uwaga: picie alkoholu może osłabić regenerację mięśni. Według badań opublikowanych w zeszłym roku na łamach „Sports Med” sześć drinków w ciągu trzech godzin obniża syntezę białek o blisko 40 procent. Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z alkoholu – jego niewielka ilość nie wpłynie negatywnie na regenerację.

3. Sałatka, ale bez dressingu

Wiele osób, które świadomie dbają o zdrowie, rezygnuje z dressingu, w którego składzie znajduje się tłuszcz. Jednak sałatka bez oleju jest po prostu mniej zdrowa. Jest on potrzebny, abyśmy mogli zaabsorbować w pełni wszystkie składniki odżywcze znajdujące się w warzywach. Tym, którzy liczą się z kaloriami, naukowcy z Purdue University zalecają olej rzepakowy. W odróżnieniu od masła czy oleju kukurydzianego wystarczy już jego niewielka ilość, aby w pełni zaabsorbować składniki odżywcze. Kolejnym razem czujcie się więc usprawiedliwieni, dodając odrobinę oleju rzepakowego do codziennej dawki witamin.

4. Warzywa i owoce, ale bez skórki

Diabeł tkwi w szczegółach

Zdjęcie: shutterstock

Z przyzwyczajenia lub w obawie przed chemią obieramy wszystkie warzywa. Pozbawiamy się tym samym doskonałego źródła witamin, antyoksydantów czy innych ultrazdrowych składników. W skórkach czy pestkach często ukrywa się to, co najlepsze w całym warzywie, istna kumulacja wartości odżywczych. Weźmy ogórka – jego skórka to doskonałe źródło dietetycznego błonnika. W skórce jabłek i marchewek natomiast kumuluje się cała ich siła antyoksydacyjna. Twarda powłoka arbuza zawiera w sobie cytrulinę – związek z rodziny aminokwasów, który wpływa rozszerzająco na naczynia krwionośne i ułatwia cyrkulację krwi. Skórkę wystarczy zblendować razem z innymi owocami. Dodatkowo pestki arbuza to źródło żelaza, cynku, białek i błonnika. Kilkoma ruchami noża możemy się pozbawić tego, co najcenniejsze w warzywach i owocach.

5. Mycie zębów, ale zbyt często

Myjesz zęby po każdym posiłku? Świetnie, jeżeli w ciągu dnia ograniczasz się do trzech posiłków. Jeżeli natomiast szorujesz zęby 4‒5 razy dziennie, możesz nieświadomie doprowadzić do poważnych problemów. Odsłonięte szyjki zębowe, ścieranie się szkliwa czy problemy z dziąsłami – lepiej zrobisz, gdy ograniczysz liczbę myć w ciągu dnia.

6. Spacer, ale leniwy

To, jak się czujemy, może wpływać na to, jak spacerujemy. Jeżeli odwrócimy to zdanie, nadal będzie prawdziwe. Badania opublikowane w „Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry” pokazały zależność pomiędzy stylem chodzenia a humorem. Przygarbieni spacerowicze, mało energiczni, ograniczający ruch ramion wykazywali o wiele gorsze nastroje od tych, którzy żwawo przemierzali kolejne metry. Dodatkowo leniwi spacerowicze byli skłonni do pamiętania o złych rzeczach i popadali w depresyjne nastroje. Następnym razem, gdy udasz się na spacer dla zdrowia, wyprostuj plecy i maszeruj zdecydowanie, zamiast wlec się noga za nogą!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak dobrze… badać piersi

Jak badać piersi?

Mastektomia - da się wyprzedzić raka?

Mastektomia – da się wyprzedzić raka?

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Jak pomóc osobie z zawałem?

Jak pomóc osobie z zawałem?

Psychosomatyka ‒ kiedy choroba zaczyna się w głowie…

Psychosomatyka ‒ kiedy choroba zaczyna się w głowie…

Syndrom biurowego nadgarstka

Syndrom biurowego nadgarstka

Badania profilaktyczne – po prostu je zrób!

Badania profilaktyczne – po prostu je zrób!

Co można wyczytać z... języka?

Co można wyczytać z języka?

Ciągle ci zimno? Oto 10 możliwych przyczyn

Ciągle ci zimno? Oto 10 możliwych przyczyn

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita

Jestem ciągle zmęczony. Dlaczego?

Jestem ciągle zmęczony. Dlaczego?