Przejdź do treści

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

Kobieta w łóżku
Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc/Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
8 rzeczy, których organizm mężczyzny nie wybacza po 30-tce
Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język
Wygląd języka – co popękany lub żółty mówi o zdrowiu?
Paznokcie
Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?
Kobieta w lesie
Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?
Trąd – jakie są objawy tej zapomnianej choroby?

– Problem z bezsennością dotyka coraz więcej osób. Osobiście jako terapeuty w ogóle mnie to nie dziwi – mówi naturoterapeutka, Zuzanna Rzepecka. Jakie czynniki powodują, że nie potrafimy się wyspać? Czy możemy sobie pomóc dietą, nawykami lub ziołami. Ekspertka odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące problemów ze snem i bezsenności.

Bezsenność i problemy z zasypianiem – jakie są przyczyny?

Coraz częściej lubimy kończyć dzień siedzeniem przed telewizorem lub telefonem. Naświetlanie oczu niebieskim światłem nie sprzyja produkcji melatoniny. Sztuczne światło skierowane na nas, szczególnie to tuż przed snem, daje organizmowi sygnał że jeszcze nie czas na sen i produkcję hormonu odpowiedzialnego za uczucie snu

Ekrany urządzeń elektronicznych emitują wspomniane na początku światło niebieskie, które obniża poziom melatoniny – “hormonu snu” regulującego cykl dobowy zasypiania i czuwania. Przeglądanie mediów społecznościowych czy oglądanie filmu w łóżku to więc jedne z najgorszym pomysłów na spędzenie ostatnich chwil przed snem.

Jednocześnie jednak naturoterapeutka podkreśla, że nie powinniśmy całą winą obarczać smartfonów i laptopów. Czynników wpływających na jakość naszego snu jest bowiem o wiele więcej: 

Temat bezsenności jest bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Praca do późnych godzin nocnych, ciągły stres, brak wyciszenia to tylko niektóre z przyczyn bezsenności.

Bezsenność i inne problemy ze snem są mocno powiązane z naszym stylem życia. Z tego powodu walka z nimi powinna odbywać się na wielu frontach. Dieta, naturalne wspomagacze czy wieczorne rytuały wszystkie te elementy przekładają się na jakość nocnej regeneracji. Zanim jednak do nich przejdziemy, trzeba rozprawić się z mitem na temat alkoholu, który wiele osób stosuje jako środek nasenny. 

Jak alkohol wpływa na sen?

Zdecydowanie odradzam picie alkoholu przed snem. To tylko złudna pomoc w walce z tą dolegliwością. Może doprowadzić do uzależnienia, a problemu na pewno nie rozwiązuje podkreśla naturoterapeutka Zuzanna Rzepecka.

Alkohol jest prostym, szybkim, a przede wszystkim bezsensownym sposobem na problemy z zasypianiem. Lampka wina czy małe piwo rzeczywiście pomagają się odprężyć i skracają proces zapadania w sen podczas pierwszej połowy nocy. Niestety cenę za to płacimy podczas drugiej połowy ważniejszej z punktu widzenia regeneracji organizmu. Alkohol zaburza bowiem równowagę między fazami NREM i REM. Skutkiem tego są wybudzanie się oraz płytszy, mniej odżywczy sen. Po takiej nocy jesteśmy zmęczeni, mimo że teoretycznie przespaliśmy odpowiednią liczbę godzin. W ciągu dnia mamy gorszy nastrój i obniżoną koncentrację. Regularne picie alkoholu przed snem prowadzi więc do stanu permanentnego rozregulowania, osłabienia i niewyspania.

istockphoto.com

Problemy z zasypianiem – zioła na dobry sen

Melisa, lawenda, chmiel, kozłek lekarski czy rumianek to zioła, które wspomagają lepszy sen, jednak nie można o nich powiedzieć, że będą receptą na bezsenność. Szczególnie, gdy borykamy się z tym problemem już od dłuższego czasu.

Samo picie wyciszającej herbaty nie wyleczy nas z bezsenności, ale pomoże się odprężyć i uzupełni inne metody terapii. W sklepach zielarskich znajdziemy spory wybór gotowych mieszanek na sen. Warto przetestować przynajmniej kilka, aby znaleźć tę, która najlepiej na nas działa i najbardziej smakuje. Możemy też skomponować własny susz lub poprosić o pomoc zielarza czy osobę pracująca w sklepie z ziołami. 

Na szczególną uwagę wśród ziół zasługuje lawenda, a konkretnie olejek eteryczny z lawendy. Jego zapach ma przebadane naukowo działanie relaksujące i poprawiające jakość snu. Świetnie do jego rozpylania sprawdzi się elektryczny dyfuzor. Nie wylewajmy go jednak do kominka, bo pod wpływem wysokiej temperatury może stracić swoje właściwości. 

