Przejdź do treści

Bezsenność

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo

Bezsennością określa się zaburzenie prawidłowego rytmu snu. Objawia się ono trudnościami z zasypianiem, mimowolnym budzeniem się w środku nocy lub płytkim i niespokojnym snem. Trudno jednoznacznie wskazać przyczynę dolegliwości. Bezsenność może być efektem przeciążenia organizmu, zbyt dużego stresu lub nadmiaru obowiązków. Bywa też jednym z objawów zespołów chorobowych lub zaburzeń psychicznych.

Lekarze wyszczególniają trzy typy bezsenności. Najpoważniejsza, a zarazem najczęstsza jest bezsenność chroniczna. Mniej uciążliwa bezsenność epizodyczna trwa od kilku do kilkunastu dni. W przypadku częstych i krótkich nawrotów może przekształcić się w trzeci typ – bezsenność przerywaną.

Bezsenność to przede wszystkim niedobór snu. Najczęściej problem stanowi zaśnięcie. Chory, mimo zmęczenia, nie jest w stanie zapaść w sen. Czasem największe trudności sprawia utrzymanie snu – chorego budzą nawet szepty zza ściany czy szelest wiatru za oknem. Na bezsenność cierpią także osoby, które przesypiają całe noce, ale ich sen jest zbyt płytki, by organizm mógł się w tym czasie zregenerować.

Brak odpowiedniego wypoczynku prowadzi do potęgowania uczucia zmęczenia. Pojawiają się trudności z koncentracją i rozdrażnienie. Bezsenność może powodować także poważniejsze problemy zdrowotne, np. choroby serca, nadciśnienie tętnicze i osłabienia układu odpornościowego. Istnieje też ryzyko depresji lub nerwicy.

Nieleczona bezsenność prowadzi do pogłębienia stanu chorobowego. Naturalnym sposobem przeciwdziałania są zioła uspokajające – melisa, lawenda, lipa i rumianek. Czasem trzeba zdecydować się na leczenie farmakologiczne. Ze względu na duże ryzyko uzależnienia od środków nasennych ważna jest ścisła kontrola lekarza.

Coraz bardziej popularne staje się leczenie przez tzw. terapię poznawczo-behawioralną (CBT-I). Chory, w wyniku współpracy z terapeutą, uczy się dbać o swój sen. CBT-I składa się z: edukacji w zakresie higieny snu, kontroli natrętnych myśli i bodźców, regulacji snu, relaksacji oraz standardowej psychoterapii poznawczej, która pozwala ustalić przyczyny bezsenności.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Kłopotliwe zaburzenia snu

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?

Emocje kobiet a mózg

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Jedzenie przed snem – nocne BHP

5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Ruch i nastrój – zależność dwustronna

Ruch i nastrój – zależność dwustronna

Bezsenność – rozpracuj wroga