Przejdź do treści

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

Kobieta w łóżku
Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc/Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czy operacje plastyczne są refundowane?
Operacje plastyczne. Ile kosztują operacje plastyczne?
Człowiek w masce siedzi na kanapie, na stole ma rolki papieru toaletowego
Koronawirus. WHO obala najpopularniejsze mity, które krążą wokół SARS-CoV-2
Choroby serca a koronawirus / freepik
„Miejmy świadomość, że koronawirus uszkadza serce” – mówi prof. Adam Witkowski, kardiolog. Kto jest najbardziej narażony?
Mężczyzna na wózku
Czy osoba na wózku może uprawiać seks i czerpać z niego przyjemność? Odpowiada Łukasz Wala z kanału „Keep Wheel”
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

– Problem z bezsennością dotyka coraz więcej osób. Osobiście jako terapeuty w ogóle mnie to nie dziwi – mówi naturoterapeutka, Zuzanna Rzepecka. Jakie czynniki powodują, że nie potrafimy się wyspać? Czy możemy sobie pomóc dietą, nawykami lub ziołami. Ekspertka odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące problemów ze snem i bezsenności.

Bezsenność i problemy z zasypianiem – jakie są przyczyny?

Coraz częściej lubimy kończyć dzień siedzeniem przed telewizorem lub telefonem. Naświetlanie oczu niebieskim światłem nie sprzyja produkcji melatoniny. Sztuczne światło skierowane na nas, szczególnie to tuż przed snem, daje organizmowi sygnał że jeszcze nie czas na sen i produkcję hormonu odpowiedzialnego za uczucie snu

Ekrany urządzeń elektronicznych emitują wspomniane na początku światło niebieskie, które obniża poziom melatoniny – “hormonu snu” regulującego cykl dobowy zasypiania i czuwania. Przeglądanie mediów społecznościowych czy oglądanie filmu w łóżku to więc jedne z najgorszym pomysłów na spędzenie ostatnich chwil przed snem.

Jednocześnie jednak naturoterapeutka podkreśla, że nie powinniśmy całą winą obarczać smartfonów i laptopów. Czynników wpływających na jakość naszego snu jest bowiem o wiele więcej: 

Temat bezsenności jest bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Praca do późnych godzin nocnych, ciągły stres, brak wyciszenia to tylko niektóre z przyczyn bezsenności.

Bezsenność i inne problemy ze snem są mocno powiązane z naszym stylem życia. Z tego powodu walka z nimi powinna odbywać się na wielu frontach. Dieta, naturalne wspomagacze czy wieczorne rytuały wszystkie te elementy przekładają się na jakość nocnej regeneracji. Zanim jednak do nich przejdziemy, trzeba rozprawić się z mitem na temat alkoholu, który wiele osób stosuje jako środek nasenny. 

Jak alkohol wpływa na sen?

Zdecydowanie odradzam picie alkoholu przed snem. To tylko złudna pomoc w walce z tą dolegliwością. Może doprowadzić do uzależnienia, a problemu na pewno nie rozwiązuje podkreśla naturoterapeutka Zuzanna Rzepecka.

Alkohol jest prostym, szybkim, a przede wszystkim bezsensownym sposobem na problemy z zasypianiem. Lampka wina czy małe piwo rzeczywiście pomagają się odprężyć i skracają proces zapadania w sen podczas pierwszej połowy nocy. Niestety cenę za to płacimy podczas drugiej połowy ważniejszej z punktu widzenia regeneracji organizmu. Alkohol zaburza bowiem równowagę między fazami NREM i REM. Skutkiem tego są wybudzanie się oraz płytszy, mniej odżywczy sen. Po takiej nocy jesteśmy zmęczeni, mimo że teoretycznie przespaliśmy odpowiednią liczbę godzin. W ciągu dnia mamy gorszy nastrój i obniżoną koncentrację. Regularne picie alkoholu przed snem prowadzi więc do stanu permanentnego rozregulowania, osłabienia i niewyspania.

istockphoto.com

Problemy z zasypianiem – zioła na dobry sen

Melisa, lawenda, chmiel, kozłek lekarski czy rumianek to zioła, które wspomagają lepszy sen, jednak nie można o nich powiedzieć, że będą receptą na bezsenność. Szczególnie, gdy borykamy się z tym problemem już od dłuższego czasu.

