Przejdź do treści

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

Masaż – jak wybrać najlepszy?
Masaż - ABC. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kawa
„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka
Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.
Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?
Skąd się bierze miód?
Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca

Masz zamiar wybrać się na masaż, ale nie wiesz, na jaki się zdecydować? Wszystko zależy od twoich potrzeb. Jeśli szukasz relaksu, strzałem w dziesiątkę może okazać się Lomi Lomi, jeśli potrzebujesz rozluźnić spięte mięśnie, dobrą decyzją będzie masaż ajurwedyjski. Na obrzęki – drenaż limfatyczny. A jeśli zmagasz się z dolegliwościami bólowymi, może pomóc masaż tybetański lub leczniczy.

Z badań wynika, że najczęściej wybieramy się na masaż z powodu bólu pleców oraz po to, aby się rozluźnić. W badaniach opisanych na łamach „Canadian Medical Association Journal” porównywano różne metody leczenia przewlekłych bólów krzyża. Okazało się, że to właśnie masaż jest najskuteczniejszym sposobem łagodzenia bólu i napięcia. Najpierw jednak trzeba wybrać odpowiedni rodzaj masażu. Pomoże w tym nasz przewodnik.

Masaż leczniczy

To zabieg terapeutyczny. Dlatego na początku warto sprawdzić samego masażystę i jego kompetencje. W tego rodzaju masażu wykorzystuje się techniki znane z masażu klasycznego, ale w grę wchodzi także terapia manualna. Stosuje się go, aby złagodzić sztywność, ból i napięcie mięśni. Poza tym ważne jest tu także łagodzenie napięcia psychicznego. Masaż leczniczy często jest także uzupełnieniem rehabilitacji. Daje doskonałe rezultaty przy schorzeniach lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa. Dodatkową korzyścią jest lepsze ukrwienie obszarów masowanych, usunięcie zastojów żylnych i limfatycznych oraz pobudzenie procesów przemiany materii.

Dla kogo: Dla osób z bólami mięśniowymi, sztywnością w ciele, napięciami mięśniowymi i dolegliwościami związanymi z kręgosłupem.

Masaż sportowy

To masaż nie tylko dla sportowców, choć nazwa ma tu oczywiście znaczenie. Jego głównym zadaniem jest przyśpieszenie regeneracji mięśni. Techniki masażu sportowego mają także poprawiać krążenie krwi w naczyniach włosowatych tkanki mięśniowej (chodzi o transport substancji odżywczych i szybszą naprawę mięśni) oraz usprawnić uwalnianie w organizmie takich związków jak prostaglandyny, które odgrywają dużą rolę w procesie gojenia tkanek. Masaż sportowy wykorzystuje klasyczne metody masażu leczniczego, ale jest wykonywany zdecydowanie silniej i energiczniej. Wszystko dlatego, że jego celem jest przygotowanie ciała do wysiłku oraz osiągania maksymalnych wyników sportowych, usuwania bólu mięśniowego, napięć bądź likwidacji kontuzji. To także podstawowy element odnowy biologicznej.

Dla kogo: Przede wszystkim dla sportowców i osób, które potrzebują regeneracji mięśniowej. Przyda się także tym, którzy wrócili do treningów po przerwie i czują, że ciało potrzebuje dodatkowego wsparcia.

Masaż Lomi Lomi

Lomi Lomi wywodzi się ze starożytnej polinezyjskiej filozofii uzdrawiania. Jest to delikatny, prosty masaż wykonywany przez wiele pokoleń po to, by dać odprężenie i pomóc w powrocie do zdrowia. Technika ta wykorzystuje posuwiste, płynne ruchy oraz masaż głęboko położonych tkanek, by wspomóc przepływ krwi, złagodzić naprężenia i napięcia. Lomi Lomi przede wszystkim relaksuje. Zadaniem masażu jest redukcja napięcia mięśniowego, jednak w sposób bezbolesny. Masaż jest kompleksowy (żadna część ciała nie zostaje pominięta) i trwa aż dwie godziny. Dodatkiem jest także modlitwa i przepływ pozytywnej energii. Uwaga: wiele osób reaguje na masaż emocjonalnie (płacze lub się śmieje), bo hawajski masaż przekazuje jedyne w swoim rodzaju, wspaniałe uczucie zadowolenia i błogości.

Dla kogo: Dla osób, które chcą się odstresować, rozluźnić całe ciało i zrelaksować. Spokojne ruchy i długi czas trwania uspokaja i wprowadza w trans. Po zakończeniu poczujecie się wyciszeni. 

