Przejdź do treści

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

Joanna Skałecka / fot. arch. prywatne / grafika Joanna Zduniak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu. „Będą mi przypominały o mojej walce z endometriozą”
Dorota Szelągowska
Dorota Szelągowska w wyjątkowy sposób uczciła swoje 41. urodziny. Wybrała się na mammografię!
Jest nowa metoda diagnozowania raka piersi. Może być nawet o 37 proc. bardziej skuteczna od tradycyjnych sposobów
Jest nowa metoda wykrywania raka piersi. Może podnieść skuteczność diagnozy nawet o 37 proc.
Nowy lek doustny w zapobieganiu COVID-19
Nowy doustny lek przeciwwirusowy na COVID-19. Pfizer rozpoczął drugą fazę testów
Ręka chorej
„1/3 pacjentów, którzy przeżyją, wyjdzie do domu z uszkodzonymi nerkami”. Ekspert ostrzega przed nową epidemią, spowodowaną COVID-19

– Dobrze dobrana suplementacja zażywana minimum przez 3-4 miesiące jest w stanie realnie poprawić parametry organizmu – mówi Joanna Skałecka. W trzecim odcinku cyklu „MOJA SUPLEMENTACJA” dietetyczka odpowiada na pytania o to, jak dostarcza sobie „paliwo” do działania na najwyższych obrotach.

MOJA SUPLEMENTACJA

Tabletka żelaza zażywana na czczo, suplement na włosy i paznokcie łykany po śniadaniu, codzienna dawka witaminy D w kroplach przyjmowana koniecznie z posiłkiem bogatym w zdrowe tłuszcze. Suplementacja organizmu jest łatwa, o ile wiemy „co i z czym brać”. 

Przyznajmy: czasem trudno jest się połapać, o co w tym wszystkim chodzi. Właśnie dlatego wraz z cenionymi ekspertami – przedstawicielami różnych zawodów medycznych – stworzyłam cykl „MOJA SUPLEMENTACJA”, w którym nie pytam o to, co i w jaki sposób suplementować, ale po prostu: co sami suplementują? W tym odcinku na moje pytania odpowiada Joanna Skałecka, certyfikowana dietetyczka.


Jak suplementuje się dietetyczka?

Magdalena Bury, Hello Zdrowie: Suplementacja to dla ciebie…

Joanna Skałecka, dietetyczka: Suplementację traktuję jak gwarant swojego zdrowia. Niestety żywność w dzisiejszych czasach dostarcza nam zdecydowanie mniej witamin i składników odżywczych niż to było kiedyś.

Czyli w twoim domu znajdziemy suplementy diety?

Tak! Mimo, że staram się codziennie spożywać zdrowe posiłki, to niestety z nadmiaru obowiązków nie zawsze jest to możliwe. Przyjmując odpowiednie suplementy, jestem spokojniejsza o stan swojego organizmu. Wiem, że ma wtedy odpowiednie „paliwo” do działania na najwyższych obrotach. Ale oczywiście nie zapominajmy, że suplementy to uzupełnienie codziennej diety. Nie mogą nam zastąpić zdrowego pożywienia.

Kiedy postanowiłaś, że czas zacząć się suplementować?

To dobre pytanie, ale trudno wyłapać mi ten konkretny dzień. Zaczęłam się suplementować na samym początku zgłębiania wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

Co łykasz?

W chwili obecnej jest to witamina D, kwasy omega-3, kompleks witamin B oraz kurkuma. Moja suplementacja jest odpowiedzią na aktualne potrzeby organizmu, choć witamina D i B complex są stale przeze mnie przyjmowane.

Jestem wegetarianką, więc witamina B complex ma dla mnie ważne znaczenie ze względu na B12, której przy diecie wegetariańskiej nie jestem w stanie w odpowiedniej ilości dostarczyć do organizmu.

Czy witaminę D i B complex można łykać razem?

Należy pamiętać, że witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. Ze względu na to, że może ona blokować produkcję melatoniny, czego skutkiem mogą być problemy ze snem, najlepiej jest przyjmować ją rano lub w południe. Nie ma tutaj przeciwwskazań we wspólnym przyjmowaniu witaminy B complex, która jest rozpuszczalna w wodzie.

A skąd pomysł na suplementację kurkumy?

O pozytywnych właściwościach kurkumy przekonałam się kilka lat temu, gdy cierpiałam na liczne kontuzje kolan. To był moment, kiedy zdecydowałam się włączyć kurkumę do regularnej suplementacji. I jak pokazał czas, był to strzał w dziesiątkę. Moje stawy zapomniały o bólu i o kontuzjach.

Kiedy i gdzie najczęściej łykasz suplementy? W domu podczas śniadania, w pracy?

Najczęściej rano i wieczorem. W ciągu dnia niestety o tym zapominam. (śmiech)

Czy decyzja o braniu suplementów była u ciebie częścią większej zmiany? A może najpierw była zmiana trybu życia, a potem suplementacja?

Zdecydowanie ta druga opcja. Dopiero, gdy zaczęłam zgłębiać wiedzę na temat odżywiania zrozumiałam, jak wiele odpowiednia suplementacja jest w stanie nam pomóc przy wielu zaburzeniach zdrowotnych. Pracuję z wieloma osobami z zaburzoną płodnością, przykładowo ze względu na niską jakość komórek jajowych czy też nasienia. Dobrze dobrana suplementacja zażywana minimum przez 3-4 miesiące jest w stanie realnie poprawić parametry.

Suplementacja musi być regularna. Udaje ci się to osiągnąć?

Przyjmowanie suplementów stało się dla mnie już pewnym nawykiem, takim samym jak szklanka wody na czczo czy mycie zębów. Myślę, że każdy z nas jest w stanie wyrobić sobie taką regularność. Gdy sami na własnej skórze przekonamy się z korzyści suplementów, nie będziemy mieli problemów z regularnością. Odpowiednia motywacja to podstawa – jak we wszystkim.

Częsty mit dotyczy tego, że 'suplementy to ściema' i nie działają. Zależy które, dla kogo i w jakich dawkach. Nie można tutaj wrzucać wszystkich suplementów do jednego worka. Jak ze wszystkim w dzisiejszych czasach są te 'lepsze', 'gorsze' i te 'przereklamowane'

Mądra suplementacja

Na co powinny zwracać uwagę osoby, które chcą zacząć mądrą suplementację?

Pamiętajmy, że to, że koleżanka przyjmuje „jakieś” witaminy, nie znaczy, że będą one dobre i dla nas. Zawsze powtarzam, że do każdego organizmu trzeba podejść indywidualnie. Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem suplementacji powinno być zbadanie obecnego stanu zdrowia. Nawet dawka tak popularnej witaminy D powinna być ustalona przez lekarza na podstawie badania jej poziomu we krwi.

Czy istnieje jakiś dotyczący suplementów mit, który obaliłaś?

Częsty mit dotyczy tego, że „suplementy to ściema” i nie działają. Zależy które, dla kogo i w jakich dawkach. Nie można tutaj wrzucać wszystkich suplementów do jednego worka. Jak ze wszystkim w dzisiejszych czasach są te „lepsze”, „gorsze” i te „przereklamowane”.

Skąd wiedzieć, czy dany suplement jest dobry?

Samodzielna wiedza na ten temat nie jest łatwa do zdobycia. Jeśli chcemy świadomie podejść do suplementacji, mamy dwa wyjścia: spędzić godziny, całe dnie lub tygodnie w przeszukiwaniu internetu lub, co jest znacznie prostszym rozwiązaniem, wybrać się do zaufanego farmaceuty lub dietetyka, który pomoże nam w morzu, a może i oceanie (śmiech) najróżniejszych suplementów, by wybrać ten najodpowiedniejszy.

Ostatnio zastanawiałam się, jak będzie wyglądać moja suplementacja za kilkanaście lat. Do obecnej listy na pewno dołożę wapń. A ty?

Na pewno nadal będę łykać witaminę D, B complex, kwasy omega-3. Dodatkowo okresowo będę uzupełniać suplementację o Koenzym Q10, który w wyraźny sposób poprawia stan skóry. Przyjmowanie go przez 12 tygodni redukuje drobne zmarszczki (śmiech)! Ma on też ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, gdyż jest silnym przeciwutleniaczem.


Joanna Skałecka – dietetyczka z pasji i z wykształcenia. Swoją wiedzę zdobywała przede wszystkim za granicą, m.in. na Open Universities Australia (Health, Food & Nutrition). Posiada także m.in. certyfikat Ludwig-Maximilians-Universitat Munchen „Nutrition and Lifestyles in Pregnancy”, certyfikat MEN „Dietetyka i odchudzanie” oraz certyfikat MEN „Dietetyka kliniczna”. Specjalizuje się w dietach odchudzających oraz w planach dietetycznych dla par starających się o dziecko, dla kobiet w ciąży oraz dla mam karmiących.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy suplementy faktycznie mogą wywołać chorobę?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy suplementy przyjmowane w nadmiarze mogą wywołać chorobę?

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Niepożądane interakcje suplementów z lekami

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Niepożądane interakcje z lekami?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

AKCJA SUPLEMENTACJA: Choroba Hashimoto

Witaminy na koncentrację – dla dzieci i pracujących umysłowo

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

AKCJA SUPLEMENTACJA: Planowanie ciąży

AKCJA SUPLEMENTACJA: Wegetarianizm i weganizm

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: Adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?