Przejdź do treści

Polub… menstruację! Jak dopasować się do hormonów, by czuć się dobrze cały miesiąc?

Polubić... menstruację
Polubić... menstruację Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak starzeje się wzrok kobiet? Sprawdź, co możesz zrobić, by spowolnić ten proces
Dorota Gardias o swojej chorobie: Uzmysłowiłam sobie, że nasze życie jest bardzo kruche
Czekają nas dodatkowe obostrzenia w święta Bożego Narodzenia? Premier: „Te święta mogłyby być spokojniejsze, gdyby kolejne kilka milionów Polaków się zaszczepiło”
„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?
Wszystko, co chcesz wiedzieć o antybiotykach, a być może nie miałaś kogo zapytać – wyjaśnia lek. Małgorzata Stefańska

Chcesz czuć się dobrze przez cały miesiąc? Dopasuj się do swoich hormonów. I wypróbuj kilka sztuczek, które pomogą ci łagodnie żeglować po wzburzonych wodach estrogenu i progesteronu, zwłaszcza podczas menstruacyjnego sztormu.

Comiesięcznej huśtawki hormonalnej nie przeskoczysz, to cena za bycie kobietą. Ale możesz sprawić, że skutki skoków estrogenów i progesteronu staną się mniej dokuczliwe. Na to, jak czujesz się w „te“ dni, pracujesz przez cały miesiąc, przygotuj się więc do miesiączki i przejdź ją najzdrowiej, jak się da.

Żołądek kontra brzuch

Na to, jak będziesz się czuła podczas menstruacji może mieć wpływ wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest dieta. Im bardziej zbilansowana i nieprzetworzona, tym lepiej.

– Należy zadbać szczególnie o produkty bogate w wapń i witaminę B – mówi Paulina Jamrozik, dietetyk kliniczna z Poradni Dietetycznej MEDIS, zajmująca się projektami naukowymi w Katedrze Chorób Wewnętrznych UJ. – Znajdziemy je w zielonych warzywach liściastych, orzechach i produktach mlecznych, które zwłaszcza pod koniec cyklu powinny trafić na nasze talerze.

Wapń wpływa na pracę mięśni, a jego niedobór może skutkować bolesnymi skurczami, które nasilają się podczas miesiączki. Reguluje również proces krzepnięcia krwi i funkcje układu nerwowego – uzupełnienie diety w dwie szklanki jogurtu albo kefiru dziennie może zapobiec PMS-owym wahaniom nastroju.

Witamina B6, niezbędna do produkcji hemoglobiny, ma równie kojące działanie na rozdrażniony spadkiem hormonów układ nerwowy. Szukaj jej w jedzeniu (m.in. kaszy gryczanej, jajkach, mięsie, papryce czerwonej i warzywach liściastych) lub łykaj w postaci tabletek już na 10 dni przed terminem miesiączki (50-100 mg na dobę).

pms

Pamiętaj też, że podczas miesiączki trawienie zwalnia, co może powodować zaparcia i wzdęcia, a także zatrzymanie wody w organizmie. W drugiej połowie cyklu ogranicz więc tłuste, smażone i mocno solone potrawy na rzecz surowych, gotowanych i pieczonych warzyw, jedz pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce i tłuste ryby. Te ostatnie są bogate w  kwasy omega-3, które zwiększają poziom polepszającej nastrój serotoniny, a także wpływają na zmniejszenie bólu towarzyszącego menstruacji.

– Polecam także picie soku z fermentowanych buraków, który jest bardzo bogatym źródłem minerałów, zawiera stabilizujące pracę jelit bakterie kwasu mlekowego i ma właściwości antyanemiczne, co jest korzystne w okresie utraty krwi – dodaje nasz ekspert. – Wystarczy pokroić buraki, zalać je wodą, dodać czosnku i postawić w ciepłym miejscu. Po kilku dniach mamy gotowy sok, zdrowy, bez chemii i sztucznych dodatków.

Moc słońca

Według włoskich naukowców z uniwersytetu w Mesynie bóle miesiączkowe może nasilać niski poziom witaminy D. Według nich „słoneczna” witamina zmniejsza syntezę prostaglandyn, hormonów wywołujących bolesne skurcze macicy. Poobserwuj swoje okresy – jeśli latem przechodzisz je lżej, a bardziej cierpisz jesienią i zimą, może to oznaczać, że powinnaś suplementować witaminę D. Latem możesz zapewnić sobie jej odpowiedni poziom, opalając się codziennie, pomiędzy 10 a 15, przez minimum kwadrans, co najmniej 18 proc. powierzchni ciała (czyli np. przedramiona i częściowo nogi). Ale od września do kwietnia promieniowania UVB jest zbyt mało i synteza witaminy D w naszej skórze nie zachodzi.

– Według nowych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia osoby żyjące na naszej szerokości geograficznej powinny suplementować witaminę D już nie tylko w okresie jesienno-zimowym, jak uważano do niedawna, ale przez cały rok – dodaje Paulina Jamrozik. – Zalecana dawka dla osoby dorosłej to 2000 j.m. dziennie. Dawkę można dostosować indywidualnie, wykonując badanie wskazujące poziom witaminy D w organizmie.

