Przejdź do treści

Kąpiele magnezowe – wielka ściema czy hit?

Kąpiele magnezowe
Kąpiele magnezowe - wielka ściema czy hit? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Poradnik Akcji Menstruacja już jest dostępny! To ważny krok w drodze do zmniejszenia skali ubóstwa menstruacyjnego w Polsce
„Hej, dziewczyny”, okresową rewolucję w szkołach czas zacząć. Oto poradnik, z którym staniecie do walki w ubóstwem menstruacyjnym
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Ozdrowieńcy zostaną wystawieni na działanie koronawirusa. Badanie ma sprawdzić reakcje ich układu odpornościowego
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
UE może nie przedłużyć umowy z AstraZeneką. Jednym z powodów opóźnienia w dostawach szczepionki

Skuteczność doustnej suplementacji magnezu potwierdzają liczne badania. Ostatnimi czasy w celu uzupełnienia niedoborów coraz częściej są polecane jednak kąpiele magnezowe. To skuteczny sposób dostarczenia do organizmu tego pierwiastka czy jedynie udany zabieg marketingowy?

Magnez – pierwiastek życia

Magnez jest pierwiastkiem, który ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, a jego niedobór niesie za sobą wiele konsekwencji. Magnez pełni funkcję regulatora układu nerwowego i uznawany jest za naturalny środek uspokajający. Co więcej, jest istotnym budulcem tkanki kostnej, bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, wpływa na pracę serca, a w przypadku osób chorujących na cukrzycę typu II zmniejsza insulinooporność oraz ryzyko przewlekłych powikłań cukrzycowych. Na niedobór magnezu cierpi znaczna część społeczeństwa, choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Pierwsze objawy świadczące o jego niedoborze – drganie powieki, skurcze nóg, czy napięcie górnej części pleców – często są bagatelizowane. W przypadku niepokojących sygnałów, należy zgłosić się do lekarza, wykonać badanie krwi i rozpocząć suplementację.

Sprawdzonym rozwiązaniem jest uzupełnianie niedoborów poprzez przyjmowanie środków doustnych. Coraz częściej jednak słyszymy również o tzw. kąpielach magnezowych. Jak działają i czy suplementacją tym sposobem ma w ogóle sens?

Bariera ochronna – podstawowa funkcja skóry

Choć producenci soli magnezowych zapewniają, że kąpiele magnezowe są najlepszym sposobem suplementacji magnezu, to prawda jest nieco inna. By lepiej zrozumieć, w czym tkwi problem, zacznijmy od teorii.

Podstawową funkcją, jaką pełni nasza skóra, jest tworzenie bariery ochronnej pomiędzy ciałem a środowiskiem zewnętrznym. Jak łatwo się domyślić, barierę tę niełatwo jest pokonać. Co to oznacza? Przykładowo, nie musimy wystrzegać się kąpieli w słonym morzu w obawie przed nadmiernym przeniknięciem sodu przez naszą skórę. Jak mówi farmaceutka Izabela Augustyniak:

„Skóra, która stanowi powłokę ochronną dla całego organizmu, zbudowana jest z trzech warstw – naskórka, skóry właściwej i tkanki podskórnej. Chroni nie tylko przed urazami mechanicznymi, ale także substancjami chemicznymi, zanieczyszczeniami ze środowiska, mikroorganizmami czy promieniami UV.”

Aby magnez w czasie kąpieli mógł wniknąć w głąb organizmu, musiałby dostać się do niego przez skórę – pokonać część lipofilową, hydrofobową i martwą warstwę rogową. Umieją to robić jedynie substancje niepolarne, lipofilowe i te o niskiej masie cząsteczkowej. Magnez w solach magnezu występuje w postaci zjonizowanej, a co za tym idzie – nie jest w stanie dostać się do organizmu przez wspomnianą barierę.

Racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie

Zalety kąpieli magnezowych – czy w ogóle istnieją?

Wiemy już, że magnez, który występuje w solach magnezu wykorzystywanych do kąpieli, nie jest w stanie efektywnie przenikać przez skórę. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie dostaje się do organizmu! Jego absorpcja możliwa jest jedynie w obszarze gruczołów potowych i mieszków włosowych – rejony te stanowią maksymalnie 1 proc. powierzchni naszego największego narządu.

„Udowodniono, że magnez przenika przez skórę w obszarze mieszków włosowych. Stosuje się więc kąpiele lecznicze, mające na celu uzupełnienie niedoboru tego pierwiastka. Należy jednak zwrócić uwagę na obszar ciała zanurzonego w wodzie, temperaturę wody oraz czas trwania kąpieli. Przy niewłaściwych parametrach taka terapia będzie nieskuteczna.” – dodaje Izabela Augustyniak.

Nie zapominajmy, że kąpiele z dodatkiem soli magnezu niosą za sobą jeszcze inne korzyści. Co mam na myśli? Pierwiastek ten działa łagodząco na skórę, dlatego też pomocny jest w walce z problemami skórnymi. Ponadto siarczan magnezu posiada działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe, jak również przeciwgrzybiczne. Do tego takie ciepłe kąpiele sprzyjają relaksowi, regeneracji i działają odprężająco. Mogą być więc idealnym zakończeniem ciężkiego i stresującego dnia.

Co istotne, aby zauważyć korzyści płynące z kąpieli magnezowych, warto korzystać z nich minimum dwa razy w tygodniu.

Jak przygotować kąpiel magnezową?

To nic trudnego! Aby przygotować kąpiel magnezową, do ciepłej wody w wannie wystarczy dodać kilka łyżek soli magnezowej. Na półkach sklepowych znajdziemy tradycyjne sole magnezu (siarczan magnezu) czerpane z otwartych zbiorników wodnych, jak również płatki magnezowe (sole na bazie chlorku magnezu) pozyskiwane ze złóż znajdujących się w głębi ziemi. To właśnie chlorek magnezu jest lepiej rozpuszczalny, a co za tym idzie lepiej przyswajany

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Polipragmazja – przyczyny i skutki stosowania wielu leków

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? Farmaceutka radzi, co warto suplementować

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Zdecydowałaś się na suplementację magnezu? Dietetyczka wyjaśnia, jaki rodzaj tabletek wybrać

Pierwszy urlop bez problemów żołądkowych, czyli moje wakacje z GUUT. Przetestowałam, bo każda z nas ma dobro w sobie!

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Suplementacja witaminy D / istock

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Kanapki z awokado - źródło magnezu

Magnez – objawy niedoboru i nadmiaru. Produkty bogate w magnez

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina PP – jaka jest jej rola w organizmie?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?