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Problemy z zasypianiem – dieta na dobry sen

W diecie na dobry sen diety na pewno należy zwrócić uwagę na te produkty, które działają odstresowująco, czyli migdały, pestki słonecznika, brązowy ryż, kapusta, algi, owoce jagodowe, seler naciowy, zielony ogórek, ocet jabłkowy. Nie chodzi o to, by je zjadać tuż przed pójściem spać, ale zadbać o to, by znalazły się w codziennej diecie. 

Chociaż ocet jabłkowy zasłynął przede wszystkim z właściwości wspomagających odchudzanie, lista jego zalet jest o wiele dłuższa. Wspiera układ immunologiczny, pozytywnie wpływa na cerę oraz poprawia trawienie i nastrój, które odbijają się między innymi na jakości naszego snu. Istotnym elementem zdrowej diety dla zestresowanych są też ryby, które dostarczają kwasów omega-3. 

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Problemy z zasypianiem – suplementy na dobry sen

Warto sprawdzić poziom aminokwasu o nazwie tryptofan i jeśli jest go za mało, a w przypadku bezsenności raczej tak będzie, należy rozpocząć jego suplementację. Tryptofan to prekursor melatoniny. Dodatkowo warto wtedy zainteresować się pracą układu pokarmowego.

Tryptofan znajdziemy w wielu produktach spożywczych, między innymi rybach, bananach czy nabiale. Jednak czasem z różnych powodów może nam go zabraknąć. Dlatego jeśli mimo odpowiedniej diety, wciąż czujemy, że coś jest nie tak, warto zrobić badanie krwi o nazwie profil aminokwasów, które mierzy poziom kilkudziesięciu aminokwasów, w tym właśnie tryptofanu.

Problemy z zasypianiem – wieczorny rytuał na dobry sen

Polecam ustalić sobie wieczorem minimum godzinę przed snem bez telefonu, komputera i telewizora. Warto w tym czasie posłuchać ulubionej muzyki, porozmawiać z najbliższymi, wyciszyć się. Medytacja, słuchanie muzyki relaksacyjnej, nagrań z medytacją to dobre sposoby wyciszenia i skutecznego przygotowania organizmu do spokojnego snu.

Zamiast serialu wybierz książkę, audiobooka lub podcast. W przypadku smartfona pomocy będzie tryb samolotowy. Jeśli tuż przed zaśnięciem musisz skorzystać z telefonu, pobierz aplikację filtrującą światło niebieskie. Aby nie czuć, że robisz coś za karę, stwórz własny wieczorny rytuał, na który będziesz z wytęsknieniem czekać. Ulubiona pielęgnacja skóry, muzyka, herbata i relaksujące zapachy – to świetne sposoby na zastąpienie utraconej przyjemności scrollowania tablicy na Instagramie czy Facebooku. 

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Olejki eteryczne to świetny sposób na ochronę przed kleszczami. Szczegóły wyjaśnia Martka Natura

„Zapachy wspierają nasze leczenie zarówno poprzez poprawę nastroju, ale jeszcze częściej ze względu na swoje lecznicze właściwości” – mówi Urszula Buyuly

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

śpiące dziewczyny

Pandemiczne sny. Koronawirus zainfekował naszą podświadomość – ludzi dręczą koszmary

Kobieta w ciąży / Unsplash

Jak zapobiec nudnościom w ciąży? Radzi Paulina Ihnatowicz

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Kobieta w czasie snu

Pozycja do spania – dlaczego jest ważna dla naszego kręgosłupa? Jak nie powinnyśmy układać naszego ciała w czasie snu?

Naturalne afrodyzjaki. 8 najlepszych produktów na pobudzającą kolację

Naturalne afrodyzjaki. 8 najlepszych produktów na pobudzającą kolację

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

„Każda roślina jest cenna i użyteczna. Dotyczy to również tych uznawanych za niepożądane na trawnikach czy w ogrodach”

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Katapleksja - przyczyny, objawy, leczenie

Katapleksja – przyczyny, objawy, leczenie

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Problemy ze snem – jak poradzić sobie z bezsennością?

Olejek goździkowy — Dowiedz się więcej o korzystnym działaniu olejku z goździków!

Olejek goździkowy – właściwości i zastosowanie

Biały szum

Czy biały szum rzeczywiście jest skuteczny?

Czym jest poduszka ortopedyczna i kiedy warto się na nią zdecydować?

Czym jest poduszka ortopedyczna i kiedy warto się na nią zdecydować?

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę