Przejdź do treści

Doskwierają ci bolesne skurcze menstruacyjne? Poznaj domowe sposoby, które mogą pomóc

Domowe sposoby na skurcze menstruacyjne
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Z tą dolegliwością boryka się sześć na dziesięć Polek. Bolesne skurcze menstruacyjne potrafią skutecznie uprzykrzyć życie, dlatego wiele kobiet wspomaga się środkami farmakologicznymi. Istnieją jednak także domowe sposoby na przetrwanie comiesięcznej gehenny.

Na skurcze menstruacyjne uskarża się aż 60 procent miesiączkujących kobiet. Co dziesiąta cierpi z powodu bardzo silnego bólu, odczuwanego jako zmienne skurcze w dole brzucha, podobne do bólu podczas wczesnych faz porodu, niekiedy promieniującego do ud i dołu pleców.

Wyróżnia się dwa rodzaje bólu menstruacyjnego. Dysmenorrhoea pierwotna występuje u kobiet w każdym wieku, jej objawy najczęściej ustępują po urodzeniu dziecka. Medycyna wciąż nie wie, jaka jest przyczyna problemu. Wielu specjalistów wiąże ją z wysokim poziomem hormonopodobnych substancji zwanych prostaglandynami, które powodują skurcze macicy. Ból rozpoczyna się zwykle wraz z początkiem krwawienia i bywa najsilniejszy podczas pierwszego dnia menstruacji.

Dysmenorrhoea wtórna dotyka najczęściej kobiet starszych i może być powodowana przez liczne schorzenia: włókniakomięśniaki, polipy, endometriozę czy stany zapalne miednicy. Problem wywołuje niekiedy zwężenie otworu szyjki macicy, stanowiącego jej ujście do pochwy.

Ziołowa pomoc

– Skurczom menstruacyjnym towarzyszą zazwyczaj inne dolegliwości: apatia, zmęczenie, złe samopoczucie psychiczne i rozdrażnienie – tłumaczy Ewa Nowak, ginekolog z Centrum Medycznego Medicover w Białymstoku. W poważnych przypadkach kobiety uskarżają się również na nudności, wymioty, biegunkę czy bóle głowy.

Wiele z nich co miesiąc sięga po duże ilości farmaceutyków, zwłaszcza środków przeciwbólowych, które w nadmiarze potrafią powodować więcej szkody niż pożytku. Dlatego lepiej korzystać z naturalnych sposobów łagodzenia skurczów menstruacyjnych.

– Ulgę w bólu przynoszą na przykład ciepłe okłady, które zmniejszają skurcze macicy. Pomocna może okazać się także ciepła kąpiel, ale nie może ona być zbyt długa, żeby nie doszło do nasilenia krwawienia. Z tej metody trzeba więc korzystać rozważnie – wyjaśnia Ewa Nowak.

Chcesz zapomnieć o PMS?

Drażliwość, bolesne piersi, zatrzymywanie wody. Każda z nas przechodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego inaczej i każda ma prawo do wsparcia w tym czasie. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Bóle menstruacyjne doskonale łagodzą zioła i naturalne napary. – W tym okresie warto jest zaparzyć sobie rumianek, miętę czy herbatę z cynamonem – radzi ginekolog. Na szczególne zainteresowanie zasługuje rumianek, wykazujący właściwości rozkurczające oraz uspakajające, łagodzący skurcze miesiączkowe, a także minimalizujący wahania nastrojów, które pojawiają się w tym trudnym dla kobiety czasie. Napar z rumianku można pić lub wykorzystać do przygotowania nasiadówki (będącej także skutecznym remedium na infekcje dróg moczowych) albo kąpieli (byle nie nadmiernie gorącej), przy okazji oczyszczającej skórę i łagodzącej podrażnienia.

Siła olejków

Przy uciążliwych skurczach menstruacyjnych warto wypróbować starą francuską metodę ludową, czyli  wmasowywanie w skórę dolnych partii brzucha  kilku kropli olejku lawendowego, pozyskiwanego z rozwiniętych kwiatów lawendy, poddanych destylacji z parą wodną lub ekstrakcji rozpuszczalnikami lotnymi. Podobny efekt uzyskuje się dzięki zastosowaniu olejku różanego. Już Hipokrates zalecał wykorzystywanie wyciągów z pachnących kwiatów kobietom cierpiącym z powodu comiesięcznych dolegliwości.

Innym naturalnym remedium na tego typu problemy jest spożywanie mielonego siemienia lnianego. Nasiona lnu to jeden z najstarszych środków leczniczych znanych człowiekowi. Ich właściwości potwierdzili naukowcy, którzy przeprowadzili pewien eksperyment. Wzięło w nim udział 100 kobiet zmagających się z silnymi bólami menstruacyjnymi. Połowa z nich przez cztery miesiące zażywała nasionami lnu, a druga – placebo. W obu grupach zaobserwowano złagodzenie dolegliwości, przy czym wśród osób spożywających siemię ból (mierzony za pomocą tzw. wizualnej skali analogowej) zmniejszył się dwa razy bardziej.

wielkanocne jedzenie

– Skutecznym sposobem na złagodzenie skurczów menstruacyjnych są również delikatne masaże podbrzusza. Zalecana jest także umiarkowana aktywność fizyczna, a najlepiej gimnastyka relaksacyjna czy joga – tłumaczy Ewa Nowak. – Dobrze jest też zadbać o wygodny strój i jeśli to możliwe na tych kilka dni zrezygnować z uniformów czy szpilek. Garderoba nie powinna uciskać brzucha, materiał powinien być naturalny, oddychający, niekrępujący ruchów – wylicza ginekolog.