Emilia Kaczmarek z Akcji Menstruacja/archiwum prywatne

Sport to zdrowie

Na twoje możliwości fizyczne w trakcie całego cyklu menstruacyjnego największy wpływ ma estrogen. Niski poziom tego hormonu (1-13 dzień cyklu) oznacza, że organizm szybko spala węglowodany, dobrze więc radzisz sobie z treningami szybkościowymi (interwały, podbiegi). Wysoki (od 15 dnia do końca cyklu) sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej i oszczędzaniu glikolu w mięśniach – w drugiej połowie cyklu trenuj wytrzymałość, uprawiając np. marszobiegi czy długie, ale wolne biegi. Najszybciej męczysz się tydzień po owulacji (czyli tydzień przed menstruacją), bo wysoki poziom progesteronu m.in. przyśpiesza tętno podczas wysiłku. A gdy nadejdzie okres, twoja wydolność… rośnie. Tak, to nie pomyłka. Do tego umiarkowany ruch może ci wtedy pomóc, bo w jego trakcie wydzielają się endorfiny, które poprawiają samopoczucie i łagodzą ból. Ale uwaga, to zadziała tylko wtedy, jeśli nie masz silnych dolegliwości, jeżeli ruch nasila ból i krwawienie, odpuść sobie sport. Jeśli jednak wysiłek ci pomaga, postaw na ćwiczenia relaksujące i rozluźniające – spokojną sesję jogi czy pływanie. Lekka aktywność fizyczna rozluźnia spięte mięśnie podbrzusza, pomoże ci też wyładować psychiczne napięcie i… zmniejszy ochotę na słodkie przekąski. A gdy naprawdę umierasz bez czekolady, możesz wypróbować szwajcarską „Frauenmond”, czyli „Kobiecy księżyc” – pierwszą na świecie czekoladę dla miesiączkujących kobiet. Ma w składzie 17 ziół, które podobno przynoszą ulgę kobiecemu ciału i duszy. Tak naprawdę pomóc ci może każda czekolada (ale najlepiej gorzka i z wysoką zawartością kakao) – bo zawiera magnez, łagodzący skurcze macicy i poprawiający samopoczucie. Kilka kostek dla osłody „tych” dni – tym razem to nie dietetyczny grzech, ale zdrowotna konieczność!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Iga Świątek

Iga Świątek o przegranej w meczu: „Nasze ciało może być zmęczone z wielu powodów, także cyklu menstruacyjnego. To nie jest wymówka”

Masz mniejszą ochotę na seks? Autorki profilu "Ogarnij Hashimoto" wyjaśniają, co może być przyczyną i co zrobić, żeby sobie pomóc

Chorujesz na Hashimoto i masz mniejszą ochotę na seks? Ekspertki wyjaśniają, co zrobić, żeby sobie pomóc

Nie masz ochoty na seks i często masz kiepski nastrój? To mogą być oznaki niskiego poziomu jednego z hormonów

Jesteś przemęczona i nie masz ochoty na seks? To mogą być oznaki niskiego poziomu jednego z hormonów

Hormony żeńskie – czym są i jaką rolę spełniają w organizmie. Poznaj ich najważniejsze zadania

Hashimoto a ciąża – planowanie ciąży w chorobie

Szyszynka – lokalizacja, funkcje, zwapnienie szyszynki i guz

„Chciałam za wszelką cenę pokazać, że ta choroba nie przejęła mojego życia, że nie ona dyktuje tu warunki” – mówi Mary Komasa, endowojowniczka

Niedoczynność przysadki mózgowej – przyczyny, objawy i metody leczenia

Zespół pustego siodła – przyczyny, rodzaje, objawy, leczenie

Choroby przysadki – przyczyny, objawy, leczenie

Zespół Schwartza-Barttera – przyczyny, objawy, leczenie

Guz prolaktynowy (prolaktynoma) – objawy i leczenie

PCOS u mężczyzn? Dr Katarzyna Skórzewska mówi, na co zwrócić uwagę u swojego partnera

"Znamy przypadki, kiedy tarczyca zaczyna się regenerować i odrastać. Same jesteśmy w takiej sytuacji" - podkreślają autorki profilu Ogarnij Hashimoto

„Znamy przypadki, kiedy tarczyca zaczyna się regenerować i odrastać. Same jesteśmy w takiej sytuacji” – podkreślają autorki profilu Ogarnij Hashimoto

Kobieta przesiewa mąkę

Słyszałaś, że w trakcie menstruacji masz nie uprawiać seksu, nie chodzić do dentysty i nie piec ciast? Pani Miesiączka rozprawia się z mitami

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jakie hormony odpowiadają za spadek libido? Wyjaśnia Michał Kot

Nie masz ochoty na seks? Michał Kot wyjaśnia, z czego to może wynikać

Dlaczego podczas okresu często mamy biegunkę? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Dlaczego podczas okresu często mamy biegunkę? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Wydaje ci się, że masz problemy z tarczycą? Przestań się domyślać. Aleksandra Rodziewicz mówi, jak to sprawdzić

Wydaje ci się, że masz problemy z tarczycą? Przestań się domyślać. Aleksandra Rodziewicz mówi, jak to sprawdzić

Twoja skóra głowy daje ci znaki! Jak przewidzieć wypadanie włosów? Wyjaśnia Marta Klowan

Jak przewidzieć wypadanie włosów? Wyjaśnia Marta Klowan

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Dwie kobiety siedzą przy stole i piją z filiżanek

„Ciągle odczuwasz głód i nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie leptynooporność” – apelują autorki Ogarnij Hashimoto

Kobieta

Mgła mózgowa w Hashimoto. Jak sobie z nią poradzić? Tłumaczą autorki „Ogarnij Hashimoto”

Z moim okresem jest coś nie tak! 4 sygnały, których nie wolno bagatelizować

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?