Masaż tybetański

Masaż ten jest naturalną formą walki z bólem, która jest stosowana w medycynie tybetańskiej. Koncentruje się na uwalnianiu napięć mięśniowych i blokad w przepływie energii. Często łączy się z terapią manualną. Możecie spodziewać się nawet nastawiania kręgosłupa oraz talerzy biodrowych. O ile zdecydujecie się na masaż tybetański leczniczy, bo ten skupia się na konkretnych odcinkach ciała, które wykazują zmiany patologiczne. Inną odmianą jest masaż tybetański odprężający. Jest to terapia ogólna, uwalniająca z napięcia, bez precyzyjnie postawionej diagnozy. Nie zabraknie tu również uciskania konkretnych punktów odpowiedzialnych za układ nerwowy, mięśniowy itp. Nie jest to przyjemne, ale za to naprawdę skuteczne.

Dla kogo: Techniki masażu pomagają zwalczyć różne dolegliwości, likwidują napięciowe bóle głowy oraz przyśpieszoną pracę serca, redukują lub zatrzymują krwawienia, łagodzą rwę kulszową i bóle lędźwiowe, regulują miesiączki, redukują częste oddawanie moczu, czkawkę, likwidują zaparcia.

Masaż tajski

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Założeniem tajskiego masażu jest przywrócenie prawidłowego przepływu energii w ciele. Masażysta robi to, pracując wzdłuż linii energetycznych zwanych Sen. Stosuje się tu także akupresurę oraz kontrolowane rozciąganie. Wszystko po to, by ciało szybciej się leczyło. Terapeuta będzie wyginał ciało w różnych pozycjach i masował mięśnie. To masaż z długą tradycją sięgającą do 500 roku p.n.e. Sesja może trwać od 1 do 3 godzin.

Dla kogo: Dla osób, które szukają rozluźnienia w spiętym ciele. Doskonale niweluje sztywność mięśni i stawów całego ciała. 

Masaż Abhyanga

Wywodząca się z tradycji ajurwedyjskiej Abhyanga to również masaż całego ciała (łącznie z twarzą oraz głową). Masażysta jest bardzo dokładny. Każda część ciała jest masowana osobno. Ruchy są dość dynamiczne i głębokie. Bardzo charakterystyczne są również elementy rozciągania rąk i nóg. Masaż jest dość intensywny, ale z pewnością daje poczucie relaksu.

Dla kogo: Dla tych, którzy chcą pobudzić się energetycznie, zrelaksować, zniwelować napięcie mięśniowe i poprawić sobie humor. 

Masaż Shiatsu

To masaż, który pochodzi z Japonii. Dosłownie znaczy – „nacisk palców” i polega właśnie na uciskaniu wybranych części ciała. Celem jest odblokowanie energii, która nie może znaleźć ujścia. W masażu chodzi o przywrócenie równowagi Qi poprzez wpływ na układ szlaków energetycznych (zwanych meridianami). Masaż jest raczej delikatny, a terapeuta używa nie tylko palców, ale także całych dłoni. Rozciąga, wykonuje ruchy odwodzące i obrotowe stawów. W trakcie masażu pozostaje się w luźnym ubraniu i leży na macie. Sesja trwa około 1h.

Dla kogo: przeznaczony jest przede wszystkim dla osób zestresowanych oraz z osłabioną odpornością organizmu. Masaż polecany jest także osobom z migrenami i zaburzeniami układu trawiennego oraz oddechowego.  

Gosia Włodarczyk

Masaż ciepłymi kamieniami

Najczęściej oferowany jest przez gabinety odnowy biologicznej, a jego głównym zadaniem jest przyśpieszenie procesu regeneracji organizmu. Do masażu używa się specjalnych bazaltowych kamieni pochodzenia wulkanicznego, które dzięki wieloletniej i naturalnej obróbce falami morskimi mogą być używane do celów terapeutycznych. Są one specjalnie dobrane pod względem kształtu. Ciepłe kamienie mają zastosowanie termoterapeutyczne, poza tym łączy się tu techniki masażu klasycznego oraz drenażu limfatycznego. Masaż jest spokojny i bardzo relaksujący.

Dla kogo: Dla tych, którzy szukają relaksu dla ciała i umysłu i chcą przyśpieszyć proces regeneracji ciała.

Drenaż limfatyczny

Jest jednym z najskuteczniejszych sposobów leczenia obrzęków limfatycznych. Ponadto pomaga walczyć z cellulitem. Dodatkowo doskonale poprawia metabolizm, pobudza układ limfatyczny oraz wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Podczas masażu stosuje się takie techniki jak głaskanie, ugniatanie przepychające, uciski oraz wyciskanie. Wszystko to przeprowadza się wzdłuż naczyń limfatycznych albo w kierunku najbliższych węzłów chłonnych.

Dla kogo: dla osób z wodnym cellulitem, problemami z obrzękami oraz tzw. ciężkimi nogami, dla osób ze słabym krążeniem (zapobiega powstawaniu żylaków) oraz dla tych, którzy chcą wzmocnić organizm po chorobie lub zlikwidować skurcze i bóle w nogach. 

Masaż bańką chińską

Pochodzi z Chin. Tamtejsi obywatele stosowali bańki w lecznictwie. Podobnie zresztą jak kilkanaście lat temu nasze babki. Dziś jednak największą popularność masaż bańką chińską zyskał w zabiegach mających na celu redukcję tkanki tłuszczowej i cellulitu. Bańka chińska działa na zasadzie zasysania skóry, dzięki czemu dość mocno masowana jest tkanka podskórna ud, pośladków czy brzucha (to zwykle tam umiejscawia się cellulit). W trakcie zabiegu przyśpiesza również krążenie krwi masowanych miejsc, wpływając na przemianę materii, a tym samym przyczyniając się do rozbijania tkanki tłuszczowej. Masaż trwa 15–30 minut, powinien być wykonywany seriach po 10–12 zabiegów. Powinno się go wykonywać dwa razy w tygodniu. Uwaga na przeciwskazania. Należą do nich: ciąża, menstruacja, żylaki, problemy z naczynkami, zaburzenia krzepliwości krwi, zapalenie stawów, stany zapalne skóry.

Dla kogo: Dla osób, które walczą z nieestetyczną tkanką tłuszczową oraz cellulitem.

Oczywiście niezależnie od tego, jaki masaż wybieracie, w przypadku jakichkolwiek znanych schorzeń przed poddaniem się masażowi trzeba zawsze poradzić się lekarza. Dotyczy to zwłaszcza kobiet w ciąży, bo nie wszystkie rodzaje masażu są w tym stanie wskazane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kciuk smartfonowy – gdy boli od telefonu

Boli cię nadgarstek i okolice wokół kciuka? Winowajcą może być smartfon

kobieta w łóżku

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

kobieta trzymająca się za bolący prawy bark

Ból stawów barkowych, czyli objaw o charakterze miejscowym i rzutowanym – domowe sposoby walki z dolegliwością

Napięte mięśnie barków i szyi, zimne dłonie, bezwładne wypadanie przedmiotów z rąk. O TOS pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

kobieta siedząca na łóżku trzymająca się za lędźwie

Co może oznaczać ból w kościach? Przyczyny, charakter, sposoby łagodzenia dolegliwości

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

6 zaskakujących przyczyn bólu głowy

Boli cię głowa? Poznaj 6 zaskakujących przyczyn

Kobieta cierpiąca na kifozę piersiową na masażu

Kifoza piersiowa – kiedy fizjologiczny łuk kręgosłupa ewoluuje do patologicznej postaci?

kobieta leżąca na łóżku kładzie dłonie na plecach z powodu lumbago

Co to jest lumbago – przebieg i mechanizm powstania. Jak poradzić sobie z ostrym bólem?

kobieta trzyma się za bolącą stopę

Co może oznaczać ból stopy przy chodzeniu i spoczynku, o czym zaś świadczą bolące stopy w ciąży?

dłonie osoby cierpiącej na przykurcz Dupuytrena

Jak wygląda przykurcz Dupuytrena? Przyczyny, objawy i skuteczne metody leczenia

Kobieta trzyma się za piętę z powodu bólu pięty

Co oznacza ból pięty i jakie należy podjąć leczenie, aby jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności?

kobieta z koślawymi kolanami

Koślawość kolan u dzieci i dorosłych – jakie ćwiczenia pomagają w rehabilitacji?

kobieta cierpiąca na łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty – co to jest, czym się objawia i jak wygląda leczenie schorzenia?

W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?

W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Dziecko trzyma się za ucho z powodu bólu

Jak postępować w przypadku bólu ucha? Jak uśmierzyć ból?

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

9 możliwych przyczyn porannego bólu głowy. Sprawdź, co twój organizm chce ci powiedzieć

5 rzeczy, które uproszczą ci życie. Przeczytaj porady Kasi Bem

Kobieta leży chora w łóżku z chusteczkami, obok niej stoją lekarstwa

Stan zapalny – kiedy organizm walczy z drobnoustrojami. Jakie są objawy zapalenia?