Dieta do kontroli

Zdaniem specjalistów bardzo ważna w tym czasie jest odpowiednia, lekkostrawna dieta. – Kobiety powinny sięgać po potrawy, które nie obciążają żołądka i redukują wzdęcia. Dobrze jest znacząco ograniczyć, a nawet wręcz wyeliminować kofeinę i produkty, które ją zawierają. Ten składnik nasila bowiem skurcze macicy, czego konsekwencją jest jeszcze większy ból. Warto też zrezygnować ze słodyczy i postarać się o odkwaszenie organizmu – radzi Ewa Nowak.

By przywrócić równowagę kwasowo-zasadową, należy wprowadzić do jadłospisu więcej cytryny, limonki, mango, kiwi, winogron, cebuli, natki pietruszki, brokułów, czosnku, bakłażana, cukinii czy ogórka. Zamiast ryżu i ziemniaków lepiej sięgać po komosę ryżową lub kaszę jaglaną (to jedyna kasza wykazująca działanie zasadotwórcze). Czarną herbatę warto zastąpić białą lub zieloną, a czarną kawę – zbożową. Trzeba ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych, częściej sięgając po oliwą z oliwek.

Dolegliwości menstruacyjne pomaga złagodzić regularne spożywanie ryb morskich, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, które skutecznie ograniczają skurcze mięśni i zmniejszą bóle miesiączkowe. Łosoś czy dorsz dostarczają też dużo tryptofanu potrzebnego do produkcji serotoniny – hormonu poprawiającego nastrój.

Skurcze może też zmniejszyć zwiększona dawka magnezu, potasu czy wapnia, dlatego warto sięgać po banany, gorzką czekoladę, mleko oraz różne napoje mleczne.

– Jednak trzeba pamiętać o tym, że jeżeli bóle menstruacyjne są bardzo silne i trudne do wytrzymania należy zgłosić się do lekarza specjalisty, znaleźć przyczynę i zastosować skuteczne leczenie – podsumowuje ginekolog Ewa Nowak.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Instagram.com

„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

„W czasie miesiączki lubię się zaszyć, spać, regenerować, obejrzeć coś miłego i pozwolić sobie czuć wszystko, co wtedy do mnie przychodzi” – mówi Barbara Pietruszczak, współautorka fanpage „Pani Miesiączka”

https://www.instagram.com/cialopozytyw/

Czy są powody, przez które lubicie menstruować? Pytanie zadane przez aktywistkę ze Szczecina poruszyło Instagram

„Żądam edukacji menstruacyjnej od wczesnych lat szkolnych, a w reklamach podpasek krwi w kolorze krwi, a nie paryskiego błękitu” – mówi Anna Zajdel, aktywistka

okres

Dla pracodawcy przez 9 dni w roku jesteśmy nieproduktywne. Może warto pomyśleć o urlopie menstruacyjnym w Polsce?

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

https://www.istockphoto.com/

Od 8 do 17 tysięcy sztuk. Tyle każda z nas zużywa średnio w ciągu całego życia podpasek i tamponów. Warto więc zwracać uwagę na ich skład

Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/

Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka

Fot: freepik

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. O tym, jak rozmawiać ze swoimi dziećmi o pierwszej menstruacji, mówi Patrycja Wonatowska, seksuolożka

Paulina Kitlas-Śliwińska: kluczem jest docenienie tego, co kobiece, a to oznacza kompletne przewartościowanie i przebudowanie systemu

endometrioza

Twoja przyjaciółka ma endometriozę. Pewnie bardzo cierpi. Zobacz, jak możesz jej pomóc

Jak długo można brać tabletki na ból? Czym ich nie popijać? Zobacz 10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Endometrioza – oto 5 objawów choroby, które powinnaś znać

Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

Jak dbać o szyję, zanim pojawi się ból?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Kciuk smartfonowy – gdy boli od telefonu

Boli cię nadgarstek i okolice wokół kciuka? Winowajcą może być smartfon

„Menstruacja – dlaczego nie mówimy o niej wprost?” Pierwsza polska reklama, w której okres jest okresem a nie brokatowym pyłem między nogami

Chcesz uwolnić się z objęć PMS? Może ci w tym pomóc Ashwagandha

Chcesz uwolnić się z objęć PMS? Może ci w tym pomóc Ashwagandha

kobieta trzymająca się za bolący prawy bark

Ból stawów barkowych, czyli objaw o charakterze miejscowym i rzutowanym – domowe sposoby walki z dolegliwością

Napięte mięśnie barków i szyi, zimne dłonie, bezwładne wypadanie przedmiotów z rąk. O TOS pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

kobieta siedząca na łóżku trzymająca się za lędźwie

Co może oznaczać ból w kościach? Przyczyny, charakter, sposoby łagodzenia dolegliwości