Przejdź do treści

Karotenoidy – właściwości i źródła, skutki niedoboru

Karotenoidy
Karotenoidy
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z kotem
Czy ozonowanie zabija koronawirusa? Ekspert wyjaśnia
Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw
Kobieta z dziećmi na kanapie - koronawirus
Dlaczego dzieciom tak bardzo brakuje teraz placów zabaw? Wyjaśnia fizjoterapeutka Małgorzata Paleczny
Imbir / rawpixel
Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?
Kobieta z niemowlęciem
Materiałowa maseczka na twarz wykonana samodzielnie? Dr Łukasz Durajski ostrzega, że nie powinny z niej korzystać dzieci poniżej 2. roku życia

Znajdziesz w: czerwonych, żółtych, pomarańczowych i ciemnozielonych warzywach i owocach, np. w marchwi, dyni, kantalupie i słodkich ziemniakach, pomidorach i arbuzach, w kukurydzy, szpinaku czy brokułach.

Karotenoidy – dzienne zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dobowe: 15–50 mg; zalecenia dotyczą głównie spożycia różnokolorowych warzyw (z wyłączeniem ziemniaków), które wynosi min. 0,5 kg dziennie.

Karotenoidy – właściwości

Rola: grupa antyoksydantów będących pigmentami roślinnymi o barwie od żółtej, pomarańczowej i czerwonej: ochrona komórek przed niszczącym działaniem wolnych rodników – zwłaszcza skóry, błon śluzowych, oczu (plamka żółta) i ciałka żółtego odpowiedzialnego za produkcję hormonów płciowych niezbędnych dla zachowania płodności; działanie przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe; karoteny przekształcane są w organizmie do witaminy A biorącej udział w produkcji białek, tłuszczów i hormonów, prawidłowym widzeniu czy procesach odpornościowych.

Karotenoidy – zastosowanie

Zastosowanie: niedobory wit. A; stres oksydacyjny wywołany m.in. przez intensywne uprawianie sportu, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, nadmierną ekspozycję na promienie UV i zanieczyszczenia; zaburzenia w układzie trawienia dotyczące m.in. pracy woreczka żółciowego, wątroby, trzustki, wchłaniania tłuszczów w jelicie; mukowiscydoza; stosowanie diety bardzo niskotłuszczowej i spożywanie warzyw bez dodatku składników zawierających tłuszcze (ich zalecane minimum to 3 g na porcję); dieta uboga w warzywa i owoce, bazująca na produktach wysokoprzetworzonych; przyjmowanie niektórych leków, m.in. obniżających stężenie cholesterolu, suplementów i produktów funkcjonalnych ze sterolami (np. specjalistycznych margaryn).

Karotenoidy – skutki niedoboru i przedawkowania

Objawy niedoboru: zwiększone ryzyko rozwoju chorób serca i nowotworów.

Skutki nadmiaru: przejściowe i niegroźne żółte zabarwienie skóry, zwłaszcza na dłoniach i podeszwach; luźne stolce; skłonność do powstawania siniaków; bóle stawów. Przyjmowanie syntetycznego beta-karotenu podnosi ryzyko raka płuc u palaczy, osób nadużywających alkoholu i narażonych na kontakt z azbestem.

Karotenoidy – źródła w pożywieniu

Źródła: czerwone, żółte, pomarańczowe i ciemnozielone warzywa i owoce, karoteny (m.in. alfa-, beta-, gamma-, delta-, epsilon- i zeta-karoten) zawarte są np. w marchwi, dyni, kantalupie i słodkich ziemniakach; likopen – w pomidorach i arbuzach (najlepiej przyswajany jest z przetworów poddanych ogrzewaniu); luteina i zesksantyna w kukurydzy, szpinaku, brokułach, kapuście, botwinie; beta-kryptoksantyna w cytrusach; kapsantyna w papryce; astaksantyna w algach i spożywających je rybach, np. dzikim łososiu; fukoksantyna w wodorostach hijiki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Lawenda

Lawenda nie tylko pięknie pachnie i wygląda, ma też wiele praktycznych zastosowań. Mówi o nich trener postaw żywieniowych Magdalena Dorko-Wojciechowska

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

7 najlepszych źródeł beta-karotenu. I wcale nie chodzi o marchewkę

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.