Przejdź do treści

Siedzący tryb pracy? Dla zdrowia powinnaś spacerować

Juliet Furst/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sprawdziłyśmy, ile osób szczepi się dziennie w poszczególnych województwach. W jednym regionie jest ich zaskakująco mało
Koncert w bańkach
Niezwykły koncert w trakcie pandemii. Fani i zespół zamknięci w… bańkach!
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Izrael zostanie „hermetycznie zamknięty”? Izraelska minister turystyki: to ekstremalny krok i naruszenie podstawowych praw
Izrael zostanie „hermetycznie zamknięty” z powodu koronawirusa? Premier: wyprzedzamy cały świat
Zmiana kolejności szczepień przeciw COVID-19
Zmiana kolejności szczepień przeciw COVID-19. Kto i w jakiej sytuacji będzie mógł przyjąć preparat wcześniej?

Jeśli spędzasz w pozycji siedzącej powyżej 8 godzin dziennie, skutki dla zdrowia są fatalne. Nawet jeśli wieczorem pójdziesz pobiegać, nie zrekompensuje to strat. Ale 5 minut spaceru po każdej przesiedzianej godzinie zdecydowanie tak! Potwierdzają to badania.

Najwyższy czas powstać z krzeseł. Z badań przeprowadzonych kilka lat temu wynika, że jeśli siedzisz od 8 do 11 godzin dziennie, zagrożenie śmiercią w ciągu następnych trzech lat wzrasta średnio o 15 proc. (względem tych, którzy siedzą mniej niż 4 godziny). Jeszcze gorsze rokowania mają ci, którzy przesiadują ponad 11 godzin – u nich ryzyko przedwczesnej śmierci wzrasta aż o 40 proc.! Według badaczy ten zatrważający efekt wynika z zaburzenia metabolizmu i krążenia wywołanego długotrwałym bezruchem. Ponadto odzwyczajone od wysiłku mięśnie tracą zdolność efektywnego kurczenia się, utrudniając „wypychanie” pozbawionej tlenu krwi.

5 minut spaceru lepsze niż trening

Najgorsze jest to, że powyższa zależność utrzymuje się nawet pomimo uwzględnienia aktywności fizycznej poza pracą. Oznacza to, że nawet jeśli wieczorem spędzasz godzinę na bieganiu, długotrwałe sesje nieprzerwanego siedzenia i tak odcisną piętno na twoim zdrowiu. Faktem jest, że ryzyko będzie mniejsze, niż gdybyś nie ruszał się w ogóle – to jednak nie wystarczy. Czy to oznacza, że masz porzucić swoją biurową pracę na rzecz fizycznej? Na szczęście ostatnie doniesienia wskazują, że można spędzać dużo czasu za biurkiem i zachować dobre zdrowie, stosując się do prostej, lecz nieoczywistej rady.

5 minut spaceru na każdą godzinę siedzenia – oto klucz do utrzymania odpowiedniej cyrkulacji krwi. To banalna rada, ale niedostatecznie popularna. Ostatnie badania przynoszą jednak garść twardych faktów, które mogą otworzyć oczy nieprzekonanym. W badaniu prowadzonym na Indiana University 12 mężczyzn zostało przydzielonych do dwóch grup. Obie miały za zadanie siedzieć przez 3 godziny, przy czym tylko jedna miała za zadanie robić 5-minutowe spacery po odpowiednio 30, 90 i 150 minutach. Aby sprawdzić wpływ siedzenia na stan organizmu, badacze wykorzystali pomiar FMD (flow-mediated dilation), wskaźnika związanego z układem krwionośnym, którego wartość spada u osób chorych m.in. na miażdżycę. U osób, które siedziały bez przerw na ruch, odnotowano spadek FMD aż o 50 proc. W drugiej grupie ten efekt w ogóle nie został odnotowany, co wskazuje, że krótki spacer to czynnik wystarczający do pobudzenia krążenia.

Jeśli nie jesteś nocnym stróżem, który co godzina musi obejść teren, może to wymagać od ciebie trochę dyscypliny. Wysiłek się jednak z pewnością opłaci.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

kobieta spacerująca po mieście

Spacery w czasie choroby i na antybiotykach. Iść czy sobie odpuścić?

Jak wyjść na jesienny spacer i nie zwariować

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

Głowa nie działa? Problemy z koncentracją? Idź na spacer

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Hipokinezja, czyli co się dzieje z organizmem, gdy dużo siedzisz i mało się ruszasz?

Wstań z krzesła!

Idziemy do lasu

Dwie godziny dla serca

Dwie godziny dla serca

Maszeruj, bo się opłaca

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Baczność! Stój na zdrowie

Baczność! Stój na zdrowie

Shinrin-yoku - leśna kąpiel na zdrowie

Shinrin-yoku – leśna kąpiel na zdrowie

Lekarze wyganiają do lasu

Lekarze wyganiają do lasu

ADHD – spacer po lesie działa cuda

ADHD – spacer po lesie działa cuda

Spacerkiem między dziełami

Spacerkiem między dziełami

Chodzenie pobudza myślenie

Chodzenie pobudza myślenie

Spacer vs. Nordic Walking

Spacer vs. Nordic Walking

Melatonina – czym jest i jak działa? Badanie melatoniny

Kobieta w basenie

Wracasz z wakacji? Blanka Lipińska wyjaśniła, w jaki sposób legalnie uniknęła kwarantanny

Starsza pani układa bukiet kwiatów w wazonie

Ruszyły szczepienia populacyjne. „Brakuje nam wyłącznie szczepionek” – mówi Michał Dworczyk

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Klara Roterska

Klara Roterska: Nikt nie chciał wpisać mi w kartę leczenia słowa „gwałt”, wpisywali „przykre zdarzenie”

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?