Samo picie wyciszającej herbaty nie wyleczy nas z bezsenności, ale pomoże się odprężyć i uzupełni inne metody terapii. W sklepach zielarskich znajdziemy spory wybór gotowych mieszanek na sen. Warto przetestować przynajmniej kilka, aby znaleźć tę, która najlepiej na nas działa i najbardziej smakuje. Możemy też skomponować własny susz lub poprosić o pomoc zielarza czy osobę pracująca w sklepie z ziołami. 

Na szczególną uwagę wśród ziół zasługuje lawenda, a konkretnie olejek eteryczny z lawendy. Jego zapach ma przebadane naukowo działanie relaksujące i poprawiające jakość snu. Świetnie do jego rozpylania sprawdzi się elektryczny dyfuzor. Nie wylewajmy go jednak do kominka, bo pod wpływem wysokiej temperatury może stracić swoje właściwości. 

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Problemy z zasypianiem – dieta na dobry sen

W diecie na dobry sen diety na pewno należy zwrócić uwagę na te produkty, które działają odstresowująco, czyli migdały, pestki słonecznika, brązowy ryż, kapusta, algi, owoce jagodowe, seler naciowy, zielony ogórek, ocet jabłkowy. Nie chodzi o to, by je zjadać tuż przed pójściem spać, ale zadbać o to, by znalazły się w codziennej diecie. 

Chociaż ocet jabłkowy zasłynął przede wszystkim z właściwości wspomagających odchudzanie, lista jego zalet jest o wiele dłuższa. Wspiera układ immunologiczny, pozytywnie wpływa na cerę oraz poprawia trawienie i nastrój, które odbijają się między innymi na jakości naszego snu. Istotnym elementem zdrowej diety dla zestresowanych są też ryby, które dostarczają kwasów omega-3. 

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Problemy z zasypianiem – suplementy na dobry sen

Warto sprawdzić poziom aminokwasu o nazwie tryptofan i jeśli jest go za mało, a w przypadku bezsenności raczej tak będzie, należy rozpocząć jego suplementację. Tryptofan to prekursor melatoniny. Dodatkowo warto wtedy zainteresować się pracą układu pokarmowego.

Tryptofan znajdziemy w wielu produktach spożywczych, między innymi rybach, bananach czy nabiale. Jednak czasem z różnych powodów może nam go zabraknąć. Dlatego jeśli mimo odpowiedniej diety, wciąż czujemy, że coś jest nie tak, warto zrobić badanie krwi o nazwie profil aminokwasów, które mierzy poziom kilkudziesięciu aminokwasów, w tym właśnie tryptofanu.

Problemy z zasypianiem – wieczorny rytuał na dobry sen

Polecam ustalić sobie wieczorem minimum godzinę przed snem bez telefonu, komputera i telewizora. Warto w tym czasie posłuchać ulubionej muzyki, porozmawiać z najbliższymi, wyciszyć się. Medytacja, słuchanie muzyki relaksacyjnej, nagrań z medytacją to dobre sposoby wyciszenia i skutecznego przygotowania organizmu do spokojnego snu.

Zamiast serialu wybierz książkę, audiobooka lub podcast. W przypadku smartfona pomocy będzie tryb samolotowy. Jeśli tuż przed zaśnięciem musisz skorzystać z telefonu, pobierz aplikację filtrującą światło niebieskie. Aby nie czuć, że robisz coś za karę, stwórz własny wieczorny rytuał, na który będziesz z wytęsknieniem czekać. Ulubiona pielęgnacja skóry, muzyka, herbata i relaksujące zapachy – to świetne sposoby na zastąpienie utraconej przyjemności scrollowania tablicy na Instagramie czy Facebooku. 

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Ile śpi noworodek?

Ile śpi noworodek?

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Problemy ze snem – jak poradzić sobie z bezsennością?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

Zmiana czasu na zimowy / unsplash

Zmiana czasu – w weekend przestawiamy zegarki. Czy wpłynie to na nasz organizm? Tłumaczy psycholożka

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Melatonina

Melatonina a sen – skutki niedoboru i przedawkowania

Bezsenność – rozpracuj wroga

Świadomy sen – nocna kontrola

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

zmęczona dziewczyna

Wychodzisz dziś na imprezę? Sprawdź, co się dzieje z twoim mózgiem, kiedy zarywasz nockę

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości