Przejdź do treści

Karotenoidy – właściwości i źródła, skutki niedoboru

Karotenoidy
Karotenoidy
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Znajdziesz w: czerwonych, żółtych, pomarańczowych i ciemnozielonych warzywach i owocach, np. w marchwi, dyni, kantalupie i słodkich ziemniakach, pomidorach i arbuzach, w kukurydzy, szpinaku czy brokułach.

Karotenoidy – dzienne zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dobowe: 15–50 mg; zalecenia dotyczą głównie spożycia różnokolorowych warzyw (z wyłączeniem ziemniaków), które wynosi min. 0,5 kg dziennie.

Karotenoidy – właściwości

Rola: grupa antyoksydantów będących pigmentami roślinnymi o barwie od żółtej, pomarańczowej i czerwonej: ochrona komórek przed niszczącym działaniem wolnych rodników – zwłaszcza skóry, błon śluzowych, oczu (plamka żółta) i ciałka żółtego odpowiedzialnego za produkcję hormonów płciowych niezbędnych dla zachowania płodności; działanie przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe; karoteny przekształcane są w organizmie do witaminy A biorącej udział w produkcji białek, tłuszczów i hormonów, prawidłowym widzeniu czy procesach odpornościowych.

Karotenoidy – zastosowanie

Zastosowanie: niedobory wit. A; stres oksydacyjny wywołany m.in. przez intensywne uprawianie sportu, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, nadmierną ekspozycję na promienie UV i zanieczyszczenia; zaburzenia w układzie trawienia dotyczące m.in. pracy woreczka żółciowego, wątroby, trzustki, wchłaniania tłuszczów w jelicie; mukowiscydoza; stosowanie diety bardzo niskotłuszczowej i spożywanie warzyw bez dodatku składników zawierających tłuszcze (ich zalecane minimum to 3 g na porcję); dieta uboga w warzywa i owoce, bazująca na produktach wysokoprzetworzonych; przyjmowanie niektórych leków, m.in. obniżających stężenie cholesterolu, suplementów i produktów funkcjonalnych ze sterolami (np. specjalistycznych margaryn).

Karotenoidy – skutki niedoboru i przedawkowania

Objawy niedoboru: zwiększone ryzyko rozwoju chorób serca i nowotworów.

Skutki nadmiaru: przejściowe i niegroźne żółte zabarwienie skóry, zwłaszcza na dłoniach i podeszwach; luźne stolce; skłonność do powstawania siniaków; bóle stawów. Przyjmowanie syntetycznego beta-karotenu podnosi ryzyko raka płuc u palaczy, osób nadużywających alkoholu i narażonych na kontakt z azbestem.

Karotenoidy – źródła w pożywieniu

Źródła: czerwone, żółte, pomarańczowe i ciemnozielone warzywa i owoce, karoteny (m.in. alfa-, beta-, gamma-, delta-, epsilon- i zeta-karoten) zawarte są np. w marchwi, dyni, kantalupie i słodkich ziemniakach; likopen – w pomidorach i arbuzach (najlepiej przyswajany jest z przetworów poddanych ogrzewaniu); luteina i zesksantyna w kukurydzy, szpinaku, brokułach, kapuście, botwinie; beta-kryptoksantyna w cytrusach; kapsantyna w papryce; astaksantyna w algach i spożywających je rybach, np. dzikim łososiu; fukoksantyna w wodorostach hijiki.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

kanapka z łososiem i avocado

7 najgorszych rzeczy dla twojej wątroby

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×