Przejdź do treści

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny / Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para w kuchni
20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce
Ludzie w wodzie
„’Ucho pływaka' to rodzaj zapalenia, któremu sprzyjają wakacyjne, wodne szaleństwa” – ostrzega pediatra Ewa Miśko-Wąsowska
Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne
Maja Bohosiewicz
Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”
Kobieta po szczepieniu
Minister zdrowia: dopuszczamy możliwość mieszania szczepionek na COVID-19

Chudnięcie w intensywnym tempie zazwyczaj nie niepokoi osób stosujących diety redukcyjne. „Czy chudnę za szybko?” nie jest pytaniem, które zadają sobie kobiety, którym zależy na zrzuceniu zbędnej masy ciała. Wątpliwości raczej częściej dotyczą tego, dlaczego nie chudną tak, jakby chciały i tego, co jeść, żeby schudnąć. A może nie jesteś na diecie. Jesz, a jednak chudniesz – w niezamierzony sposób – i zastanawiasz się nad przyczynami takiego stanu. Co mamy na myśli, mówiąc o „szybkim chudnięciu”? Kiedy powinno nas zaniepokoić nagłe chudnięcie bez określonej przyczyny?

Szybkie chudnięcie – co to oznacza?

Na pewno słyszałaś o opowieściach kobiet, które po spektakularnym, szybkim chudnięciu jeszcze szybciej powróciły do poprzedniej lub osiągnęły wyższą masę ciała. Niestety, chudnąc zbyt intensywnie narażamy się na wystąpienie efektu jojo. Co robić w takim razie, by nasze wysiłki nie poszło na marne? Ile można schudnąć w miesiąc? Jak zdrowo schudnąć?

Jeśli zależy wam na zrzuceniu kilogramów, to powinniście tracić maksymalnie od 0,5 kg do 1 kg tygodniowo. Pół kilograma tłuszczu to ok. 3 500 kalorii, czyli aby zrzucić tyle w ciągu tygodnia, trzeba każdego dnia spalać o 500 kalorii więcej niż wynosi wasze zapotrzebowanie. Miesięcznie zdrowo chudnąć można więc od 2 do 4 kg.

Inni wolą określać to w procentach – podają, że zdrowe chudnięcie to zrzucanie od 1 do 1,5 proc. masy ciała tygodniowo.

anorektyczka

Jem i chudnę – przyczyny chudnięcia bez odchudzania

Jeśli nie stosujesz diety redukcyjnej i chudniesz w niezamierzony sposób, przyczyną mogą być problemy zdrowotne, które warto poddać diagnostyce. Zaniepokoić może w takiej sytuacji utrata powyżej 5% masy ciała w czasie 6-12 miesięcy (czyli np. dla osoby o masie ciała 60 kg – więcej niż 3 kg).

Jakie są najczęstsze przyczyny niecelowego chudnięcia?

  • stres – chudnięcie ze stresu często następuje po wydarzeniu, które było dla nas emocjonalnie wycieńczające, np. po rozwodzie, utracie pracy, śmierci kogoś bliskiego; po okresie przejściowym sposób żywienia i masa ciała może wrócić do normy; w powrocie do tego stanu pomoże nam wsparcie otrzymane od bliskich lub podczas terapii,
  • nadczynność tarczycy lub zbyt duże dawki leków przy niedoczynności tarczycy,
  • nowotwory,
  • depresja.
odchudzanie

Skutki nagłego chudnięcia

Dlaczego szybkie chudnięcie nie jest fajne? Wchodzicie na wagę i widzicie spadek 3 kg po tygodniu – to nie oznacza, że ubyło wam tyle tłuszczu! „Może być tak, że zamiast tkanki tłuszczowej, tracimy wodę lub nawet tkankę mięśniową, ponieważ nie jest łatwo spalić więcej tłuszczu w krótkim czasie. W rezultacie trudniej też utrzymać efekt na dłużej” – tłumaczą specjaliści z Mayo Clinic. Jeśli chudniemy zgodnie z zaleceniami, spalamy przede wszystkim niechciany tłuszcz.

Ale co najważniejsze, szybkie chudnięcie może powodować mnóstwo problemów zdrowotnych. Niedożywienie, kamienie żółciowe, zaburzenia pracy serca, złe samopoczucie, wypadanie włosów czy bóle głowy – to tylko niektóre z nich. Z odchudzaniem nie ma żartów. Dlatego do upragnionej wagi zdecydowanie najlepiej śpieszyć się powoli. A jeśli chudniecie nagle, w niezamierzony sposób – zwróćcie się do lekarza, bo u podłoża takiego stanu mogą leżeć problemy zdrowotne, które wymagają postawienia diagnozy i wdrożenia odpowiedniej terapii.

 

Bibliografia:

  1. National Health Service (2019) Unintentional weight loss.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wydaje ci się, że prowadzisz zdrowy tryb życia, a efektów nie widać? Sprawdź, co robisz nie tak

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

kobieta z hiperprolaktynemiaą

„Jeśli zliczyć, ile wydałam na szukanie diagnozy, wizyty, badania i leki, wyjdzie ponad 30 tysięcy złotych”. Marta Płóciennik o hiperprolaktynemii

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

odchudzanie nie jest tanie

Ile kosztuje utrata jednego kilograma ciała? Fizjoterapeutka wyliczyła

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

„Ale schudłaś!” – czy na pewno to słowa, które chce usłyszeć każda kobieta? Odpowiada psychodietetyczka

„Ale schudłaś!” – czy na pewno te słowa chce usłyszeć każda kobieta? Odpowiada psychodietetyczka

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Jadłowstręt psychiczny – przyczyny, objawy i leczenie

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?