Przejdź do treści

Kąpiele magnezowe – wielka ściema czy hit?

Kąpiele magnezowe
Kąpiele magnezowe - wielka ściema czy hit? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada, jakie ćwiczenia mogą być pomocne
Wizja obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 w Polsce jest coraz bardziej realna. Patrycja Pieszczek-Bober wyjaśnia, czy jest to zgodne z prawem
Amantadyna jednak nie taka zła? Wskazuje na to nowe odkrycie naukowców
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka
Słowacja daje pieniądze seniorom za zaszczepienie się na COVID-19. W nagrodę bon o wartości 500 euro

Skuteczność doustnej suplementacji magnezu potwierdzają liczne badania. Ostatnimi czasy w celu uzupełnienia niedoborów coraz częściej są polecane jednak kąpiele magnezowe. To skuteczny sposób dostarczenia do organizmu tego pierwiastka czy jedynie udany zabieg marketingowy?

Magnez – pierwiastek życia

Magnez jest pierwiastkiem, który ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, a jego niedobór niesie za sobą wiele konsekwencji. Magnez pełni funkcję regulatora układu nerwowego i uznawany jest za naturalny środek uspokajający. Co więcej, jest istotnym budulcem tkanki kostnej, bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, wpływa na pracę serca, a w przypadku osób chorujących na cukrzycę typu II zmniejsza insulinooporność oraz ryzyko przewlekłych powikłań cukrzycowych. Na niedobór magnezu cierpi znaczna część społeczeństwa, choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Pierwsze objawy świadczące o jego niedoborze – drganie powieki, skurcze nóg, czy napięcie górnej części pleców – często są bagatelizowane. W przypadku niepokojących sygnałów, należy zgłosić się do lekarza, wykonać badanie krwi i rozpocząć suplementację.

Sprawdzonym rozwiązaniem jest uzupełnianie niedoborów poprzez przyjmowanie środków doustnych. Coraz częściej jednak słyszymy również o tzw. kąpielach magnezowych. Jak działają i czy suplementacją tym sposobem ma w ogóle sens?

Bariera ochronna – podstawowa funkcja skóry

Choć producenci soli magnezowych zapewniają, że kąpiele magnezowe są najlepszym sposobem suplementacji magnezu, to prawda jest nieco inna. By lepiej zrozumieć, w czym tkwi problem, zacznijmy od teorii.

Podstawową funkcją, jaką pełni nasza skóra, jest tworzenie bariery ochronnej pomiędzy ciałem a środowiskiem zewnętrznym. Jak łatwo się domyślić, barierę tę niełatwo jest pokonać. Co to oznacza? Przykładowo, nie musimy wystrzegać się kąpieli w słonym morzu w obawie przed nadmiernym przeniknięciem sodu przez naszą skórę. Jak mówi farmaceutka Izabela Augustyniak:

„Skóra, która stanowi powłokę ochronną dla całego organizmu, zbudowana jest z trzech warstw – naskórka, skóry właściwej i tkanki podskórnej. Chroni nie tylko przed urazami mechanicznymi, ale także substancjami chemicznymi, zanieczyszczeniami ze środowiska, mikroorganizmami czy promieniami UV.”

Aby magnez w czasie kąpieli mógł wniknąć w głąb organizmu, musiałby dostać się do niego przez skórę – pokonać część lipofilową, hydrofobową i martwą warstwę rogową. Umieją to robić jedynie substancje niepolarne, lipofilowe i te o niskiej masie cząsteczkowej. Magnez w solach magnezu występuje w postaci zjonizowanej, a co za tym idzie – nie jest w stanie dostać się do organizmu przez wspomnianą barierę.

Racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie

Zalety kąpieli magnezowych – czy w ogóle istnieją?

Wiemy już, że magnez, który występuje w solach magnezu wykorzystywanych do kąpieli, nie jest w stanie efektywnie przenikać przez skórę. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie dostaje się do organizmu! Jego absorpcja możliwa jest jedynie w obszarze gruczołów potowych i mieszków włosowych – rejony te stanowią maksymalnie 1 proc. powierzchni naszego największego narządu.

„Udowodniono, że magnez przenika przez skórę w obszarze mieszków włosowych. Stosuje się więc kąpiele lecznicze, mające na celu uzupełnienie niedoboru tego pierwiastka. Należy jednak zwrócić uwagę na obszar ciała zanurzonego w wodzie, temperaturę wody oraz czas trwania kąpieli. Przy niewłaściwych parametrach taka terapia będzie nieskuteczna.” – dodaje Izabela Augustyniak.

Nie zapominajmy, że kąpiele z dodatkiem soli magnezu niosą za sobą jeszcze inne korzyści. Co mam na myśli? Pierwiastek ten działa łagodząco na skórę, dlatego też pomocny jest w walce z problemami skórnymi. Ponadto siarczan magnezu posiada działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe, jak również przeciwgrzybiczne. Do tego takie ciepłe kąpiele sprzyjają relaksowi, regeneracji i działają odprężająco. Mogą być więc idealnym zakończeniem ciężkiego i stresującego dnia.

Co istotne, aby zauważyć korzyści płynące z kąpieli magnezowych, warto korzystać z nich minimum dwa razy w tygodniu.

Jak przygotować kąpiel magnezową?

To nic trudnego! Aby przygotować kąpiel magnezową, do ciepłej wody w wannie wystarczy dodać kilka łyżek soli magnezowej. Na półkach sklepowych znajdziemy tradycyjne sole magnezu (siarczan magnezu) czerpane z otwartych zbiorników wodnych, jak również płatki magnezowe (sole na bazie chlorku magnezu) pozyskiwane ze złóż znajdujących się w głębi ziemi. To właśnie chlorek magnezu jest lepiej rozpuszczalny, a co za tym idzie lepiej przyswajany

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

Wojciech Gojke/fot. archiwum prywatne

Problemy z koncentracją? Deep Focus from Plants pobudzi twój mózg do działania. Przetestowałem!

AKCJA SUPLEMENTACJA: Choroba Hashimoto

Witaminy na koncentrację – dla dzieci i pracujących umysłowo

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku