Przejdź do treści

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada, jakie ćwiczenia mogą być pomocne
Wizja obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 w Polsce jest coraz bardziej realna. Patrycja Pieszczek-Bober wyjaśnia, czy jest to zgodne z prawem
Amantadyna jednak nie taka zła? Wskazuje na to nowe odkrycie naukowców
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka
Słowacja daje pieniądze seniorom za zaszczepienie się na COVID-19. W nagrodę bon o wartości 500 euro

Chociaż klasyczny wczesnowiosenny spadek formy dotyczy głównie dorosłych, dzieci też odczuwają zachodzące dookoła zmiany. Wahania nastroju, zniechęcenie, a przede wszystkim spadek odporności – z tym właśnie przyszło nam się zmagać. Czy można złagodzić pozimowe zmęczenie?

Końcówka zimy daje nam w kość. Z nastaniem pierwszych słonecznych dni wszyscy chcieliby od razu wskoczyć na najwyższe obroty, ale lepiej być czujnym, bo właśnie wtedy osłabiony zimą organizm (ten mały też!) szybko się męczy i łatwo łapie infekcje. Wiemy, jak pomóc mu w łagodnej adaptacji do cieplejszej części roku.

Czasem słońce, czasem deszcz

Wiadomo: w marcu jak w garncu, a kwiecień – przeplata. Dzieci co prawda nie są tak wrażliwe na skoki ciśnienia atmosferycznego jak dorośli, ale gwałtowne zmiany pogody to duże ryzyko infekcji. Nie dajcie się zwieść promieniom słońca, bo wcale nie są takie ciepłe, na jakie wyglądają. Zanim powietrze wystarczająco się nagrzeje, minie trochę czasu. Póki co i maluchy, i starszaki lepiej ubierać na cebulkę. Dokładając lub odejmując kolejne warstwy szybko dostosujecie grubość ubrania do aktualnej aury. Nikt nie zmarznie, nie przemoczy się, nikogo nie przewieje.

Więcej słońca!

Chociaż dzieci wydają się działać na niewyczerpywalnych bateriach, też mają dość krótkich szarych dni i ciągnących się w ciemnościach wieczorów. Dobrze zrobi im i odsłonięte okno w pokoju (do wnętrza wpadnie więcej światła), i popołudniowy spacer. Korzystajcie z każdej chwili – marcowe słońce może nie grzeje na tyle mocno, żeby wspomóc produkcję w skórze witaminy D, ale wystarczająco, żeby dodać energii i poprawić humor.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Ruch na zdrowie

Gdy tylko robi się cieplej, podwórka zapełniają się małymi rowerzystami, rolkarzami i miłośnikami hulajnóg. Trudno się dziwić, w końcu przez te kilka miesięcy maluchy zdążyły zatęsknić za swoimi ulubionymi środkami transportu. Ruch na świeżym powietrzu znakomicie dotlenia organizm, ale dozujcie im te przyjemności rozsądnie. Nawet jeśli kilka miesięcy temu radziły sobie świetnie, potrzebują trochę czasu, żeby odbudować kondycję sprzed zimy. A przed pierwszą w sezonie jazdą – obowiązkowy przegląd sprzętu. Może trzeba będzie coś dopompować, przesmarować albo dokręcić.

Witaminy na talerzu

Tęsknota za świeżym doskwiera, ale nie warto jeszcze rzucać się na nowalijki. Zanim pojawią się te naprawdę wartościowe, postawcie na mrożonki. Są prawie tak samo wartościowe, jak świeże warzywa i owoce, uzupełnią pozimowe niedobory witamin i naprawdę dobrze smakują.

Przechytrzyć zmianę czasu

To jedna z tych przykrych konsekwencji przejścia zimy w wiosnę. Chociaż w nagrodę dostajemy „dłuższy” dzień, wstawanie o godzinę wcześniej niż przez ostatnie miesiące wcale nie musi spotkać się z entuzjazmem.  Żeby zmiana przebiegła w miarę łagodnie, przypilnujcie, aby maluchy przynajmniej przez kilka dni przed i kilka po przestawieniu zegarków lądowały w łóżkach wcześniej. Skoro nie ma mowy o uszczknięciu snu z poranka, dodajcie trochę z tej drugiej strony. Organizm najlepiej regeneruje się, śpiąc, a wczesną wiosną czasu na odbudowę potrzebuje tego jak nigdy.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Spraw, aby ci się chciało, jak ci się nie chce, czyli 9 sprawdzonych sposobów, aby dodać sobie energii

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Zmęczona kobieta leży na łóżku

„Neurastenia to bardzo podstępna choroba”. W szczególności grozi nam w czasie pandemii

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Astma wysiłkowa – objawy, przyczyny, rozpoznanie, leczenie

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku